Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Talisman Magia i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

Rogo pisze: czwartek 26 paź 2023, 22:38 Ależ oczywiście, że Cię zrozumiałem.
Jak napisałem wcześniej "Chyba nie do końca się zrozumieliśmy" ... Tak więc, nie stwierdziłem, że to ty mnie nie zrozumiałeś tylko, że się nie zrozumieliśmy (albo ty, albo ja, albo oboje). W tym przypadku okazuje się, że to ja ciebie pierwotnie nie zrozumiałem. ;)

Po dodatkowych wyjaśnieniach stwierdzam, że pomysł z "kupowaniem" zdolności przed rozpoczęciem rozgrywki jest jak najbardziej słuszny. Można przyjąć, że każdy z graczy posiada na początek do wydania na zdolności 5 punktów doświadczenia (nie mylić z punktami cech, które służą do wydawania na cechy Siły / Mocy / Życia / Losu). Każda ze zdolności specjalnych posiadała by własny koszt (np. miedzy 0 a 7). Poszukiwacz losował by 5 kart zdolności i wydawał na nie punkty doświadczenia według własnej strategii. Może wydać wszystkie punkty, część punktów, lub nic nie wydać zachowując punkty na przyszłość. Punkty doświadczenia mógłby zdobywać w trakcie rozgrywki (np. rozwiązywanie zadań, wymiana trofeów, itp), podobnie jak punkty cech. Na zakończenie swojej tury (w fazie "doświadczenia" / wymiany trofeów) mógłby wymieniać punkty cech na cechy oraz punkty doświadczenia na zakup nowych zdolności specjalnych (losowanie z talii lub wybór ze "sklepu" ... w sklepie przykładowo były by zawsze 3 odkryte karty zdolności ... każdy mógłby się z nimi zaznajomić i kupić w swojej turze, jeżeli posiada odpowiednią ilość punktów doświadczenia do wydania).

Ot coraz bardziej rozbudowany system rozwoju Poszukiwacza ... według mnie dający więcej satysfakcji (oraz możliwości / strategii) niż prosta wymiana trofeów na Siłę lub Moc.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

Co więcej, przygotowanie takiego systemu nie powinno stwarzać wielu problemów technicznych oraz konfliktów z istniejącymi zasadami. Zdolności specjalne z Poszukiwaczy można przepisać na karty (plus ewentualna drobna korekta) w jednej lub kilku taliach (np. ukierunkowane na siłę w czerwonym rewersie, ukierunkowane na moc w niebieskim rewersie, pozostałe w jakimś neutralnym kolorze rewersu). Zdobywanie punktów doświadczenia powiązać z wymianą trofeów i/lub wykonywaniem zadań. Co do punktów cech, to pula na start do rozdysponowania. Później cechy podnosimy w dotychczasowy sposób (konkretna cecha do zwiększenia) plus ewentualnie dodatkowe karty miejsc / zdarzeń / zaklęć / itp dające punkty cech do wydania na dowolną (wybraną przez nas) cechę.

Tak więc, wydaje mi się, że jest to możliwe do zrealizowania w obecnej edycji w postaci "ewolucji" a nie "rewolucji" :)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

W przypadku "generycznych" Poszukiwaczy, pozostaje jeszcze kwestia:
a) charakteru
b) obszaru startowego


ad.a. Charakter pozwolił bym wybrać graczowi przed rozpoczęciem gry. Dzięki temu gracz będzie mógł dostosować swojego Poszukiwacza do wybranych zdolności oraz swojego stylu gry.

ad.b. Miejsce rozpoczęcia gry (obszar startowy) może albo wybrać dowolny w krainie zewnętrznej (lub opcjonalnie środkowej) ewentualnie wylosować, ale do tego potrzebne były by dodatkowe komponenty używane tylko raz podczas całej gry, co "mija się z sensem".


O czymś jeszcze trzeba było by pomyśleć? Coś rozważyć w przypadku tych "generycznych" Poszukiwaczy oraz systemu ich rozwoju?


