Strona 4 z 5

: czwartek 03 wrz 2009, 13:22
autor: Rogo
Isztwan pisze:Chciałem tylko żebyś je jakoś uzasadnił. Bo jak na razie to stanęliśmy na poszukiwanym żywym lub martwym szeryfie...
Rogo pisze:A Minotaur staje się kimkolwiek, to mu nagle rogi odpadają i może nosić hełm?
Kanibal nagle traci apetyt na mięso ludzkie?
Wampirowi kły się niwelują do poziomu innych ząbków i staje się abstynentem?
Gdy Troll zostaje mianowany Szeryfem, to nagle przemienia się w człowieka i śpiew syreny już na niego działa?
Czarnoksiężnik ni stąd ni z owąd zapomina jak się czaruje?
Przykładów mnożyć i mnożyć
Oto moje uzasadnienie do tezy, że jednak Zdolności pierwotnego Poszukiwacza powinny pozostać.

Gorzej, gdy rodzą się sprzeczności. W tej sytuacji chyba najlepiej by zdolności ograniczające miały pierwszeństwo, jak np. zakaz posiadania Czarów przez Kanibala, czy Przyjaciół przez Wampira, Wędrującego Pustelnika i innych. W końcu są to profesje, a nie przeistoczenie w inne postacie.

: czwartek 03 wrz 2009, 15:12
autor: yabollo
Rogo pisze:
HRABIA GENERAŁ LORD pisze:Gdyby mozna było załóżmy taki ZŁODZIEJ ma 2 ZDOLNOŚCI. Zwycięża MISTRZA ZŁODZIEI i zajmuje jego miejsce zyskując 9 ZDOLNOŚCI. Zostaje SZERYFEM co daje mu kolejne 7 zdolności. Spotyka ŻEBRAKA, zostaje KRÓLEWSKIM CHAMPIONEM i dostaje kolejne 8 ZDOLNOŚCI. Na końcu zostaje ARCYMAGIEM zyskując kolejne 7 ZDOLNOŚCI. 2+9+7+8+7= nasz złodziejo-mistrzowozłodziejow0-szeryfowo-królewskochampionski-arcymag ma 33 SPECJALNE ZDOLNOŚCI. Przecie to się kupy nie trzyma.
Po to te profesje są, żeby się wzmocnić. Inni gracze nie powinni dopuścić do takich czysto teoretycznych sytuacji.
I kupy się to jak najbardziej trzyma - w przeciwieństwie do zaprezentowanych powyżej przykładów ;)
To idąc tym tokiem rozumowania można by zostać na jedną turę np. Królewskim Championem i po upływie tury zrezygnować z profesji i powrócić do swojej pierwotnej postaci ze zwiększoną liczbą Zdolności... (?) Bo jeśli można po 'przejściu' np. z Championa na Mistrza Złodziei posiadać wszystkie zdolności na raz to czemu nie rezygnować jak się komu podoba zachowując wszystkie zdolności... (?!) Wtedy nie miałoby większego znaczenia kim tak naprawdę w danej chwili gramy. Nie ma znaczenia czy gramy Minotaurem, który przez chwile był Championem, czy jednak gramy Championem, który wcześniej był Minotaurem. Wg tego rozumowania w obydwu sytuacjach posiadamy dokładnie te same zdolności. Różnica byłaby tylko w tym która karta Poszukiwacza leży przed nami... no i może który pionek występuję na planszy...
I don't think so.

: czwartek 03 wrz 2009, 15:46
autor: stave
Hm.. nie wiem czy pamiętacie ale cała ta kwestia została rozwiązana w dodatku Mistrzowie - of course wszystkim to rozwiązanie nie musi się podobać i of course beda takie dziwne sytuacje....

