Witamy na forum! Zapraszamy na grę multiplayer w Talisman Digital Edition już teraz!
(Więcej informacji tutaj)

Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry itp itd.
Awatar użytkownika
Odyn [Autor tematu]
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 308
Rejestracja: niedziela 26 mar 2017, 09:54
Lokalizacja: Katowice
Płeć:
Wiek: 26

Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Odyn » sobota 17 cze 2017, 17:32

Jako, że tych moich pytań się już troszkę nagromadziło, postanowiłem zebrać wszystko cuzamen do kupy i spisać uzupełnienie w Wordzie, aby ułatwić każdemu żółtodziobowi (jakim też jeszcze jestem ;)) ogarnięcie zasad. Pozwoliłem sobie wykorzystać nurtujące pytania i odpowiedzi na nie (przejawiające się na tym Forum) w formie punktów. Uzupełnienie oczywiście jest otwarte, będzie się rozszerzało z każdą kolejną niejasnością (jeśli oczywiście pojawi się fachowa odpowiedź :D).
Niektóre z nich są oczywiście jasno sprecyzowane w oficjalnej instrukcji, lecz dodałem je w ramach przypomnienia (skoro ludzie, w tym ja, pytają).
https://chomikuj.pl/Steffan90/Dokumenty


"Więcej życie nie pozwoli rozdzielić, niż śmierć połączyć może." Percy Shelley


Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17140
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Little Nemo » sobota 17 cze 2017, 17:41

Bardziej mialem nadzieje, iz zawartosc tego pliku opublikujesz tutaj :P, a nie ze w nowym temacie zapodasz link do pliku, ale jesli chcesz, by tak to wygladalo, to niech i tak sie stanie :P.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
Odyn [Autor tematu]
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 308
Rejestracja: niedziela 26 mar 2017, 09:54
Lokalizacja: Katowice
Płeć:
Wiek: 26

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Odyn » sobota 17 cze 2017, 17:48

Nemo, zgodnie z prośbą, poniżej zawartość stworzonego przeze mnie Uzupełnienia, zawierającego wspólną pracę osób tego Forum.
Uzupełnienie instrukcji Talismana, uwzględniające dodatki: Żniwiarz, Królowa Lodu, Pani Jeziora, Wilkołak, Kataklizm, Miasto i Las. W tym zbiorze znajdują się odpowiedzi na zarówno łatwe, jak i trudniejsze pytania, dotyczące zasad gry.

1. Stoję na polu Czarnego Rycerza (w dodatku Kataklizm tym polem jest Zamek). Do Tajemnych Wrót mam 1 oczko. Rzucam kością i wyrzuciłem dwa, więc mogę próbować je wyważyć. Problem pojawił się, gdy na tym polu (tj. Tajemne Wrota) był Cerber oraz Zaklęcie Urok. Zaklęcie mówi:
"Możesz rzucić to Zaklęcie na początku swojej tury, przed wykonaniem ruchu. Umieść tę kartę na dowolnym, niezajętym już przez innego Poszukiwacza obszarze Krainy Zewnętrznej lub Środkowej. Urok pozostanie tam przez 3 najbliższe tury każdego z graczy, po czym musi zostać odłożony na stos kart odrzuconych. Każdy Poszukiwacz, który zakończy ruch na obszarze zawierającym Urok, straci 1 punkt życia."
Cerberowi nie można się wymknąć, a Zaklęcie dodatkowo blokuje obszar. Na Cerbera ktoś rzucił Zaklęcie Zniszczenia, zostało Zaklęcie Urok. Można "ominąć" Zaklęcie, próbując wyważyć drzwi. Dopiero gdyby się ta sztuka nie udała, gracz straciłby 1 pionek wybranej przez siebie cechy podczas próby wyważania oraz dodatkowo 1 punkt Życia za naruszenie obszaru z tym Zaklęciem.

2. Mam Zaklęcie Ocalenie. Zaklęcie mówi: "Możesz rzucić to zaklęcie w dowolnym momencie na któregokolwiek z Poszukiwaczy, Przyjaciół i lub Wrogów. Zaklęcie to zapobiega utracie punktów Życia przez Poszukiwacza lub chroni Przyjaciela przed śmiercią. Jeśli zostanie rzucone na Wroga, również chroni go przed śmiercią - walka kończy się remisem."
Rzucam je tylko wtedy, gdy wygrywający Poszukiwacz zdecyduje, iż jego nagrodą za wygranie walki będzie strata przeze mnie punktu Życia (a nie zabranie mi Przedmiotu lub mieszka złota). Generalnie to Zaklęcie można rzucić jedynie, gdy ktoś właśnie ma zginąć lub stracić punkt Życia. Co więcej, to Zaklęcie jest o tyle unikalne, iż można je rzucić, gdy traci się swój ostatni punkt Życia (normalnie, jeśli miałbym zginąć, to natychmiast ginę i nie mogę się wyleczyć, czy skorzystać z innych podobnych efektów).

