Więcej textu na karcie, czy mniej?
- Mały Nemo
-
A kind, crazy fool and a stubborn kid. - Posty: 23587
- Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
- Lokalizacja: Slumberland
- Płeć:
- Wiek: 17
Więcej textu na karcie, czy mniej?
Takie głupie pytanie jakiś spory czas temu mnie naszło, parę osób nawet mi sugerowało, abym zmienił hobby i przestał interesować się MiMem..
Generalnie chodzi o to, co wy wolicie robić z textem podczas tworzenia kart, czy wolicie dać większą czcionkę, ale wtedy mniej textu, powiedzmy opisującego fabułę dodatku, czy też interakcji z innymi powszechnie występującymi efektami, czy też wolicie użyć małej czcionki, ale dać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania/problemy z daną kartą, lub też opisujące kawałek fabuły gry?
U mnie w SE defaultowa wielkość czcionki, to 7, jednak na palcach obu rąk jestem w stanie policzyć, ile zrobiłem kart, których text wielkości był przynajmniej 5. Mój rekord (i nie pojedynczy, sporo mam takich kart), to czcionka wielkości 3.8, prawie połowa oryginalnej czcionki . Pomijam nawet Knigę Czasu, bo ona chyba pisana jest czcionką 2...
Odkąd stworzyłem Clock Expansion Set i zarysowałem tam schemat pewnej fabuły TMiMa, prawie co i jedna karta wprowadza parę słów opisujących tę fabułę, a to niestety zżera miejsca. Poza tem, część moich mechanik jest lekko skomplikowanych i także wymagają one dodatkowego miejsca na wyjaśnienia.
Co jest więc dla was ważniejsze: mniej textu, ale problemy z interpretacją, za to przejrzyście; czy też dużo textu, bez problemów z interpretacją, ale z całej karty jedynie główna grafika jest mniej więcej wyraźna?
Gdybyście wybrali wariant pierwszy, cobyście zrobili, aby zmieścić cały ten potrzebny text? Byście zrobili długą jak miesiąc instrukcję każdej karty, a może każda taka karta miałaby swą większą kartę z boku, wyciąganą, gdyby była potrzebna? Tylko pytanie, czy chcielibyście drukować kolejny set większych takich kart oraz podczas gry bawić się w szukanie odpowiedniej z nich?
Jakbyście próbowali zaradzić na ten problem?
Generalnie chodzi o to, co wy wolicie robić z textem podczas tworzenia kart, czy wolicie dać większą czcionkę, ale wtedy mniej textu, powiedzmy opisującego fabułę dodatku, czy też interakcji z innymi powszechnie występującymi efektami, czy też wolicie użyć małej czcionki, ale dać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania/problemy z daną kartą, lub też opisujące kawałek fabuły gry?
U mnie w SE defaultowa wielkość czcionki, to 7, jednak na palcach obu rąk jestem w stanie policzyć, ile zrobiłem kart, których text wielkości był przynajmniej 5. Mój rekord (i nie pojedynczy, sporo mam takich kart), to czcionka wielkości 3.8, prawie połowa oryginalnej czcionki . Pomijam nawet Knigę Czasu, bo ona chyba pisana jest czcionką 2...
Odkąd stworzyłem Clock Expansion Set i zarysowałem tam schemat pewnej fabuły TMiMa, prawie co i jedna karta wprowadza parę słów opisujących tę fabułę, a to niestety zżera miejsca. Poza tem, część moich mechanik jest lekko skomplikowanych i także wymagają one dodatkowego miejsca na wyjaśnienia.
Co jest więc dla was ważniejsze: mniej textu, ale problemy z interpretacją, za to przejrzyście; czy też dużo textu, bez problemów z interpretacją, ale z całej karty jedynie główna grafika jest mniej więcej wyraźna?
Gdybyście wybrali wariant pierwszy, cobyście zrobili, aby zmieścić cały ten potrzebny text? Byście zrobili długą jak miesiąc instrukcję każdej karty, a może każda taka karta miałaby swą większą kartę z boku, wyciąganą, gdyby była potrzebna? Tylko pytanie, czy chcielibyście drukować kolejny set większych takich kart oraz podczas gry bawić się w szukanie odpowiedniej z nich?
