Kraina Ognia - kilka niejasności w opisie kart.
: wtorek 26 lut 2019, 22:25
Witam wszystkich, doszedł dziś do mnie mój pierwszy dodatek do TMiM jakim jest Kraina Ognia.
Niestety będę miał okazje zagrać dopiero w weekend. Dziś na szybko przejrzałem karty i kilku (kilkunastu) rzeczy nie do końca rozumiem.
Jak już wspominałem, jest to mój pierwszy dodatek, więc nie jestem przyzwyczajony do udziwnień (ulepszeń) jakie gwarantuje nam Kraina Ognia
i inne dodatki, dlatego zrobiłem spis nurtujących mnie pytań zgodnie z niektórymi wskazówkami jakie były przedstawione innym użytkownikom pytającym o zasady.
Proszę o wyrozumiałość
Ziemia pęka, (…). Każdy poszukiwacz znajdujący się na obszarze z żetonem Spalonej ziemi traci 1 punkt Życia i musi spalić swoją 1 kartę. Jeśli w grze nie ma żadnych żetonów Spalonej ziemi, umieść po jednym żetonie na obszarze każdego Poszukiwacza…
1.1) W instrukcji jest napisane, że za każdym razem jak Poszukiwacz skończy ruch na obszarze, na którym znajduje się żeton Spalonej ziemi, to traci jeden punkt życia. Czyli po wylosowaniu tej karty, taki poszukiwacz który w swojej ostatniej turze zakończył ruch na obszarze z tym żetonem, to oprócz tego że stracił wtedy punkt życia, to teraz traci jeszcze raz?
Odkryj 5 wierzchnich kart z talii Przygód. Jeśli odkryłeś jakieś Przedmioty, możesz wziąć dowolne z nich. Spal pozostałe karty. Jeśli nie odkryłeś żadnych Przedmiotów, umieść na swoim obszarze żeton Spalonej ziemi.
2.1) Treść karty mówi, że odkrywam 5 kart, jeśli są przedmioty to mogę sobie je zabrać i spalić resztę kart, czy to znaczy że jeśli przedmiotów nie ma to tych kart nie spalam, czy spalam wtedy wszystkie? Jeśli odkryje 5 kart i będzie tam 2 przedmioty których nie wezmę to też mam spalić te karty, tak?
(…) Następnie wszyscy Poszukiwacze w twojej Krainie leczą 1 punkt Życia…
3.1) Leczą, jeśli mają mniej stożków życia niż początkowa wartość, tak?
Za każdym razem, kiedy Poszukiwacz wylosuje Wroga posiadającego w tytule słowo „Ifryt” (…), musi umieścić 1 żeton Spalonej ziemi na obszarze najbliżej Szejka, na którym nie znajduje się taki żeton. Jeśli 2 obszary są równie blisko, ten Poszukiwacz wybiera obszar na którym umieści żeton…
4.1) W sformułowaniu ‘na obszarze najbliżej Szejka’ chodzi o konkretne obszary oddalone o 1 obszar od Szejka i jeśli na wszystkich takich obszarach jest jakiś żeton Spalonej ziemi to nie kładziemy żadnego, czy raczej chodzi o to że wybieramy najbliższy obszar a na którym nie ma żetonu Spalonej ziemi? Czyli jeśli Sułtan znajduje się na obszarze Równiny a na obszarach Puszcza i Skały znajdują się już takie żetony, to kolejny żeton i tak położymy, ale na obszarze Pola albo… Pola?
(…) Nie możesz go spotkać, jeśli na jego karcie nie ma żadnych żetonów Losu. Pozostanie tu, dopóki ktoś go nie pokona.
5.1) To znaczy, że jeśli położymy go na obszarze, na którym ciągnie się 1 kartę, ale nie ma na nim żadnego żetonu Losu, to jeśli znajdziemy się na tym obszarze po swoim ruchu to i tak ciągniemy jedną kartę z talii Przygód, czy mimo że go „nie spotkaliśmy” to i tak karty tej nie losujemy?
(…) Zanim Poszukiwacz w tej Krainie rzuci Zaklęcie, musi spalić 1 swoje inne Zaklęcie oraz wierzchnią kartę z talii Zaklęć.
6.1) Jeśli poszukiwacz ma tylko jedno zaklęcie to nie może go rzucić, bo nie ma jak spalić innego, czy rzuca to zaklęcie, ale pali tylko wierzchnią kartę z talii Przygód?
Poszukiwacze (…), którzy znajdują się na obszarze, na który poruszy się trędowaty, muszą rzucić kością. Jeśli wypadnie 1 lub 2, muszą odrzucić Przyjaciela albo stracić 1 punkt Życia. Potem trędowaty rusza dalej. Rzuć 1 kością i przesuń go o tyle obszarów w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
7.1) Jeśli na obszarze, na który poruszy się trędowaty znajduje się więcej niż jeden poszukiwacz, to oczywistym jest, że każdy z nich rzuca kością, aby dowiedzieć się co się stanie z nim/jego przyjacielem, ale czy później jeden poszukiwacz rzuca kością, aby określić obszar na który przesunie się trędowaty, czy wszyscy a ilość wyrzuconych oczek się sumuje?
(…) wylosuj 3 karty ze spodu dowolnej talii Przygód…
8.1) Co to znaczy dowolnej talii Przygód? Chodzi o talię Przygód z których ciągniemy karty oraz o stos kart odrzuconych tej talii, czy może o talie, które na poszczególnych planszach zastępują talię Przygód (Lasu, Gór itd.)?
Możesz odkryć 5 wierzchnich kart z talii Przygód, a następnie zapłacić do 5 sztuk złota. Rozpatrz 1 z tych kart za każdą sztukę złota, którą zapłaciłeś (w wybranej przez ciebie kolejności). Odrzuć wszystkie pozostałe karty.
9.1) Czy ta karta zostanie na tym obszarze do póki nie zostanie usunięta/spalona i każdy Poszukiwacz, który się tutaj znajdzie będzie mógł pociągnąć 5 kart, czy tylko Poszukiwacz gracza, który tą kartę wyciągną z talii będzie mógł to zrobić a później po jego turze ta karta ląduje na stosie kart odrzuconych?
(…) Kiedy odbędziesz tu spotkanie, wylosuj 3 karty Przygód i umieść je na tym obszarze.
10.1) Czyli stanąłem na obszarze na którym losuje dwie karty, jedną z nich była karta Jaskinie Cudu. Ma ona niższy numer więc w pierwszej kolejności ją rozpatruję. Czy od razu losuje 3 karty i kładę na tym obszarze razem z tą kartą, czy może tą kartę odrzucam na stos kart odrzuconych po czym rozpatruje drugą z wylosowanych kart? A może karta tu pozostaje i 3 karty losuje kolejny Poszukiwacz? Po wylosowaniu tych trzech kart mają one być od razu rozpatrzone, czy robi to dopiero kolejny Poszukiwacz, który znajdzie się na tym obszarze?
Proszę o listę kroków do wykonania po wyciągnięciu tej karty.
(…) Kiedy odbędziesz tu spotkanie,, odrzuć wszystkie inne odkryte karty Przygód z tego obszaru oraz ze wszystkich sąsiednich obszarów.
11.1) Sytuacja jak w punkcie 10, jak grać z tą kartą?
(…) Podczas swojej tury możesz odrzucić tę kartę, aby usunąć ze swojego obszaru wszystkie żetony Spalonej ziemi.
12.1) W instrukcji jest napisane:
(…) Na obszarze może znajdować się maksymalnie jeden żeton Spalonej ziemi. Jeśli na obszarze znajduje się już taki żeton, gracze nie mogą umieszczać na nim kolejnych żetonów Spalonej ziemi.
To o jakich „wszystkich” żetonach Spalonej ziemi na danym obszarze mowa w opisie karty?
Niestety będę miał okazje zagrać dopiero w weekend. Dziś na szybko przejrzałem karty i kilku (kilkunastu) rzeczy nie do końca rozumiem.
Jak już wspominałem, jest to mój pierwszy dodatek, więc nie jestem przyzwyczajony do udziwnień (ulepszeń) jakie gwarantuje nam Kraina Ognia
i inne dodatki, dlatego zrobiłem spis nurtujących mnie pytań zgodnie z niektórymi wskazówkami jakie były przedstawione innym użytkownikom pytającym o zasady.
Proszę o wyrozumiałość
KRAINA OGNIA
1. Talia Przygód – ERUPCJA – ZdarzenieZiemia pęka, (…). Każdy poszukiwacz znajdujący się na obszarze z żetonem Spalonej ziemi traci 1 punkt Życia i musi spalić swoją 1 kartę. Jeśli w grze nie ma żadnych żetonów Spalonej ziemi, umieść po jednym żetonie na obszarze każdego Poszukiwacza…
1.1) W instrukcji jest napisane, że za każdym razem jak Poszukiwacz skończy ruch na obszarze, na którym znajduje się żeton Spalonej ziemi, to traci jeden punkt życia. Czyli po wylosowaniu tej karty, taki poszukiwacz który w swojej ostatniej turze zakończył ruch na obszarze z tym żetonem, to oprócz tego że stracił wtedy punkt życia, to teraz traci jeszcze raz?
...generalnie tak - traci wtedy 2 punkty Życia - jeden za erupcję (znajdowanie się na żetonie spalonej ziemi) i drugi za żeton spalonej ziemi.
1.2) Dalej na tej karcie jest napisane, że jeśli nie ma żadnych żetonów to trzeba je umieścić tam, gdzie aktualnie znajdują się jacyś Poszukiwacze. Czy wtedy kończy się tylko na umieszczeniu żetonów na wszystkich obszarach, które są zajęte przez poszukiwaczy, czy również tracą oni po punkcie życia?No nie. W instrukcji jest napisane że poszukiwacz który skończy swoją turę na obszarze z żetonem SZ traci punkt Życia.
Tej karty efekt jest albo-albo. Albo Poszukiwacze tracą punkt Życia, jeśli się znajdują na żetonach spalonej ziemi, albo kładziesz żetony spalonej ziemi (jeśli takowych w grze nie ma). Jeśli żetony się znajdują w grze, ale nikt na nich nie stoi, to nic się nie dzieje.
Jak wyżej. Pozostali poszukiwacze nie stracą z tego powodu życia. Twój tak.
2. Talia Przygód – SKARB IFRYTÓW – ZdarzenieJak dokładasz tam gdzie są poszukiwacze , to dokładasz też tam gdzie Ty jesteś. A potem Twoja tura się kończy i łapiesz hita bo się okazuje że stoisz na obszarze z żetonem spalonej ziemi.
Odkryj 5 wierzchnich kart z talii Przygód. Jeśli odkryłeś jakieś Przedmioty, możesz wziąć dowolne z nich. Spal pozostałe karty. Jeśli nie odkryłeś żadnych Przedmiotów, umieść na swoim obszarze żeton Spalonej ziemi.
2.1) Treść karty mówi, że odkrywam 5 kart, jeśli są przedmioty to mogę sobie je zabrać i spalić resztę kart, czy to znaczy że jeśli przedmiotów nie ma to tych kart nie spalam, czy spalam wtedy wszystkie? Jeśli odkryje 5 kart i będzie tam 2 przedmioty których nie wezmę to też mam spalić te karty, tak?
2.2) Dalsza część mówi, że jeśli nie było tam żadnych przedmiotów to umieszczam na obszarze żeton Spalonej ziemi, czy wtedy te 5 kart spalam, czy odkładam na stos kart Przygód lub kart odrzuconych?Spalasz wszystkie karty, których nie weźmiesz ze sobą (i które nie są odporne na ogień).
3. Talia Przygód – DESZCZ ODNOWY – Zdarzenie2.1. i 2.2. Spalasz zawsze. Spalasz wszystkie nie-przedmioty. Spalasz też wszystkie przedmioty których nie weźmiesz.
(…) Następnie wszyscy Poszukiwacze w twojej Krainie leczą 1 punkt Życia…
3.1) Leczą, jeśli mają mniej stożków życia niż początkowa wartość, tak?
4. Talia Przygód – IFRYCKI SZEJK – WrógTak. Leczą, czyli odzyskują. Do początkowej wartości Życia.
Za każdym razem, kiedy Poszukiwacz wylosuje Wroga posiadającego w tytule słowo „Ifryt” (…), musi umieścić 1 żeton Spalonej ziemi na obszarze najbliżej Szejka, na którym nie znajduje się taki żeton. Jeśli 2 obszary są równie blisko, ten Poszukiwacz wybiera obszar na którym umieści żeton…
4.1) W sformułowaniu ‘na obszarze najbliżej Szejka’ chodzi o konkretne obszary oddalone o 1 obszar od Szejka i jeśli na wszystkich takich obszarach jest jakiś żeton Spalonej ziemi to nie kładziemy żadnego, czy raczej chodzi o to że wybieramy najbliższy obszar a na którym nie ma żetonu Spalonej ziemi? Czyli jeśli Sułtan znajduje się na obszarze Równiny a na obszarach Puszcza i Skały znajdują się już takie żetony, to kolejny żeton i tak położymy, ale na obszarze Pola albo… Pola?
5. Talia Przygód – ZMIENNOKSZTAŁTNY IFRYT – WrógNajbliżej nie oznacza obszaru przyległego, ale dowolny obszar na planszy, który jest w najmniejszej odległości.
(…) Nie możesz go spotkać, jeśli na jego karcie nie ma żadnych żetonów Losu. Pozostanie tu, dopóki ktoś go nie pokona.
5.1) To znaczy, że jeśli położymy go na obszarze, na którym ciągnie się 1 kartę, ale nie ma na nim żadnego żetonu Losu, to jeśli znajdziemy się na tym obszarze po swoim ruchu to i tak ciągniemy jedną kartę z talii Przygód, czy mimo że go „nie spotkaliśmy” to i tak karty tej nie losujemy?
6. Talia Przygód – IFRYCKA CZAROWNICA – WrógNie, zmiennokształtny znajduje się już na obszarze i jest liczony jako normalna karta.
(…) Zanim Poszukiwacz w tej Krainie rzuci Zaklęcie, musi spalić 1 swoje inne Zaklęcie oraz wierzchnią kartę z talii Zaklęć.
6.1) Jeśli poszukiwacz ma tylko jedno zaklęcie to nie może go rzucić, bo nie ma jak spalić innego, czy rzuca to zaklęcie, ale pali tylko wierzchnią kartę z talii Przygód?
7. Talia Przygód – TRĘDOWATY – NieznajomyNie może rzucić.
Poszukiwacze (…), którzy znajdują się na obszarze, na który poruszy się trędowaty, muszą rzucić kością. Jeśli wypadnie 1 lub 2, muszą odrzucić Przyjaciela albo stracić 1 punkt Życia. Potem trędowaty rusza dalej. Rzuć 1 kością i przesuń go o tyle obszarów w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
7.1) Jeśli na obszarze, na który poruszy się trędowaty znajduje się więcej niż jeden poszukiwacz, to oczywistym jest, że każdy z nich rzuca kością, aby dowiedzieć się co się stanie z nim/jego przyjacielem, ale czy później jeden poszukiwacz rzuca kością, aby określić obszar na który przesunie się trędowaty, czy wszyscy a ilość wyrzuconych oczek się sumuje?
8. Talia Przygód – BAJARKA – PrzyjacielTrędowaty porusza się tylko raz i tylko wtedy, gdy ktoś go wpierw odwiedzi. I ta osoba, która go odwiedzi, rzuca kością za jego ruch.
(…) wylosuj 3 karty ze spodu dowolnej talii Przygód…
8.1) Co to znaczy dowolnej talii Przygód? Chodzi o talię Przygód z których ciągniemy karty oraz o stos kart odrzuconych tej talii, czy może o talie, które na poszczególnych planszach zastępują talię Przygód (Lasu, Gór itd.)?
9. Talia Przygód – WIELKI BAZAR – MiejsceTalie, które na poszczególnych planszach zastępują karty Przygód (czyli lasu, gór, podziemi &c).
Możesz odkryć 5 wierzchnich kart z talii Przygód, a następnie zapłacić do 5 sztuk złota. Rozpatrz 1 z tych kart za każdą sztukę złota, którą zapłaciłeś (w wybranej przez ciebie kolejności). Odrzuć wszystkie pozostałe karty.
9.1) Czy ta karta zostanie na tym obszarze do póki nie zostanie usunięta/spalona i każdy Poszukiwacz, który się tutaj znajdzie będzie mógł pociągnąć 5 kart, czy tylko Poszukiwacz gracza, który tą kartę wyciągną z talii będzie mógł to zrobić a później po jego turze ta karta ląduje na stosie kart odrzuconych?
Karta jest miejscem, wiec zostaje na obszarze dotąd, aż jakiś efekt jej nie usunie.
10. Talia Przygód – JASKINIE CUDU – MiejsceMiejsce zostaje. Polecenie odrzucenia wszystkich pozostałych kart dotyczy tylko puli tych 5 kart wylosowanych z efektu Bazaru.
(…) Kiedy odbędziesz tu spotkanie, wylosuj 3 karty Przygód i umieść je na tym obszarze.
10.1) Czyli stanąłem na obszarze na którym losuje dwie karty, jedną z nich była karta Jaskinie Cudu. Ma ona niższy numer więc w pierwszej kolejności ją rozpatruję. Czy od razu losuje 3 karty i kładę na tym obszarze razem z tą kartą, czy może tą kartę odrzucam na stos kart odrzuconych po czym rozpatruje drugą z wylosowanych kart? A może karta tu pozostaje i 3 karty losuje kolejny Poszukiwacz? Po wylosowaniu tych trzech kart mają one być od razu rozpatrzone, czy robi to dopiero kolejny Poszukiwacz, który znajdzie się na tym obszarze?
Proszę o listę kroków do wykonania po wyciągnięciu tej karty.
1. Wchodzisz na Ruiny.
2. Losujesz 2 karty, jedną z nich jest karta XXX, a drugą są jaskinie cudu.
3. Jeśli karta XXX ma nr spotkania 1, to jaskinie cudu i XXX badasz w kolejności, którą z nich jako pierwszą wylosowałeś.
4. Jeśli karta XXX na wyższy nr spotkania, to badasz jaskinie cudu i losujesz 3 extra karty.
5. Masz teraz 4 karty do zbadania i badasz je w kolejności ich nrów spotkania.
11. Talia Przygód – PUSTKOWIE - MiejscePowiedzmy że trafiasz na puste Ruiny, losujesz 2 karty: Jaskinie Cudu (NS 1) i Topór (NS 5). Najpierw spotykasz Jaskinie. Losujesz 3 następne karty. Są to smok (NS 2), nietoperze wampiry (NS 3) i zamieć (NS 1).
Rozpatrujesz Zamieć, potem Smoka, potem Nietoperze, a potem Topór. Oczywiście jeśli wygrywasz walki. Jaskinie zostają na obszarze.
(…) Kiedy odbędziesz tu spotkanie,, odrzuć wszystkie inne odkryte karty Przygód z tego obszaru oraz ze wszystkich sąsiednich obszarów.
11.1) Sytuacja jak w punkcie 10, jak grać z tą kartą?
12. Talia Przygód – AMULET TAWEEZ – PrzedmiotKiedy rozpatrujesz tę kartę odrzucasz wszystko inne z tego obszaru i przyległych.
(…) Podczas swojej tury możesz odrzucić tę kartę, aby usunąć ze swojego obszaru wszystkie żetony Spalonej ziemi.
12.1) W instrukcji jest napisane:
(…) Na obszarze może znajdować się maksymalnie jeden żeton Spalonej ziemi. Jeśli na obszarze znajduje się już taki żeton, gracze nie mogą umieszczać na nim kolejnych żetonów Spalonej ziemi.
To o jakich „wszystkich” żetonach Spalonej ziemi na danym obszarze mowa w opisie karty?
Chodzi o Alternatywne Zakończenie - Ogień się rozprzestrzenia.