3. Zaklęcie Magiczny Wicher mówi: "Możesz rzucić to Zaklęcie w dowolnym momencie na dowolny obszar. Każdy Poszukiwacz znajdujący się na tym obszarze musi odrzucić wszystkie swoje zaklęcia. Wszystkie Zaklęcia rzucone na ten obszar również zostają odrzucone."
Zaklęcia wg zasad są jednorazowego użytku (chyba, że na karcie napisano inaczej np. że trwa przez 3 tury) i muszą zawsze wywołać efekt. Nie można ich rzucić, by się ich pozbyć. Dlatego Zaklęcie Magiczny Wicher można rzucić tylko wtedy, jeśli w grze znajduje sie jakiś inny Poszukiwacz z Zaklęciami, na jakimś obszarze znajduje się jakieś Zaklęcie lub sam rzucający posiada (prócz Magicznego Wichru) jeszcze jakieś Zaklęcia. Należy pamiętać, iż Zaklęcia, które leżą na kartach Przygód, nie znajdują się w posiadaniu Poszukiwacza, a więc tych Zaklęć Poszukiwacz nie odrzuci (oraz nie można na niego rzucić Magicznego Wichru, jeśli posiada tylko takie Zaklęcia).

4. Liczbę Zaklęć jakie Poszukiwacz może posiadać określa jego Moc. Maksymalnie na ręce można mieć 3 Zaklęcia (Mocy 6 i więcej). W swojej turze Poszukiwacz może rzucić tyle Zaklęć z iloma zaczynał swoją turę. Jeśli np. na początku swojej tury posiadam 2 Zaklęcia, rzucę je oba, a moją dodatkową zdolnością jest fakt, iż zawsze muszę posiadać minimum 1 Zaklęcie, to dobieram oczywiście to kolejne Zaklęcie z talii, lecz nie mogę go już rzucić w tej samej turze.
Natomiast w turze innych graczy zawsze można rzucić po 1 Zaklęciu na każdego z graczy.

5. Wilkołak może się poruszać oraz spotykać Poszukiwaczy w Dzień i w Nocy. Jedyna różnica jest taka, iż za Dnia należy wyrzucić dokładnie tyle oczek, ile dzieli go od Poszukiwacza (identycznie jak Żniwiarz), by go spotkać, a w Nocy wystarczy że przejdzie przez obszar z Poszukiwaczem, by się zatrzymać na obszarze.
Natomiast gdy Poszukiwacz staje się Likantropem to wszystkie efekty związane z likantropią (np. +2 do ataku) działają jedynie w Nocy. Jednakże uważany jest za likantropa również za Dnia (są karty, które wpływają na likantropów – np. Tłum Wieśniaków). Poszukiwacz, który stał się Likantropem zawsze musi wyrzucić dokładnie tyle oczek, ile dzieli go od innego Poszukiwacza, żeby go spotkać.

6. Gdy na polach Miasto/Wioska/Gospoda/Kapliczka/Cmentarz leżą jakieś karty Przygód to najpierw badam karty, a następnie obszar. Musze zbadać i karty, i obszar (o ile moja tura nie zakończy się w wyniku badania kart).
Gdy na polach Kapliczka/Cmentarz leżą jakieś karty Przygód to:
-sprawdzam, czy tracę Życie przez charakter,
-losuję Mieszkańca (bo Cmentarz jest teraz obszarem typu "ciągnij karty"),
-badam jednego z Mieszkańców (bo karty bez numeru spotkania są rozpatrywane przed kartami z numerem spotkania),
-badam kartę Przygody.
Czyli np. gram Poszukiwaczem, którego charakter jest Zły i wchodzę na Cmentarz, na którym leży karta Przygody. Po pierwsze nie tracę Życia wynikającego z obszaru, po drugie badam kartę Przygody, a po trzecie (o ile moja tura nie została przerwana w wyniku badania tejże karty) losuję Mieszkańca i go odwiedzam (lub wybieram którego z Mieszkańców odwiedzić).

7. Gdy na polach Skały/Las leżą jakieś karty Przygód to najpierw badam karty, a następnie obszar (o ile moja tura nie zakończy się w wyniku badania kart).

8. Jeżeli na karcie/obszarze jest napisane "możesz", to ode mnie zależy jak i czy w ogóle zbadam daną kartę. Jeśli jest "musisz" lub zdanie jest skonstruowane w taki sposób, iż nie daje mi możliwości wyboru (np. "tracisz 1 punkt Siły" lub "idziesz do Miasta lub tracisz swą następną turę"), to muszę zbadać daną kartę i wywołać jakiś efekt (np. w tym drugim przykładzie muszę albo stracić swa następną turę, albo udać się do Miasta).

9. Jeśli wkroczę na obszar, na którym znajduje się kilka kart Przygód to oczywiście badam je w kolejności od najniższej do najwyższej (dolny prawy róg karty). Jeśli w trakcie badania kart pojawi się sformułowanie „tracisz swoją turę” to natychmiast przerywam badanie kart (ale nie tracę swojej następnej tury tylko obecną) i zostawiam pozostałe karty na obszarze, na którym się znajduję. Natomiast jeśli jest napisane, że „tracisz swoją następną turę” to kończę badać karty i tracę kolejną turę.