: czwartek 03 wrz 2009, 16:25
autor: Rogo
yabollo pisze:To idąc tym tokiem rozumowania można by zostać na jedną turę np. Królewskim Championem i po upływie tury zrezygnować z profesji i powrócić do swojej pierwotnej postaci ze zwiększoną liczbą Zdolności... (?) Bo jeśli można po 'przejściu' np. z Championa na Mistrza Złodziei posiadać wszystkie zdolności na raz to czemu nie rezygnować jak się komu podoba zachowując wszystkie zdolności... (?!)
To na pewno nie moim tokiem rozumowania. Ja pisałem, że jak zdobywasz kartę profesji, to zachowujesz starą. Jak rezygnujesz z profesji, to też z jej zdolności.
A nie przechodzisz z Championa na Mistrza złodziei, tylko zyskujesz następną profesję (i jak już to w odwrotnej kolejności ze względu na charakter :))

: czwartek 03 wrz 2009, 17:21
autor: Hellhound
HRABIA GENERAŁ LORD pisze:Gdyby mozna było załóżmy taki ZŁODZIEJ ma 2 ZDOLNOŚCI. Zwycięża MISTRZA ZŁODZIEI i zajmuje jego miejsce zyskując 9 ZDOLNOŚCI. Zostaje SZERYFEM co daje mu kolejne 7 zdolności. Spotyka ŻEBRAKA, zostaje KRÓLEWSKIM CHAMPIONEM i dostaje kolejne 8 ZDOLNOŚCI. Na końcu zostaje ARCYMAGIEM zyskując kolejne 7 ZDOLNOŚCI. 2+9+7+8+7= nasz złodziejo-mistrzowozłodziejow0-szeryfowo-królewskochampionski-arcymag ma 33 SPECJALNE ZDOLNOŚCI. Przecie to się kupy nie trzyma.
No i jak się jeszcze gra z Mistrzami (4 nowe profesje) i Kryptą upiorów z MM (3 nowe profesje) to zaraz się okaże, że dana postać będzie miała 150 zdolności :D

: czwartek 03 wrz 2009, 17:26
autor: Rogo
A to trzeba być noobem, żeby przeciwnikowi na to pozwolić :mrgreen:

: czwartek 03 wrz 2009, 17:33
autor: HRABIA GENERAŁ LORD
Rogo pisze:A to trzeba być noobem, żeby przeciwnikowi na to pozwolić :mrgreen:
Tylko zakładając, że zatrzymujemy stare ZDOLNOŚCI to trudno sobie poradzić z przeciwnikiem który ma 1 profesję, o 2-3 nawet szkoda gadać.

: czwartek 03 wrz 2009, 19:57
autor: rinaldo
A to już różnie bywa. W końcu większość umiejętności profesyjnych, nie powala jakoś szczególnie (tak naprawdę każda z profesji ma 1-2 naprawdę przydatne).

A co do łączenia zdolności, to mogę tylko powiedzieć, jak my to rozwiązywaliśmy - grając na zasadzie, zgodnie, z którą umiejętności się łączyło, ale dylematy wskazane powyżej rozwiązywaliśmy w taki sposób, że generalnie ograniczenia (nieważne, czy profesji, czy podstawowego poszukiwacza były silniejsze). I po prostu rzeczony Wampir, działając jako Królewski Czempion, nadal nie może mieć przyjaciół - wobec czego umiejętności Królewskiego, dotyczące przyjaciół, po prostu nie działają. Podobnie dla Kanibala nie ma sensu zostawanie Arcymagiem (chyba, że dla odporności na magię).

Zasada nie była i nie jest doskonała, ale chyba co do Mistrzów takie nie istnieją.

A wracając do łączenia Mistrzów, jakoś zdroworozsądkowo, zawsze przyjmowaliśmy branie jednej, ale faktycznie przeciwwskazania nie ma :)

W każdym razie bym nie przesadzał. Mistrzowie (ci z oryginalnej gry) nie zmieniają aż tak bardzo rozrywki. A nawet jak raz na jakiś czas ktoś wygra dzięki ich połączeniu, to co z tego? To gra i tak się dzieje. A poza tym, zanim ktoś zdobędzie te profesje, może stracić sporo czasu, trafienie na choćby Żebraka (i 6) znowu nie zdarza się aż tak często, podczas gdy jego przeciwnicy mogą się podpakować (no, jedynie Arcymag daje się zdobyć względnie łatwo, ale ten awans jest faktycznie bardzo mocno niedopracowany)

