[TMiM] Ruch o 0

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry.
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

[TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

Czy można się poruszyć o 0 obszarów?
20230409_215955295_iOS.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Awatar użytkownika
husar
#Moderator: husar
#Moderator: husar
#Moderator: husar
Uczestnik Zjazdów
!Wspierający
Posty: 2021
Rejestracja: wtorek 11 gru 2018, 22:41
Lokalizacja: Piaseczno
Płeć:
Wiek: 47

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: husar »

Słowo klucz to "możesz"


Pozdrawiam
Roman
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

Doczytałem do tego słowa, jednak pewien nadal nie jestem


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Rogo »

Efekt karty nie mówi, że do minimum 1, jak to jest na niektórych kartach, ani nie wprowadza żadnej dodatkowej instrukcji instrukcji, dla wyniku 1, więc wychodzi na to, że tak.

Dodano po 1 minucie 20 sekundach:
Instrukcja też nie nakazuje, że trzeba się ruszyć o co najmniej 1 obszar (taki zapis jest bodajże w instrukcji do Relic).


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

No właśnie wertowałem instrukcję i nie było żadnych obostrzeń. Dzięki za pomoc :)


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Pytanie czy ruch o 0 obszarów to wciąż ruch, bo moim zdaniem nawet tyłkiem nie ruszasz, a więc nie wykonujesz ruchu. Tutaj co prawda nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale osobiście uważałbym, iż musisz się poruszyć o co najmniej 1 obszar, aby wykonać ruch. Podobnie z teleportacją, że nie możesz teleportować się na obszar, na którym obecnie się znajdujesz (tylko na inny).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Rogo »

@Mały Nemo, ale teleportacja mówi, żeby przenieść się na inny obszar. Różne inne karty nakazujące odjąć coś od wyniku, na ogół mówią o minimum 1. A tu? Albo karta jest źle napisana, albo dopuszcza ruch o 0.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 15:56 Różne inne karty nakazujące odjąć coś od wyniku, na ogół mówią o minimum 1. A tu? Albo karta jest źle napisana
Przypuszczam, że podczas testów Pani Jeziora nikt z testerów nie wyrzucił 1 za ruch w czasie posiadania kompasu.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Pablo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Dyniowy Król - Dyniokruk
Nowe Przygody
Paczka Przygód
Smocze Dary
Ukryta Dolina
Ulice Miasta
Zaklęcia
Posty: 3141
Rejestracja: wtorek 06 mar 2018, 10:01
Lokalizacja: śląskie
Płeć:
Wiek: 43

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Pablo »

Mały Nemo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 14:39 Pytanie czy ruch o 0 obszarów to wciąż ruch...
Osobiście uważam, że nie. Wg mnie musisz poruszyć się o co najmniej 1 obszar, aby wykonać ruch.

Dodano po 1 minucie 30 sekundach:
Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 15:56 Albo karta jest źle napisana...
Słabo sprecyzowana.


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Rogo »

Pablo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 16:18
Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 15:56 Albo karta jest źle napisana...
Słabo sprecyzowana.
Źle napisana. Tu nie ma nic nieprecyzyjnego. Pozwala odjąć 1 od wyniku, a instytucja każe poruszyć się o tyle ile wynosi wynik. Koniec. Można sobie dość zasadę, że ruch musi być co najmniej o 1 obszar, a nie poruszać się wcale można tylko wtedy, gdy instrukcja mówi o tym wprost. Ale w oficjalnej instrukcji takiej zasady nie ma. Nie wiem jak w FAQ.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 16:32 Nie wiem jak w FAQ.
FAQ tylko jedną nogą i bez rąk dotarł do tego rozszerzenia, a chwilę później padł na pysk i skonał.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Lathspell
Zawadiaka
Zawadiaka
Zawadiaka
Posty: 98
Rejestracja: czwartek 02 kwie 2020, 16:12
Lokalizacja: Przemyśl
Płeć:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Lathspell »

Instrukcja, strona 9:

Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury – nawet wtedy, kiedy przebywa na obszarze, na którym znajdują się już karty Przygód lub inni Poszukiwacze.

Moim zdaniem ruch, który wynosi 0, to żaden ruch.

