8janek8 pisze:Co do definicji tury - czasami mam problem podczas gry z szybkim rozpatrzeniem sytuacji związanej z tym pojęciem. Dla mnie najlepiej jakby oprócz tego występowało również pojęcie "rundy", które oznaczałoby okres od momentu w którym znajduje się konkretny gracz do tego samego momentu w następnej jego turze.
Definicja Tury w Instrukcji:
Rules pisze:Podczas swojej tury Poszukiwacze poruszają się po planszy – zazwyczaj
polega to na rzucie kością, ale czasem może też być
wynikiem użycia Zaklęcia lub wpływu dziwnych istot lub miejsc
napotkanych przez Poszukiwacza.
[...]
Podsumowując, tura każdego gracza składa się z dwóch części, wykonywanych
w poniższej kolejności:
1. Ruch – Gracz rzuca 1 kością i przesuwa swego Poszukiwacza o
tyle obszarów wokół planszy ile wyrzucił oczek.
2. Spotkania – Kiedy Poszukiwacz zakończy ruch, musi
odbyć spotkanie: albo zastosuje się do polecenia wynikającego
z obszaru (na którym zakończył swój ruch) albo napotka
innego Poszukiwacza przebywającego na tym samym obszarze.
Po zakończeniu tury jednego gracza, przychodzi kolej na gracza po
lewej.
Strona 8
Innymi słowy, jeżeli gramy w trzy osoby, to musi minąć dwie tury między dwoma kolejnymi ruchami jednego Poszukiwacza. Wiec Druid może w swojej turze zmienić Charakter, w turze jednego przeciwnika oraz w turze drugiego przeciwnika (co ma znaczenie, ale o tym zaraz).
8janek8 pisze:Przy okazji chcąc sie upewnić, zapytam: w swojej turze mogę rzucić tyle Zaklęć ile posiadałem na początku tej tury. Podczas tury innych graczy, mogę rzucić max. 1 Zaklęcie. Czyli jak gram np. w 4, to w sumie mogę rzucić do 3 Zaklęć, podczas tury każdego z przeciwników, czy tak?
Oczywiście.
7Tristan pisze:A tak przy okazji "raz na turę" (dla mnie to jest oczywiste ,że na swoją turę i nigdy bym nie wpadł tworząc sam Druida na to ,że ktoś będzie chciał zmieniać charakter po wyciągnięciu przez kogoś innego np karty zdarzenia).
Weź pod uwagę taki przykład:
Wojownik, posiadający Lancę oraz Runiczny Miecz, atakuje Druida i przegrywa walkę. W tym momencie Druid ma prawo zabrać przeciwnikowi jeden Przedmiot lub punkt Wytrzymałości. Tutaj zmiana Charakteru w
turze przeciwnika ma decydujące znaczenie. Podobnie jest z efektami globalnymi, wyciągniętymi przez innych graczy.
7Tristan pisze:Wątpię ,że ktoś kto tworzy karty bawi się w przewidywanie tego ,że ktoś może szukać luki w tym co napisał, a znaleźć można zawsze.
Oczywiście masz racyję, ale przecież po to jest robiony FAQ, by eliminował takie nieścisłości. TMiM zawiera wystarczająco dużo kart, że niemożliwym jest wyłapanie oraz opisanie wszystkich możliwych kombinacji, które mogą wyniknąć. Że coś może się zdarzyć bardzo nieczęsto, to bynajmniej nie oznacza, ze wcale. A wbrew pozorom, szukanie dziury w całym w przypadku MiMa jest akurat bardzo dobre, ponieważ dzięki temu jest uściślany i są poprawiane błędy, których na początku nie widać. Złota Zasada mówi, że każdy gra jak chce, ale jakieś jedno Oficjalne zdanie musi istnieć. Czasami się zdarza, że to Oficjalne zdanie jest zgodne z naszym, czasami nie...
7Tristan pisze:Wydaje mi się ,że to rozumowanie Nemomon'a to jest takie szukanie dziury w całym...