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6270
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Bludgeon »

abubu pisze: czwartek 26 paź 2023, 19:23
Rogo pisze: czwartek 26 paź 2023, 15:01 Ja wręcz uważam, że Poszukiwaczy jest za dużo (właśnie ze wspomnianego przez Ciebie powodu). Lepiej by było mniej, a ciekawszych, z przydatnymi zdolnościami.
A może każdy by miał na początku "generycznego" Poszukiwacza (nazwijmy go Vanilla-Protagonist) do tego:
- określoną ilość punktów cech do wydania (czy to na Siłę, Moc, Życie, Los)
- na start losował by 5 kart zdolności specjalnych i po wybraniu odrzucał dwie z nich
- w trakcie rozgrywki mógłby zdobywając poziomy losować dodatkowe karty zdolności specjalnych i/lub dodatkowe punkty cech

Coś na kształt gier RPG (kreator postaci oraz jej rozwój).

Nie było by wówczas słabych Poszukiwaczy tylko co najwyżej słabe "build'y" ;)
Fajne, ale osobiście bym wolał móc taką postać budować w trakcie gry. Na początku tylko wybrać/wylosować rasę i klasę i niech każda ma po 1 zdolności startowej, a potem móc to rozwijać z talii zdolności.


What a view.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

Rozwijanie w trakcie rozgrywki jak najbardziej ... opisałem to w dalszej części swoich wypocin :)

Krótkie podsumowanie:

Na początku kreator postaci (Poszukiwacza):
- do rozdysponowania 12 punktów cech (określenie początkowej Siły / Mocy / Życia / Losu)
- do rozdysponowania 5 punktów doświadczenia (do zakupu początkowych wylosowanych zdolności)
- wybór charakteru
- wybór obszaru startowego

W trakcie rozgrywki:
- zdobywanie cech na dotychczasowych zasadach (np. wymiana trofeów Siły na Siłę)
- zdobywanie punktów cech do wydania na wybrane przez siebie cechy (np. 1 punkt cechy do wydania na podniesienie wartości Siły, Mocy, Losu lub Życia)
- zdobywanie punktów doświadczenia do zakupu nowych zdolności


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Rogo [Autor tematu]
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Rogo »

abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 08:43 W przypadku "generycznych" Poszukiwaczy, pozostaje jeszcze kwestia:
a) charakteru
b) obszaru startowego
a) niektóre zdolności mogłyby się wykluczać z niektórymi charakterami (np. bonus do modlitwy tylko dla Dobrych, zdolność kradzieży dla Złych lub Neutralnych itd.)
b) podobnie jak powyżej, niektóre zdolności mogłyby ograniczać ilość obszarów startowych, a w dalszym rozwoju postaci - obszar startowy mógłby ograniczać dobór nowych zdolności (odzyskiwanie Życia/Losu w Puszczy? Nie dla mieszczuchów!)
Bludgeon pisze: piątek 27 paź 2023, 09:24 Fajne, ale osobiście bym wolał móc taką postać budować w trakcie gry. Na początku tylko wybrać/wylosować rasę i klasę i niech każda ma po 1 zdolności startowej, a potem móc to rozwijać z talii zdolności.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ograniczyć punkty umiejętności na początku gry do tylu, by wziąć jedną umiejętność, lub dwie słabsze.
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 09:29 Krótkie podsumowanie: (...)
Jeszcze do małego dostosowania konkretnych liczb, ale Twoja propozycja mi się podoba.
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 09:29 - do rozdysponowania 12 punktów cech (określenie początkowej Siły / Mocy / Życia / Losu)
Tu bym wprowadził poważniejsze ograniczenia.
początkowe Siła +Moc = 6 (do zmiany przy "zakupie" odpowiedniej zdolności
początkowe Życie = 4 (do zmiany j.w. i do rozwinięcia do max np. 5 w czasie gry poprzez "zakup" odpowiednich zdolności)
początkowy Los = 2 (do zmiany j.w. i do rozwinięcia do max np. 5 w czasie gry j.w.)

