: czwartek 13 gru 2007, 23:46
Każdy gra jak chce, ale ja uważam, że korzystanie z kart w sposób inny niż na nich zapisano komplikuje tylko rozgrywkęJednak sposób korzystania z pojedynczej karty jest chyba dosyć marginalnym problemem.
Ogólnopolskie forum miłośników gier planszowych i ich twórczości fanowskiej
https://forum.magiaimiecz.eu/
Każdy gra jak chce, ale ja uważam, że korzystanie z kart w sposób inny niż na nich zapisano komplikuje tylko rozgrywkęJednak sposób korzystania z pojedynczej karty jest chyba dosyć marginalnym problemem.
Naturalnie racja, ale nie mówię o kartach, na których zapis jest jasny i czytelny, tylko o sytacjach, w których pojawia się niedomówienie i brak ścisłości.pretorianstalker pisze: Każdy gra jak chce, ale ja uważam, że korzystanie z kart w sposób inny niż na nich zapisano komplikuje tylko rozgrywkę
Po przeczytaniu całości ostatnią aktualizacje ustalonych i rozpatrywanych zasad znalazłem parę stronic wstecz oto one:kamil780217 pisze:Witam,czy jest gdzieś do obejrzenie lub ściągnięcia zmodyfikowana instrukcja do MM?
Aha. Czyli FaQ na końcu nie będzie. Zostanie sama instrukcja z wprowadzonymi od razu zmianami.Isztwan pisze:Wolałbym aby instrukcja była tylko ze zmianami - zasady praktycznie znam na pamięć a jeśli będę chciał zobaczyć w trakcie gry czy coś sie przypadkiem nie zmieniło to wolę tego szukać wśród powiedzmy 3 stron niź wśród 20.
By wyróżnić co dotyczy tylko dodatku a nie podstawki, ale chyba z tego zrezygnuje. Za bardzo mieni się w oczach.Duszodręczyciel pisze:Poza tym co to za kolor w instrukcji?
Nom, ok z tym że chodziło też o to by rozwiać wszelkie wątpliwości co do "niejasnych" zasad, o raz "dorobić" rozwiązania do problemów z nimi związanych. Coś jak errata ale i też przypisy.Ogolnie nie napisalem tego co dla mnie bylo oczywiste.
Czyli rzucamy po kolei np za Hełm, Zbroję i Tarczę, jeśli je mamy? O to chodzi? Jeśli tak, trochę to bez sensu - przecież cios przeciwnika trafia nas w jedno miejsce a nie jednocześnie w Tarczę i Hełm. Moim zdaniem powinno się rzucać tylko za jeden wybrany rodzaj pancerza.27. Rzuty za pancerz: Rzucamy po kolei za każdy pancerz.
My gramy tak, że Przyjaciele odchodzą, reszta zostaje. Jak ktoś się dopakuje, to ma szczęście. Jeśli na Obszarze zejścia Postaci ma zostawać tylko jeden Przedmiot, to co stało się z resztą - wsiąkła w ziemię? No dobra, można uznać, że Przyjaciele wzięli je ze sobą, ale czy ja wiem...41. "4.4 [podstawka] Wszystkie należące do niej Przedmioty i Przyjaciele pozostają na obszarze gdzie Postać zginęła"
- tak jest w instrukcji, Przyjaciele nie powinni odejść?? I pojawia się tutaj problem tzw. "spuścizny", zaawansowana postać ginie, zostawia na polu masę przedmiotów, wypasionych często, ten kto to zbierze za friko sie dopakuje ze hoho.. Ja zawsze grałem że WSZYSTKO odkłada się co miała zabita Postać poza grę, zaś na polu pozostaje jeden losowy Przedmiot z tych które posiadała i Złoto..co wy na to??