Być może, ale jak mówiłem wcześniej - wszystkim to wyjdzie na zdrowie. Możesz nie grać na zasadę proponowaną, ale przynajmniej będziesz miał świadomość samego zdarzenia. Coś takiego na pewno wszystkim się przyda. A na pewno mnie oraz Jankowi (bo będę miał z kim dyskutować ! XD).
7Tristan pisze:Ps nigdzie nie pisze ,że możesz zmieniać "w dowolnej chwili" ,a że możesz zmieniać dowolnie
Wydaje mi się, że pola semantyczne tych dwu znaczeń nie są zbyt daleko oddalone od siebie...
7Tristan pisze:W takim razie po co w każdym momencie gdy musi mieć charakter ściśle określony? przecież sobie go zmieni jak mu będzie pasowało
gdyby było tak jak twierdzisz to zapis ten wyglądał by mniej więcej tak: jeżeli gracz dokonał już w turze zmiany charakteru to musi on być ściśle określony.
Ano dlatego, jak Astropata powiedział, że po pierwsze raz na turę możesz zmienić charakter. Jeżeli więc gracz wyciągnie dwa Zdarzenia i oba będą oddziaływały na Poszukiwaczy o dwu przeciwstawnych Charakterach, to taki Druid musi się zdecydować na jedną opcję.
Poza tem, w instrukcji to zostało idealnie wyjaśnione:
Rules pisze:Jeśli nowy Charakter Poszukiwacza nie pozwala mu na posiadanie
pewnych kart (np. Świętego Graala lub Runicznego Miecza), takie
karty należy natychmiast porzucić na obszarze, na którym obecnie
przebywa taki Poszukiwacz.
Strona 15.
Dlatego musi zawsze byś ściśle określony, by było wiadomo, czy w każdym momencie może posiadać swoje karty, czy nie.
7Tristan pisze:Na której stronie jest ten przykład?
Na karcie Poszukiwacza Druida. Jeżeli zaś chodzi o zmianę raz na turę, to:
Rules pisze:Żaden Poszukiwacz
(z wyjątkiem Druida) nie może zmienić Charakteru więcej
niż raz na turę.
Strona 15.
[quote="Talisman Magia i Miecz Errata oraz FAQ]Strona 15 - Zmiana Charakteru
Jest: Żaden Poszukiwacz (z wyjątkiem Druida) nie może zmienić
Charakteru więcej niż raz na turę.
Powinno być: Żaden Poszukiwacz (łącznie z Druidem) nie może
zmienić Charakteru więcej niż raz na turę.[/quote]
Rogo pisze:No niby wg instrukcji to racja, ale wg logiki nieważne czy ktoś od początku będzie wielbił w Kapliczce szatana, czy dopiero później - świętość tego miejsca wypali mu ryjek
Owszem, tak. Ale my tutaj nie dzielimy TMiMa na grę wedle zasad logiki oraz zgodnie z instrukcją, jak "dwójka" została podzielona. Niestety, zawsze było, że po zakończeniu badania obszaru, nie ma on na nas jakiegokolwiek wpływu później, dopóki jeszcze raz na niego nie staniemy. Jedynym wyjątkiem jest Przeklęta Polana, ale na niej dokładnie jest napisane,
[...] dopóki przebywasz na Przeklętej Polanie [...]. Przebywanie na danym obszarze, a jego badanie, to dwie różne rzeczy.
Rogo pisze:Co do tego kiedy można zmieniać charakter - widać wszystkim (mi również) udziela się system z Magic The Gathering, gdzie można wykonywać jakieś akcje w odpowiedzi na akcje przeciwnika - i tu ludzie zmieniają charakter w odpowiedzi na wyciągniętą kartę. Ja osobiście nie widzę w tym nic złego
Well, jak ktoś "czuje" zasadę Stosu, to tak bywa. Ja sam często z niej korzystam, bo po prostu jest mi łatwiej coś wytłumaczyć, dlatego też nie widzę w tym nic złego.
7Tristan pisze:Poza tym jak ktoś kiedyś mądrze powiedział: "czasem prawdy są dwie: moja i Twoja"
Znane słowa, średnio lubiane... Niestety mają tą wadę, iż powstają tylko wtedy, gdy jeden nie chce, nie może lub też z innych losowych powodów nie potrafi zrozumieć argumentów drugiej strony. Do kompromisu zawsze można dojść, trza tylko jego chcieć. Aczkolwiek ja nie neguję Twojej prawdy i ją szanuję.