Ewentualnie (większa przeróbka, nie jako dodatek do Talismana): wybór lub wylosowanie rasy (+ ew. zdolność rasowa i efekty kart wpływające na konkretne rasy)
Bludgeon pisze: czwartek 19 paź 2023, 14:53 banalna, zbyt podstawowa mechanika czarów, tu jest gigantyczne pole do rozwoju
Wracając do starszego posta - masz jakiś pomysł jak to zrobić zachowując balans grywalności między magicznymi a niemagicznymi postaciami?


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 09:43
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 08:43 W przypadku "generycznych" Poszukiwaczy, pozostaje jeszcze kwestia:
a) charakteru
b) obszaru startowego
a) niektóre zdolności mogłyby się wykluczać z niektórymi charakterami (np. bonus do modlitwy tylko dla Dobrych, zdolność kradzieży dla Złych lub Neutralnych itd.)
b) podobnie jak powyżej, niektóre zdolności mogłyby ograniczać ilość obszarów startowych, a w dalszym rozwoju postaci - obszar startowy mógłby ograniczać dobór nowych zdolności (odzyskiwanie Życia/Losu w Puszczy? Nie dla mieszczuchów!)
ad.a. Nie rozumiem w czym problem ... przecież zdolności oraz charakter wybierasz na początku więc jeżeli ktoś wybierze zdolność dającą bonusy w Kapliczce oraz charakter Zły to już będzie jego decyzja ... a czy słuszna, to już nie mnie oceniać
ad.b. Tego tym bardziej nie rozumiem ... obszar startowy to obszar startowy, odnosi się do niego może kilka kart (np. polecenie powrotu na obszar startowy) ... co do tego mają zdolności?
Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 09:43
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 09:29 - do rozdysponowania 12 punktów cech (określenie początkowej Siły / Mocy / Życia / Losu)
Tu bym wprowadził poważniejsze ograniczenia.
początkowe Siła +Moc = 6 (do zmiany przy "zakupie" odpowiedniej zdolności
początkowe Życie = 4 (do zmiany j.w. i do rozwinięcia do max np. 5 w czasie gry poprzez "zakup" odpowiednich zdolności)
początkowy Los = 2 (do zmiany j.w. i do rozwinięcia do max np. 5 w czasie gry j.w.)
Punktów cech w ogóle nie wiązał bym ze zdolnościami ... bo i po co? Zdolności za punkty doświadcza a cechy za punkty cech.
Mając 12 punktów cech na start każdy może zbudować następujących (przykładowych Poszukiwaczy):
  • Przeciętny Poszukiwacz: 3 Siły + 3 Mocy + 2 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
  • Silny Poszukiwacz: 5 Siły + 2 Mocy + 1 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
  • Magiczny Poszukiwacz: 2 Siły + 5 Mocy + 1 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
Dodatkowo, poświęcając więcej początkowego Życia (uwaga na uzdrowienie!) może wzmocnić Siłę, Moc lub Los. To czy i jak bardzo chciałby wzmocnić jedną cechę kosztem innej/innych to już będzie zależało od niego.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

Więc tak, nie czytałem dzisiejszych postów, bo są za długie, ale jestem na bieżąco ze wczorajszymi postami i popieram jednak wstępny pomysł @abubu. W Twoim przypadku @Rogo Poszukiwacz wpierw wybiera statsy, a potem losuje zdolności. Może to doprowadzić do sytuacji w której taki Poszukiwacz w ogóle nie będzie posiadał zdolności, gdyż wszystkie wylosowane będą miały takie wymagania, że Poszukiwacz (który w tej chwili nie może już zmienić swoich statsów) nie będzie mógł ich spełnić. W przypadku wersji Abubu, który pozwala ustalać statsy już po wylosowaniu zdolności, nawet jeśli wszystkie wylosowane zdolności są z dupy i nie nie warte funta kłaków, to taki Poszukiwacz może je zignorować i np. ustawić sobie Siłę na 7 czy na 8, więc mu zdolności nie będą potrzebne.