: czwartek 03 wrz 2009, 22:47
autor: Isztwan
Rogo, ale to właśnie o tych sprzecznościach mówiłem. Na przykład podany przez ciebie Minotaur nie może nosić hełmu. I też wydaje mi się głupie, że po przemianie może nosić hełm. Ale co jeśli Szeryf miałby zdolność "Możesz nosić hełm". Rodzi się sprzeczność i nie wiadomo jak wtedy postępować.
A przykłady Kanibala i Wampira? Arcymag też może jeść ludzkie mięso i pić krew i nie ma w tym nic dziwnego :D
rinaldo pisze:Podobnie dla Kanibala nie ma sensu zostawanie Arcymagiem (chyba, że dla odporności na magię).
Ale dowiem się w końcu dlaczego??

: czwartek 03 wrz 2009, 23:37
autor: rinaldo
Przyjmuję po prostu ograniczenie, jako coś silniejszego, bo to łatwiej uzasadnić.

Kabibal jest istotą prymitywną :) i nie potrafi tego przeskoczyć - co wprost wynika z umiejętności na karcie.
Troll np. też może być uznany za prymitywnego (Moc=1), ale może pokonać swoje ograniczenia, nauczyć się podnieść Moc, a Kanibal nie (bo takie ograniczenie wynika z jego umiejętności - jego nieumiejętność korzystania z zaklęć jest cechą immanentną, niezależną od tego, jak mądry się stanie).
Nie mówię, że to rozwiązanie jest idealne, czy nawet dobre, ale jak dla mnie rodzi najmniej dziwnych rozwiązań (Wędrujący Pustelnik nadal nie może mieć przyjaciół, Kanibal korzystać z zaklęć, Minotaur nosić hełmu).

A właśnie - jak postępujecie z Trollem, który na starcie dostałby Arcymaga (Moc = 1 + 2, czyli może mieć tylko 1 zaklęcie, a zdolność Arcymaga, daje mu 2 z automatu)?

: czwartek 03 wrz 2009, 23:56
autor: HRABIA GENERAŁ LORD
rinaldo pisze: A właśnie - jak postępujecie z Trollem, który na starcie dostałby Arcymaga (Moc = 1 + 2, czyli może mieć tylko 1 zaklęcie, a zdolność Arcymaga, daje mu 2 z automatu)?
W moich grach w takim wypadku ARCYMAG ma 2 CZARY i może ich swobodnie używać.

: piątek 04 wrz 2009, 00:43
autor: Isztwan
rinaldo pisze:Przyjmuję po prostu ograniczenie, jako coś silniejszego, bo to łatwiej uzasadnić.
Kabibal jest istotą prymitywną :) i nie potrafi tego przeskoczyć
Zdolność Arcymaga znosi ograniczenia Kanibala. Prawda, kanibal nie może używać czarów ale nigdzie nie jest napisane, że nigdy pod żadnym pozorem nie będzie mógł z nich korzystać. Kto wie? Może w końcu tez pokona swoje ograniczenia? Tylko w odróżnieniu od Trolla potrzebuje do tego silniejszego bodźca niż zdobycie 1 (lub więcej) punktu mocy. Na przykład zostania Arcymagiem.
Dr Hannibal Lecter też był kanibalem :)
rinaldo pisze:A właśnie - jak postępujecie z Trollem, który na starcie dostałby Arcymaga (Moc = 1 + 2, czyli może mieć tylko 1 zaklęcie, a zdolność Arcymaga, daje mu 2 z automatu)?
Hmm... ciekawy problem. Jak było w instrukcji? Czy zdolności poszukiwaczy są ważniejsze niż zasady w instrukcji?

I dajcie już spokój z tym Minotaurem.