Poza tym - z forum FFG:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Rogo »

Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 18:19 Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury – nawet wtedy, kiedy przebywa na obszarze, na którym znajdują się już karty Przygód lub inni Poszukiwacze.
Dla mnie ten fragment mówi, że nie możesz zdecydować, że zostajesz w miejscu, a nie o tym czy ruch o 0 obszarów to też ruch.
Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 18:19 Poza tym - z forum FFG:
Zjebali. Pełno kart ma zapisek "(do minimum 1)" i niekonsekwencja sugeruje, że tu tego minimum nie ma (bo skoro w innych kartach jest, a tu nie, to z jakiej paki?).
No i wspomniany przez kogoś tam z forum FFG zapisek, ze Poszukiwacz musi się ruszyć o co najmniej 1 obszar nie ma pokrycia w instrukcji.
Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 18:19 Moim zdaniem ruch, który wynosi 0, to żaden ruch.
Znowu, to jest Twoje zdanie, a nie treść instrukcji. I proszę mi tu przypadkiem nie powoływać się na logikę! ;)

Czyli miałem rację:
Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 15:56 karta jest źle napisana
I jeszcze jedno: nie mam nic przeciwko temu, że ruch musi być co najmniej o 1 obszar, wręcz sam uważam to za lepsze rozwiązanie. Ale, znowu, to nie ma pokrycia w instrukcji.


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

Zgadzam się z wszystkimi, ale przyjmę następnym razem, że trzeba się ruszyć o minimum 1 obszar. Twórcy podchodzą czasem do tego zdecydowanie luźniej, niż ludzie z forum przy tworzeniu paczek kart :P


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 19:35 wspomniany przez kogoś tam z forum FFG
Pro forma wspomnę, że zarówno Elliott jak i Paolo byli testerami Talismana.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6192
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Rogo »

Robiąc testy powinni uwzględnić co jest wprost określone w instrukcji, a co nie. Rozwlekli tę instrukcję na przeszło 30 stron, znaleźli miejsce żeby wspomnieć że żetonów czerwonych nie można zamienić na zielone, ale to o ruchu napisali jakoś koślawo między wierszami i każą nam wierzyć, że tak jest. Ale o tym, że ta instrukcja jest też źle napisana, to wiadomo nie od dziś :)


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 20:02 Robiąc testy powinni uwzględnić co jest wprost określone w instrukcji, a co nie. Rozwlekli tę instrukcję na przeszło 30 stron, znaleźli miejsce żeby wspomnieć że żetonów czerwonych nie można zamienić na zielone, ale to o ruchu napisali jakoś koślawo między wierszami i każą nam wierzyć, że tak jest.
Obawiam się, że oni nie mieli styku z podstawką. Paolo to w ogóle nie miał, gdyż do teamu trafił bodaj podczas prac nad Krainą Ognia, a Elliott dopiero od Żniwiarza. Podstawka testowana jedynie była przez testerów z Black Industries. Anyway, podczas testów Pani Jeziora jedynie Elliott był w okolicy i jak napisał sugestia "to a minimum of 1" nie trafiła w gust Johna.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

Rogo pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 20:02 Rozwlekli tę instrukcję na przeszło 30 stron, znaleźli miejsce żeby wspomnieć że żetonów czerwonych nie można zamienić na zielone, ale to o ruchu napisali jakoś koślawo między wierszami i każą nam wierzyć, że tak jest. Ale o tym, że ta instrukcja jest też źle napisana, to wiadomo nie od dziś :)
Oj, to prawda - instrukcje do Talizmanu to takie lanie wody, że nie da się tego nie czytać między wierszami, ale gdy trzeba coś doprecyzować to oczywiście nie ma.


Awatar użytkownika
fallenmk
!Wspierający
!Wspierający
!Wspierający
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
Krainy Wschodu
Miecze Czarnoksiężnika
Poszukiwacze z DnD
Powrót Kruczej Wiedźmy
Purpurowy Czerw
Pułapki w Podziemiach
Posty: 2311
Rejestracja: sobota 07 lip 2018, 20:03
Płeć:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: fallenmk »

Są chyba jeszcze karty z czymś na kształt "zamiast ruchu możesz ponownie zbadać swój obszar"? Jeśli tak, to z nich by wynikało, że ruch musi być co najmniej o 1.


Lathspell
Zawadiaka
Zawadiaka
Zawadiaka
Posty: 98
Rejestracja: czwartek 02 kwie 2020, 16:12
Lokalizacja: Przemyśl
Płeć:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Lathspell »

@Rogo Biorąc pod uwagę całokształt Twoich wypowiedzi w tym dziale zaczynam odnosić wrażenie, że instrukcja do Talismana stoi za udanym zamachem na życie Twoich bliskich i kota.
Rogo pisze:
Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 18:19 Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury – nawet wtedy, kiedy przebywa na obszarze, na którym znajdują się już karty Przygód lub inni Poszukiwacze.
Dla mnie ten fragment mówi, że nie możesz zdecydować, że zostajesz w miejscu, a nie o tym czy ruch o 0 obszarów to też ruch.
W instrukcji nie znajdziemy też informacji o tym, co zrobić, jeśli podczas rzutu kość zawiśnie w powietrzu, zatrzyma się na krawędzi lub spadnie ze stołu, a jednak każdy (mam nadzieję) daje sobie jakoś z tym radę. To druzgocące, że John nie przewidział, iż dla kogoś stwierdzenie Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury może rodzić niejasności w postaci takiej, czy ruch o 0 obszarów to też ruch. Moim zdaniem zapis powinien brzmieć: Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury o liczbę, która nie może być zerem, nie może być ujemna i nie może być ułamkiem.
Uważam też, że obaj wspomniani testerzy gry zostali dość niefortunnie dobrani na swoje funkcje, bo na powyższym przykładzie wyraźnie widać, że są to osoby o bardzo ograniczonej wyobraźni, dla których stwierdzenie Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury jest wystarczająco precyzyjne i nie może budzić żadnych wątpliwości.

