Ghost Stories PL!
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Ghost Stories PL!
Dla wszystkich milosnikow kooperacyjnych planszowych horrorow: Rebel wyda po Polsku Ghost Stories! I to w cenie tylko o dyche wyzsza niz oryginal. Pozycja godna zainteresowania.
W momencie kiedy G. nie wyglada na zbytnio zainteresowana szybkim wydaniem rozszerzen do Arkhama okazuje sie, ze konkurencja nie spi. Z jednej strony moze to spowodowac przeplyw pewnej ilosci graczy AH do drugiego tytulu, z drugiej jednak, zdrowa rywalizacja wydawnictw zawsze dobrze rokuje glodnym konsumentom. A GS to bardzo smakowity kasek, tym bardziej, ze podlany naszym polskim sosem.
W momencie kiedy G. nie wyglada na zbytnio zainteresowana szybkim wydaniem rozszerzen do Arkhama okazuje sie, ze konkurencja nie spi. Z jednej strony moze to spowodowac przeplyw pewnej ilosci graczy AH do drugiego tytulu, z drugiej jednak, zdrowa rywalizacja wydawnictw zawsze dobrze rokuje glodnym konsumentom. A GS to bardzo smakowity kasek, tym bardziej, ze podlany naszym polskim sosem.
- sirafin
-
- Posty: 889
- Rejestracja: piątek 21 sie 2009, 10:30
- Lokalizacja: Sopot
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Przygladalem sie temu tytulowi jakis czas temu, wyglada calkiem ladnie i brzmi intrygujaco. Miales okazje grac w angielska wersje poooq?
I Anioł w biel odzian otworzył Żelazną Księgę i piąty jeździec wyruszył w rydwanie płomiennego lodu, i słychać było łamanie praw i pękanie więzów, a tłumy zakrzyknęły: O Boże, teraz naprawdę mamy kłopot!
- Księga Oma, Proroctwa Tobruna
- Księga Oma, Proroctwa Tobruna
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Niestety, kontaktu bezposredniego nie mialem. Ale, tak jak mowisz, GS zapowiada sie bardzo, bardzo miodnie. Do tego wydawnictwo R. juz zapowiada dodatek.
- Yaerius
-
- Posty: 24
- Rejestracja: piątek 24 lip 2009, 19:26
Re: Ghost Stories PL!
Gralem w to pare razy ;) I nigdy nie wygralismy, choc gralismy na najprostszych zasadach... Ale to po prostu kwestia wprawy i tak jak przy HwA: czerpac przyjemnosc z rozgrywki a nie z wygranej ("o ja! ale zajebiaszczo! znowu przegralismy!")
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Fakt, poziom trudnosci w tym tytule jest, ze tak powiem, legendarny. Do tego stopniowany bodajze czteropoziomowo, co daje naprawde solidne wyzwanie graczom.
Yaerius, moze pokusisz sie o mala recenzje, ktora pomoze nam zdecydowac co dalej z "GS"? Lyknac czy tryknac?
Yaerius, moze pokusisz sie o mala recenzje, ktora pomoze nam zdecydowac co dalej z "GS"? Lyknac czy tryknac?
- Yaerius
-
- Posty: 24
- Rejestracja: piątek 24 lip 2009, 19:26
Re: Ghost Stories PL!
A zatem...
Gra nie ma zbyt duzo zasad i jest w niej malo wyjatkow oraz niuansow, ktore trzeba rozpatrywac kiedy zachodza "nieprzewidywane akcje". Gra jest dla 3-4graczy, przy czym mozna grac na kilku poziomach trudnosci: ograniczone zycie taoistow (tak sie wlasnie nazywamy) itp. Ale zaczne od poczatku... Kazdy z graczy dostaje swoja 2stronna plansze gdzie jest okreslona specjalna zdolnosc (na obu stronach jest inna i tylko z jednej sie korzysta w czasie gry) oraz gdzie bedzie umieszczal przywolywane duchy. Nastepnie losowo rozstawiamy dziewiec wiosek, w ktorych mozemy podczas swojej tury otrzymac pomoc od wiesniaka, czy to wypedzenie ducha albo odnowienie zycia itd. Z tak ulozona plansza otrzymujemy znaczniki: zycie (Qi), znaczniki Tao (cos jak zetony wskazowek w HwA), moc Jing-Jang (dodatkowa akcja); wybieramy Wielkiego Przedwiecznego, czyli Inkarnacje Wu-Fenga i wsadzamy go talii duchow doliczajac 10kart od spodu. Tak mniej wiecej wyglada przygotowanie do gry.
