Instrukcja instrukcją ale np. to właśnie dzięki burzliwym dyskusjom FAQowskim, pojawiła się kwestia "MOŻESZ" w miastach i wioskach. Problem który dla mnie nie istniał wcześniej.
Ostatnio stosuję MOŻESZ=MUSISZ i wyszło to na plus.
Tu i w kilku innych przypadkach instrukcja milczy jak grób...
Główny problem Talismana to niedomówienia i niejednoznaczne sformułowania.
Prosty przykładzik:
Ropucha:
Obszar startowy - tam gdzie poszukiwacz
(takie sformułowanie daje dwie możliwości ! )
To tylko przykład ilustrujący o co mi chodzi.
[Edit] (Lepszego bez pudła z grą pod ręką nie mam)
Instrukcja instrukcją ale np. to właśnie dzięki burzliwym dyskusjom FAQowskim, ;) pojawiła się kwestia "MOŻESZ" w miastach i wioskach. Problem który dla mnie nie istniał wcześniej.
Ostatnio stosuję MOŻESZ=MUSISZ i wyszło to na plus.
Tu i w kilku innych przypadkach instrukcja milczy jak grób... Główny problem Talismana to niedomówienia i niejednoznaczne sformułowania.
Prosty przykładzik:
Ropucha: Obszar startowy - tam gdzie poszukiwacz (takie sformułowanie daje dwie możliwości ! )
To tylko przykład ilustrujący o co mi chodzi. [Edit] (Lepszego bez pudła z grą pod ręką nie mam) ;)
A ja do tej pory nie mogę się otrząsnąć po tej dyskusji, czy MOŻESZ czy MUSISZ.... Zwłaszcza, że to błąd (kolejny) tłumacza. Osobiście też gram, że MUSISZ i moi gracze, którzy też już jakiś czas grają w MiMa bardzo szybko się przyzwyczaili. Na znakomitą większość pytań może odpowiedzieć albo instrukcja albo chwila zastanowienia. Jednakże by dobrze rozstrzygać wszystkie (a przynajmniej prawie wszystkie) sporne kwestie, musisz mieć zasady oraz opisy większości kart w małym paluszku. Dzięki temu jesteś w stanie wyobrazić sobie podobną sytuację i wyjście z niej. Jak przejrzysz parę mych odpowiedzi, to zauważysz, że prawie zawsze staram się odpowiadać na pytania wykorzystując prostsze sytuacje, które powinny być bardziej zrozumiałe. Innymi słowy, musisz poznać Mima od wewnątrz, jego mechanikę, sposób działania, kilka spornych sytuacji oraz parę "domowych zasad", by móc bez problemu odpowiadać na wszystkie pytania, nawet dotyczących kart, które pierwszy raz widzisz. Na szczęście nie trza grać w MiMa stuleci, by to opanować. Jedynie trza chcieć to opanować. Lub też mieć grupę, w której zawsze się było MG i zawsze trza było rozstrzygać problemy. Dodatkowo lektura wsio kart do Talismana także nie zaszkodzi.
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
A ja do tej pory nie mogę się otrząsnąć po tej dyskusji, czy MOŻESZ czy MUSISZ.... ;) Zwłaszcza, że to błąd (kolejny) tłumacza. Osobiście też gram, że MUSISZ i moi gracze, którzy też już jakiś czas grają w MiMa bardzo szybko się przyzwyczaili. Na znakomitą większość pytań może odpowiedzieć albo instrukcja albo chwila zastanowienia. Jednakże by dobrze rozstrzygać wszystkie (a przynajmniej prawie wszystkie) sporne kwestie, musisz mieć zasady oraz opisy większości kart w małym paluszku. Dzięki temu jesteś w stanie wyobrazić sobie podobną sytuację i wyjście z niej. Jak przejrzysz parę mych odpowiedzi, to zauważysz, że prawie zawsze staram się odpowiadać na pytania wykorzystując prostsze sytuacje, które powinny być bardziej zrozumiałe. Innymi słowy, musisz poznać Mima od wewnątrz, jego mechanikę, sposób działania, kilka spornych sytuacji oraz parę "domowych zasad", by móc bez problemu odpowiadać na wszystkie pytania, nawet dotyczących kart, które pierwszy raz widzisz. Na szczęście nie trza grać w MiMa stuleci, by to opanować. Jedynie trza chcieć to opanować. Lub też mieć grupę, w której zawsze się było MG i zawsze trza było rozstrzygać problemy. Dodatkowo lektura wsio kart do Talismana także nie zaszkodzi.
Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez Poszukiwacza ...
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)
Co do Zabójcy.
Uwaga!
Na jego karcie pisze: [quote] Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez [b]Poszukiwacza[/b] ...[/quote]
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)
Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez Poszukiwacza ...
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)
Zgadza się!
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
[quote="Kufir"]Co do Zabójcy.
Uwaga!