Patrol Książęcy chyba najlepszy, ewentualnie kilka Kart z bardzo silnymi Strażnikami.48. Karta Wyjętego spod Prawa: Na samej karcie pisze że jeśli spotkamy Straż to zostaniemy odstawieni do Wieży (czyli że automatycznie nas aresztują) , zaś na karcie Straży instrukcja zdaje się mówić, ze przestępca może ze Strażą walczyć. Z tego wychodzi że jak mam tak ze 12 Miecza to juz mogę do woli popełniać przestępstwa bo straż w Grodzie jest za słaba.
Propozycje;
- można przekupić straż k6 sztuk złota
- można walczyć
- proponuje dorobić więcej kart Grodu - Patrol Książęcy czy coś w tym stylu, które aresztowały by automatycznie wyjętych spod prawa, ewentualnie dawały by się przekupić.
Moim zdaniem należy też jakoś ograniczyć Zaprzęg.52. Dodawanie punktów Magii do Miecza przez Bojowego Rumaka. Podstawą wyliczania bonusa jest Magia całkowita, jednak bez przyjaciół. (magia całkowita według zasad limitów i uzytkowania przedmiotów z pkt. 2 oraz sam bonus rumaka z pkt.11)
Według mnie można ciągnąć Karty, ale poruszać się Postacią tak, żeby jak najszybciej dotrzeć do jakiejś świątyni. Zdaje się, że Wiedźma ma taką samą zdolność.Isztwan pisze:Na karcie Miska pojawiła się wczoraj zdolność wiedźmy, dzięki której możne ona rzucać urok na spotkaną postać. Ofiara musi dotrzeć do jakiejś świątyni i dopiero wtedy będzie mogła kontynuować wędrówkę. O co chodzi??
Misiek interpretuje to tak, że nie można do tej pory ciągnąć nowych kart. Co wy o tym myślicie?
Z interpretacją Miśka, postacie mające taką zdolność byłyby przesadnie przegięte, bo zanim trafi się na jeden konkretny obszar, to mogą krążyć przez wiele tur, co jest równoznaczne z ich stratą, a strata 10 tur trochę boli xDIsztwan pisze:Na karcie Miska pojawiła się wczoraj zdolność wiedźmy, dzięki której możne ona rzucać urok na spotkaną postać. Ofiara musi dotrzeć do jakiejś świątyni i dopiero wtedy będzie mogła kontynuować wędrówkę. O co chodzi??
Misiek interpretuje to tak, że nie można do tej pory ciągnąć nowych kart. Co wy o tym myślicie?
Jak Przyjaciel nie może dołączyć do Poszukiwacza, tudzież Poszukiwacz go po prostu nie chce (co raczej się nie zdarza, bo to nic nie kosztuje), to tacy Przyjaciele zostają na planszy.RasdSaris pisze:41. "4.4 [podstawka] Wszystkie należące do niej Przedmioty i Przyjaciele pozostają na obszarze gdzie Postać zginęła"
- tak jest w instrukcji, Przyjaciele nie powinni odejść?? I pojawia się tutaj problem tzw. "spuścizny", zaawansowana postać ginie, zostawia na polu masę przedmiotów, wypasionych często, ten kto to zbierze za friko sie dopakuje ze hoho.. Ja zawsze grałem że WSZYSTKO odkłada się co miała zabita Postać poza grę, zaś na polu pozostaje jeden losowy Przedmiot z tych które posiadała i Złoto..co wy na to??
Czemu po jego śmierci mieliby zniknąć? Tak samo wszystkie Przedmioty, których nie można unieść zostają na planszy - czemu po śmierci miałyby wyparować? I tłumaczenie, że Przyjaciele je zabrali też nie ma sensu, bo te Przedmioty, których nie możemy unieść - też ktoś (jakiś przypadkowy rolnik xD) by znalazł (bo czemu nikt inny ich nie znajduje, a Poszukiwacze za każdym razem gdy tam trafią?)RasdSaris pisze:25.Porzucanie Przyjaciela - zostaje na polu na którym go porzucamy, straconych naturalnie odkładamy.
