Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry.
ODPOWIEDZ
azzie
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 40
Rejestracja: piątek 21 gru 2018, 15:57
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: azzie » poniedziałek 28 sty 2019, 22:07

Oficjalne FAQ mówi: "Druid może zmienić swój Charakter na Dobry zaraz po tym, gdy Rycerz zakończył swój ruch na obszarze, ale przed ogłoszeniem przez gracza, czy jego Poszukiwacz będzie badał obszar lub też odbędzie spotkanie z Poszukiwaczem, który się tam znajduje."

Tak więc moim zdaniem naturalna jest zmiana charakteru po rzucie za ruch, czy nawet po wylosowaniu kart, ale przed ich rozpatrzeniem. Jednak zmiana charakteru po rzucie u Dziwaka jest przynajmniej na granicy, jeśli nie w sprzeczności z przytoczonym powyżej przykładem z FAQ. Jak się dokonało, to się dokonało ;-)




Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 5136
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 32

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Rogo » poniedziałek 28 sty 2019, 22:52

Może zmienić z powrotem na poprzedni charakter, ale to nie jest zmiana związana z treścią karty, więc dodatkowej tury nie powinien dostać.


Czas umierać.


Swiraz
Szermierz
Szermierz
Szermierz
Posty: 113
Rejestracja: poniedziałek 21 sty 2019, 12:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 35

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Swiraz » poniedziałek 28 sty 2019, 23:20

azzie pisze:
poniedziałek 28 sty 2019, 22:07
Jednak zmiana charakteru po rzucie u Dziwaka (...)
Czyli okazuje się, że nie popełniłem tym razem błędu w interpretacji zasad :)




typek567
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek 28 sty 2019, 16:49
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: typek567 » wtorek 29 sty 2019, 01:21

Pytanie co do Poszukiwacza "Opętany"
Wydaje mi się dość zrozumiała jego specjalna zdolność. Wartość twojej siły jest równa aktualnej liczbie twoich punktów życia. To może być 2 może być 12. Znaczy to po prostu tyle że ile masz żetonów życia to taka jest wartość Twojej Siły, a czym różni się wartość i modyfikatory czyli dodatkowo żetony to już jest napisane w instrukcji. Mam inne pytanie. Czy kiedy Opętany zdobędzie np. Kartę Przeznaczenia lub spożyję eliksir lub użyję zaklęcia zwiększającego początkową wartość Siły to czy to zwiększy jego wartość Siły (jednym słowem zadziała)? Wydaje mi się że tak bo w zdolności nie ma napisane że wynosi "dokładnie tyle co liczba punktów Życia" lub "nie da się modyfikować". Równie dobrze można powiedzieć że u żadnego Poszukiwacza nie można modyfikować bo przecież ma napisane np. "3". Ale widze inny problem. To zdanie jest tak skonstruowane że wydaje się że te rzeczy są Sobie równoważne. "jest równa" Znak równości czyli obie muszą być takie same. Aktualne zdrowie = wartość Siły. Czy w takim razie karta która zwiększa wartość Twojej Siły nie powinna też zwiększać Twojego aktualnego Życia. Oczywiście możemy domyślać się że twórcom chodziło o początkową, początkową wartość czyli nie zmienioną niczym ale to wydaje mijać się z celem bo w tej chwili wprowadzamy -wartość ,-wartość zwiększoną przez różne rzeczy, -żetony. Dla mnie jeżeli jest napisane że coś zwiększa wartość np. o 1, to znaczy że ta wartość jest zwiększona o 1 i tyle ale nadal to jest wartość. Przykładowo liczy się do Ciosu Psionicznego. Zatem jeżeli aktualne zdrowie = wartość siły to mając na przykład odpowiednią kartę która zwiększa wartość Siły o jeden powinniśmy zwiększyć aktualną liczbę punktów Życia o jeden (dostosować). Problem pojawia się gdy mamy np. dwie takie karty, dwa punkty Życia i zostaliśmy pokonani w walce. Co mamy teraz zrobić? Idąc taką logiką powinniśmy odrzucić punkt Życia. W końcu tak jak zwiększamy wartość Siły i dostajemy punkt Życia, lub dostajemy pkt Życia i zwiększamy wartość Siły tak samo tu powinniśmy stracić Życie i zmniejszyć wartość Siły. Tylko co zrobić z kartami? Spalić? Odrzucić? Porzucić? Zabić? Wtasować? Pozostawić?