Anyway, podczas tworzenia Miskatonic stworzyłem karty zdolności, więc jeśli ktoś jest nimi zainteresowany, to są one tutaj: https://www.mediafire.com/file/vmqemi8j ... i.zip/file


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Rogo [Autor tematu]
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Rogo »

abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 10:14 ad.a. Nie rozumiem w czym problem ...
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 10:14 ad.b. Tego tym bardziej nie rozumiem ...
Mój pomysł był taki, żeby to zrobić w RPGowym stylu, żeby były jakieś zależności, sens i klimat, a nie pierdolnik.
Dobry Złodziej. Zły Szlachetny Dżin. Drzewiec z Miasta. Krasnolud z Lasu.
Owszem, da się, a sama gra pozwala na takie zmiany. Ale to jest jedna z tych rzeczy, które w tej grze wpasowują się w temat niniejszej dyskusji ;)
abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 10:14 Punktów cech w ogóle nie wiązał bym ze zdolnościami ... bo i po co? Zdolności za punkty doświadcza a cechy za punkty cech.
Mając 12 punktów cech na start każdy może zbudować następujących (przykładowych Poszukiwaczy):
Przeciętny Poszukiwacz: 3 Siły + 3 Mocy + 2 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
Silny Poszukiwacz: 5 Siły + 2 Mocy + 1 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
Magiczny Poszukiwacz: 2 Siły + 5 Mocy + 1 Losu + 4 Życia = 12 punktów cech
Dodatkowo, poświęcając więcej początkowego Życia (uwaga na uzdrowienie!) może wzmocnić Siłę, Moc lub Los. To czy i jak bardzo chciałby wzmocnić jedną cechę kosztem innej/innych to już będzie zależało od niego.
Spójrzmy na oryginalnych Poszukiwaczy:
Czarnoksiężnik: 2+5+4+3 = 14
Troll: 6+1+6+1 = 14
Suma cech kilku pierwszych alfabetycznie z wiki: 13, 13, 12, 13, 12, 14, 14, 14, 12.
Do czego zmierzam: suma Siły i Mocy = 6 to taki standard, rzadko zdarzają się odstępstwa. Życie 4 tak samo.
I można by się tego trzymać, a te odstępstwa wynikałyby ze zdolności, ale kosztem punktów do rozdysponowania. Mogłyby też być zdolności które zmniejszają wartość jakiejś cechy, dając inny bonus w zamian.
Początkowy Los równy 2 dla wszystkich byłby takim złotym środkiem, ale może komuś trafi się opcja powiększenia go już na początku lub później w trakcie gry do wyższych wartości - ponownie kosztem punktów.
Mały Nemo pisze: piątek 27 paź 2023, 10:38 Więc tak, nie czytałem dzisiejszych postów, bo są za długie, ale jestem na bieżąco ze wczorajszymi postami i popieram jednak wstępny pomysł @abubu. W Twoim przypadku @Rogo Poszukiwacz wpierw wybiera statsy, a potem losuje zdolności. Może to doprowadzić do sytuacji w której taki Poszukiwacz w ogóle nie będzie posiadał zdolności, gdyż wszystkie wylosowane będą miały takie wymagania, że Poszukiwacz (który w tej chwili nie może już zmienić swoich statsów) nie będzie mógł ich spełnić. W przypadku wersji Abubu, który pozwala ustalać statsy już po wylosowaniu zdolności, nawet jeśli wszystkie wylosowane zdolności są z dupy i nie nie warte funta kłaków, to taki Poszukiwacz może je zignorować i np. ustawić sobie Siłę na 7 czy na 8, więc mu zdolności nie będą potrzebne.
Rogo pisze: czwartek 26 paź 2023, 19:45 Np. Losujesz 5 zdolności, ustalasz wartość Siły, Mocy i Życia, wymieniasz zdolności, do których masz zły poziom cech (za mało Mocy do zdolności związanych z zaklęciami itp.) i kupujesz na ile Cię stać. Pozostałe punkty ładujesz w Los (też do jakiegoś limitu, a nie że masz potem 8 Losu).
Nie, @Nemo, nie jesteś na bieżąco z wczorajszymi postami ;)

Dodano po 2 minutach 7 sekundach:
Poza tym moje zdanie może jeszcze ulec zmianie, jeśli mnie zainspirujecie :)


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 10:59 nie jesteś na bieżąco z wczorajszymi postami ;)
Czytałem je o północy, mogłem coś pominąć :P


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

@Rogo, przede wszystkim początkowy kreator można dostosować dając nie 12 a 13, 14, 15 ... itd punktów do rozdysponowania. Jak już wspomniałem wcześniej, można tą ilość dostosowywać (przed rozpoczęciem gry) według upodobań graczy i poziomu trudności.

Według mnie 12 było dobrym i naturalnym "ogranicznikiem" tworzenia OP Poszukiwacza. Pojedynczą cechę można było "wymaksować" (kosztem wszystkich innych) do 9 punktów (np. 9 Siły + 1 Mocy + 1 Losu + 1 Życia). Przy takim rozkładzie dany Poszukiwacz na start miałby dużo Siły ale ryzykował by krótką rozgrywką ze względu na 1 punkt Życia. Przy zachowaniu rozsądku i minimum 3 punktu Życia, nadal mając 12 punktów cech do rozdysponowania dany gracz ustawił by jakiś parametr maksymalnie na 7 punktów (np. 7 Siły + 1 Mocy + 1 Losu + 3 Życia) ... chcąc mieć większą ilość punktów bazowych Życia może ustawić taką kombinację: 4 Siły + 2 Mocy + 1 Losu + 5 Życia ... i tak dalej ... ogranicza go tylko wyobraźnia, liczba punktów cech do rozdysponowania oraz ilość kombinacji ;)

Co do Dobrego Złodzieja ... hmmm są i tacy. Dany człowiek może być z natury dobry, ale ze względu na pewne przeciwności losu mógł zostać zmuszony do postępowania w taki a nie inny sposób. To się nie wyklucza. Tak samo jak Zły Kapłan, Zła Wróżka, itp.

Co do obszaru startowego, to jest miejsce rozpoczęcia rozgrywki (przygody) a nie miejsce pochodzenia. Przynajmniej ja to tak traktuję. Jak dla mnie wszyscy powinni rozpoczynać przygodę w Gospodzie (najbardziej RPG'owo) ... ot jegomość się schlał i postanowił zdobyć legendarną Koronę Władzy ... "co!? ja nie zrobię!? ... potrzymaj mi piwo?! .... i ów śmiałek wyruszył w podróż pełną przygód ... kart przygód" ;)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 10:59 Mój pomysł był taki, żeby to zrobić w RPGowym stylu, żeby były jakieś zależności, sens i klimat, a nie pierdolnik.
Dobry Złodziej. Zły Szlachetny Dżin. Drzewiec z Miasta. Krasnolud z Lasu.
Tu poniekąd popieram @Rogo, ale myślę że można to rozwiązać, dodając warunki na karcie zdolności. Na przykład na karcie pozwalającej się modlić w Kapliczce jest warunek, że jedynie Dobry Poszukiwacz może rozpoczynać grę z tą zdolnością (potem w trakcie gry bym nie limitował dostępu do zdolności, gdyż Charakter można sobie zmienić, więc Poszukiwacz przez jakiś czas będzie miał zdolność z której nie będzie mógł korzystać).

Z drugiej strony bym wywalił możliwość wybrania sobie rasy &c. Poszukiwacza, gdyż to nic do mechaniki gry nie wprowadza. Dałbym, że gracze sobie tworzą własnego golema i każdy custom Poszukiwacz jest golemem, a nie np. krasnoludem, elfem czy innym żyrodżinosmokiem.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 11:27 Przy zachowaniu rozsądku i minimum 3 punktu Życia, nadal mając 12 punktów cech do rozdysponowania dany gracz ustawił by jakiś parametr maksymalnie na 7 punktów (np. 7 Siły + 1 Mocy + 1 Losu + 3 Życia
Warto dodać, że taki Poszukiwacz wciąż miałby słabsze statystyki niźli połowa Poszukiwaczy z podstawki ;).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

Taki mały off top, swego czasu stworzyłem pewnego Poszukiwacza (który prawie nikogo nie porwał), ale częściowo pasuje do obecnej dyskusji, więc może rzuci i inne światło na nią.
viewtopic.php?t=9992


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Rogo [Autor tematu]
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Rogo »

abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 11:27 Jak dla mnie wszyscy powinni rozpoczynać przygodę w Gospodzie (najbardziej RPG'owo) ... ot jegomość się schlał i postanowił zdobyć legendarną Koronę Władzy ... "co!? ja nie zrobię!? ... potrzymaj mi piwo?! .... i ów śmiałek wyruszył w podróż pełną przygód ... kart przygód"
... i nigdy nie wytrzeźwiał :D

W Talismanie Charakter i obszar startowy są powiązane ze specyfiką Poszukiwacza (i ograniczone dostępnymi obszarami na planszy). Tego bym się trzymał :)
Mały Nemo pisze: piątek 27 paź 2023, 11:48 swego czasu stworzyłem pewnego Poszukiwacza (który prawie nikogo nie porwał)
Wrzuciłeś tam ścianę tekstu w obcym języku i mangową grafikę :( I koncepcja tegoż Poszukiwacza jest chyba troche bardziej zagmatwana niż to o czym tutaj dyskutujemy ;)


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5809
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: abubu »

Mały Nemo pisze: piątek 27 paź 2023, 11:40 Tu poniekąd popieram @Rogo , ale myślę że można to rozwiązać, dodając warunki na karcie zdolności. Na przykład na karcie pozwalającej się modlić w Kapliczce jest warunek, że jedynie Dobry Poszukiwacz może rozpoczynać grę z tą zdolnością (potem w trakcie gry bym nie limitował dostępu do zdolności, gdyż Charakter można sobie zmienić, więc Poszukiwacz przez jakiś czas będzie miał zdolność z której nie będzie mógł korzystać).
Random stupid idea ... w trakcie rozgrywki można było by "sprzedawać" zdolności za połowę (lub -1) ich wartości zakupu (punktów doświadczenia, które trzeba wydać aby je uzyskać). Co do ograniczenia zdolności do charakteru ... ehhh ... można, ale po co? ;)
Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 12:03 W Talismanie Charakter i obszar startowy są powiązane ze specyfiką Poszukiwacza (i ograniczone dostępnymi obszarami na planszy). Tego bym się trzymał :)
No tak ... ale w powyższej (mojej) koncepcji karty Poszukiwaczy były by całkowicie zbędne ... wszystko by się rozgrywało w strefie gracza bez karty Poszukiwacza. To gracz na początku gry tworzył by swojego Poszukiwacza z dostępnych punktów cech, punktów doświadczenia, wylosowanych kart zdolności, które może zakupić za punkty doświadczenia oraz dostępnych figurek. Jeżeli gracz lubi Trolle i się z nimi utożsamia, to pakuje punkty cech w jak najwięcej Siły i opcjonalnie Życia poświęcając Moc i Los, wybiera zdolności pasujące klimatem (lub dające najwięcej korzyści), wybiera obszar startowy na Skałach lub blisko jakiegoś mostu, wybiera figurkę Trolla ... oraz charakter zgodny ze swoimi przekonaniami o Trollach ... może uważać, że ten konkretny Troll jest dobry, zły lub neutralny.