Czemu? Bezsens. Frodo miał 8 przyjaciół xD Czemu taki Poszukiwacz, prawdziwy heros i pogromca smoków i demonów miałby być ogrniczony?20. Kwestia Przyjaciół: Limit dla Złych i Dobrych to 4, Chaotyczni mogą posiadać 5.
Troll stając się postacią premiową przestaje być trollem, a kanibal nagle ma wstręt do ludzkiego miejsca? A może jeszcze murzyn staje się biały?RasdSaris pisze:28. Zaklęcia typu Pan Postaci i Przeistoczenie w konfrontacji z postacią typu Mistrz Czarnoksięski albo Rycerz Bóstw - Skoro stając sie postacią premiową tracimy umiejętności poprzedniej postaci, niejako nie jesteśmy już nią, więc pod wpływem tych czarów wybieramy całkiem nową.
Krócej będzie dopisać "i mniej" zaraz po tym zerzeRasdSaris pisze:35. Instrukcja Pułapki na Kamiennym Moście, dopisek że odejmując Miecz od rzutów kostką i otrzymując wynik ujemny też nic nam się nie stanie, jak przy 0.
Naturalnie, że jeśli możesz się teleportować na każdy obszar tego kręgu, a Gród jest częścią tego kręgu, to każdy obszar Grodu jest również obszarem tego kręgu, a co za tym idzie, możesz się wteleportować do środkaRasdSaris pisze:51. - Jeśli Gród jest integralną częścią wewnętrznej krainy i wszystkie zdarzenia wpływające na te krainę dotyczą również Grodu to czy mogę wykonując w wewn. krainie instrukcje "przenieś się na dowolne pole w tej krainie" przenieść sie na dowolne pole Grodu?
Moim zdaniem i jeszcze kilkorga użytkowników jak najbardziej mozna przemieszczać się w ten sposób
- Moim z kolei nie, bo pola Grodu to takie cząstki tego obszaru a więc nie równomocne z obszarami kręgu.
Cytat:
27. Rzuty za pancerz: Rzucamy po kolei za każdy pancerz.
Czyli rzucamy po kolei np za Hełm, Zbroję i Tarczę, jeśli je mamy? O to chodzi? Jeśli tak, trochę to bez sensu - przecież cios przeciwnika trafia nas w jedno miejsce a nie jednocześnie w Tarczę i Hełm. Moim zdaniem powinno się rzucać tylko za jeden wybrany rodzaj pancerza.
Cytat:
41. "4.4 [podstawka] Wszystkie należące do niej Przedmioty i Przyjaciele pozostają na obszarze gdzie Postać zginęła"
- tak jest w instrukcji, Przyjaciele nie powinni odejść?? I pojawia się tutaj problem tzw. "spuścizny", zaawansowana postać ginie, zostawia na polu masę przedmiotów, wypasionych często, ten kto to zbierze za friko sie dopakuje ze hoho.. Ja zawsze grałem że WSZYSTKO odkłada się co miała zabita Postać poza grę, zaś na polu pozostaje jeden losowy Przedmiot z tych które posiadała i Złoto..co wy na to??
My gramy tak, że Przyjaciele odchodzą, reszta zostaje. Jak ktoś się dopakuje, to ma szczęście. Jeśli na Obszarze zejścia Postaci ma zostawać tylko jeden Przedmiot, to co stało się z resztą - wsiąkła w ziemię? No dobra, można uznać, że Przyjaciele wzięli je ze sobą, ale czy ja wiem...
zacytuję wyjątek z dyskusji kilka dobry stron wstecz:Cytat:
20. Kwestia Przyjaciół: Limit dla Złych i Dobrych to 4, Chaotyczni mogą posiadać 5.
Czemu? Bezsens. Frodo miał 8 przyjaciół xD Czemu taki Poszukiwacz, prawdziwy heros i pogromca smoków i demonów miałby być ogrniczony?
