Kilka zasad gry dla początkującego

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry.
pprrzemek2 [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 14
Rejestracja: poniedziałek 25 mar 2013, 10:38
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Wiek: 34

Kilka zasad gry dla początkującego

Post autor: pprrzemek2 »

Zakupiłem sobie podstawkę MiM. Niby instrukcja jest przejrzysta, lecz mam kilka wątpliwości:

1. Na polu ,,losuj jedną kartę" leży karta ,,która musi tam leżeć do końca gry np jakiś bazar" - w tym momencie do końca gry nie będzie można losować żadnej karty na tym polu? oraz czy jak gracz chce na tym polu wyrzucić niepotrzebny przedmiot, to czy jest to możliwe? bo wtedy na planszy będą 2 karty a na polu jest ,,losuj jedną" i czy to nie będzie sprzeczne?
2. Czy np w mieście można wyrzucić niepotrzebną kartę? czyt. przedmiot?
3. Czy jak na jakimś polu leży przedmiot, oraz jest napisane ,,rzuć kością aby zrobić coś od 1 do 6" to czy jak wezmę przedmiot to czy dalej mogę rzucać kością czy to już koniec ruchu?
4. Jest przedmiot miecz na którym jest napisane ,,po zabiciu poszukiwacza lub wroga otrzymujesz jeden pkt życia" czyli jak zabiję np wroga: dzik siła 1, to biorę jego trofeum i otrzymuje 1pkt życia? i zabijając poszukiwacza biorę od niego 1pkt życia i dodatkowo 1pkt życia z pudełka?
5. W przypadku gdy na polu leży karta która teleportuje mnie w dane miejsce rzucając kością 1-6. To po teleportacji dalej kontynuuje ruch na kolejnym polu czy to koniec ruchu?
6. Będąc np w mieście mogę skorzystać z usług alchemika i kogoś tam, oraz wyrzucić kością od 1-6. Czy ,,muszę" rzucać kością gdy nie skorzystam z ich usług? Oraz czy jak skorzystam z ich usług to dalej też muszę rzucać kością?
7. Jest przedmiot który umożliwia wylosowanie kolejnej karty przygody odrzucając tą pierwszą na stos kart odrzuconych i nie ma tam nic napisanego, że ten predmiot się zużywa czy coś. Wydaję mi się, że za dobry jest ten przedmiot, tak ma to wyglądać, że co ture mogę wymieniać kartę przygody jak mi się nie spodoba?

I takie moje spostrzeżenie: wydaję mi się, że postaci z dużą siłą zawsze mają, przewagę w grze, moc wydaje mi się mało przydatna, wystarczy mieć z 5 mocy i to wystarczy. Grałem dopiero 2 gry i w ogóle nie korzystaliśmy z walki psychicznej, bo nie było możliwości i moc w ogóle się nie przydawała jedynie na duchu które miały z 3 mocy, więc kto wylosuje postać z atrybutami siły ma przewagę? Wydaję mi się że rycerz z 2 mieczami jest przekokszony.

Pozdrawiam i proszę o wyrozumiałość jak pytania są zbyt banalne ;)


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Witamy na forum,

ad1. tak, nie będzie można ciągnąć dopóki już tam jakaś leży (każda leżąca karta zmniejsza liczbę ciągniętych). Jednak "do końca gry" nie zawsze się sprawdza. Są sposoby na jej usunięcie (np. czar "Zniszczenie", jakieś Zdarzenie z kart Przygód, itp.). Możesz spokojnie się pozbyć przedmiotu na takim polu. Ograniczenie tyczy się jedynie ciągniętych kart ze stosu kart Przygód.

ad2. tak, z tym że jeżeli mowa o dodatkowej planszy Miasto, to tylko na ulicy (o ile się nie mylę)

ad3. po wykonaniu ruchu masz dwie opcje: A. Badanie obszaru, B. Spotkanie z innym poszukiwaczem. Podczas badania obszaru stosujesz się do instrukcji danego obszaru a następnie możesz podnieść przedmiot (jak takowy jest).

ad4. Zabijając Wroga (tym mieczem - "Magiczny Miecz") bierzesz go jako trofeum oraz z pudełka 1 pkt wytrzymałości. Pokonując Poszukiwacza w walce możesz wybrać czy ma stracić (do pudełka) punkt wytrzymałości czy zabierasz mu przedmiot/złoto/itp. Jeżeli wybierzesz opcję z utratą wytrzymałości, możesz otrzymać 1 punkt wytrzymałości z pudełka.

ad5. "Magiczne wrota" - po teleportacji normalnie badasz ten obszar lub spotykasz poszukiwacza jeżeli masz ochotę i takowy się tam znajduje

ad6. Jeżeli na pudełku gry nie pisze "Talisman - Magia i Miecz" to możesz wybrać wszystkie opcje / wybrane / żadną. Jeżeli pisze "Talisman" to musisz wybrać jedną z nich.

ad7. ("Kula jasnowidzenia"?) Tak już jest. Ciągniesz, sprawdzasz czy Tobie pasuje, jak nie to odrzucasz i ciągniesz następną, ale tą już musisz zaakceptować.


W tej edycji (1 oraz 2) takie samo mam wrażenie, jednak czary robią różnicę. Dodatkowo postacie z wyższą startową Mocą mają fajne zdolności rekompensujące. W 4 edycji (ta z "Talisman" na pudełku :P) jest według mnie na odwrót - bardziej poszło w magię.

Pytań nigdy za wiele ... jak się w czymś pomyliłem zaraz mnie tutaj poprawią :)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
szpadyzorek10
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 32
Rejestracja: niedziela 24 mar 2013, 15:03
Lokalizacja: TL
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: szpadyzorek10 »

A ja mam takie jedno pytanko małe.

Czy można mieć dwie bronie i korzystać, z której się chce w danym momencie? Np. Walczę z Olbrzymem i wybieram Runiczny Miecz, a jak walczę ze Smokiem to wybieram Świętą Lancę?

Chodzi mi tu o Magię i Miecz, jak i Talisman.


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Tak, można wybrać - wystarczy że posiadasz i przed sprawdzeniem skuteczności (rzut kostką) oświadczasz z czego korzystasz.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6265
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: Bludgeon »

abubu pisze:ad3. po wykonaniu ruchu masz dwie opcje: A. Badanie obszaru, B. Spotkanie z innym poszukiwaczem. Podczas badania obszaru stosujesz się do instrukcji danego obszaru a następnie możesz podnieść przedmiot (jak takowy jest).
Czy to znaczy że jak odwiedzam świątynię gdzie leży sobie karta jakiegoś wroga, najpierw modlę sie a potem z nim walczę?
abubu pisze:ad6. Jeżeli na pudełku gry nie pisze "Talisman - Magia i Miecz" to możesz wybrać wszystkie opcje / wybrane / żadną. Jeżeli pisze "Talisman" to musisz wybrać jedną z nich.
Serio? Nie zgadłbym że są różnice między wersjami.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 25 mar 2013, 14:36 przez Bludgeon, łącznie zmieniany 1 raz.


What a view.
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Bludgeon pisze:Czy to znaczy że jak odwiedzam świątynię gdzie leży sobie karta jakiegoś wroga, najpierw modlę sie a potem z nim walczę?
Raczej najpierw badasz kartę, a następnie obszar. Bez względu na to, czymże jest ta karta.
Bludgeon pisze:Serio? Nie zgadłbym że są różnice między wersjami.
No tak. W Mim wielokrotnie każdy mówił "nic nie robię". Ja w MiMie także często "nic nie robiłem" w Wiosce czy Mieście. Dlatego w TMiM to zostało zmienione.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 6265
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: Bludgeon »

Nemomon pisze:
Bludgeon pisze:Czy to znaczy że jak odwiedzam świątynię gdzie leży sobie karta jakiegoś wroga, najpierw modlę sie a potem z nim walczę?
Raczej najpierw badasz kartę, a następnie obszar. Bez względu na to, czymże jest ta karta.
Ale wtedy dochodzi do dziwnych sytuacji typu: wchodze na pola gdzie lezy topór. Biorę go, a potem badam obszar i ciągnę kartę bo nic tam aktualnie nie leży.
Nemomon pisze:
Bludgeon pisze:Serio? Nie zgadłbym że są różnice między wersjami.
No tak. W Mim wielokrotnie każdy mówił "nic nie robię". Ja w MiMie także często "nic nie robiłem" w Wiosce czy Mieście. Dlatego w TMiM to zostało zmienione.
Nie chodzi mi o różnice między mim a tmim, tylko między tmim polskim a angielskim.
EDIT: Nie ważne :P źle przeczytałem pierwszy i drugi post w temacie. Już wszystko jasne.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 25 mar 2013, 14:51 przez Bludgeon, łącznie zmieniany 1 raz.


What a view.
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Bludgeon pisze:
abubu pisze:ad3. po wykonaniu ruchu masz dwie opcje: A. Badanie obszaru, B. Spotkanie z innym poszukiwaczem. Podczas badania obszaru stosujesz się do instrukcji danego obszaru a następnie możesz podnieść przedmiot (jak takowy jest).
Czy to znaczy że jak odwiedzam świątynię gdzie leży sobie karta jakiegoś wroga, najpierw modlę sie a potem z nim walczę?
a czy jak na obszarze leży jakiś przedmiotto najpierw go bierzesz a później dobierasz karty według instrukcji? a czy jak na obszarze gdzie się ciągnie 2 karty i już lezy jeden wróg najpierw walczysz a później ciągniesz kolejne karty (1? 2?) ? według mnie nie... najpierw instrukcja obszaru a później rozpatrywanie kart dobranych/leżących. Mogę oczywiście się mylić, dlatego napisałem, że jak co to mnie ktoś poprawi. To jak ja gram to nie koniecznie to samo co moja interpretacja zasady z instrukcji.
Bludgeon pisze:
abubu pisze:ad6. Jeżeli na pudełku gry nie pisze "Talisman - Magia i Miecz" to możesz wybrać wszystkie opcje / wybrane / żadną. Jeżeli pisze "Talisman" to musisz wybrać jedną z nich.
Serio? Nie zgadłbym że są różnice między wersjami.
nie jest to do ciebie a do pprrzemek2, który jakbyś przeczytał jego wypowiedź, napisał że jest nowym graczem, a zdarzają się takie pomyłki (pytanie o zasady TMiM w dziale MiM)


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Ale wtedy dochodzi do dziwnych sytuacji typu: wchodze na pola gdzie lezy topór. Biorę go, a potem badam obszar i ciągnę kartę bo nic tam aktualnie nie leży.
To dotyczy (badanie karty, potem obszaru) jedynie obszarów, na których nie losuje się karty, czyli ta Świątynia z pytania. Jak wchodzisz na Ruiny i leży tam topór, to według instrukcji obszaru losujesz tylko 1 kartę (a nie zabierasz topór, a następnie losujesz 2 karty).
Bludgeon pisze:Nie chodzi mi o różnice między mim a tmim, tylko między tmim polskim a angielskim.
To jest dział MiM, więc wydawało mi się, iż o to, różnicę między MiM a TMiM, jest pytanie. W każdym bądź razie w polskim i angielskim TMiM jest tak samo - musisz badać Wioskę lub Miasto.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Szmuggler
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 33
Rejestracja: piątek 22 mar 2013, 01:40
Lokalizacja: Frankfurt
Płeć:

Post autor: Szmuggler »

Nie jestem pewien czy nie lepiej byłoby po prostu stworzyć oddzielną zasadę gdy leżącą kartą jest przedmiot a oddzielną gdy jest to wróg, miejsce czy nieznajomy.

Ja do tej pory grałem, że zawsze gdy wchodzę na obszar na którym jest już jakaś karta np. wróg czy miejsce to najpierw walczę z wrogiem czy czytam kartę miejsca a dopiero później dobieram karty.

W sytuacji gdy pokonałem wroga i on znika oczywistym jest, że biorę jedną kartę mniej niż przewiduje instrukcja bo gdy wchodziłem na ten obszar była tam jedna karta.

Jeżeli chodzi o przedmioty to ja stosuję odwrotną zasadę. Najpierw ciągnę karty by dowiedzieć się, czy nikt przypadkiem nie broni tego przedmiotu (wróg z karty przygód) lub po prostu nie następuje jakieś zdarzenie, które uniemożliwi mi podniesienie tego przedmiotu.

Stosuję tę zasadę od praktycznie zawsze i sprawdza mi się idealnie. Nigdy nie miałem żadnych zażaleń po wyjaśnieniu reguły innym grającym.


Awatar użytkownika
stave
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 3070
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 45
Kontakt:

Post autor: stave »

Jeśli jakaś Karta leży na Obszarze na którym należy dobrać Karty, luz wiemy co i jak, ale przy takiej Świątyni i innych typu Miejscach powinno być tak, że badasz wpierw Kartę a później taki Obszar - czemu? mamy np. na Świątyni hm.. Smoka - gracz wchodzi na taki Obszar i załóżmy zostaje uwięziony i co dalej ze Smokiem? bez sensu dla mnie. Ja zawsze gram tak, że jeśli jakaś Karta blokuje specjalny Obszar na którym coś innego robimy a nie tylko dobieramy Karty wpierw właśnie rozpatruje Karty a później badam takowa Świątynie.


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski
Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Jeżeli chodzi o to jak gram, to zawsze najpierw dobieram karty do wymaganych i rozpatruję według kolejności. Jeżeli obszar jest obszarem "specjalnym" (jego instrukcja nie nakazuje ciągnąć kart, tylko rzucać kostką itp), to jeżeli jest tam wróg, to z nim walczę i dopiero później badam obszar stosując się do jego zasad, a na końcu podnoszę przedmioty.

Nie wiem czy jest to zgodne z instrukcją... Wydawało mi się, że według zasad najpierw stosujemy się do obszaru a następnie badamy karty. Przykładowo, posiadając charakter Dobry na skutek jakichś wydarzeń/kart/itp (np. Magiczny portal, Patrol, itp) zostajemy wysłani na Cmentarz, gdzie znajduje się wróg. To co najpierw? Tracimy 1pkt wytrzymałości z racji obszaru a następnie walczymy z wrogiem? Czy może walczymy z wrogiem i jak go pokonamy to tracimy 1 punkt wytrzymałości za obszar. Czy jak przegramy walkę z wrogiem to tracimy punkt wytrzymałości za walkę i następnie za obszar? Czy może przegrywamy/remisujemy walkę i nic więcej nie robimy (bo nasza tura dobiegła końca)?

Bądź tu mądry... (!?) :)


Awatar użytkownika
stave
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 3070
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 45
Kontakt:

Post autor: stave »

wiesz - wpierw Karta później Specjalny Obszar.
Pustynia i Butelka Wody - w instrukcji masz taki przykład, który pokazuje w którym kierunku powinniśmy iść przy tego typu problemach:
Minstrel kończy Ruch na Pustyni, na której leżą już 2 mieszki złota, Dziewica (Przyjaciel), butelka na wodę, miecz (Przedmioty), Różdżka i Talizman (Magiczne Przedmioty), zostawione tam przez Druida, zamienionego w Ropuchę. Minstrel ma już 3 swoje Przedmioty: zbroje, siekierę i Amulet (Magiczny Przedmiot). Bez problemów zabiera złoto i Dziewicę, ale ponieważ może unieść tylko 4 Przedmioty (5:3), musi dobrze się zastanowić, co wybrać. Instrukcja dotycząca Pustyni przewiduje stratę 1 punktu Wytrzymałości, jeżeli Poszukiwacz nie ma butelki z wodą. Tak wiec ten Przedmiot na pewno byłby przydatny, jednak tylko na tym Obszarze. Ponieważ Minstrel w tej chwili nie posiada żadnych Czarów, chociaż Moc mu na to pozwala, bierze przede wszystkim Różdżkę i natychmiast ciągnie ze stosu 1 Kartę Czarów. Jest to Czar „Ocalenie". Dzięki łutowi szczęścia nie potrzebuje teraz butelki. Wyrzuca Amulet (5:4) i bierze Talizman. Ma już swoje 4 Przedmioty: zbroje, siekierę, Różdżkę i Talizman. Musi zastosować się do związanych z Pustynią instrukcji, czyli stracić 1 punkt Wytrzymałości, ale używa Czaru „Ocalenie", żeby temu zapobiec. Ponieważ ma Różdżkę, natychmiast ciągnie następną Kartę Czarów. I na tym kończy się jego tura. Gdy podczas następnej tury pójdzie dalej, miecz, butelka i Amulet pozostaną na Pustyni, czekając na następnego Poszukiwacza, który tutaj zakończy swój Ruch.
Co do wrogów, to powinno być tak, że jeśli przegrasz lub z remisujesz nie badasz Specjalnego Obszaru i np. jeśli jest to Cmentarz to w tym wypadku nie tracisz punktu Wytrzymałości i twoja tura się kończy. Jak byś go pokonał lub mu się wymknął to co innego.


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski
Szmuggler
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 33
Rejestracja: piątek 22 mar 2013, 01:40
Lokalizacja: Frankfurt
Płeć:

Post autor: Szmuggler »

Ja ogólnie zgadam się właśnie z tym co napisał Stave.

Wrogowie zawsze są najwyższym priorytetem i jeżeli się ich pokona to można wykonywać dalsze instrukcje.


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Zdarzenie jest wyższym priorytetem :) jednak zgadzam się co by najpierw walczyć na tego typu obszarach ("specjalnych") ...


Awatar użytkownika
stave
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 3070
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 45
Kontakt:

Post autor: stave »

No tak Zdarzenie ma wyższy priorytet ale na takich Obszarach to jakoś nie kojarzę co by tam miało zostać :mrgreen:


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Względem badania obszaru stave sprawę ładnie wyłożył.

Najprościej jest przyjąć, że obszary, gdzie ciągnie się karty bada się z numerem 0 - a więc na początku.

Natomiast obszary tekstowe powinno się badać z numerem 6.

Takie zasady nie pozostawią wątpliwości co kiedy następuje i kiedy można zabrać Przedmioty oraz Przyjaciół.


Wracając do przykładów skrajnych wskazane jest grać, że jeśli się przegra walkę na Pustyni, to tura się automatycznie kończy, a więc nie tracimy dodatkowego punktu na skutek pobytu na Pustyni.


Względem tego co inni napisali chciałbym dodać dwie rzeczy:

ad1 - jesteśmy na Ruinach, dobiera się tu do dwóch kart, a leżą na planszy Miecz (z kart Ekwipunku) oraz Targowisko (z kart Przygód). Obie te karty się wliczają i nie dobieramy kolejnej.
W instrukcji oraz na planszy nie ma podziałów względem kart.

ad5 - jeśli zostaniemy przeniesieni w czasie badania obszaru na inny obszar, to domyślnie od razu rozpoczynamy jego badanie (od samego początku).


Awatar użytkownika
blacklobo
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 17
Rejestracja: czwartek 01 paź 2015, 19:36
Lokalizacja: Częstochowa
Płeć:
Wiek: 43
Kontakt:

Post autor: blacklobo »

Mam pytanie z serii pytań o zasady dla początkującego. A w moim przypadku uściślając sprawy drugi raz początkującego O:) Grałem w MiM ostatnio ponad 20 lat temu. ( A tyle partii mogło się odbyć? :roll: ) I stało się podobnie jak u niektórych z Was. Przypadkiem 2 dni temu wpadło mi w oko w necie zdjęcie pudełka Podziemi... i zaczęła się reakcja łańcuchowa. W tej chwili mam już ugadany zakup wszystkich pudełkowych części MiM SFERY, które dotrą do mnie w przyszłym tygodniu :mrgreen:

Ale wracając do meritum. Pomału wczytuje się w forum i skojarzyłem "problem" niektórych Poszukiwaczy (doskonale pamiętam Jasnowidza), przedmiotów czy zdarzeń, które powodują, że przewaga jednego z graczy staje się miażdżąca i odbiera zabawę. Mam pytanie do doświadczonych graczy jakie zmiany zasad warto od razu wprowadzić do rozgrywki by wyeliminować ten czynnik.

1. Może ktoś jest w stanie na szybko dać znać co w Podstawce sugerujecie zmienić bo będę w weekend grał w podstawę właśnie (chyba, że w samej Podstawce jeszcze nie trzeba nic zmieniać) ?
2. A ogólnie chciałbym też zawczasu ogarnąć sobie co w tej kwestii warto pozmieniać/ustalić przed grą jak już do Podstawy dołączę wszystkie dodatki.

Jeśli jest to gdzieś na forum w jednym miejscu to proszę o pokierowanie mnie tam bo nie znalazłem jeszcze tego. A jeśli nie to może warto to gdzieś spisać w jednym miejscu.
Z góry dzięki.


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Post autor: abubu »

Przede wszystkim, przy powrocie proponował bym trzymanie się zasad z instrukcji, które i tak nie są w 100% jasne i jednoznaczne. Tak więc, kilka "partyjek" bez zmian, później stopniowo możesz wprowadzać (!!po uzgodnieniu z współgraczami!!) modyfikacje zasad, które warto spisać, tak aby później o nich nie zapomnieć.

Grając w samą podstawkę "zgodnie" z instrukcją będziesz mógł łatwiej wprowadzić do gry osoby, które jeszcze nie miały styczności z MiM (możemy nazwać je "świeżynki"). Wiem, wiem... MiM jest w swojej mechanice bardzo banalne, ale jednak mogą wystąpić pewne, delikatnie mówiąc, różnice zdań odnośnie interpretacji zasad. Te właśnie różnice warto uzgodnić raz i się ich trzymać (najlepiej przedstawić je przed rozpoczęciem rozgrywki).

Przykłady:
1. Ograniczenie rzucania czarów (tudzież zaklęć :P). Według mnie bardzo ważna zasada. W większości rozgrywek w MiM (jeszcze zanim powstała 4 edycja TMiM, która to reguluje) wprowadzaliśmy takie ograniczenie. Początkowo polegało ono na ograniczeniu rzucania czarów w nie swojej turze do 1 czaru ofensywnego (np. unieruchomienie, przypadek, ...) i 1 czaru defensywnego (np. unieruchomienie, cios psioniczny). Tylko tutaj jak widać był problem z interpretacją "co jest defensywne a co jest ofensywne". Generalnie współgracze byli rozsądni i liczył się kontekst rzucania danego czaru. Na dzień dzisiejszy, osobiście preferuję zasadę z TMiM:
- w swojej turze możesz rzucić maksymalnie tyle czarów (w TMiM akurat "zaklęć") ile posiadasz na początku danej tury
- w nie swojej turze możesz rzucić maksymalnie jeden czar (tzn. "zaklęcie")

2. Ogólna uwaga a zarazem temat kontrowersyjny, ale jednak istniejący. Musicie zdecydować, czy ogólnie przy interpretacji niejasnych zasad kierujecie się logiką świata rzeczywistego czy logiką świata magii/smoków/rycerzy/itp.

Domowe zasady generalnie są skierowane zazwyczaj albo w kierunku "urealnienia" świata MiM, albo uproszczenia rozgrywki. Nie mowa tutaj oczywiście o dodatkach autorskich, tylko o "doprecyzowaniu"/zmianie generalnych zasad rozgrywki. Tak więc, jeżeli chcesz ułatwić rozgrywkę i nastawić graczy bardziej na eksplorację, wówczas możesz zmienić limit posiadanych przedmiotów (uwzględniając zmiany w kartach przygód/ekwipunku). Jeżeli chcesz urealnić, to również na przykładzie posiadanych przedmiotów możesz próbować "skalować" wielkość przedmiotu, jego "jedno/dwuręczność", ba... możesz próbować dodać do każdego przedmiotu "wagę" jako parametr a w zasadach uwzględnić udźwig, który będzie zależny (odpowiedni współczynnik) od posiadanej wartości siły. Dla postaci magicznych dodatkowo możesz przy okazji dorobić karty umiejętności biernych pozwalających "nosić" więcej przedmiotów. ... ehhhh się rozpędziłem :)

W skrócie ... na początek proponuję podstawkę i trzymanie się zasad. W przypadkach "spornych" wypracowanie kompromisu, którego później będziecie się trzymać (warto spisywać dla samej pamięci). Z czasem będziecie wiedzieć jaki styl rozgrywki preferujecie i dopiero pod to możecie wprowadzać "domowe zasady", tak aby gra dawała jak najwięcej przyjemności (jedni wolą hardkorową zawziętą walkę o Koronę Władzy, a inni sielankową eksplorację).


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Burjaufojad
Filozof
Filozof
Filozof
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Mała Magia i Miecz
Posty: 681
Rejestracja: wtorek 21 lut 2012, 15:34
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 52

Post autor: Burjaufojad »

abubu - ładny opis

w odpowiedzi na pytanie:
blacklobo pisze:jakie zmiany zasad warto od razu wprowadzić do rozgrywki by wyeliminować ten czynnik
nasz wariant "mała mim" daje odpowiedź:
karty Poszukiwaczy, czarów i podziemi dają tak dużo możliwości / kombinacji / overkills że "miażdżąca przewaga" to sen motyla - jest złudna bo trwa tylko do wprowadzenia w życie planu przeciwnika lub przeciwników. Niestety nie ma wtedy miejsca / czasu na tzw eksplorację

Zwolennik "hadcorowej walki"


Wasz Niedozajebicia
Awatar użytkownika
blacklobo
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 17
Rejestracja: czwartek 01 paź 2015, 19:36
Lokalizacja: Częstochowa
Płeć:
Wiek: 43
Kontakt:

Post autor: blacklobo »

Burjaufojad pisze:że "miażdżąca przewaga" to sen motyla - jest złudna bo trwa tylko do wprowadzenia w życie planu przeciwnika
Doskonale ! Jeśli tak to wygląda w praktyce to świetnie. Rzeczywiście z tego co pamiętam zwykłem grać w stylu eksploracyjnym tak jak i współgracze zresztą.


Awatar użytkownika
Burjaufojad
Filozof
Filozof
Filozof
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Mała Magia i Miecz
Posty: 681
Rejestracja: wtorek 21 lut 2012, 15:34
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 52

Post autor: Burjaufojad »

Tak to wygląda:

http://forum.magiaimiecz.eu/viewtopic.php?t=4947

poczytaj aby zrozumieć
Chcieliśmy zrobić turniej jak w poprzednich latach - czekamy na pliki od Valdi'ego
Wtedy będzie można zobaczyć :twisted:


Wasz Niedozajebicia
Awatar użytkownika
blacklobo
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 17
Rejestracja: czwartek 01 paź 2015, 19:36
Lokalizacja: Częstochowa
Płeć:
Wiek: 43
Kontakt:

Post autor: blacklobo »

Czytałem wątek ale nie ogarniałem jeszcze szczegółowo wszystkiego bo mam wcześniej do ogrania/przypomnienia podstawy. Ale fajnie, że ktoś (WY of course) obmyślił i stworzył te wszystkie rozwijające i usprawniające rozgrywkę opcje i dodatki. Dzięki temu moment gdy być może MiM mogłaby przestać być interesująca znika z mojego horyzontu.

P.S. Szkoda tylko, że życie tutaj też chyba zeszło gdzieś za horyzont ;-)


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

blacklobo pisze:P.S. Szkoda tylko, że życie tutaj też chyba zeszło gdzieś za horyzont ;-)
W Polsce gra istnieje już od 26 lat - ile więc można o niej rozmawiać? O:)


Awatar użytkownika
blacklobo
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 17
Rejestracja: czwartek 01 paź 2015, 19:36
Lokalizacja: Częstochowa
Płeć:
Wiek: 43
Kontakt:

Post autor: blacklobo »

No można właśnie porozmawiać o koszulkach do wydania Sfery, zapraszam do wypowiedzi :razz:


ODPOWIEDZ