7Tristan pisze:ale póki nie grasz ze mną to jest mi to obojętne - przedstawiłem swój punkt widzenia i na tym kończę
Pamiętam te słowa
i znów się z nimi zgadzam. Niemniej, ponieważ podczas mej nieobecności wynikły długie wiadomości, więc kultura nakazuje mi się odnieść do każdej z osobna.
Katiusha pisze:eśli nie zmieniłam w swojej kolejce ruchu charakteru, to moge go zmienić nawet w czasie czyjeś kolejki ruchu, ważne aby nie więcej jak jeden raz na ture.
Tura dla mnie się równa - mój ruch i wszystkich innych Poszukiwaczy.
Pierwszy cytat z instrukcji, który podałem wyżej, wskazuje, że niestety się mylisz. Tura to:
Rules pisze:Podsumowując, tura każdego gracza składa się z dwóch części, wykonywanych
w poniższej kolejności:
1. Ruch – Gracz rzuca 1 kością i przesuwa swego Poszukiwacza o
tyle obszarów wokół planszy ile wyrzucił oczek.
2. Spotkania – Kiedy Poszukiwacz zakończy ruch, musi
odbyć spotkanie: albo zastosuje się do polecenia wynikającego
z obszaru (na którym zakończył swój ruch) albo napotka
innego Poszukiwacza przebywającego na tym samym obszarze.
Po zakończeniu tury jednego gracza, przychodzi kolej na gracza po
lewej.
Strona 8.
Więc i w turze mej, jak i w turze przeciwnika mogę zmienić Charakter. Zobacz na to z punktu widzenia rzucania Czarów - w swojej turze możesz, ale również i w turach przeciwników (acz, tylko jeden na turę).
[quote="8janek8"]Co do definicji tury - czasami mam problem podczas gry z szybkim rozpatrzeniem sytuacji związanej z tym pojęciem. Dla mnie najlepiej jakby oprócz tego występowało również pojęcie "rundy", które oznaczałoby okres od momentu w którym znajduje się konkretny gracz do tego samego momentu w następnej jego turze. [/quote]
Definicja Tury w Instrukcji:
[quote="Rules"]Podczas [b]swojej tury[/b] Poszukiwacze poruszają się po planszy – zazwyczaj
polega to na rzucie kością, ale czasem może też być
wynikiem użycia Zaklęcia lub wpływu dziwnych istot lub miejsc
napotkanych przez Poszukiwacza.
[...]
Podsumowując, [b]tura każdego gracza[/b] składa się z dwóch części, wykonywanych
w poniższej kolejności:
1. Ruch – Gracz rzuca 1 kością i przesuwa swego Poszukiwacza o
tyle obszarów wokół planszy ile wyrzucił oczek.
2. Spotkania – Kiedy Poszukiwacz zakończy ruch, musi
odbyć spotkanie: albo zastosuje się do polecenia wynikającego
z obszaru (na którym zakończył swój ruch) albo napotka
innego Poszukiwacza przebywającego na tym samym obszarze.
Po zakończeniu tury jednego gracza, przychodzi kolej na gracza po
lewej.[/quote]
Strona 8
Innymi słowy, jeżeli gramy w trzy osoby, to musi minąć dwie tury między dwoma kolejnymi ruchami jednego Poszukiwacza. Wiec Druid może w swojej turze zmienić Charakter, w turze jednego przeciwnika oraz w turze drugiego przeciwnika (co ma znaczenie, ale o tym zaraz).
[quote="8janek8"]Przy okazji chcąc sie upewnić, zapytam: w swojej turze mogę rzucić tyle Zaklęć ile posiadałem na początku tej tury. Podczas tury innych graczy, mogę rzucić max. 1 Zaklęcie. Czyli jak gram np. w 4, to w sumie mogę rzucić do 3 Zaklęć, podczas tury każdego z przeciwników, czy tak?[/quote]
Oczywiście.