Sama rozgrywka jest prosta: ciagniemy karte z talii duchow i kladziemy go w na planszy odpowiedniego koloru (nie musi to byc koniecznie plansza aktywnego gracza). Nastepnie wykonujemy ruch (albo i nie) i jedna akcje, ktora jest albo uzyskanie pomocy od wiesniaka albo proba wypedzenia ducha. Ducha mozemy wypedzic na kilka sposobow. Pierwszy z nich to rzut 3ma kostkami (nie ma oczek, sa kolory) i jezeli liczba jednego koloru rowna sie albo jest wieksza od liczby oczek koloru ducha, ktorego chcemy wypedzic to egzorcyzmy nam sie udaja. W przeciwnym razie nic sie nie dzieje i ture podejmuje gracz z lewej. Do swojego rzutu mozemy dodac wczesniej wspomniane zetony wskazowek ;) Jest jeszcze jeden sposob na wypedzenie ducha. W jednej z wiosek mozna otrzymac statuetke Buddy. Dzieki niej mozemy wypedzic jednego ducha za darmo lecz nie otrzymujemy za niego nagrody. Acha! Kazdy duch (wiekszosc) ma specjalne zdolnosci, ktore sie aktywuja przy wylozeniu ducha na plansze (np. zabiera jedna kostke), zdolnosc, ktora aktywuje sie co ture (np. aktywny gracz rzuca tzw. koscia klatwy) oraz nagrode za wypedzenie ducha (np. odzyskujemy zycie). Niektore duchy sa tak szczwane, ze wysylaja na wioske tzw. nawiedzaczy (taki czarny upior). Owy stwor co tura aktywnego gracza bedzie sie przesuwal po planszy gracza az dojdzie do wioski i wiesniacy beda zmuszeni opuscic swoje domy, od tej pory nie bedziemy mogli korzystac z pomocy wiesniakow tej wioski. Jesli wiesniacy opuszcza 4 wioski (poziom poczatkujacy to przegrywamy).
Kiedy juz pokonalismy wszystkie duchy i na plansze zostala wylozona Inkarnacja Wu-Fenga mamy juz tylko jakies "10duchow" na to aby go pokonac i wtedy odnosimy zwyciestwo. Proste? Moze sie wydawac, ze tak lecz wszystko zalezy na to jak gracze beda ze soba wspolpracowac. Od tego zalezy wszystko, bo tutaj mamy mniej niewiadomych niz w HwA, gdzie jesli planujemy nasze posuniecia na kilka nastepnych rund to wszystko moze popsuc nastepna karta mitow ;) Tutaj trzeba pracowac w scislej kooperacji aby odniesc zwyciestwo i myslec nad kazdym swoim ruchem. Duzym plusem jest brak jakichkolwiek napisow na kartach, opiera sie wylacznie na ikonkach co przyspiesza rozgrywke. Klimat chinskich egzorcystow buszujacych po wioskach nie bardzo przypadl mi do gustu, a tym bardziej szata graficzna gry. Jak dla mnie jest taka pastelowo-nijaka i nie zachwyca. Jednak sa ludzie, ktorym sie podoba ta gra ze wzgledu na megasuperhiper poziom trudnosci i potrafia sie wczuc w swoje role, mnie jednak nie zachwyca. Malo jak dla mnie elementow zaskoczenia i losowania. Wiem, ze zaraz wyskoczy nastepny duch, ktory zrobi jeszcze wieksze szkody niz poprzedni a zanim kolejny i kolejny... Jak zobaczylem ile bedzie kosztowac ta gra w wydaniu polskim (wczesniej nawet nie wiedzialem ile kosztuje ENG) to przetarlem oczy ze zdumienia. 140PLN? Nie widze tych pieniedzy w tej grze, tym bardziej, ze do gry nie jest potrzebna znajomosc angielskiego (instrukcja jest po polsku w necie).