: piątek 04 wrz 2009, 01:01
autor: rinaldo
Ale minotaur jest taki fajny :)

Co do rozwiązania - wydaje mi się po prostu, że trzeba przyjąć jakieś, które będzie odpowiednie dla wszystkich przypadków. W przypadku łączenia zdolności poszukiwacza i mistrza, może to być opcja - zawsze silniejsze zdolności Mistrza, a te Poszukiwacza jedynie ją uzupełniają, może być też taka, jaką opisałem wyżej - czyli zawsze dominują ograniczenia. Każda ma swoje wady i zalety.
Choć z drugiej strony ta gra nie musi i nie powinna być wszędzie do końca logiczna.
I wydaje mi się, że dla większości połączeń zasada "ograniczenie silniejsze" byłaby najrozsądniejsza. Co do Kanibala, cóż - jest w końcu z Jaskini ;)

Co do Trolla - nie pamiętam, żeby w instrukcji było coś na ten temat, ale racjonalnym byłoby uznanie, że zapis na karcie (jako zasada szczególna) jest ważniejszy niż zasada ogólna, więc ja bym chyba jednak dał mu te dwa czary (chociaż z ciężkim sercem :P)

Ogólnie stwierdzam jedno - mistrzowie są doskonałą koncepcją, ale strasznie niedopracowaną.

: piątek 04 wrz 2009, 07:31
autor: Rogo
Isztwan pisze:Zdolność Arcymaga znosi ograniczenia Kanibala.
A teraz ja zapytam: czemu nie na odwrót? ;> Podobnie jak rinaldo uważam, że ograniczenia mają wyższą moc.
Isztwan pisze:Prawda, kanibal nie może używać czarów ale nigdzie nie jest napisane, że nigdy pod żadnym pozorem nie będzie mógł z nich korzystać.
I nigdzie nie jest napisane, że nie może latać :mrgreen: Zasada "Co nie jest zabronione, jest dozwolone" nie działa zawsze i wszędzie, a na pewno nie w grach planszowych ;)
rinaldo pisze:Co do Trolla - nie pamiętam, żeby w instrukcji było coś na ten temat, ale racjonalnym byłoby uznanie, że zapis na karcie (jako zasada szczególna) jest ważniejszy niż zasada ogólna, więc ja bym chyba jednak dał mu te dwa czary (chociaż z ciężkim sercem :P )
Co do Trolla, to ja bym mu dał jeden Czar, a drugi dopiero, gdy zdobędzie odpowiedni poziom Mocy.

: piątek 04 wrz 2009, 12:01
autor: SeSim
Isztwan pisze: rinaldo napisał/a:
A właśnie - jak postępujecie z Trollem, który na starcie dostałby Arcymaga (Moc = 1 + 2, czyli może mieć tylko 1 zaklęcie, a zdolność Arcymaga, daje mu 2 z automatu)?
Hmm... ciekawy problem. Jak było w instrukcji? Czy zdolności poszukiwaczy są ważniejsze niż zasady w instrukcji?
Nie no dajcie spokój :) Przecież tutaj powinna działać dokładnie taka sama zasada jak zawsze z limitami Czarów. A co w takim razie zrobicie z Arcymagiem z innego Poszukiwacza, który starci punkty Mocy do 1? :>

: piątek 04 wrz 2009, 12:22
autor: HRABIA GENERAŁ LORD
SeSim pisze:A co w takim razie zrobicie z Arcymagiem z innego Poszukiwacza, który starci punkty Mocy do 1? :>
Przecież punkty MOCY można stracić tylko do poziomu z jakim zaczynało się grę.

: piątek 04 wrz 2009, 12:27
autor: rinaldo
Racja, w sumie sam się zorientowałem, jaką bzdurę walnąłem :) Powinien mieć tyle zaklęć, na ile pozwala mu Moc.

Aczkolwiek Arcymag mocy poniżej 3 raczej mieć nie będzie ;)

: piątek 04 wrz 2009, 12:28
autor: Rogo
SeSim, a Ty nie traktujesz punktów profesji również jako startowych?
Można by zrobić ankietę kto jak je traktuje, bo dawno ankiet nie było :mrgreen:

: piątek 04 wrz 2009, 13:08
autor: SeSim
HRABIA GENERAŁ LORD pisze:Przecież punkty MOCY można stracić tylko do poziomu z jakim zaczynało się grę.
No fakt, aczkolwiek powstało już tyle modyfikacji i dodatków, że może się tak zdarzyć :P Ale skupiając się na zasadach oficjalnych to racja, zapomniałem o tej zasadzie :/

: piątek 04 wrz 2009, 13:47
autor: yabollo
Arcymag, aby mógł mieć dwa Czary musi mieć z przedmiotami dodającymi na stałe Moc minimum 4.