Ciekawy problem prawda? I mój punkt widzenia wydaje mi się słuszny. Mianowicie że autorzy źle napisali tą postać.

Dodano po 9 minutach 59 sekundach:
Do zasad dodałbym jeszcze, chyba że już jest, sorry ten temat jest bardzo długi i mogło mi umknąć, Minstrel może użyć zaklęcia Naznaczony Chwałą by oswoić Zwierzę o Sile 6 i większej.




Awatar użytkownika
Ojciec Czas
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 20873
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 81

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Ojciec Czas » wtorek 29 sty 2019, 12:33

typek567 pisze:
wtorek 29 sty 2019, 01:31
Pytanie co do Poszukiwacza "Opętany"
Wydaje mi się dość zrozumiała jego specjalna zdolność. Wartość twojej siły jest równa aktualnej liczbie twoich punktów życia. To może być 2 może być 12. Znaczy to po prostu tyle że ile masz żetonów życia to taka jest wartość Twojej Siły, a czym różni się wartość i modyfikatory czyli dodatkowo żetony to już jest napisane w instrukcji. Mam inne pytanie. Czy kiedy Opętany zdobędzie np. Kartę Przeznaczenia lub spożyję eliksir lub użyję zaklęcia zwiększającego początkową wartość Siły to czy to zwiększy jego wartość Siły (jednym słowem zadziała)? Wydaje mi się że tak bo w zdolności nie ma napisane że wynosi "dokładnie tyle co liczba punktów Życia" lub "nie da się modyfikować". Równie dobrze można powiedzieć że u żadnego Poszukiwacza nie można modyfikować bo przecież ma napisane np. "3". Ale widze inny problem. To zdanie jest tak skonstruowane że wydaje się że te rzeczy są Sobie równoważne. "jest równa" Znak równości czyli obie muszą być takie same. Aktualne zdrowie = wartość Siły. Czy w takim razie karta która zwiększa wartość Twojej Siły nie powinna też zwiększać Twojego aktualnego Życia. Oczywiście możemy domyślać się że twórcom chodziło o początkową, początkową wartość czyli nie zmienioną niczym ale to wydaje mijać się z celem bo w tej chwili wprowadzamy -wartość ,-wartość zwiększoną przez różne rzeczy, -żetony. Dla mnie jeżeli jest napisane że coś zwiększa wartość np. o 1, to znaczy że ta wartość jest zwiększona o 1 i tyle ale nadal to jest wartość. Przykładowo liczy się do Ciosu Psionicznego. Zatem jeżeli aktualne zdrowie = wartość siły to mając na przykład odpowiednią kartę która zwiększa wartość Siły o jeden powinniśmy zwiększyć aktualną liczbę punktów Życia o jeden (dostosować). Problem pojawia się gdy mamy np. dwie takie karty, dwa punkty Życia i zostaliśmy pokonani w walce. Co mamy teraz zrobić? Idąc taką logiką powinniśmy odrzucić punkt Życia. W końcu tak jak zwiększamy wartość Siły i dostajemy punkt Życia, lub dostajemy pkt Życia i zwiększamy wartość Siły tak samo tu powinniśmy stracić Życie i zmniejszyć wartość Siły. Tylko co zrobić z kartami? Spalić? Odrzucić? Porzucić? Zabić? Wtasować? Pozostawić?

Ciekawy problem prawda? I mój punkt widzenia wydaje mi się słuszny. Mianowicie że autorzy źle napisali tą postać.

Dodano po 9 minutach 59 sekundach:
Do zasad dodałbym jeszcze, chyba że już jest, sorry ten temat jest bardzo długi i mogło mi umknąć, Minstrel może użyć zaklęcia Naznaczony Chwałą by oswoić Zwierzę o Sile 6 i większej.
Hej,

Napisałeś taką górę textu, że trudno przez nią przebrnąć i znaleźć Twoje pytania. Jeśli to nie będzie problemem, mógłbyś następnym razem dzielić dłuższe wypowiedzi na akapity? Będzie Twój text czytelniejszy ;).

Wartość Życia Opętanego jest z góry określona i wynosi 5. Oznacza to, iż bez względu na to, ile masz Siły, to początkowe Życie zawsze będzie równe 5.

Karty, które zwiększają początkową wartość Siły, normalnie działają na Opętanego. W jego przypadku liczba Życia oznacza jaką wartość przyjmie gwiazdka na jego karcie. Wszystkie efekty, które zwiększają wartość gwiazdki normalnie działają. Jeśli więc masz 5 punktów Życia i nagrodę za zadanie "Potęga gigantów", to początkowa wartość Twojej Siły wynosi 6.

Karty, które zwiększają Twoją początkową wartość Życia NIE zwiększają twojej początkowej wartości Siły. Dzieje się tak dlatego, iż takie karty (np. karta nagrody za zadanie "Urok żelaznej skóry") fizycznie nie zwiększają Twojego Życia (po ich otrzymaniu nie bierzesz żetonu Życia), a jedynie mówią, do ilu punktów możesz odzyskiwać Życie.

Twojej ostatniej uwagi niestety nie jestem w stanie zrozumieć, więc nie odniosę się do niej. Cios psioniczny zwiększa Siłę o wartość początkową Mocy i w przypadku Opętanego wartość ta nie jest modyfikowalna, więc nawet jeśli przegrasz walkę, to nic się nie dzieje.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 4650
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: abubu » wtorek 29 sty 2019, 12:51

Mały Nemo pisze:
wtorek 29 sty 2019, 12:33
mógłbyś następnym razem dzielić dłuższe wypowiedzi na akapity? Będzie Twój text czytelniejszy
... plus spis treści ;)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.

Awatar użytkownika
Ojciec Czas
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 20873
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 81

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Ojciec Czas » wtorek 29 sty 2019, 12:57

abubu pisze:
wtorek 29 sty 2019, 12:51
Mały Nemo pisze:
wtorek 29 sty 2019, 12:33
mógłbyś następnym razem dzielić dłuższe wypowiedzi na akapity? Będzie Twój text czytelniejszy
... plus spis treści ;)
Spis treści aż tak bardzo nie jest potrzebny, gdyż - przynajmniej w teorii - i tak trza przeczytać całość, więc tego się nie przeskoczy nawet, jeśli będzie dostępny spis treści ;).


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


mjhal
Szermierz
Szermierz
Szermierz
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
Generator Kart
Posty: 125
Rejestracja: piątek 04 lis 2016, 17:57

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: mjhal » wtorek 29 sty 2019, 14:16

To zadam też głupie pytanie:
Poszukiwacz A kończy ruch na tajemnych wrotach, wyważa je i przechodzi na równinę grozy. Jego tura dobiega końca.
W następnej turze poszukiwacz B też wywarza tajemne wrota, instrukcja każe przenieść mu się na obszar równiny grozy.
Czy Gracz B może teraz zaatakować gracza A?
Wydaje mi się że ten efekt przeniesienia sprawia że trzeba zbadać obszar lub dokonać spotkania z innym poszukiwaczem.


Popieram wszelki malkontentyzm


Awatar użytkownika
Ojciec Czas
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 20873
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 81

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Ojciec Czas » wtorek 29 sty 2019, 14:26

mjhal pisze:
wtorek 29 sty 2019, 14:16
To zadam też głupie pytanie:
Poszukiwacz A kończy ruch na tajemnych wrotach, wyważa je i przechodzi na równinę grozy. Jego tura dobiega końca.
W następnej turze poszukiwacz B też wywarza tajemne wrota, instrukcja każe przenieść mu się na obszar równiny grozy.
Czy Gracz B może teraz zaatakować gracza A?
Wydaje mi się że ten efekt przeniesienia sprawia że trzeba zbadać obszar lub dokonać spotkania z innym poszukiwaczem.
Może go zaatakować. To jest identyczna zasada jak przechodzenie z Krainy Zewnętrznej do Środkowej przez most Sentinela, tyle że z Środkowej do Wewnętrznej.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


typek567
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek 28 sty 2019, 16:49
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: typek567 » wtorek 29 sty 2019, 16:13

Mały Nemo, rzeczywiście mnie nie zrozumiałeś. Mówię o tym że jest napisane: Wartość twojej Siły jest równa twoim aktualnym punktom życia. "Jest równa" powinno oznaczać działanie w dwie strony. Więc jeżeli zwiększa się wartość Twojej Siły to powinna się zwiększać Twoja aktualna ilość punktów Życia. Proste. Nieważne czy przez Karty Przeznaczenia czy przez jakieś zadania czy Przedmioty. Tak samo jak nieważne przez co zwiększa się Twoja aktualna liczba punktów Życia, to zwiększa się przez to też wartość Twojej Siły. A gra nie wprowadza podziału na wartość, wartość z różnymi rzeczami które zwiększają wartość oraz żetony. I nie mówię tu o żadnej wartości Życia tylko cały czas o aktualnej ilości PŻ.

Dodano po 15 minutach 56 sekundach:
Chodzi mi o zapis, bo jak to "powinno" działać to rozumiem.




Awatar użytkownika
Ojciec Czas
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 20873
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 81

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Ojciec Czas » wtorek 29 sty 2019, 16:36

Wg instrukcji (strona 4):

Całkowita Siła Poszukiwacza to suma jego początkowej wartości
Siły (liczba wydrukowana na karcie Poszukiwacza)
, posiadanych
żetonów Siły i premii zapewnianych przez Przyjaciół, Przedmio-
ty i Magiczne Przedmioty, które mogą zostać w danej sytuacji
wykorzystane.

W przypadku Opętanego ta "liczba wydrukowana na karcie Poszukiwacza" to gwiazdka, a gwiazdka jest równa Twojej liczbie punktów Życia. Ale ta równość jest jednostronna. Ponieważ nie możesz tracić punktów początkowej wartości Siły, więc nie możesz tracić punktów Życia, gdy ją tracisz.

Oczywiście możesz grać jak uważasz, ale w tym wypadku będziesz grać błędnie.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 5347
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » wtorek 29 sty 2019, 16:59

typek567 pisze:
wtorek 29 sty 2019, 16:29
"Jest równa" powinno oznaczać działanie w dwie strony.
Nie musi. Opis definiuje tylko jedną ze stron tego "równania".


What a view.


typek567
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek 28 sty 2019, 16:49
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: typek567 » wtorek 29 sty 2019, 17:34

Mały Nemo. Akurat wydaje mi się, że na karcie Poszukiwacza nie jest napisane, że gwiazdka równa się, tylko że wartość równa się. Value to nie jest do końca to co masz napisane na karcie Poszukiwacza, bo jeżeli coś zwiększa Twoje value, to to jest Twoje nowe value. To co masz na karcie Poszukiwacza plus te modyfikatory na przykład to co jest na Karcie Przeznaczenia z dodatku Las. I pod tym względem Twoje value może się zmieniać. W Polskim tłumaczeniu piszą czasami wartość a czasami początkowa wartość, ale jest to zupełnie przypadkowe i nie należy się tym sugerować. W zasadach gry nie ma takiego rozróżnienia i jakbyś zobaczył po angielsku wszystko jest to określone jako value.

Bludgeon- rozumiem Twoje zdanie ale moim zdaniem z opisu wynika inaczej. Po angielsku "is equal". Nie widzę argumentu stojącego za tym że to powinno działać tylko w jedną stronę. Rozumiem że gdyby było "Twoje PŻ jest równe wartości Twojej Siły" to powinno działać odwrotnie(jak kolwiek absurdalnie to brzmi)? Może tak.. Może jest zasada że to co jest pierwsze w zdaniu wynika z drugiego w takim układzie zdania. Jeżeli wiesz coś o tym to podeślij jakieś linki proszę do artykułów naukowych z logiki albo do zasad tworzenia i czytania zdolności kart w Talismanie. Przyznam nie znam się na tym tak. Ale ja napisałbym: "Za każdy posiadany punkt Zdrowia otrzymujesz 1 do wartości Siły" A na karcie napisał Siła 0 i nie byłoby problemu.




Awatar użytkownika
Ojciec Czas
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 20873
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 81

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Ojciec Czas » wtorek 29 sty 2019, 17:51

@Typek, nie lubię korzystać z tego argumentu, ale chyba tym razem zostałem do jego użycia zmuszony. Byłem alpha testerem Talismana, ten dodatek wraz z jego Poszukiwaczami współtworzyłem razem z autorem rozszerzenia Samuelem Bailey (w sumie było nas około 5 osób), myślę wiec, iż w miarę orientuję się w jaki sposób ten Poszukiwacz miał działać. Jak pisałem, jeśli chcesz grac inaczej, to ja Ci tego zabronić nie mogę, ale idea była taka, iż ta gwiazdka zastępuje liczbę zapisaną na karcie Poszukiwacza, a ta jest uzależniona od posiadanej liczby Życia. Z kolei całkowita Siła Opętanego jest równa wartości gwiazdki (czyli liczbie punktów Życia), liczbie żetonów Siły oraz dodatkowych punktów wynikających z posiadanych kart. Ty bierzesz wyraz "value" dosłownie, podczas gdy w Talismanie ma o inne znaczenie (a znaczy "początkowy").

Co do wersji angielskiej, to niestety też ją w miarę dobrze znam, bo ślepym przypadkiem losu współtłumaczyłem Talismana, więc byłem zmuszony zapoznać się i z angielską wersją. Przyznam Ci rację, iż polskie tłumaczenie tej zdolności mogłoby być trochę lepsze (być może nawet bardziej dosłowne), ale obecne też nie jest takie złe.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


typek567
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek 28 sty 2019, 16:49
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: typek567 » wtorek 29 sty 2019, 18:17

Nie twierdzę, że nie jesteś wielkim i potężnym testerem gier i adminem, albo że ta postać jest głupia. Mówię o zapisie. Dla mnie to nie jest jednoznaczne że to działa tylko w jedną stronę ale spoko jak pokażesz mi że jest jakaś ogólna zasada która mówi że pierwsze wynika z drugiego zawsze w zdaniu z formą "jest równe" to nie będę się czepiał. Bo nie zaprzeczysz że value może się zmieniać i być inne niż na karcie Poszukiwacza. Są karty które bezpośrednio mówią że Twoja wartość się zwiększa/zmniejsza o tyle i tyle. Więc gdyby to działało w dwie strony to zmiana Twojego Strength value powinna zmieniać twoje aktualne Zdrowie. Ja akurat bardzo dobrze rozumiem jak działa wartość a jak żetony a jak premię.

Dodano po 10 minutach 24 sekundach:
Nie wiem czy wiesz ale ja akurat byłem Samuelem Bailey kiedy on tworzył ten dodatek. Przesiąknąłem jego duszę. A tak serio to trochę luzu. Twierdzę że po prostu chujowo napisaliście tą postać.




Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 4650
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: abubu » wtorek 29 sty 2019, 19:18

typek567 pisze:
wtorek 29 sty 2019, 18:28
Nie twierdzę, że nie jesteś wielkim i potężnym testerem gier i adminem, albo że ta postać jest głupia.
Rozmbawiało (*) mnie to :) ... Oczywiście w pozytywny sposób :D
Ostatnio zmieniony środa 30 sty 2019, 06:22 przez abubu, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: * głupia autokorekta :)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.

Awatar użytkownika
Bludgeon
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Autor Dodatków
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Great Talisman
Powrót Skavenów
Udręka Czarownika
Posty: 5347
Rejestracja: sobota 25 paź 2008, 11:27
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Bludgeon » wtorek 29 sty 2019, 19:44

Skoro tylko ty masz problem z tym zapisem to chyba całkiem dobrze ją napisali.


What a view.


azzie
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 40
Rejestracja: piątek 21 gru 2018, 15:57
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: azzie » wtorek 29 sty 2019, 22:25

Kolego Typek, proponuję policzyć do dziesięciu i przeczytać jeszcze raz wszystkie odpowiedzi, na spokojnie. Koledzy starają się rzeczowo wyjaśnić co się skąd wzięło, a Twoją odpowiedzią jest atak osobisty (a przynajmniej ja to tak odbieram).

Spróbuję krok po kroku. Będę cytował wersję angielską, bo tam jest to bardziej oczywiste. Tak, być może polskie tłumaczenie Opętanego mogło być precyzyjniejsze.

Z oficjalnej instrukcji: "A character’s Strength can never drop below that character’s Strength value (i.e., the number printed on the character card)", czyli to co jest wydrukowane na karcie to wartość początkowa Siły.

Z karty Possessed: "Your Strength value is equal to your current life", czyli wartość początkowa siły Opętanego jest równa jego aktualnej wartości Życia.

Wszelkie efekty zwiększające Siłę tymczasowo czy też permanentnie niczego więc tu nie zmieniają, liczymy Siłę całkowitą jak zwykle. Wszelkie efekty dodające lub odejmujące Życie efektywnie wpływają na Siłę początkową. Efekty zwiększające lub zmniejszające Siłę początkową moim zdaniem po prostu zmieniają "Siła początkowa = Życie" na "Siła początkowa = Życie + X", tak jak normalnie zmieniają "Siła początkowa = 3 (wg karty)" na "Siła początkowa = 3 (wg karty) + X".




typek567
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek 28 sty 2019, 16:49
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: typek567 » środa 30 sty 2019, 02:40

Sorry, ale nie widzę tu ataku osobistego. Może policz do dziesięciu i przeczytaj moje wpisy. Ja jestem za samą merytoryką. Okej, przeczytałem co napisałeś ale nadal mnie to nie przekonuje. Życie to zmienna wartość a to co jest napisane na karcie to po prostu liczba która mówi Ci o Twojej wartości Siły. Jeżeli chcesz możesz Sobie napisać Moc 4 na karcie Mnicha po zdobyciu karty która o jeden zwiększa wartość Twojej Mocy, a jeśli uważasz że nie możesz to znaczy że błąd jest w instrukcji. Jak powtarzałem już kilka razy instrukcja nie rozróżnia na wartość (to co jest na karcie) i wartość zwiększoną przez rzeczy (to co jest na karcie + Twoje X), nie ma nigdzie takiego rozróżnienia podczas gry, albo ja o nim nie wiem. Instrukcja mówi że wartość to jest to co masz napisane na karcie, jednak jeżeli np. używasz Ciosu Psionicznego i dodajesz początkową wartość swojej mocy to nie dodajesz tego co masz na karcie tylko to co masz na karcie + X. Wydaje mi się, że tak to należy traktować. Tak samo gdy karta mówi, że dodaje jeden do Twojej Siły to Twoja Siła zwiększa się o jeden i pod pojęciem Siła nie kryje się już np. 12 a 13. Tak samo gdy karta mówi że dodaje jeden do Twojej początkowej wartości Siły to wartość Twojej Siły zwiększa się o jeden. Jednak instrukcja mówi że wartość Twojej Siły to co jest napisane na Twojej karcie. Zatem albo gra jest źle skonstruowana. Instrukcja się myli lub ktoś zrobił błąd dodając karty zwiększające wartość albo zakładamy że jest to złota zasada iż specjalne zdolności i efekty mają pierwszeństwo przed zasadami podstawowymi.