[quote="7Tristan"]A tak przy okazji "raz na turę" (dla mnie to jest oczywiste ,że na swoją turę i nigdy bym nie wpadł tworząc sam Druida na to ,że ktoś będzie chciał zmieniać charakter po wyciągnięciu przez kogoś innego np karty zdarzenia).[/quote]
Weź pod uwagę taki przykład:
Wojownik, posiadający Lancę oraz Runiczny Miecz, atakuje Druida i przegrywa walkę. W tym momencie Druid ma prawo zabrać przeciwnikowi jeden Przedmiot lub punkt Wytrzymałości. Tutaj zmiana Charakteru w [b]turze przeciwnika[/b] ma decydujące znaczenie. Podobnie jest z efektami globalnymi, wyciągniętymi przez innych graczy.
[quote="7Tristan"]Wątpię ,że ktoś kto tworzy karty bawi się w przewidywanie tego ,że ktoś może szukać luki w tym co napisał, a znaleźć można zawsze.[/quote]
Oczywiście masz racyję, ale przecież po to jest robiony FAQ, by eliminował takie nieścisłości. TMiM zawiera wystarczająco dużo kart, że niemożliwym jest wyłapanie oraz opisanie wszystkich możliwych kombinacji, które mogą wyniknąć. Że coś może się zdarzyć bardzo nieczęsto, to bynajmniej nie oznacza, ze wcale. A wbrew pozorom, szukanie dziury w całym w przypadku MiMa jest akurat bardzo dobre, ponieważ dzięki temu jest uściślany i są poprawiane błędy, których na początku nie widać. Złota Zasada mówi, że każdy gra jak chce, ale jakieś jedno Oficjalne zdanie musi istnieć. Czasami się zdarza, że to Oficjalne zdanie jest zgodne z naszym, czasami nie...
[quote="7Tristan"]Wydaje mi się ,że to rozumowanie Nemomon'a to jest takie szukanie dziury w całym... [/quote]
Być może, ale jak mówiłem wcześniej - wszystkim to wyjdzie na zdrowie. Możesz nie grać na zasadę proponowaną, ale przynajmniej będziesz miał świadomość samego zdarzenia. Coś takiego na pewno wszystkim się przyda. A na pewno mnie oraz Jankowi (bo będę miał z kim dyskutować ! XD).
[quote="7Tristan"]Ps nigdzie nie pisze ,że możesz zmieniać "w dowolnej chwili" ,a że możesz zmieniać dowolnie[/quote]
Wydaje mi się, że pola semantyczne tych dwu znaczeń nie są zbyt daleko oddalone od siebie... ;)
[quote="7Tristan"]W takim razie po co w każdym momencie gdy musi mieć charakter ściśle określony? przecież sobie go zmieni jak mu będzie pasowało :D gdyby było tak jak twierdzisz to zapis ten wyglądał by mniej więcej tak: jeżeli gracz dokonał już w turze zmiany charakteru to musi on być ściśle określony.[/quote]
Ano dlatego, jak Astropata powiedział, że po pierwsze raz na turę możesz zmienić charakter. Jeżeli więc gracz wyciągnie dwa Zdarzenia i oba będą oddziaływały na Poszukiwaczy o dwu przeciwstawnych Charakterach, to taki Druid musi się zdecydować na jedną opcję.
Poza tem, w instrukcji to zostało idealnie wyjaśnione:
[quote="Rules"]Jeśli nowy Charakter Poszukiwacza nie pozwala mu na posiadanie
pewnych kart (np. Świętego Graala lub Runicznego Miecza), takie
karty należy natychmiast porzucić na obszarze, na którym obecnie
przebywa taki Poszukiwacz.[/quote]
Strona 15.
Dlatego musi zawsze byś ściśle określony, by było wiadomo, czy w każdym momencie może posiadać swoje karty, czy nie.
[quote="7Tristan"]Na której stronie jest ten przykład?[/quote]
Na karcie Poszukiwacza Druida. Jeżeli zaś chodzi o zmianę raz na turę, to:
[quote="Rules"]Żaden Poszukiwacz
(z wyjątkiem Druida) nie może zmienić Charakteru więcej
niż raz na turę.[/quote]
Strona 15.
[quote="Talisman Magia i Miecz Errata oraz FAQ]Strona 15 - Zmiana Charakteru
Jest: Żaden Poszukiwacz (z wyjątkiem Druida) nie może zmienić
Charakteru więcej niż raz na turę.
Powinno być: Żaden Poszukiwacz (łącznie z Druidem) nie może
zmienić Charakteru więcej niż raz na turę.[/quote]
[quote="Rogo"]No niby wg instrukcji to racja, ale wg logiki nieważne czy ktoś od początku będzie wielbił w Kapliczce szatana, czy dopiero później - świętość tego miejsca wypali mu ryjek :P[/quote]
Owszem, tak. Ale my tutaj nie dzielimy TMiMa na grę wedle zasad logiki oraz zgodnie z instrukcją, jak "dwójka" została podzielona. Niestety, zawsze było, że po zakończeniu badania obszaru, nie ma on na nas jakiegokolwiek wpływu później, dopóki jeszcze raz na niego nie staniemy. Jedynym wyjątkiem jest Przeklęta Polana, ale na niej dokładnie jest napisane, [i][...] dopóki przebywasz na Przeklętej Polanie [...][/i]. Przebywanie na danym obszarze, a jego badanie, to dwie różne rzeczy.
[quote="Rogo"]Co do tego kiedy można zmieniać charakter - widać wszystkim (mi również) udziela się system z Magic The Gathering, gdzie można wykonywać jakieś akcje w odpowiedzi na akcje przeciwnika - i tu ludzie zmieniają charakter w odpowiedzi na wyciągniętą kartę. Ja osobiście nie widzę w tym nic złego :P[/quote]
Well, jak ktoś "czuje" zasadę Stosu, to tak bywa. Ja sam często z niej korzystam, bo po prostu jest mi łatwiej coś wytłumaczyć, dlatego też nie widzę w tym nic złego.
[quote="7Tristan"]Poza tym jak ktoś kiedyś mądrze powiedział: "czasem prawdy są dwie: moja i Twoja"[/quote]
Znane słowa, średnio lubiane... Niestety mają tą wadę, iż powstają tylko wtedy, gdy jeden nie chce, nie może lub też z innych losowych powodów nie potrafi zrozumieć argumentów drugiej strony. Do kompromisu zawsze można dojść, trza tylko jego chcieć. Aczkolwiek ja nie neguję Twojej prawdy i ją szanuję.
[quote="7Tristan"]ale póki nie grasz ze mną to jest mi to obojętne - przedstawiłem swój punkt widzenia i na tym kończę :)[/quote]
Pamiętam te słowa ;) i znów się z nimi zgadzam. Niemniej, ponieważ podczas mej nieobecności wynikły długie wiadomości, więc kultura nakazuje mi się odnieść do każdej z osobna.
[quote="Katiusha"]eśli nie zmieniłam w swojej kolejce ruchu charakteru, to moge go zmienić nawet w czasie czyjeś kolejki ruchu, ważne aby nie więcej jak jeden raz na ture.
Tura dla mnie się równa - mój ruch i wszystkich innych Poszukiwaczy. [/quote]
Pierwszy cytat z instrukcji, który podałem wyżej, wskazuje, że niestety się mylisz. Tura to:
[quote="Rules"]Podsumowując, tura każdego gracza składa się z dwóch części, wykonywanych
w poniższej kolejności:
1. Ruch – Gracz rzuca 1 kością i przesuwa swego Poszukiwacza o
tyle obszarów wokół planszy ile wyrzucił oczek.
2. Spotkania – Kiedy Poszukiwacz zakończy ruch, musi
odbyć spotkanie: albo zastosuje się do polecenia wynikającego
z obszaru (na którym zakończył swój ruch) albo napotka
innego Poszukiwacza przebywającego na tym samym obszarze.
Po zakończeniu tury jednego gracza, przychodzi kolej na gracza po
lewej.[/quote]
Strona 8.
Więc i w turze mej, jak i w turze przeciwnika mogę zmienić Charakter. Zobacz na to z punktu widzenia rzucania Czarów - w swojej turze możesz, ale również i w turach przeciwników (acz, tylko jeden na turę).