Ostatecznie:
+poziom trudnosci (czy moze minus?)
+wysoki poziom wspolpracy
-za droga
-kiepawe wykonanie
-maly element losowosci
-brak klimatu (rzut, "jest! zdjalem go! o nie... nastepny duch...")
Gra nie ma zbyt duzo zasad i jest w niej malo wyjatkow oraz niuansow, ktore trzeba rozpatrywac kiedy zachodza "nieprzewidywane akcje". Gra jest dla 3-4graczy, przy czym mozna grac na kilku poziomach trudnosci: ograniczone zycie taoistow (tak sie wlasnie nazywamy) itp. Ale zaczne od poczatku... Kazdy z graczy dostaje swoja 2stronna plansze gdzie jest okreslona specjalna zdolnosc (na obu stronach jest inna i tylko z jednej sie korzysta w czasie gry) oraz gdzie bedzie umieszczal przywolywane duchy. Nastepnie losowo rozstawiamy dziewiec wiosek, w ktorych mozemy podczas swojej tury otrzymac pomoc od wiesniaka, czy to wypedzenie ducha albo odnowienie zycia itd. Z tak ulozona plansza otrzymujemy znaczniki: zycie (Qi), znaczniki Tao (cos jak zetony wskazowek w HwA), moc Jing-Jang (dodatkowa akcja); wybieramy Wielkiego Przedwiecznego, czyli Inkarnacje Wu-Fenga i wsadzamy go talii duchow doliczajac 10kart od spodu. Tak mniej wiecej wyglada przygotowanie do gry.
Sama rozgrywka jest prosta: ciagniemy karte z talii duchow i kladziemy go w na planszy odpowiedniego koloru (nie musi to byc koniecznie plansza aktywnego gracza). Nastepnie wykonujemy ruch (albo i nie) i jedna akcje, ktora jest albo uzyskanie pomocy od wiesniaka albo proba wypedzenia ducha. Ducha mozemy wypedzic na kilka sposobow. Pierwszy z nich to rzut 3ma kostkami (nie ma oczek, sa kolory) i jezeli liczba jednego koloru rowna sie albo jest wieksza od liczby oczek koloru ducha, ktorego chcemy wypedzic to egzorcyzmy nam sie udaja. W przeciwnym razie nic sie nie dzieje i ture podejmuje gracz z lewej. Do swojego rzutu mozemy dodac wczesniej wspomniane zetony wskazowek ;) Jest jeszcze jeden sposob na wypedzenie ducha. W jednej z wiosek mozna otrzymac statuetke Buddy. Dzieki niej mozemy wypedzic jednego ducha za darmo lecz nie otrzymujemy za niego nagrody. Acha! Kazdy duch (wiekszosc) ma specjalne zdolnosci, ktore sie aktywuja przy wylozeniu ducha na plansze (np. zabiera jedna kostke), zdolnosc, ktora aktywuje sie co ture (np. aktywny gracz rzuca tzw. koscia klatwy) oraz nagrode za wypedzenie ducha (np. odzyskujemy zycie). Niektore duchy sa tak szczwane, ze wysylaja na wioske tzw. nawiedzaczy (taki czarny upior). Owy stwor co tura aktywnego gracza bedzie sie przesuwal po planszy gracza az dojdzie do wioski i wiesniacy beda zmuszeni opuscic swoje domy, od tej pory nie bedziemy mogli korzystac z pomocy wiesniakow tej wioski. Jesli wiesniacy opuszcza 4 wioski (poziom poczatkujacy to przegrywamy).