Duszodręczyciel napisał/a:
Ale na serio zastanówcie się czy aby na pewno ten limit jest komuś potrzebny?
gural napisał/a:
1. Żeby utrudnić trochę sprawę, a nie chasać z wielką liczbą Przyjaciół z których potem bonusy są większe niż nasze bazowe staty. 2. Nie lubię co rusz przebierać w wielkiej liczbie Przyjaciół i zliczać tego.
Limit zwiększy poziom trudności i przyśpieszy rozgrywkę.
Tak pytanie tylko czy Obszarem Kręgu jest sam Gród (jako pola na planszy oraz jako całościowo - miasto) czy tez obszarami kręgu jest Most Lekkoduchów, Plac Solny..itd ?RasdSaris napisał/a:
51. - Jeśli Gród jest integralną częścią wewnętrznej krainy i wszystkie zdarzenia wpływające na te krainę dotyczą również Grodu to czy mogę wykonując w wewn. krainie instrukcje "przenieś się na dowolne pole w tej krainie" przenieść sie na dowolne pole Grodu?
Moim zdaniem i jeszcze kilkorga użytkowników jak najbardziej mozna przemieszczać się w ten sposób
- Moim z kolei nie, bo pola Grodu to takie cząstki tego obszaru a więc nie równomocne z obszarami kręgu.
Naturalnie, że jeśli możesz się teleportować na każdy obszar tego kręgu, a Gród jest częścią tego kręgu, to każdy obszar Grodu jest również obszarem tego kręgu, a co za tym idzie, możesz się wteleportować do środka![]()
Zdaje się że zmieniając postać na profesje specjalna, odkładamy poprzednia kartę postaci i od tej pory gramy tylko tą nową - zdobytą. (To swego rodzaju problem prawdę mówiąc, bo nieco nie spójne to logicznie, ale tez cały sens polega na tym by zmienić postać a nie upgreadować obecną o nowe skille - tak ja to rozumiem. Choć instrukcja tego nie reguluje niestety.RasdSaris napisał/a:
28. Zaklęcia typu Pan Postaci i Przeistoczenie w konfrontacji z postacią typu Mistrz Czarnoksięski albo Rycerz Bóstw - Skoro stając sie postacią premiową tracimy umiejętności poprzedniej postaci, niejako nie jesteśmy już nią, więc pod wpływem tych czarów wybieramy całkiem nową.
Troll stając się postacią premiową przestaje być trollem, a kanibal nagle ma wstręt do ludzkiego miejsca? A może jeszcze murzyn staje się biały?
RasdSaris napisał/a:
Jak dla mnie trochę z dupy - grając tak, jak opisywał to Isztwan (co wydaje mi się rozsądne i tak gramy), czyli: Postać ma miejsca na hełm, broń, tarczę, zbroję + 3 Przedmioty, dojdzie do tego, że po każdej walce trzy razy (co najmniej) rzucamy na pancerz i punkty Życia będą tracone dużo rzadziej. Moim zdaniem to lipa, bo Postacie nie będą się obawiać trudnych walk i zaczną zgrywać chojraków ("co tam, zaatakuję go, w razie czego rzucę sobie za Hełm, Tarczę, Zbroję i cośtam jeszcze"). Mi się to nie podoba, ale każdy gra jak mu odpowiada.Nie ustalamy miejsca trafienia, przegrana walka to nawet nie jest jedno trafienie, lecz ogólny wynik starcia. W wyniku przegranej tracimy siły witalne, im więcej zbroi na sobie mamy tym lepsza ochrona przed poobijaniem (coś jak pełna zbroja płytowa kontra hełm i tarcza). Tak więc takie rozwiązanie jest najlepsze i najbliższe zasadom
Moim zdaniem intencja trochę głupia. Dla nas od lat jest to normalne - pilnuj się, a jak padniesz, śpiesz nową Postacią na miejsce, gdzie zginęła poprzednia, albo reszta zabierze to, co było twoje. Wiadomo, że jak padnie ktoś z dobrym ekwipunkiem, cała reszta leci w kierunku trupa. To element zabawy, którego za nic nie wykluczę.Z tym było sporo dyskusji, a więc, zasada ta ma zapobiegać błyskawicznemu dopakowaniu się postaci poprzez zagarnięcie całego dobytku martwego gracza, rzecz jasna Przyjaciele których nie bierzemy lub ci co nie mogą się do nas przyłączyć mogą pozostawać na planszy, lecz przyjaciele martwej postaci raczej odejść powinni a nie stać nad trupem i czekać na kolejnego "przyjaciela". Przedmioty są kwestią niedomkniętą, intencją było przeciwdziałanie szybkiemu darmowemu zyskowi.