Hm, a bazowa Siła i Moc Poszukiwacza-Profesji? Ciekawe, ciekawe... Moim zdaniem powinna być taka z jaką nowy Poszukiwacz rozpoczął swoją grę. Np. Troll o Sile 7 i Mocy 2 zostaje Arcymagiem to takie właśnie są bazowe punkty nowego Poszukiwacza. Pytanie jeszcze jak traktować Moc +2 na karcie Arcymaga. Ja dodałbym je jako bazowe ze względu na to, że właśnie są zapisane na karcie. Czyli Nowy Arcymag miałby bazową Siłę 7 i Moc 4, ale to tylko moje zdanie nie poparte instrukcją.

: piątek 04 wrz 2009, 13:57
autor: HRABIA GENERAŁ LORD
yabollo pisze:Np. Troll o Sile 7 i Mocy 2
TROLL ma MOC 1.

Ja też jestem za tym aby uważać punkty z profesji za tzw. punkty startowe.

: piątek 04 wrz 2009, 13:59
autor: yabollo
HRABIA GENERAŁ LORD pisze:
yabollo pisze:Np. Troll o Sile 7 i Mocy 2
TROLL ma MOC 1.

Ja też jestem za tym aby uważać punkty z profesji za tzw. punkty startowe.
I Siłę bazową ma 6... Ja miałem na myśli, że z Siłą 7 (6 bazowa + 1 zdobyta) i z Mocą 2 (1 bazowa + 1 zdobyta) udał się po Arcymaga :)

: piątek 04 wrz 2009, 14:09
autor: Rogo
yabollo, czyli wg Ciebie jak ktoś zostanie Arcymagiem mając Siłę 50, Moc 50, to jego bazowe to S-50 M-52 i poniżej nich nie może spaść? ;>
Jak dla mnie po prostu sumuję Siłę / Moc Poszukiwacza i Profesji i poniżej tego nie można zjechać ;)

: piątek 04 wrz 2009, 14:17
autor: HRABIA GENERAŁ LORD
yabollo pisze: I Siłę bazową ma 6... Ja miałem na myśli, że z Siłą 7 (6 bazowa + 1 zdobyta) i z Mocą 2 (1 bazowa + 1 zdobyta) udał się po Arcymaga :)
Aaa to nie skojarzyłem.
A SIŁY nie zauważyłem, że 7. Mój błąd. :mrgreen:
Rogo pisze:Jak dla mnie po prostu sumuję Siłę / Moc Poszukiwacza i Profesji i poniżej tego nie można zjechać ;)
Też w taki sposób bym to widział. I ja tak gram

: piątek 04 wrz 2009, 14:23
autor: yabollo
Rogo pisze:yabollo, czyli wg Ciebie jak ktoś zostanie Arcymagiem mając Siłę 50, Moc 50, to jego bazowe to S-50 M-52 i poniżej nich nie może spaść? ;>
To by oczywiście było przesadą, ale czy kiedyś miałeś Siłę 50 i Moc 50? ;) Nie no, oczywiście dobry przykład...
W obydwu rozwiązaniach może wsytąpić sytuacja o której pisaliście w której Arcymag z bazową Mocą 3 nie mógłby mieć dwóch Czarów. Powstaje sprzeczność, bo wg jego zdolności ma mieć 2 Czary, a wg instrukcji 1 Czar. Wg mnie powinien w takiej sytuacji mieć 1 Czar zgodnie z instrukcją.
Rogo pisze:Jak dla mnie po prostu sumuję Siłę / Moc Poszukiwacza i Profesji i poniżej tego nie można zjechać ;)
Twoje rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze.