typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Okej, przeczytałem co napisałeś ale nadal mnie to nie przekonuje.
OK, postaram się konkretniej odnieść do tego co piszesz.
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Życie to zmienna wartość
Bądźmy precyzyjni. Wartość Życia jest niezmienna (pomijając efekty zmieniające początkową wartość Życia). Zmienne jest Życie Poszukiwacza, czyli liczba punktów Życia.
W oficjalnej instrukcji stoi: "Odzyskiwanie punktów nigdy nie może zwiększyć Życia Poszukiwacza powyżej jego początkowej wartości Życia". Porównaj z: "Poszukiwacz nie może odzyskać punktów Losu powyżej swojej wartości Losu".
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
a to co jest napisane na karcie to po prostu liczba która mówi Ci o Twojej wartości Siły.
Wartość Siły to to samo co początkowa wartość Siły. Siła całkowita to co innego.
Właściwy fragment instrukcji: "Całkowita Siła Poszukiwacza to suma jego początkowej wartości Siły (liczba wydrukowana na karcie Poszukiwacza), posiadanych żetonów Siły i premii zapewnianych przez Przyjaciół, Przedmioty i Magiczne Przedmioty, które mogą zostać w danej sytuacji wykorzystane".
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Jeżeli chcesz możesz Sobie napisać Moc 4 na karcie Mnicha po zdobyciu karty która o jeden zwiększa wartość Twojej Mocy, a jeśli uważasz że nie możesz to znaczy że błąd jest w instrukcji.
Wartość Mocy to wartość początkowa Mocy. Nie można tego mylić z punktami Mocy czy Mocą całkowitą (Mocą Poszukiwacza).
Właściwy fragment instrukcji: "Moc Poszukiwacza nigdy nie może spaść poniżej jego wartości Mocy (tj. liczby wydrukowanej na karcie Poszukiwacza)".
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Jak powtarzałem już kilka razy instrukcja nie rozróżnia na wartość (to co jest na karcie) i wartość zwiększoną przez rzeczy (to co jest na karcie + Twoje
, nie ma nigdzie takiego rozróżnienia podczas gry, albo ja o nim nie wiem.
Instrukcja odróżnia wartość (wartość początkową) Siły od Siły całkowitej która uwzględnia punkty Siły dodawane przez żetony czy przedmioty.
Właściwy fragment instrukcji: "Jego całkowita Siła wynosi 8 (wartość Siły 4, plus 2 punkty za żetony Siły i po 1 punkcie za Jednorożca i za Magiczny Pas)".
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Instrukcja mówi że wartość to jest to co masz napisane na karcie, jednak jeżeli np. używasz Ciosu Psionicznego i dodajesz początkową wartość swojej mocy to nie dodajesz tego co masz na karcie tylko to co masz na karcie + X. Wydaje mi się, że tak to należy traktować.
W przypadku Ciosu psionicznego dodajesz wartość początkową Mocy.
Instrukcja zawiera bardzo precyzyjny przykład dokładnie to objaśniający: "Czarnoksiężnik posiada (...) dwa żetony Mocy. (...) Czarnoksiężnik postanawia rzucić Cios psioniczny, który pozwala mu dodać do Siły posiadaną wartość Mocy (5)". Zwracam uwagę że początkowa wartość Mocy Czarnoksiężnika (to co ma napisane na karcie) to właśnie 5.
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Tak samo gdy karta mówi, że dodaje jeden do Twojej Siły to Twoja Siła zwiększa się o jeden i pod pojęciem Siła nie kryje się już np. 12 a 13. Tak samo gdy karta mówi że dodaje jeden do Twojej początkowej wartości Siły to wartość Twojej Siły zwiększa się o jeden.
Magiczny Pas dodaje 1 punkt do Siły. Potęga gigantów zwiększa początkową wartość Siły o 1. To dwie zupełnie różne sprawy.
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Jednak instrukcja mówi że wartość Twojej Siły to co jest napisane na Twojej karcie. Zatem albo gra jest źle skonstruowana. Instrukcja się myli lub ktoś zrobił błąd dodając karty zwiększające wartość
...albo po prostu źle zrozumiałeś instrukcję
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
albo zakładamy że jest to złota zasada iż specjalne zdolności i efekty mają pierwszeństwo przed zasadami podstawowymi.
Nie musimy tego zakładać, po prostu tak jest.
Właściwy fragment instrukcji: "W każdym przypadku, w którym specjalna zdolność lub efekt mówi co innego niż zasady podstawowe, specjalna zdolność lub efekt posiada pierwszeństwo".
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Także widzisz, odpowiedzi było dużo ale ja mogę drążyć dopóki problem nie jest rozwiązany, a odpowiedzi były nie na temat.
Mam nadzieję że teraz moje odpowiedzi są na temat
typek567 pisze: ↑środa 30 sty 2019, 02:40
Jeszcze jedno. Nie możesz Sobie tak wstawić X w tym swoim równaniu. Ono nic nie znaczy.
OK, przedyskutujmy to bardziej formalnie. Opętany otrzymał Nagrodę Czarownika: Potęgę gigantów.
- Opętany posiada 4 punkty Życia.
- Zdolność specjalna Opętanego: Wartość twojej Siły jest równa twoim aktualnym punktom życia. Po angielsku: Your Strength value is equal to your current life.
- Potęga gigantów: Podnieś początkową wartość swojej Siły o 1. Po angielsku: Increase your Strength value by 1.
Czyli specjalna zdolność mówi że wartość Siły ma być równa Życiu, a nagroda podnosi wartość Siły o 1 (permanentnie, bo karta ma być zachowana).
Widzę trzy rozwiązania tego problemu:
1) Zignorować nagrodę. Można uznać że nagroda jest sprzeczna ze specjalną zdolnością Opętanego i jej efekt odrzucić. Wybrałbym to rozwiązanie w ostateczności, bo w pierwszej kolejności próbowałbym połączyć efekty, inaczej gra staje się dużo mniej ciekawa - łączenie elementów celem uzyskania nowego efektu to podstawa większości gier.
2) Dodać punkt Życia i odrzucić nagrodę. Poza tym że tym samym ignorujemy zapisaną na karcie trwałość nagrody, jest to moim zdaniem najbardziej skomplikowane rozwiązanie, gdyż nagroda w efekcie wpływa na Życie, o czym nagroda nic nie mówi i co nie jest konieczne. Zgodnie z brzytwą Ockhama (zasadą ekonomii myślenia), preferuję prostsze rozwiązania.
3) Połączyć efekty. Skoro zdolność mówi że wartość siły to X, a nagroda mówi że wartość siły należy zwiększyć o 1, to wypadkowa wartość siły to X+1. Jest to moim zdaniem najprostsze rozwiązanie, do tego zgodne z duchem Talismana gdzie większość efektów w podobny sposób się składa. Stąd je preferuję.
W danym gronie graczy myślę że można przyjąć dowolne rozwiązanie, jedno z powyższych bądź całkiem inne. Jednak biorąc pod uwagę, że ostatnie rozwiązanie jest naturalnie przyjmowane przez większość uczestników tutejszego forum, to powinno ono budzić najmniej kontrowersji podczas przyjacielskiej partii Talismana.