Natomiast ciekawa sprawa, czy tak jak napisał Rogo można zabrać dobytek cały zabitego na amen gracza w tej samej turze w której się go ubiło, czy też jak mówi instrukcja odnośnie pokonania postaci - przedmiot / SzZł lub punkt życia. Ja obstawiam wersje z instrukcji.
Zawsze graliśmy tak, że liczą się tylko zdolności nowej Postaci, poprzednią odkładamy (wyjątkiem są zdaje się Rycerze Bóstw). Gdyby było inaczej, na samym początku każdy biegłby z pierwszym Przedmiotem Magicznym do Grodu, żeby stać się Mistrzem.Zdaje się że zmieniając postać na profesje specjalna, odkładamy poprzednia kartę postaci i od tej pory gramy tylko tą nową - zdobytą. (To swego rodzaju problem prawdę mówiąc, bo nieco nie spójne to logicznie, ale tez cały sens polega na tym by zmienić postać a nie upgreadować obecną o nowe skille - tak ja to rozumiem. Choć instrukcja tego nie reguluje niestety.![]()
Można tak zrobić, tylko trzeba przejrzeć wszystkie Karty Przedmiotów i Przyjaciół, które można uznać za Zwierzęta. Tylko w jakiej kolejności będą rozpatrywane te Karty? Zwłaszcza, że raz są to Przedmioty, a raz Przyjaciele, kolejność rozpatrywania tych rodzajów Kart jest inna.54. Kwestia zwierząt. Jak zostało to już ustalone, posiadamy limit 4 przedmiotów "aktywnych" a koń i reszta ferajny jest poza tym limitem, na zasadach zwierzęcia /przyjaciela, jako coś dodatkowego. Mam taka propozycję by zmienić kategorię Przedmiotów typu, koń, zaprzęg, rumak na "Zwierzę" . Dawało by to lepsze podstawy żeby nie wliczać ich w ogólny limit przedmiotów, likwidowało by paradoks zaprzęgu na którym jadą dwa konie i osioł...
Kiedyś ktoś już o tym pisał, sam miałem wspomnieć o temacie w MM 1,5, po tym, jak skończylibyśmy omawiać planszę główną. Moim zdaniem dostępne tam Karty należy po prostu "dorobić". Pytanie tylko, w ilu egzemplarzach?55. Stajnie w Grodzie jako sklep. Nie wiem jak wam, ale mnie umknęło, jak można kupić tam zaprzęg, rumaka itd skoro nie ma tych kart w wyposażeniu??
Nie jestem pewien co do tego, że można zabierać wszystko wyeliminowanej z gry postaci bo:Killah Bane pisze:Dla mnie też jasne jest, że zabijając daną Postać można jej wszystko odebrać (oczywiście jeśli mamy na to miejsce). Czemu tylko jeden Przedmiot? Gość nie żyje, jego rzeczy leżą na ziemi, a zabójca nie może tego zabrać w tej samej turze? Niby czemu - bo nieładnie? Bo kiedy sięga po resztę, zaczynają świerzbić go ręce? Dla mnie to jest nagroda za zabicie Postaci, wykopałeś kogoś i bierzesz całość.