Jakbyście próbowali zaradzić na ten problem?
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Little bit of fun is all I'm after!
- HRABIA GENERAŁ LORD
-
- Posty: 302
- Rejestracja: niedziela 30 sie 2009, 20:27
- Lokalizacja: Rzeszów
- Płeć:
- Artownik
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Wiedźmińskie Kobiety
• Worek Przygód - Posty: 3542
- Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
- Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
- Płeć:
- Wiek: 42
Cóż, robiąc karty do MiM nigdy nie wyszedłem poza przepisową wielkość obszaru tekstowego i uważam, że tak powinno być.
W TMiM miejsca na karcie jest jeszcze mniej (porażka :roll: ) i tu to najmniej mi się podoba jak dają mniejsze rysunki (zupełna porażka :roll: ).
Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
W TMiM miejsca na karcie jest jeszcze mniej (porażka :roll: ) i tu to najmniej mi się podoba jak dają mniejsze rysunki (zupełna porażka :roll: ).
Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
- Mały Nemo
-
A kind, crazy fool and a stubborn kid. - Posty: 23587
- Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
- Lokalizacja: Slumberland
- Płeć:
- Wiek: 17
Jest jeszcze opcja, której ja bardzo nie lubię, aby zmniejszyć grafikę. TMiM ma dwa typy kart - z dużą grafiką (ale mało textu) oraz mała grafika, ale trochę więcej miejsca na text. Ja osobiście preferuję ten pierwszy wariant, a to głównie dlatego, że karty robię dla ich grafik (które po druknięciu i tak wyglądają crapiasto, ale na bezrybiu i rak ryba), więc też ściskam się z textem na ile tylko mogę. Poza tem dochodzi jeszcze ograniczona możliwość edytowania przeze mnie samej grafiki, a przede wszystkim aby grafika była wystarczająca na kartę, za to, aby background nie był za krótki (i parę innych problemów, ale każdy wychodzi przy osobnej karcie), a edycja w MS Paint daje nam mniej-więcej (mniej, bardzo mniej) podobny kolor, jaki miał kopiowany background. Czyli, jeżeli chcę mieć grafikę w całości, to muszę dać ją w całości.
Ale co wtedy z brakującym textem? Gdzie go wsadzić?Artownik pisze:Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Little bit of fun is all I'm after!
- Arkon
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Osada
• Rycerze Bóstw
• WKO - Posty: 831
- Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
- Lokalizacja: okolice Lublina
- Płeć:
- Wiek: 43
Hmmm, a po wydruku widać przynajmniej ten tekst?Nemomon pisze: Pomijam nawet Knigę Czasu, bo ona chyba pisana jest czcionką 2...
Ja robiąc karty do MM staram się nie wychodzić zbytnio poza przyjęty standard, aczkolwiek nie zawsze to wychodzi, szczególnie, że w pewnych kartach aż się prosi wpisanie przynajmniej szczątkowej otoczki fabularnej. Jeśli tekst się nie mieści, to:
- ścieśniam tekst (w PS skalowanie poziome), czasami dość znacznie
- zmniejszam światło znaków
- przesuwam tekst bliżej obrazka - w ten sposób na amym dole mogę wstawić dodatkową linijkę.
Nigdy natomiast nie zmniejszałem wielkości czcionki. Jak się nie mieści to coś z reguły ucinam.
No i faktycznie mniejsze rysunki w TMiM to poroniony pomysł.
- Kaktus+
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Apteka
• Kraina Snów
• Lodowa Kraina - Posty: 3416
- Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
- Lokalizacja: Mielec
- Płeć:
- Wiek: 39
No akurat nie taki poroniony, tylko wymóg naszych czasów. Dawniej rzucono nam mało piękne czarno-białe karty i człowiek się cieszył, teraz mamy czasy full colloru i gdyby ukazała się gra w szacie graficznej jak stary MiM, to obawiam się, że wydawca poszedłby z torbami...Arkon pisze:No i faktycznie mniejsze rysunki w TMiM to poroniony pomysł
Stąd taki wymóg, logiczne że niektóre karty tego textu nie wymagają zbyt wiele, dlatego wlepiono im większy obrazek i wcale nie uważam tego za zły pomysł. Nawet w autorskich dodatakch do MiMa czasami pojawiały się mniejsze niż standardowe grafiki i efekt był zacny.