W skrócie:
Jeżeli zdobędziesz kartę która zwiększa wartość Twojej Siły o X, możesz:
a) Dopisać +1 przy Sile na Twojej karcie Poszukiwacza. W końcu równość Siła Początkowa = "liczba na karcie" musi być spełniona
b) Uznać że ta gra jest zepsuta i jedno wyklucza drugie
c) uznać że to złota zasada i w tym wypadku Wartość Twojej Siły nie musi być równa liczbie na karcie

Także tak właściwie problem już został dawno rozwiązany. Jak to mówią "Problem zostaje rozwiązany gdy w sposób właściwy zostanie postawiony". Już dałem Sobie prostą zwięzłą odpowiedź. Dlatego zapytałem kolegę Bludgeona by wysłał jakieś artykuły naukowe z logiki języka polskiego czy raczej polskiego języka logicznego. Sprawa tłumaczenia. Jeżeli w instrukcji nie ma specjalnego kodu, który też notabene jest zapisany w jakimś języku, to znaczy że my jako gracze nie mamy jak go znać. Używamy więc domyślnie polskiego języka i polskiego języka logicznego. Po to też jest tłumaczony Talisman. Jeżeli zapis w karcie postaci Opętany "Wartość twojej Siły jest równa twoim aktualnym punktom życia" rozumiemy jako Wartość Siły = Liczba punktów Życia to odsyłam do a) b) c) z tym że a) zamiast dopisywać na karcie dodaj sobie punkt Zycia b) normalnie c) nie możesz tego zrobić bo tu jest specjalna zdolność vs efekt, nie wiadomo które ma pierwszeństwo. No ja zdecydowanie rozumiem to zdanie jako Wartość Siły = Liczba PŻ. Wydaje mi się, że nie popełniłem błędu w moim wywodzie. Problem zatem już dawno rozwiązany. Jeśli zdanie "Wartość twojej Siły jest równa twoim aktualnym punktom życia" znaczy coś innego niż Wartość Siły = Liczba punktów Życia to trzeba je rozumieć i rozpatrywać według tego innego znaczenia, jeżeli jednak znaczy to co napisałem to albo od teraz dajemy Opętanemu jedno Życie po tym jak zdobędzie kartę "Dodaj jeden do Twej wartości Siły" albo uznajemy że gra jest zepsuta, złe są zasady podstawowe lub źle napisana jest postać. Tak czy inaczej gra i zapisy w niej muszą być intuicyjne, dlatego dziękuję Bludgeon za
Bludgeon pisze:
wtorek 29 sty 2019, 19:44
Skoro tylko ty masz problem z tym zapisem to chyba całkiem dobrze ją napisali.
Może coś w tym jest. @azzie Także widzisz, odpowiedzi było dużo ale ja mogę drążyć dopóki problem nie jest rozwiązany, a odpowiedzi były nie na temat. Jeszcze jedno. Nie możesz Sobie tak wstawić X w tym swoim równaniu. Ono nic nie znaczy. To co po lewej stronie to wartość Siły a to wszystko co po prawej to punkty życia. Jakby Pani Ci powiedziała "Pilnuj żeby w tym koszyku, było tyle bananów, ile w tym drugim pomarańczy". Pani wkłada pomarańczę do koszyka, a Ty do koszyka z bananami wkładasz pomelo. Co to jest to X. Równie dobrze mógłbyś wstawić w to równanie 20 Punktów Życia powiedzieć że odejmujesz jakieś X i wszystko się zgadza a Ty grasz z 20 Punktami Życia. To jest bez sensu i niczego nie dowodzi. A jeżeli nawet przyrównasz jakoś X do Punktów Życia i Wartości Siły np. podstawiając pod nie liczby to udowodnisz właśnie że nie masz racji i że moje rozważania są słuszne czyli takie równanie i takie rozumienie zdolności z Karty Opętanego powoduje, iż gdy dostaniemy kartę "Wartość Twojej Siły jest zwiększona o jeden" to dostajemy też jedno życie.