10. Jeśli na karcie Mieszkańca jest napisane np: "Po odwiedzeniu barmanki możesz wydać 1 sztukę złota, aby odwiedzić ją ponownie."
Mogę to zrobić w tej samej turze po pierwszym rozpatrzeniu karty.

11. Postaci, które mają specjalne zdolności obszarowe jak np. Wampirzyca (gdy odwiedza Cmentarz może odzyskać swoją początkową wartość życia) albo Hiena cmentarna (gdy odwiedza Cmentarz może z 8 wierzchnich kart Przygód wybrać 1 Przedmiot) korzystają ze swojej specjalnej zdolności oraz rozpatrują teren.

12. Jest wśród Mieszkańców karta Grabarza. Napisano na niej m.in. tak: Zły: Możesz zapłacić 1 sztukę złota, aby zabrać jako trofeum wierzchnią kartę Wroga ze stosu kart odrzuconych. Mogę w takim razie przejrzeć stos kart odrzuconych (stosy kart odrzuconych dla ułatwienia powinny być „odkryte”) w poszukiwaniu Wroga, który został tam odrzucony jako ostatni.

13. Wchodzę na obszar z zakrytą kartą Pozostałości to z automatu odkrywam tę kartę i mam 2 opcje do wyboru:
-spotkać innego Poszukiwacza (jeśli jakikolwiek tam stoi)
lub
-rozpatrzyć tę kartę Pozostałości, która w momencie odkrycia staje się kartą Przygody (nie losuję nowej karty Przygody zgodnie z obszarem, na którym napisano Wylosuj 1 kartę, ponieważ Pozostałość stała się kartą Przygody w momencie odkrycia. Natomiast jeśli na obszarze jest napisane Wylosuj 3 karty to dociągam 2 brakujące karty Przygód i rozpatruję wszystkie 3 wg kolejności rozpatrywania). Na obszarach, na których losuje się Mieszkańców to najpierw rozpatruję karty, a następnie losuję i odwiedzam Mieszkańca.

14. Na obszarze Pustyni leży kilka kart Przygód, Ekwipunku (w tym Butelka z wodą) i Złoto po Poszukiwaczu, który zmienił się w Ropuchę oraz karta Wroga. Gdy ktoś wchodzi na ten obszar to pierwsze co robi to traci Życie (jeśli nie ma Przedmiotu, który temu zapobiega), a następnie walczy z Wrogiem (najniższy nr spotkania). Gdy go pokona ma możliwość zabrania pozostałych rzeczy (w tym wspomnianą Butelkę z wodą).

15. Posiadam Talizman w swoim Ekwipunku Poszukiwacza. Wchodzę na jakiś obszar i wyciągam Fałszywy Talizman. Fałszywy Talizman mówi, że należy go wziąć i odrzucić w momencie, gdy zdobędzie się Talizman. Jeśli nie mam dodatkowych miejsc na Przedmioty to muszę zdecydować, który upuścić i wziąć Fałszywy Talizman. Mogę go odrzucić dopiero, gdy zdobędę kolejny Talizman.

16. Jest taki Mieszkaniec Przywódca kultu. Gdy jestem Zły to: Odzyskujesz 1 punkt Losu lub rzuć 1 kością, aby się pomodlić (możesz odrzucić 1 Przyjaciela, aby dodać 2 do wyniku)...itd. Ten zapis o odrzuceniu Przyjaciół dotyczy także np. Poltergeista, Wiedźmy i innych "przeklętych" Przyjaciół. Takich brużdżących nam Przyjaciół można także pozbyć się na obszarze Przepaści, choć niektórzy mają napisane na karcie, że mogą odejść na stos kart odrzuconych dopiero, gdy np. odwiedzę Mistyka/Czarodziejkę.

17. Gdy na jakimś obszarze pojawi się Karta Terenu to blokuje ona obszar i niweluje jego właściwości (czyli to, co jest na nim napisane). Jeśli na obszarze Strażnika pojawi się np. Osada/Posterunek itp to rozpatruję tylko i wyłącznie kartę Terenu, a Strażnika po prostu nie ma (można swobodnie poruszać się między krainami).

18. Karty można porzucać w dowolnym momencie bez względu na to, co znajduje sie na obszarze. Można porzucić przed losowaniem kart, by zablokować sobie losowanie kart, a można również to zrobić na koniec czy na początku swojej tury. Porzucać można nie tylko Przedmioty, ale również i Przyjaciół.

19. Kwestia z kartą Przygody Nekropolia - odbywam spotkanie takie samo jak na Cmentarzu czyli po prostu losuję Mieszkańca (jeśli jestem dobry to dodatkowo tracę punkt Życia) i rozpatruję go, a potem usuwam z planszy, choćby ten miał napisany na karcie Cmentarz [bo Nekropolia to nie Cmentarz]. Jeśli na Cmentarzu jest już Grabarz to również losuję nowego Mieszkańca. Gdy sie zdecyduję odwiedzić Grabarza to on spadnie z planszy. Odrzucam tylko zbadanego Mieszkańca. Drugiego Mieszkańca (wylosowanego i nieodwiedzonego) dodaję do Cmentarza, bowiem instrukcja Cmentarza nakazuje, by go dodać do tego obszaru, a ja badam Nekropolię jakbym badał Cmentarz.

20. Wchodzę na obszar Równiny. Wylosowałem kartę Przygody Karnawał. Karta mówi, że mam rzucić kością i odczytać wynik z Gospody. Patrzę na Gospodę i mam tam Barmankę. Nie losuję żadnej nowej karty Mieszkańca, a jedynie odwiedzam Barmankę. I po tych odwiedzinach odrzucam Barmankę, bo ja w tej chwili znajduję się na Równinach (a ona może być tylko w Mieście-Gospodzie-Wiosce).

21. Talisman nie jest grą logiczną. Mogę używać w walce Wielkiego Miecza i Tarczy albo 2 Wielkich Mieczy jednocześnie (tylko w przypadku Wojownika, który w walce może korzystać z dwóch broni jednocześnie). Uwaga: Wojownik, który korzysta w walce z 2 Kiścieni rzuca tylko 2 kośćmi.
Mogę także posiadać kilka Koni i/lub Rumaków. W przypadku kilku Koni dosiadam tylko jednego i rzucam tylko 2 kośćmi. W przypadku kilku Rumaków podczas walki mam prawo jeździć na dowolnej liczbie i każdy dodaje moją początkową wartość Mocy do Siły. Jeżeli przegram walkę, wszystkie muszę odrzucić.
Podobnie z Zaklęciami Cios Pioniczny. W ostateczności Mnich, będący pod wpływem Ciosu Psionicznego i szarżujący na Rumaku, dodaje trzykrotną wartość swojej Mocy.

22. Gdy trafiam na obszar, na którym znajduje się inny Poszukiwacz oraz leży karta Wroga, z którym ten Poszukiwacz przegrał walkę (np. Cerber, któremu nie można się wymknąć), to:
- mogę skorzystać ze swojej specjalnej zdolności (np. Łowca nagród może zabrać temu Poszukiwaczowi 1 wybrane przez siebie trofeum)
lub
- mogę zaatakować tego Poszukiwacza
lub
- mogę wybrać badanie obszaru i wtedy walczę z Cerberem (Cerber nie zmusza mnie do walki, jeśli chcę spotkać innego Poszukiwacza, mimo iż na jego karcie znajduje się informacje, że nie można mu się wymknąć).

23. Inny Poszukiwacz rzucił na mnie Zaklęcie Natrętny Poltergeist. To Zaklęcie mówi, że mój Poszukiwacz będzie poruszał się o 1 obszar, dopóki nie przekroczy Rwącej Rzeki. Wchodzę na obszar, gdzie losuję Mieszkańca i wyciągam Woźnicę. Mogę normalnie skorzystać z Woźnicy. Na Poltergeiście nie jest napisane, iż poruszam się o 1 obszar zamiast rzucania kością za ruch. A więc jeżeli inny efekt nakazuje mi rzucić kośćmi za ruch, to mogę to zrobić i w pełni wykorzystać ten efekt, czyli poruszyć się o dowolną liczbę obszarów w zasięgu sumy rzutów 3 kości.

24. Zdolność Włamykotki polega na tym, że biorę do ręki Przedmiot, który próbuję ukraść (np. w sklepie lub poprzez Mieszkańca Kowal) i rzucam kością. Jeśli mi się uda biorę go do swojego Ekwipunku. Jeśli mi się nie uda odrzucam tę Przedmiot i wtasowuję go z powrotem do odpowiedniego stosu kart, z którego go wyciągnąłem.

25. Królowa Pająków posiada żetony Pająków, które mają dwie strony. Na jednej stronie jest Pajęczyna, a na drugiej Pajęczak. Kiedy któryś Poszukiwacz zakończy ruch na żetonie ze stroną Pajęczyny ku górze, żeton ten jest odwracany na drugą stronę, na stronę Pajęczaka. Gdy ktoś wejdzie na obszar z żetonem Pająka ze stroną Pajęczaka na górze, Królowa Pająków może zabrać ten żeton dla siebie (do ponownego użycia), by zmodyfikować rzut kością dokonywany przez tego Poszukiwacza. Modyfikacja rzutu polega na dodaniu lub odjęciu 1 od wyniku rzutu. Na przykład wyrzuciłaś 5, Królowa Pająków może zdecydować, że wynikiem będzie albo 4, albo 6.
Królowa MOŻE (ale nie musi) modyfikować takie rzuty. Czyli może zrobić źle przeciwnikowi ale jak sama będzie na takim polu to swój rzut może polepszyć. Np. modlę się w Świątyni to Królowa Pająków może obniżyć mój wynik o 1, a jeżeli to ona by się modliła to może swój wynik podnieść o jeden.