W kilku kartach również stosowałem podobny zabieg, bo niestety miejsca jest chronicznie mało. Do tego, przy robieniu kart do LK [popełniłem sromotną pomyłkę przez nieuwagę - SeSim] się trochę ustawiając czcionkę...że jest za mała, zorientowałem się dopiero przy 8 arkuszu, więc darowałem sobie zmianę 90% kart. Po wydruku efekt jest całkiem niezły a miejsca na text sporo :badgrin:
Generalnie, cudów na karcie nie zrobimy. Są jedynie 2 sposoby na uzyskanie większej ilości miejsca: zmniejszenie czcionki i zmniejszenie grafiki. Nic innego nie wymyślimy.
Co epickich opisów fabuły i takich tam kwiatków, to staram się to robić na kartach, na których wiem, że nie będzie żadnych problemów interpretacyjnych. W pozostałych przypadkach, wolę napisać "suchy" text nie pozostawiający miejsca na nadintepretację, aczkolwiek napisały ładnym językiem.
Ostatnio zmieniony niedziela 27 gru 2009, 01:45 przez Kaktus+, łącznie zmieniany 1 raz.
- Arkon
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Osada
• Rycerze Bóstw
• WKO - Posty: 831
- Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
- Lokalizacja: okolice Lublina
- Płeć:
- Wiek: 43
Owszem, ale z drugiej strony, co mi po super grafice, skoro niewiele widać na takiej karcie?Kaktus+ pisze:No akurat nie taki poroniony, tylko wymóg naszych czasów. Dawniej rzucono nam mało piękne czarno-białe karty i człowiek się cieszył, teraz mamy czasy full colloru i gdyby ukazała się gra w szacie graficznej jak stary MiM, to obawiam się, że wydawca poszedłby z torbami...
Natomiast mimo wszystko na kartach czarno-białych wygląda to jakoś tak .... znacznie lepiej?
O tak. Do tego arkusz kart, żebyście nie zamieszczali ich pojedyńczo, bo człowieka czasami krew zalewa.Artownik pisze:Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
- SPIDIvonMARDER
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Likantropia - Posty: 661
- Rejestracja: poniedziałek 01 cze 2009, 16:42
- Lokalizacja: Danzig-Osowa
- Płeć:
- Wiek: 33
- Kontakt:
- Artownik
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Wiedźmińskie Kobiety
• Worek Przygód - Posty: 3542
- Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
- Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
- Płeć:
- Wiek: 42
Właśnie, tak jak mówiłem Jonowi się za to dożywotni ban normalnie należy :roll:Arkon pisze:O tak. Do tego arkusz kart, żebyście nie zamieszczali ich pojedyńczo, bo człowieka czasami krew zalewa.Artownik pisze: Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
Darować sobie.Nemomon pisze:Ale co wtedy z brakującym textem? Gdzie go wsadzić?
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.
- Kaktus+
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Apteka
• Kraina Snów
• Lodowa Kraina - Posty: 3416
- Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
- Lokalizacja: Mielec
- Płeć:
- Wiek: 39
To akurat jest kiepski pomysł. Były takie rozwiązania w starszych dodatkach, gdzie do niektórych kart potrzebna była instrukcja i jest to wielce upierdliwe. W MiMie wszystko co potrzebne, znajduje się na karcie, nie w instrukcji. W instrukcji pojawiły się alternatywne zakończenia i jakoś furory nie zrobiły...SPIDIvonMARDER pisze:Jak tekstu jest już do przesady za dużo, to dajemy go w osobnej karcie zasad czy objaśnień do kart.
Sam popełniłem ten błąd i bezmyślnie zerżnąłem Przełęcz Wygeona od Cliffa i Dessa. Teraz mam problem jak to przerobić na kartę...