Rogo pisze:No i wspomniany przez kogoś tam z forum FFG zapisek, ze Poszukiwacz musi się ruszyć o co najmniej 1 obszar nie ma pokrycia w instrukcji.
Tak jak napisał @Mały Nemo, ci dwaj ktoś tam to tylko testerzy gry, dla których wspomniany zapisek pochodził bezpośrednio z instrukcji. Ale jestem pewien, że Ty wiesz lepiej i masz rację, a karta jest źle napisana.
Rogo pisze:
Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 18:19 Moim zdaniem ruch, który wynosi 0, to żaden ruch.
Znowu, to jest Twoje zdanie, a nie treść instrukcji.
Dziękuję, że cytując mnie, że napisałem, że jest to moje zdanie, podkreśliłeś, że jest to moje zdanie. Wniosło to bardzo dużo do dyskusji.


Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 20:37 wspomniany zapisek pochodził bezpośrednio z instrukcji
Można prosić o odnalezienie tego w instrukcji? Post aż ocieka sarkazmem. Czy udanym, czy nie to inna sprawa, ale z jednej strony rozmawiamy o zapisie, którego nie ma a z drugiej przykład z pierwszego posta pokazuje, że instrukcja nie pomaga. Żeby nie było - ja przyjmuję Twoją wersję, ale jasno to nie wynika z zapisów.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

Lathspell pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 20:37 Poszukiwacz musi się ruszyć podczas każdej tury o liczbę, która nie może być zerem, nie może być ujemna i nie może być ułamkiem.
Zapomniałeś wspomnieć, że ta liczba nie może np. być urojona, aczkolwiek biorąc pod uwagę fakt, że @Rogo był (jest?) matematykiem, to ja bym nie wchodził w polemikę w tym zagadnieniu ;).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Lathspell
Zawadiaka
Zawadiaka
Zawadiaka
Posty: 98
Rejestracja: czwartek 02 kwie 2020, 16:12
Lokalizacja: Przemyśl
Płeć:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Lathspell »

DzieX pisze:Można prosić o odnalezienie tego w instrukcji?
Prosz bardzo.
DzieX pisze:Post aż ocieka sarkazmem.
Gdzieżbym śmiał.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23518
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: Mały Nemo »

DzieX pisze: poniedziałek 10 kwie 2023, 20:42 Można prosić o odnalezienie tego w instrukcji?
Znaczy, Lath wspomina, że znajduje się on na stronie 9.

Gracz rzuca kością, aby określić o ile obszarów poruszy się jego
Poszukiwacz (Niektóre Zaklęcia, specjalne zdolności i inne wydarze-
nia pozwolą Poszukiwaczom poruszać się bez wykonywania rzutu
kością. Takie przypadki zostały opisane na odpowiednich kartach.).
Poszukiwacz musi poruszyć się dokładnie o tyle obszarów ile
wskazuje wynik rzutu, może się jednak poruszać zgodnie z kierun-
kiem ruchu wskazówek zegara lub w kierunku przeciwnym. Kiedy
Poszukiwacz rozpocznie już ruch, nie może zmienić jego kierunku
(wyjątek stanowi przechodzenie pomiędzy Krainą Zewnętrzną, a
Środkową, patrz „Obszar Strażnika” na stronie 17). Poszukiwacz
musi się ruszyć podczas każdej tury – nawet wtedy, kiedy przeby-
wa na obszarze, na którym znajdują się już karty Przygód lub inni
Poszukiwacze.
Obszar, na którym kończy się ruch Poszukiwacza,
lub na który zostaje on przesunięty w wyniku spotkania lub innego
efektu gry to obszar, na który trafia.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
DzieX [Autor tematu]
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Posty: 482
Rejestracja: niedziela 19 lut 2023, 20:04
Lokalizacja: Nadarzyn
Płeć:
Wiek: 37
Kontakt:

Re: [TMiM] Ruch o 0

Post autor: DzieX »

@Lathspell
Zestaw to zdjęcie ze zdjęciem z pierwszego posta :)
P.s. Instrukcję czytałem zanim zapytałem

Dodano po 1 minucie 25 sekundach:
Chyba potrzebujemy trzeciej edycji :P


ODPOWIEDZ