26. Poszukiwacz wylosował kartę Puk (z dodatku Las). Karta mówi, że musi on wybrać Poszukiwacza po Jasnej stronie. Przywiązanie do Losu zależy od punktów Losu jakie posiadają wszyscy Poszukiwacze:
- jak ktoś ma więcej z Jasną stroną to jest po Jasnej stronie, jak z Ciemną to jest po Ciemnej,
- jak ma po równo to jest niezwiązany z Losem,
- albo jest bez Losu jak nie ma żadnych żetonów Losu.
Na karcie są 3 przypadki w zależności czy jesteś przywiązany do Jasnej albo Ciemnej strony Losu to wybierasz Poszukiwacza odpowiednio z Jasną albo Ciemną stroną Losu. I trzeci przypadek, jak jesteś niezwiązany z Losem wybierasz siebie.
W dwóch pierwszych przypadkach wybierasz dowolnego Poszukiwacza, który spełnia warunek powiązania z Losem, w tym również samego siebie. Jeśli jesteś jedynym, który spełnia warunek powiązania z Losem, musisz wybrać samego siebie.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 21 sie 2017, 07:27 przez Odyn, łącznie zmieniany 2 razy.


"Więcej życie nie pozwoli rozdzielić, niż śmierć połączyć może." Percy Shelley


Awatar użytkownika
Odyn [Autor tematu]
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 308
Rejestracja: niedziela 26 mar 2017, 09:54
Lokalizacja: Katowice
Płeć:
Wiek: 26

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Odyn » poniedziałek 14 sie 2017, 09:10

27. Gdy Poszukiwacz wchodzi na obszar, który nakazuje mu wylosować 2 karty Przygód i wylosuje 2 Zdarzenia (oba mają numer spotkania 1), a pierwsze z rozpatrywanych Zdarzeń nakazuje mu telep ort np. do miejsca startowego to Poszukiwacz natychmiast zostaje przeniesiony na wskazany obszar i nie rozpatruje już tego drugiego Zdarzenia (to Zdarzenie należy położyć odkryte na obszarze, na którym zostało wylosowane), w zamian za to odwiedza na normalnych zasadach obszar , na który się przeniósł.

28. Zaklęcie Fala mózgowa mówi: 'Możesz rzucić to Zaklęcie na siebie w dowolnym momencie. Do końca tej tury początkowa wartość twojej Mocy ulega podwojeniu.'
Te Zaklęcie oraz każde inne tego typu [mówiące, że można je rzucić w dowolnym momencie] zgodnie z zasadami można rzucać jedynie przed rzutem kośćmi za skuteczność ataku.

29. Dwóch Poszukiwaczy zaczyna walkę ze sobą. Broniący się Poszukiwacz rzuca Zaklęcie Przyzwanie niedźwiedzia, ale w rezultacie i tak przegrywa walkę. Atakujący Poszukiwacz nie ma prawa zabrać 1 szt Złota lub jakiegokolwiek Przedmiotu przegranemu Poszukiwaczowi, ponieważ walczył z niedźwiedziem.

30. Wchodzę na pole, gdzie losuje się Mieszkańców, a leży już tam również Alchemik. Ma napisane na karcie: "Możesz odrzucić dowolną liczbę Przedmiotów i otrzymać za każdy z nich 1 sztukę złota...". Zgodnie z instrukcją dociągam kolejnego Mieszkańca - wylosowałem np Mędrca który ma napisane: "Możesz zapłacić 1 sztukę złota, aby wybrać Poszukiwacza i zmienić jego charakter zgodnie z twoim wyborem."
Mimo, iż obaj Mieszkańcy mają informację, że można ich odwiedzić to wg zasad z instrukcji muszę wybrać jednego i go odwiedzić.

31. Karta Przygody Tłum wieśniaków może zostać wysłana przez Poszukiwacza na inny obszar, na którym znajduje się karta Przygody (wtedy, gdy losujący ją Poszukiwacz nie jest likantropem - jeśli jest to automatycznie zostaje zabity). Jeśli na tym nowym obszarze znajduje się też jakiś Poszukiwacz, to Tłum wieśniaków nie ma na niego wpływu.


"Więcej życie nie pozwoli rozdzielić, niż śmierć połączyć może." Percy Shelley


Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Zbrojownia
Posty: 3405
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » poniedziałek 14 sie 2017, 10:03

6 - coś tam jest nie tak z tą kolejnością. Dlaczego zły poszukiwacz najpierw bada jedną linijkę tekstu cmentarza, potem karty , a potem resztę tekstu?

9 - a co się dzieje jeśli mam stracić turę w wyniku ostatniej karty którą badam ale mam jeszcze niezbadany obszar?

19 - zastosowałem prostszą metodę rozpatrywania nekropolii i tego typu kart - wywaliłem je z talii :D

30 - tak musisz któregoś odwiedzić ale nie musisz nic u niego robić. "możesz" na karcie mieszkańca (czy dowolnej innej karcie) nie odnosi się do tego czy musisz go spotkać, tylko do tego czy musisz coś zrobić jak już go spotkasz.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 14 sie 2017, 10:43 przez Bludgeon, łącznie zmieniany 1 raz.