- Misiek
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Arena
• Bestia
• Pakiety Rozszerzające - Posty: 3374
- Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
- Lokalizacja: Burghausen
- Płeć:
- Wiek: 43
Aby karty miały styl, grafiki muszą być równe a czcionka ta sama. Jedyny sposób jaki stosuję to rozszerzenie pola tekstowego na boki gdy nic innego nie skutkuje, ale ogólnie rozciągam tymczasowo takie pole w dół i redaguję tekst dopóki nie zmieści się w przewidzianym obszarze.
Karty są do gry, wystarczy zdawkowy opis. Długie opisy czytane wielokrotnie podczas rozgrywek będą nudzić, bynajmniej mnie osobiście.
Anglicy wogóle mają krótkie słowa więc dla nich mała powierzchnia jest stosunkowo mniej dokuczająca. Przykład częsty na Kartach if you roll vs jeśli wyrzuciłeś.
Karty są do gry, wystarczy zdawkowy opis. Długie opisy czytane wielokrotnie podczas rozgrywek będą nudzić, bynajmniej mnie osobiście.
Anglicy wogóle mają krótkie słowa więc dla nich mała powierzchnia jest stosunkowo mniej dokuczająca. Przykład częsty na Kartach if you roll vs jeśli wyrzuciłeś.
- SPIDIvonMARDER
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Likantropia - Posty: 661
- Rejestracja: poniedziałek 01 cze 2009, 16:42
- Lokalizacja: Danzig-Osowa
- Płeć:
- Wiek: 33
- Kontakt:
- Mały Nemo
-
A kind, crazy fool and a stubborn kid. - Posty: 23587
- Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
- Lokalizacja: Slumberland
- Płeć:
- Wiek: 17
Ale wtedy na innej karcie będzie mniej miejsca, bo na niej także musi być jakiś efekt. A co do tego standardu, rozumiem, że jesteś z niego zadowolony, ale czy Ci czasem brakujących rzeczy nie szkoda? Niektóre dodatki, nawet nie tylko do MiMa, ale do wielu innych gier planszowych są jedynie przykrywką do opowiedzenia jakiejś historii, wychodzi to lepiej lub gorzej, ale wtedy więc lepiej uciąć mechaniki i dać fabułę, czy v.v. ?Artownik pisze:Darować sobie.
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.
Ale i tak po pewnym okresie grania karty znasz na pamięć, więc nawet ich nie czytasz. Zresztą, w innym temacie rozkminiamy bogów w MM, a więc fabułę MM, która też się bierze także z kart, nie tylko z krótkich historyjek na każdej z instrukcji, więc tła fabularne także są potrzebne.Misiek pisze:Karty są do gry, wystarczy zdawkowy opis. Długie opisy czytane wielokrotnie podczas rozgrywek będą nudzić, bynajmniej mnie osobiście.
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Little bit of fun is all I'm after!
- Qxa
-
- Posty: 232
- Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:57
- Lokalizacja: Żywiec
- Płeć:
- Wiek: 36
Moim zdaniem tło fabularne w grach fantasy a w szczególności w MiM'ie jest rzeczą potrzebną. Na kartach powinny być wstawki fabularne, a co do kwestii zasad, jeśli grają ludzie z głową i dla zabawy wszystko da się na poczekaniu zinterpretować tak że jest idealnie i aż tak szczegółowo być ujęte zasady nie muszą.
Więcej radości sprawia jak przeczytasz że zza skały wyłoniły się wilki i szczerząc kły rzuciły się do ataku, niż ględzenie na temat zasad. Tak samo nie zależy mi aby na wszystkich kartach czcionka była 7 czy jakaś inna. Ważne żeby się dało to odczytać.
Więcej radości sprawia jak przeczytasz że zza skały wyłoniły się wilki i szczerząc kły rzuciły się do ataku, niż ględzenie na temat zasad. Tak samo nie zależy mi aby na wszystkich kartach czcionka była 7 czy jakaś inna. Ważne żeby się dało to odczytać.