Na jego karcie pisze: [quote] Kiedy atakujesz innego poszukiwacza bądź istotę, możesz próbować ją zasztyletować, nie masz takiej możliwości jeśli to ty zostałeś zaatakowany przez [b]Poszukiwacza[/b] ...[/quote]
Wiec, skoro trzymamy się jasno tego co pisze na karcie (np. Poszukiwacz ghul i jego kontrowersyjna umiejętność kradzenia życia) to Zabójca może zasztyletować nawet strażnika, osiłka czy też wrogów na siłę które wylosuje z kart przygód. (Wcale nie muszą one leżeć już odkryte na planszy)[/quote]
Ale gdy się wyciągnie Kartę Wroga to chyba on nas atakuje
Chyba, że znowu przytoczymy jakieś mądre słowa typu "Najlepszą obroną jest atak" i nieważne czy Zabójca atakuje czy się broni - i tak atakuje :mrgreen:
Ja nawet nie mam Talismana.
Ale gdy się wyciągnie Kartę Wroga to chyba on nas atakuje :P Chyba, że znowu przytoczymy jakieś mądre słowa typu "Najlepszą obroną jest atak" i nieważne czy Zabójca atakuje czy się broni - i tak atakuje :mrgreen:
Różnie można sobie wyobrazić jak postać zaskakuje wroga podczas badania obszarów. Sęk bardziej w tym co na ten temat mówi instrukcja i twórcy fachowcy
Różnie można sobie wyobrazić jak postać zaskakuje wroga podczas badania obszarów. Sęk bardziej w tym co na ten temat mówi instrukcja i twórcy fachowcy ;)
Hehe nie no tak jak juz ma byc zgodnie z instrukcja to prosze bardz. W instrukcji kazdej karty jest napisane czy atakuje czy poprostu stoi az ktos go pokona.
Nie traktujmy życia zbyt poważnie i tak nie wyjdziemy z niego żywi. A tak poza tym wynajmę anioła stróża na umowę-zlecenie.
[quote="Kufir"]twórcy fachowcy ;)[/quote] Ju toking tu mi ?
Hehe nie no tak jak juz ma byc zgodnie z instrukcja to prosze bardz. W instrukcji kazdej karty jest napisane czy atakuje czy poprostu stoi az ktos go pokona.
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne
[quote="Kufir"]W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp[/quote][quote="Nemomon"]Mówią, że zawsze atakujesz.[/quote][quote="Rogo"]"Najlepszą obroną jest atak"[/quote]I wszystko jasne :D
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne
Idealny tutorial na to, jak wyciągać zdania z kontextu :mrgreen:
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
[quote="Rogo"][quote="Kufir"]W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp[/quote][quote="Nemomon"]Mówią, że zawsze atakujesz.[/quote][quote="Rogo"]"Najlepszą obroną jest atak"[/quote]I wszystko jasne :D[/quote]
Idealny tutorial na to, jak wyciągać zdania z kontextu :mrgreen:
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.
Póki my żyjemy, żyje Ona...!
[quote="Rogo"][quote="Kufir"]W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp[/quote][quote="Nemomon"]Mówią, że zawsze atakujesz.[/quote][quote="Rogo"]"Najlepszą obroną jest atak"[/quote]I wszystko jasne :D[/quote]
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.
Kufir pisze:W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp
Nemomon pisze:Mówią, że zawsze atakujesz.
Rogo pisze:"Najlepszą obroną jest atak"
I wszystko jasne
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.
Ale tutaj jest zdanie warunkowe - zrobisz coś, więc nie walczysz. Nie zrobisz, to walczysz. Z defaulta, on jest atakującym.
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
[quote="arkoski84"][quote="Rogo"][quote="Kufir"]W MIM 4,5 na chyba żadnej karcie wroga nie pisze "atakuje Cię... " itp[/quote][quote="Nemomon"]Mówią, że zawsze atakujesz.[/quote][quote="Rogo"]"Najlepszą obroną jest atak"[/quote]I wszystko jasne :D[/quote]
No tak ,a taki Rozbojnik- "Na tym obszarze grasuje grozny rozbojnik.NIE ZAATAKUJE CIE jesli zaplacisz mu sztuke zlota".Czyli jak nie posiadasz zlota on cie atakuje.[/quote]
Ale tutaj jest zdanie warunkowe - zrobisz coś, więc nie walczysz. Nie zrobisz, to walczysz. Z defaulta, on jest atakującym.
Enemy – Animal, Dragon, or Monster These Enemies attack any character encountering them by
battling the character. Killed Enemies of this type may be kept
as trophies to be exchanged for Strength (see “Trophies” on
page 14). Enemies that defeat characters remain in the space.
Wróg atakuje poszukiwacza a nie odwrotnie.
[ Dodano: Sro Sty 07, 2009 10:20 pm ]
I dalsze potwierdzenie
Attacks
Attacks are split into two types: battles and psychic combats.