Kiedy juz pokonalismy wszystkie duchy i na plansze zostala wylozona Inkarnacja Wu-Fenga mamy juz tylko jakies "10duchow" na to aby go pokonac i wtedy odnosimy zwyciestwo. Proste? Moze sie wydawac, ze tak lecz wszystko zalezy na to jak gracze beda ze soba wspolpracowac. Od tego zalezy wszystko, bo tutaj mamy mniej niewiadomych niz w HwA, gdzie jesli planujemy nasze posuniecia na kilka nastepnych rund to wszystko moze popsuc nastepna karta mitow ;) Tutaj trzeba pracowac w scislej kooperacji aby odniesc zwyciestwo i myslec nad kazdym swoim ruchem. Duzym plusem jest brak jakichkolwiek napisow na kartach, opiera sie wylacznie na ikonkach co przyspiesza rozgrywke. Klimat chinskich egzorcystow buszujacych po wioskach nie bardzo przypadl mi do gustu, a tym bardziej szata graficzna gry. Jak dla mnie jest taka pastelowo-nijaka i nie zachwyca. Jednak sa ludzie, ktorym sie podoba ta gra ze wzgledu na megasuperhiper poziom trudnosci i potrafia sie wczuc w swoje role, mnie jednak nie zachwyca. Malo jak dla mnie elementow zaskoczenia i losowania. Wiem, ze zaraz wyskoczy nastepny duch, ktory zrobi jeszcze wieksze szkody niz poprzedni a zanim kolejny i kolejny... Jak zobaczylem ile bedzie kosztowac ta gra w wydaniu polskim (wczesniej nawet nie wiedzialem ile kosztuje ENG) to przetarlem oczy ze zdumienia. 140PLN? Nie widze tych pieniedzy w tej grze, tym bardziej, ze do gry nie jest potrzebna znajomosc angielskiego (instrukcja jest po polsku w necie).
Ostatecznie:
+poziom trudnosci (czy moze minus?)
+wysoki poziom wspolpracy
-za droga
-kiepawe wykonanie
-maly element losowosci
-brak klimatu (rzut, "jest! zdjalem go! o nie... nastepny duch...")
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Hmm... Troche mnie ostudziles, bo powiem szczerze, ze raczej sie na nia napalilem. A jak skaluje sie na dwie osoby? Bo przyznam, pewnie pykalbym w nia z zona, czy jest bardziej logiczna czy raczej jednak przygodowa?
Recenzja super. Duze dzieki za info z pierwszej reki!
Recenzja super. Duze dzieki za info z pierwszej reki!
- Yaerius
-
- Posty: 24
- Rejestracja: piątek 24 lip 2009, 19:26
Re: Ghost Stories PL!
Gdyby gra bylaby tansza i kosztowal okolo 100PLN to, to jest rozsadna cena. Ale w tej cenie mozna juz kupic inne, lepsiejsze gry;) Jesli gramy w dwie osoby lub w pojedynke to nalezy tylko zmniejszyc talie duchow. Polecam zagrac samemu jesli jest okazja i przekonac sie na wlasne oczy ;) To tylko moja negatywna ocena, poniewaz uwazam, ze istnieja lepsze i tansze gry od GS
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
I ta karta "Chuck no Rice" jakas taka dziwnie malo smieszna... Lubie klimat komediowy w horrorach ale tutaj jakos tak dziwnie to nie pasuje... Musze jednak gdzies zagrac wczesniej...
- sirafin
-
- Posty: 889
- Rejestracja: piątek 21 sie 2009, 10:30
- Lokalizacja: Sopot
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Czyli jednak sie potwierdzaja te krytyczne pogloski ktore slyszalem. Szkoda bo sama idea i osadzenie w orientalnych klimatach brzmi zachecajaco, przykre ze kuleje od strony mechaniki i grywalnosci.
I Anioł w biel odzian otworzył Żelazną Księgę i piąty jeździec wyruszył w rydwanie płomiennego lodu, i słychać było łamanie praw i pękanie więzów, a tłumy zakrzyknęły: O Boże, teraz naprawdę mamy kłopot!
- Księga Oma, Proroctwa Tobruna
- Księga Oma, Proroctwa Tobruna
- poooq
-
- Posty: 1941
- Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
- Lokalizacja: Miedziana Planeta
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Ghost Stories PL!
Konkurs Rebela: do wygrania GS: http://www.rebel.pl/x.php/1,154/Konkurs ... ories.html
- Yaerius
-
- Posty: 24
- Rejestracja: piątek 24 lip 2009, 19:26
Re: Ghost Stories PL!