W takim podejściu, to gracz decyduje o tym, jakim Poszukiwaczem rozpocznie rozgrywkę. Jedynie na co nie ma pełnego wpływu to wylosowane zdolności specjalne jakie będzie miał na początku do zakupienia za punkty doświadczenia ... ale ... no właśnie ale ... jaki już wspomniałem wcześniej, jeżeli nie spasują mu żadne zdolności, może je wszystkie odrzucić a punkty doświadczenia zachować na przyszłość, gdy w "sklepie zdolności" pojawi się coś lepszego. Sklep, w ramach przypomnienia, zawierał by zawsze 3 odkryte karty zdolności (w razie konieczności dobierane), możliwe do zakupu na końcu swojej tury (w fazie "doświadczenia"). Jeżeli ktoś nie chciał by kupować ze sklepu, bo mu nie pasują te odkryte zdolności, to może wylosować z talii.

Tak więc ... to gracz by miał dowolność w tworzeniu (na początku rozgrywki) oraz rozwijaniu (w trakcie rozgrywki) swojej postaci.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Rogo [Autor tematu]
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Rogo »

abubu pisze: piątek 27 paź 2023, 12:32ale po co?
Dla zbudowania choćby minimalnego klimatu i jakiegoś choćby minimalnie spójnego świata.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6270
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Bludgeon »

Rogo pisze: piątek 27 paź 2023, 09:43 Wracając do starszego posta - masz jakiś pomysł jak to zrobić zachowując balans grywalności między magicznymi a niemagicznymi postaciami?
EDIT: już mam
Zamiast żetonów Losu dać każdemu poszukiwaczowi 2 akcje do wykorzystania na rundę czyli się z automatu odnawiają na początku tury. Gracz może użyć akcji żeby:
- przed rzutem za ruch żeby rzucić dodatkową kością i potem odrzucić jedną*
- przed rzutem przy rozpatrywaniu obszaru/miejsca/nieznajomego żeby rzucić dodatkową kością i potem odrzucić jedną*
- by użyć niektórych co lepszych zdolności poszukiwacza
- by użyć niektórych co lepszych przedmiotów i przyjaciół
- by rzucić zaklęcie (to pomoże zachować balans)
* - gracz może "wzmocnić" te czynności więcej niż jedną akcją żeby dodać więcej kości do rzutu


Inny, zupełnie nie powiązany pomysł. Zredukować ilość miejsc i kart które nakazują rzut i są poza tym nieokreślone, i dodać im typ. Gra już to robi w bardzo ograniczonym zakresie mechaniką modlitwy. Tego powinno być więcej. Obok testów modlitwy, testy eksploracji, charyzmy, handlu, itd.
Np sprzedawcy zamiast mieć listę tego co można kupić mogliby działać tak:
odwiedzając wykonaj test handlu (rzuć 1 kością) i porównaj z tabelą 6 kart ekwipunku. Np jeśli rzuciłeś 4 to możesz kupić karty z pozycji 1-4. Poszukiwacz może mieć zdolność że dodaje 1 do testów handlu, tak jak Rycerz dodaje do testów modlitwy i oprócz tego każdy może wydać akcję żeby rzucić 2 kośćmi i wybrać wyższy wynik (o ile potrzebuje czegoś z dołu listy).
Testy eksploracji zastąpią wszystkie pułapki, Przepaść i inne takie.

Znaczna część wrogów może mieć wartość Wymknięcia się. Przed walką możesz próbować zwiać jeśli rzucisz tyle lub wyżej. Możesz wydać akcję żeby rzucić dodatkową kością i wybrać wyższy wynik.
Dodatkowo zrobiłbym nową niedużą talię nagród. Co lepsi wrogowie za pokonanie pozwalaliby losować kartę z tej talii. Miałaby trochę przedmiotów i trochę złota. Inne karty nie wrogowie też mogą z niej korzystać.
Ostatnio zmieniony sobota 28 paź 2023, 14:39 przez Bludgeon, łącznie zmieniany 1 raz.