"Ptaki w jej warkoczach drzemią,
Gdy spękana słońcem ziemia"
Gdy spękana słońcem ziemia"
- Mały Nemo
-
A kind, crazy fool and a stubborn kid. - Posty: 23587
- Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
- Lokalizacja: Slumberland
- Płeć:
- Wiek: 17
W sumie, to zapomniałem wspomnieć Arkonowi, więc
Po wydruku w zasadzie ledwo, bo ledwo, ale jest czytelna. Za to parę innych moich kart, jak np. te trzy wyżej już nie. Co prawda drukowałem je wszystkie w wielkości około 90% oryginałów, ale wydawałoby się, że i tak powinny być w miarę czytelne, a nie są.
Po wydruku w zasadzie ledwo, bo ledwo, ale jest czytelna. Za to parę innych moich kart, jak np. te trzy wyżej już nie. Co prawda drukowałem je wszystkie w wielkości około 90% oryginałów, ale wydawałoby się, że i tak powinny być w miarę czytelne, a nie są.
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Little bit of fun is all I'm after!
-
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Magiczne Kamienie - Posty: 1227
- Rejestracja: piątek 19 gru 2008, 00:46
Dobra, chyba czas żebym zabrał zdanie. Generalnie większość kart do MiM posiada bardzo krótkie opisy, np. "To miejsce jest leżem strasznego potwora. Pozostanie tu do czasu aż ktoś go pokona." W MM się to trochę zmieniło i opisy są bardziej rozbudowane, często jest jakiś rys fabularny dodany, albo dowcipny tekst (karty z dodatku "Magia") i to jest właśnie dla mnie ideał. Karty zaprezentowane wyżej jak i niektóre karty z dodatków autorskich są nieczytelne i mocno zagmatwane. Rozumiem, że bierze się to stąd żeby były ciekawsze i przez to muszą być bardziej rozbudowane, ale autorzy chyba przeoczyli granice (szczególnie dotyczy to kart postaci! mnóstwo zagmatwanych umiejętności jest często spotykane). Niestety nie mam na to żadnej pomocnej rady na chwilę obecną. Chyba po prostu za dużo pomysłów na raz chce się wcisnąć.
- Artownik
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Wiedźmińskie Kobiety
• Worek Przygód - Posty: 3542
- Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
- Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
- Płeć:
- Wiek: 42
Prawdę mówiąc uważam, że główna historia którą opowiada dodatek powinna być zarysowana fabularnie w formie opowiadania, bądź po prostu krótkiego tekstu dołączonego do instrukcji, natomiast karty powinny przemycać tylko różne smaczki, tworzyć nawiązania, i tego typu rzeczy.Nemomon pisze:Ale wtedy na innej karcie będzie mniej miejsca, bo na niej także musi być jakiś efekt. A co do tego standardu, rozumiem, że jesteś z niego zadowolony, ale czy Ci czasem brakujących rzeczy nie szkoda? Niektóre dodatki, nawet nie tylko do MiMa, ale do wielu innych gier planszowych są jedynie przykrywką do opowiedzenia jakiejś historii, wychodzi to lepiej lub gorzej, ale wtedy więc lepiej uciąć mechaniki i dać fabułę, czy v.v. ?Artownik pisze: Darować sobie.
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.
Tak wg mnie jest najrozsądniej.
Tworząc karty obcinałem różnie, czasem trzeba było uprościć mechanikę, czasem wywalić wątek fabularny, na dłuższą metę okazywało się, że decyzja była słuszna.
- SeSim
-
-
Spis dodatków autora:
• #Lista dodatków
• Krypta Upiorów (pomagier)
• Labirynt Magów (pomagier)
• Poszukiwacze - Posty: 6145
- Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
- Lokalizacja: z krzesła :P
- Płeć:
- Kontakt:
Uff wreszcie miałem czas przeczytać ten temat
Zatem
Zatem
Tyle ile standard przewiduje Współczuję autorom TMiM... Anyway, zastanawiałem się już kiedyś czy sensownym byłoby w bardziej rozbudowanych tekstowo kartach umieszczać odnośnik do instrukcji, z krótką informacją na której stronie i którym paragrafie znajduje się rozwinięcie karty - wiem upierdliwe, ale zawsze to można jakoś wyważyć.Więcej textu na karcie, czy mniej?
Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member