What a view.


Awatar użytkownika
Odyn [Autor tematu]
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 308
Rejestracja: niedziela 26 mar 2017, 09:54
Lokalizacja: Katowice
Płeć:
Wiek: 26

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Odyn » poniedziałek 14 sie 2017, 10:41

Bludgeon pisze:6 - coś tam jest nie tak z tą kolejnością. Dlaczego zły poszukiwacz najpierw bada jedną linijkę tekstu cmentarza, potem karty , a potem resztę tekstu?

9 - a co się dzieje jeśli mam stracić turę w wyniku ostatniej karty którą badam ale mam jeszcze niezbadany obszar?

19 - zastosowałem prostszą metodę rozpatrywania nekropolii i tego typu kart - wywaliłem je z talii :D
ad. 6 Wziąłem za przykład Pustynię. Wchodzę na obszar Pustyni, nie mam Butelki z wodą, tracę najpierw punkt życia, później rozpatruję karty które się tam znajdują (lub ciągnę kartę Przygody). Podobnie na Cmentarzu. Tracę Życie (lub nie, jeśli jestem Złym) wynikające z obszaru, następne w kolejności powinny być karty, które leżą na tym obszarze, a dopiero później sam obszar, czyli Mieszkańcy.

ad. 9 Jeśli podczas badania ostatniej karty mam informację, że tracę turę (w tej chwili) to już nie badam obszaru, bo moja tura dobiegła końca. Chyba, że byłaby informacja o stracie następnej tury, wtedy kończę badanie kart, obszaru i po zakończeniu obecnej tury rozpoczynam turę pauzy.

Niech Nemo się wypowie nt tych punktów, może się mylę.


"Więcej życie nie pozwoli rozdzielić, niż śmierć połączyć może." Percy Shelley


Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Zbrojownia
Posty: 3405
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » poniedziałek 14 sie 2017, 10:48

Odyn pisze: ad. 6 Wziąłem za przykład Pustynię. Wchodzę na obszar Pustyni, nie mam Butelki z wodą, tracę najpierw punkt życia, później rozpatruję karty które się tam znajdują (lub ciągnę kartę Przygody). Podobnie na Cmentarzu. Tracę Życie (lub nie, jeśli jestem Złym) wynikające z obszaru, następne w kolejności powinny być karty, które leżą na tym obszarze, a dopiero później sam obszar, czyli Mieszkańcy.
Z pustynią wszystko się zgadza. Z cmentarzem się nie zgadza niezależnie od tego czy mówimy o oryginalnym cmentarzu czy kataklizmowym.

Kataklizmowy cmentarz z kartą przygody na nim działa tak:
1. sprawdzasz czy tracisz życie przez charakter (bo cmentarz jest teraz obszarem typu "ciągnij karty")
2. losujesz mieszkańca (bo cmentarz jest teraz obszarem typu "ciągnij karty")
3. badasz jednego z mieszkańców (bo karty bez numeru spotkania są rozpatrywane przed kartami z numerem spotkania)
4. badasz kartę przygody


What a view.


Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Zbrojownia
Posty: 3405
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » poniedziałek 14 sie 2017, 10:52

Odyn pisze:ad. 9 Jeśli podczas badania ostatniej karty mam informację, że tracę turę (w tej chwili) to już nie badam obszaru, bo moja tura dobiegła końca. Chyba, że byłaby informacja o stracie następnej tury, wtedy kończę badanie kart, obszaru i po zakończeniu obecnej tury rozpoczynam turę pauzy.
Też tak kiedyś myślałem ale w instrukcji jest ciutkę inaczej.
Jeśli wskutek badania obszaru tracisz turę, to twoja tura natychmiast się kończy. (na razie wszystko jasne)
Dodatkowo, jeśli miałeś do zbadania jeszcze jakieś karty to nie tracisz następnej tury, a jeśli nie miałeś już żadnych kart to tracisz następną turę.
Ten zapis jest o tyle istoty że mówi tylko o kartach, nie o obszarze.
Czyli jeśli jest jedna karta i stracę przez nią turę a miałem jeszcze obszar do zbadania to nie badam obszaru i tracę następną turę.

Losing A Turn
Any instructions that result in the loss of a turn by the character
encountering them ends the character’s turn immediately.
This counts as a missed turn for that character if there
are other cards to be encountered; otherwise, he misses his
next turn instead.

Instrukcja nie rozróżnia straty tury od straty następnej tury, i nie wiem czy my też powinniśmy.
Tak samo jak nie wiem czy jest tak naprawdę różnica między "weź czar" a "weź czar jeśli pozwala ci na to twoja moc"


What a view.


Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17140
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Little Nemo » poniedziałek 14 sie 2017, 14:57

tl;dr

Rozróżnienia między "wylosuj Zaklęcie", a "wylosuj Zaklęcie jeśli pozwala ci na to twoja Moc" nie ma. W każdym przypadku, gdy mamy wylosować Zaklęcie, musimy mieć "wolny slot" na to Zaklęcie.