What a view.
Awatar użytkownika
Budowniczy Mostów
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Bezdroża
Bezkresne Morze
Gospoda Pod Koroną. Obiekty i Misje 2
Klątwy Króla Piramidy (Piramida 2.0)
Legendarne Przedmioty
Ląd Na Horyzoncie!
Most
Obiekty i Misje
Szalony Tytan
Posty: 4029
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Budowniczy Mostów »

Arcy, to wszystko, interesujące.
Mi doskwierała losowość dużej ilości kart Przygód, w sensie, że zdarzało się losować Miejsca, Przyjaciół i Przedmioty, a Wrogów było jak na lekarstwo. Zapycha to planszę, emocji nie budzi żadnych. Podstawka nie ma tego problemu, dodanie jednego dodatku też go nie tworzy. Ale z każdym kolejnym dodatkiem robi się gorzej.
Rozwiązałem to w taki sposób, że podzieliłem Przygody na talie po ~90 kart. Każda talia zawiera z grubsza tę samą ilość kart o takim samym numerze spotkania, w każdej dominują Wrogowie i Przyjaciele, najmniej jest Miejsc itd..


Awatar użytkownika
Budowniczy Mostów
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Bezdroża
Bezkresne Morze
Gospoda Pod Koroną. Obiekty i Misje 2
Klątwy Króla Piramidy (Piramida 2.0)
Legendarne Przedmioty
Ląd Na Horyzoncie!
Most
Obiekty i Misje
Szalony Tytan
Posty: 4029
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Budowniczy Mostów »

PS.
Mały Nemo pisze: piątek 27 paź 2023, 10:38 Anyway, podczas tworzenia Miskatonic stworzyłem karty zdolności, więc jeśli ktoś jest nimi zainteresowany, to są one tutaj: https://www.mediafire.com/file/vmqemi8j ... i.zip/file
Niezły zbiorek.


Awatar użytkownika
Budowniczy Mostów
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Bezdroża
Bezkresne Morze
Gospoda Pod Koroną. Obiekty i Misje 2
Klątwy Króla Piramidy (Piramida 2.0)
Legendarne Przedmioty
Ląd Na Horyzoncie!
Most
Obiekty i Misje
Szalony Tytan
Posty: 4029
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Budowniczy Mostów »

Bludgeon pisze: czwartek 19 paź 2023, 14:53 trochę brakuje ciekawszych walk, standardowe walki są szybkie i bardzo dobrze, ale fajnie by było gdyby kilka razy na grę była dłuższa, bardziej angażująca walka z bossem
Tak. Dobry trop.
@ModulO kombinował z dwiema kośćmi w walce: celności i obrażeń. Mam to na liście do spróbowania, ale chyba koniec końców wychodzi na to samo — czyni walkę mniej przewidywalną, ale chyba nadal nie sprawia, żeby stawała się bardziej angażująca.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Mały Nemo »

I się pomysł naturalnie zgasł...


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6270
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Bludgeon »

Mały Nemo pisze: poniedziałek 30 paź 2023, 22:30 I się pomysł naturalnie zgasł...
No nie wiem, mnie zainspirował.


What a view.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6270
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Bludgeon »

wandering-towers.jpg
A co byście powiedzieli gdyby plansza w talismanie była modularna i wyglądała tak? (trzeba sobie wyobrazić w środku jeszcze dodatkowe krainy)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


What a view.
Awatar użytkownika
Felis1977
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Kontrakty
Posty: 479
Rejestracja: piątek 23 lip 2021, 15:46
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 47

Re: Co w Talismanie nie gra lub wręcz irytuje?

Post autor: Felis1977 »

Bludgeon pisze: sobota 04 lis 2023, 16:38 wandering-towers.jpgA co byście powiedzieli gdyby plansza w talismanie była modularna i wyglądała tak? (trzeba sobie wyobrazić w środku jeszcze dodatkowe krainy)
Widziałem podobny projekt gdzieś na Board Game Geek'u czy Talisman Island. Tamten był na hexach więc ułożenie planszy byłoby łatwiejsze.

Pytanie jaka mechanika rządziłaby układem planszy? Całkowicie losowa z kafelkami dobieranymi w miarę eksploracji (jak w Lost Patrol)? Zadana z góry przez określony scenariusz (jak w Space Hulk'u)?


ODPOWIEDZ