Za darmo mozna brac:) A pytania nawet przyjemne, piankowy balwanek - to byla niezla bzdura:D
-
-
- Posty: 6
- Rejestracja: wtorek 30 gru 2008, 15:30
- Lokalizacja: Warszawa
- Płeć:
- Wiek: 41
Re: Ghost Stories PL!
GS (+ dodatek) posiadam juz od pewnego czasu i bardzo mi sie ta gra podoba.
Szata graficzna przypadla mi do gustu, choc faktycznie nie kazdemu moze sie podobac (np komus, kto nie przepada za grafikami w klimacie orientalnym). W skrocie moge powiedziec tak, ze jesli komus podobala sie kreska filmu Ninja Scroll, to na wyglad kart w Ghost Stories narzekac nie bedzie.
Do wad w wykonaniu zaliczylbym zas:
- wytrzymalosc kart - wedlug mnie wygladaja na takie, ktore latwo moga sie zniszczyc; zdecydowanie wymagaja koszulek
- rozmiar pudelka - jest ono minimalnie mniejsze niz pudelko Horror w Arkham, czyli zdecydowanie za duze biorac pod uwage ilosc elementow
Na dwie osoby mozna grac w nastepujacych wariantach:
- 2 taoistow przypada na 1 gracza - rozgrywka nie rozni sie tym samym od gry na 4 graczy
- 1 taoista na gracza + dodatkowe zetony, ktore umozliwiaja skorzystanie z umiejetnosci taoistow nieobecnych (ich "deski" caly czas tworza plansze)
Do listy zalet wymienionych wczesniej w recenzji Yaeriusa dodalbym jeszcze czas rozgrywki. W koncu czlowiek nie zawsze ma wolne 2, 3 (lub wiecej) godziny, zeby wybrac sie na spacer po przytulnym miasteczku Arkham. W Ghost Stories rozgrywka zwykle trwa ok 1 godziny.
PS Aby zmniejszyc powtarzalnosc planszy (i podniesc nieco trudnosc :) ) polecam nie wyrzucac dodatkowego pola wielkosci wioski, ktory znajduje sie na wyprasce (przynajmniej byl w importowanej wersji). Jezeli chcielibysmy je wykorzystac grze, to wtedy losowalibysmy jedno pole, ktore nie bralo by udzialu w rozgrywce.
Szata graficzna przypadla mi do gustu, choc faktycznie nie kazdemu moze sie podobac (np komus, kto nie przepada za grafikami w klimacie orientalnym). W skrocie moge powiedziec tak, ze jesli komus podobala sie kreska filmu Ninja Scroll, to na wyglad kart w Ghost Stories narzekac nie bedzie.
Do wad w wykonaniu zaliczylbym zas:
- wytrzymalosc kart - wedlug mnie wygladaja na takie, ktore latwo moga sie zniszczyc; zdecydowanie wymagaja koszulek
- rozmiar pudelka - jest ono minimalnie mniejsze niz pudelko Horror w Arkham, czyli zdecydowanie za duze biorac pod uwage ilosc elementow
Na dwie osoby mozna grac w nastepujacych wariantach:
- 2 taoistow przypada na 1 gracza - rozgrywka nie rozni sie tym samym od gry na 4 graczy
- 1 taoista na gracza + dodatkowe zetony, ktore umozliwiaja skorzystanie z umiejetnosci taoistow nieobecnych (ich "deski" caly czas tworza plansze)
Do listy zalet wymienionych wczesniej w recenzji Yaeriusa dodalbym jeszcze czas rozgrywki. W koncu czlowiek nie zawsze ma wolne 2, 3 (lub wiecej) godziny, zeby wybrac sie na spacer po przytulnym miasteczku Arkham. W Ghost Stories rozgrywka zwykle trwa ok 1 godziny.
PS Aby zmniejszyc powtarzalnosc planszy (i podniesc nieco trudnosc :) ) polecam nie wyrzucac dodatkowego pola wielkosci wioski, ktory znajduje sie na wyprasce (przynajmniej byl w importowanej wersji). Jezeli chcielibysmy je wykorzystac grze, to wtedy losowalibysmy jedno pole, ktore nie bralo by udzialu w rozgrywce.
-
-
- Posty: 104
- Rejestracja: piątek 20 sty 2006, 17:05
- Lokalizacja: Warszawa