W przypadku straty tej tury i następnej tury, to jednak skoro instrukcja nakazuje stracić następną turę, to tracimy następną turę, a nie obecną. Zgodnie ze złotą zasadą, iż instrukcja na karcie ma pierwszeństwo nad instrukcją gry. Poza tem w podstawowej instrukcji nie ma wielu ważnych informacji, np. nie ma info co robić z trofeami na Siłę i Moc, więc nie sugerowałbym się tym, iż skoro czegoś w instrukcji nie ma, to znaczy że to nie istnieje.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Budowniczy Mostów
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 387
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:50
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Budowniczy Mostów » poniedziałek 14 sie 2017, 15:59

Nemomon pisze: Rozróżnienia między "wylosuj Zaklęcie", a "wylosuj Zaklęcie jeśli pozwala ci na to twoja Moc" nie ma. W każdym przypadku, gdy mamy wylosować Zaklęcie, musimy mieć "wolny slot" na to Zaklęcie.
Bludgeon pisze:Tak samo jak nie wiem czy jest tak naprawdę różnica między "weź czar" a "weź czar jeśli pozwala ci na to twoja moc"
True.
Jest więcej takich rzeczy, które trudno ludziom przetłumaczyć. Na przykład, że po przegranej jakiejkolwiek walce tracą punkt Życia nawet, jeśli na karcie jest DUŻO TEKSTU, zaś utrata Życia, ani jej zniesienie, w nim nie występują.



Awatar użytkownika
Odyn [Autor tematu]
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 308
Rejestracja: niedziela 26 mar 2017, 09:54
Lokalizacja: Katowice
Płeć:
Wiek: 26

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Odyn » środa 16 sie 2017, 07:23

Bludgeon pisze:
Odyn pisze: ad. 6 Wziąłem za przykład Pustynię. Wchodzę na obszar Pustyni, nie mam Butelki z wodą, tracę najpierw punkt życia, później rozpatruję karty które się tam znajdują (lub ciągnę kartę Przygody). Podobnie na Cmentarzu. Tracę Życie (lub nie, jeśli jestem Złym) wynikające z obszaru, następne w kolejności powinny być karty, które leżą na tym obszarze, a dopiero później sam obszar, czyli Mieszkańcy.
Z pustynią wszystko się zgadza. Z cmentarzem się nie zgadza niezależnie od tego czy mówimy o oryginalnym cmentarzu czy kataklizmowym.

Kataklizmowy cmentarz z kartą przygody na nim działa tak:
1. sprawdzasz czy tracisz życie przez charakter (bo cmentarz jest teraz obszarem typu "ciągnij karty")
2. losujesz mieszkańca (bo cmentarz jest teraz obszarem typu "ciągnij karty")
3. badasz jednego z mieszkańców (bo karty bez numeru spotkania są rozpatrywane przed kartami z numerem spotkania)
4. badasz kartę przygody
Z tego wynika, że obszary typu Cmentarz/Kapliczka są uprzywilejowane. Bo po lekturze instrukcji oraz tego forum grałem, że najpierw badam karty na obszarze, a dopiero później losuję Mieszkańca i go odwiedzam (na wszystkich obszarach z Mieszkańcami). Wchodzę np. do takiej Wioski leży Przedmiot. Biorę (lub nie) ten Przedmiot, a dopiero potem losuję Mieszkańca. Jeśli leżałby tam Wróg i przegrałbym z nim walkę to już nie mógłbym badać obszaru. Jedynym mankamentem (wyróżnikiem) jest ten zapis o utracie punktu Życia na Cmentarzu/w Kapliczce. A teraz się dowiaduję, że na Cmentarzu owszem tracę Życie jako dobry Poszukiwacz (czyli najpierw badam obszar, mimo iż leży tam jakaś karta Przygody), później Mieszkaniec, a na końcu karta Przygody. To już bardziej pasowałoby, iż wchodząc na Cmentarz rozpatruję najpierw kartę/karty, które na nim leżą, a dopiero później odbywa się cała procedura związana z badaniem obszaru. Zawiłe to wszystko, ale chcę zrozumieć, by grać tak, jak zasady mówią :)


"Więcej życie nie pozwoli rozdzielić, niż śmierć połączyć może." Percy Shelley


Awatar użytkownika
Berni
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 359
Rejestracja: czwartek 20 paź 2011, 15:38
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Wiek: 40

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Berni » środa 16 sie 2017, 09:46

To jest tak samo jak z Pustynią. Najpierw tracisz życie, potem badasz obszar.
Ja robię to tak, że nawet jak na \Cmentarzu czy Kapliczce (czy gdziekolwiek indziej) leżą karty przygody to losuję Mieszkańca i zgodnie z zasadami badam obszar - najpierw rozpatruję karty przygód. Jak jest tam jakiś potwór, z którym przegram walkę to pozostałych kart nie rozpatruję.
To jest jak najbardziej logiczne i zgodne z zasadami gry.




Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Zbrojownia
Posty: 3405
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » środa 16 sie 2017, 10:11

gobos77 pisze:To jest tak samo jak z Pustynią. Najpierw tracisz życie, potem badasz obszar.
Ja robię to tak, że nawet jak na \Cmentarzu czy Kapliczce (czy gdziekolwiek indziej) leżą karty przygody to losuję Mieszkańca i zgodnie z zasadami badam obszar - najpierw rozpatruję karty przygód. Jak jest tam jakiś potwór, z którym przegram walkę to pozostałych kart nie rozpatruję.
To jest jak najbardziej logiczne i zgodne z zasadami gry.
Logiczne pewnie i jest ale zasady mówią że najpierw spotykasz karty bez numeru spotkania.


What a view.


Awatar użytkownika
Berni
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 359
Rejestracja: czwartek 20 paź 2011, 15:38
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Wiek: 40

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Berni » środa 16 sie 2017, 11:08

Tylko, że Mieszkańcy zastępują standardowe obszary z planszy. Więc powinno ich się rozpatrywać jak obszar (IMHO).




Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Zbrojownia
Posty: 3405
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » środa 16 sie 2017, 11:42

gobos77 pisze:Tylko, że Mieszkańcy zastępują standardowe obszary z planszy. Więc powinno ich się rozpatrywać jak obszar (IMHO).
To tak jak powiedzieć że czarny rycerz z kataklizmu zastępuje czarnego rycerza z planszy więc powinno się go rozpatrywać jako obszar.


What a view.


Awatar użytkownika
Berni
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 359
Rejestracja: czwartek 20 paź 2011, 15:38
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Wiek: 40

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Berni » środa 16 sie 2017, 18:51

Skoro taka Twoja wola... ;) Jednak to jakby powiedzieć, że samochód ma koła jak samolot więc też pewnie lata... ;) To nie koniecznie to samo :P




Awatar użytkownika
Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Handel
Księżycowy Kamień
ZP i LK
Posty: 8326
Rejestracja: poniedziałek 02 maja 2005, 13:07
Lokalizacja: Trojmiasto
Płeć:
Kontakt:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Valdi » poniedziałek 21 sie 2017, 00:51

Dodatek Zwiastun,
Poszukiwacz Opętany.
Siła *

* Wartość Twojej Siły jest równa aktualnej liczbie twoich punktów życia.


i Pytanko co z Trofeami wrogów z Siłą?

przez zapis w umiejętności "aktualnej" rozumiem że nie może mieć więcej iły niż życia, to trofea zamienia się na punkty życia?


Jesteś autorem dodatku, zamieść go na stronie www.MagiaiMiecz.eu. Skontaktuj się ze mną poprzez mail.


Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17140
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Little Nemo » poniedziałek 21 sie 2017, 01:08

Nie za bardzo rozumiem pytania (znaczy nie widzę związku między Siłą/Życiem, a trofeami), ale generalnie tak - Opętany ma tyle Siły, ile Życia, ale chodzi jedynie o początkową wartość Siły, a nie o całkowitą Siłę czy aktualną.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
#Administrator: Valdi
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Handel
Księżycowy Kamień
ZP i LK
Posty: 8326
Rejestracja: poniedziałek 02 maja 2005, 13:07
Lokalizacja: Trojmiasto
Płeć:
Kontakt:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Valdi » poniedziałek 21 sie 2017, 01:28

* Wartość Twojej Siły jest równa aktualnej liczbie twoich punktów życia.

To ten zapis jest niewłaściwy i bezsensowny nie dość że pisze aktualną a nie początkową to jeszcze mogli po prostu w miejscu siły wpisać 5.

W obecnej formie nie wiadomo w co zamienić Trofea, skoro wartość AKTUALNEJ Siły jest równa Życiu (nie początkowej)


Jesteś autorem dodatku, zamieść go na stronie www.MagiaiMiecz.eu. Skontaktuj się ze mną poprzez mail.


Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17140
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Little Nemo » poniedziałek 21 sie 2017, 01:57

Dalej nie rozumiem, wymienianie trofeów nie zależy wcale od Siły czy Życia Poszukiwacza. Wymieniając trofea, otrzymujesz jeden stożek Siły, którego kładziesz przy Poszukiwaczu. Wtedy jego Siła wynosi Siła początkowa (czyli liczba Żyć) + ten 1 stożek Siły.

Zauważ, iż w zdolności NIE jest napisane, iż wartość Twojej AKTUALNEJ Siły jest równa Twojej liczbie Żyć. Jest napisane, iż "Wartość Twojej Siły" jest równa liczbie Twoich Żyć. Czyli wszelkie modyfikatory wciąż działają.

I może nie dosłownie, ale jest napisane, iż jest to początkowa wartość. Ta gwiazdka zastępuje konkretną liczbę, a ta liczba zawsze była i jest oznaczeniem początkowej wartości. Więc tym jest również w przypadku Opętanego.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


ODPOWIEDZ