A battle occurs when a character is attacked by a creature
whose Strength is given, and a psychic combat occurs when
a character is attacked by a creature whose Craft is given. If
a player decides to attack another character, they must fight
a battle unless the attacker has a special ability that lets him
use psychic combat instead.
Czyli podsumowując - jeśli poszukiwacz walczy z wrogiem z karty (z planszy chyba też), to ten wróg atakuje poszukiwacza (ZAWSZE, nie ważne czy karta już leży). Jeśli natomiast poszukiwacz walczy z innym poszukiwaczem to atakuje ten kto zdecydował się na atak (to akurat dość oczywiste).
Ale macie problem.
Enemy – Animal, Dragon, or Monster [b]These Enemies attack any character encountering them [/b]by battling the character. Killed Enemies of this type may be kept as trophies to be exchanged for Strength (see “Trophies” on page 14). Enemies that defeat characters remain in the space.
Wróg atakuje poszukiwacza a nie odwrotnie.
[size=75][ [i][b]Dodano[/b]: Sro Sty 07, 2009 10:20 pm[/i] ][/size] I dalsze potwierdzenie
Attacks Attacks are split into two types: battles and psychic combats. A battle occurs when a character [b]is attacked [/b]by a creature whose Strength is given, and a psychic combat occurs when a character [b]is attacked [/b]by a creature whose Craft is given. If a player decides to attack another character, they must fight a battle unless the attacker has a special ability that lets him use psychic combat instead.
[i]Czyli podsumowując - jeśli poszukiwacz walczy z wrogiem z karty (z planszy chyba też), to ten wróg atakuje poszukiwacza (ZAWSZE, nie ważne czy karta już leży). Jeśli natomiast poszukiwacz walczy z innym poszukiwaczem to atakuje ten kto zdecydował się na atak (to akurat dość oczywiste).[/i]
Bludgeon, wiem, że brak tu logiki, ale goście co pisali tą instrukcję sami mówią, że to Poszukiwacz zawsze jest atakującym wszelkie istoty.
Na usprawiedliwienie ich niefortunnych sformułowań w cytowanych przez Ciebie fragmentach można pokierować się kolejnością wykonywanych czynności (rzutów kością) w dziale Walka. Patrząc na tą kolejność podaną w "Walce z innym Poszukiwaczem" i porównując z "walką z istotami" można wywnioskować kto jest atakującym.
Ostatnio zmieniony środa 07 sty 2009, 23:20 przez 8janek8, łącznie zmieniany 1 raz.
[b]Bludgeon[/b], wiem, że brak tu logiki, ale goście co pisali tą instrukcję sami mówią, że to Poszukiwacz zawsze jest atakującym wszelkie istoty. Na usprawiedliwienie ich niefortunnych sformułowań w cytowanych przez Ciebie fragmentach można pokierować się kolejnością wykonywanych czynności (rzutów kością) w dziale [i]Walka[/i]. Patrząc na tą kolejność podaną w "Walce z innym Poszukiwaczem" i porównując z "walką z istotami" można wywnioskować kto jest atakującym.
Wszystko OK, ale fakt iż zabójca może w takim wypadku zasztyletować istoty z planszy (strażnik, osiłek, Wilkołak w jamie itp) jest moim zdaniem przesadą... powstała MEGA potężna postać jakiej w grze chyba nie ma.
Wszystko OK, ale fakt iż zabójca może w takim wypadku zasztyletować istoty z planszy (strażnik, osiłek, Wilkołak w jamie itp) jest moim zdaniem przesadą... powstała MEGA potężna postać jakiej w grze chyba nie ma.
Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.
Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.
Ogólnie, najbardziej cieszyłoby mnie, jeśli z czasem po zebraniu uwag od graczy (co do balansu również), ponownie siedli nad instrukcją, wprowadzili konieczne poprawki i dołączyli ją do któregoś z dodatków. Pozostałe uściślenia, których nie dałoby się umieścić w poprawionej instrukcji mogliby umieścić w nieszczęsnym FAQu (który również mogliby dołączyć w formie papierowej) - w końcu są podobno profesjonalistami.
Ogólnie, najbardziej cieszyłoby mnie, jeśli z czasem po zebraniu uwag od graczy (co do balansu również), ponownie siedli nad instrukcją, wprowadzili konieczne poprawki i dołączyli ją do któregoś z dodatków. Pozostałe uściślenia, których nie dałoby się umieścić w poprawionej instrukcji mogliby umieścić w nieszczęsnym FAQu (który również mogliby dołączyć w formie papierowej) - w końcu są podobno profesjonalistami.
8janek8 pisze:Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.
jestem za...........
[quote="8janek8"]Może zostanie wprowadzona jakaś zmiana, ukrócająca ten "overpower". Np. że ta zdolność dotyczyć będzie jedynie karty Wrogów i i atakowanych Poszukiwaczy.[/quote]