Wielki szacunek dla Bludgeon. To jest człowiek, który być może się myli, być może nie, jak każdy z nas, ale nigdy nie mówi więcej niż to jest potrzebne. To znaczy mówi o problemie a nie o rzeczach z nim nie związanych. Prawdziwy mędrzec. Mam nadzieję, że nikogo nie uraziłem.




Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 4650
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: abubu » środa 30 sty 2019, 06:15

@typek567 ... idąc twoją logiką (zawsze siła = życie i na odwrót, czyli zyskując/tracąc siłę zyskujemy/tracimy i życie), to ten Poszukiwać będzie nieśmiertelny, gdyż siła nie może spaść poniżej początkowej wartości.
Instrukcja, Strona 4, akapit "Siła" pisze:Siła Poszukiwacza nigdy nie może spaść poniżej jego początkowej wartości Siły (tj. liczby wydrukowanej na karcie Poszukiwacza).
Może to kwestia ogrania tego tytułu, a może i nie, ale ja nie mam problemów z prawidłową (wydaje mi się) interpretacją tej zdolności:
Za każdym razem gdy masz odczytać (np. podczas porównywana skuteczności ataku, wykonywania różnych testów, itp.) wartość początkową Siły (nadrukowaną), zamiast tego sprawdzasz aktualną i całkowitą wartość swojego Życia. Ot tyle ... bez zbędnych dodatkowych komplikacji.

Owszem, Talisman może ma pewne niedomówienia (często jest to kwestią ograniczonego miejsca na kartach dla tekstu). Wówczas można szukać pomocy między innymi na naszym forum. To czy ktoś ją przyjmie czy też nie, zależy już od niego. Spieranie się na temat niejednoznacznej formy zapisu i/lub tłumaczenia, to już inna kwestia. Swoje uwagi możesz również przesłać do wydawcy (FFG lub Galakta) lub właściciela (Games-Workshop). Możliwe, że dzięki nim zaktualizują FAQ lub opublikują nową erratę.

Tak czy inaczej, na końcu pozostaje jeden wniosek: nikt nikomu nie broni grać według własnej interpretacji. Najważniejsze, aby wszyscy współgracze się z tym zgadzali.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.

Awatar użytkownika
ModulO
Necromancer
Necromancer
Necromancer
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Pojedyncze Karty
Plaga Nieumarłych
Posty: 464
Rejestracja: piątek 05 lut 2010, 17:43
Lokalizacja: Katowice
Płeć:

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: ModulO » środa 30 sty 2019, 06:21

@typek567
Jest kilka rodzajów określeń "wartości" co do konkrenej cechy i oznaczają co innego.
Początkowa Siła - wartość na karcie poszukiwacza
Siła "własna" - wartość na karcie poszukiwacza + stożki siły
Siła całkowita - wartość na karcie poszukiwacza + stożki siły + premie z kart dodające do siły (ale nie w trakcie walki)
Siła całkowita w walce - wartość na karcie poszukiwacza + stożki siły + premie z kart dodające do siły, w tym w trakcie walki
Całkowita skuteczność ataku w walce - wartość na karcie poszukiwacza + stożki siły + premie z kart dodające do siły, w tym w trakcie walki, + rzut kością za atak

Gwiazdka na karcie opętanego wskazuje na wartość na karcie Poszukiwacza, czyli chodzi o wartość początkową. Ok, mamy już wyjaśnione o jakiej wartości mówimy.
Jest zasada, że cecha (Siła lub Moc) nie może spaść poniżej wartości początkowej, a więc nici z matematyki o której się rozpisujesz bo dochodzą dodatkowe zasady. W matematycie równe to równe, ale nie w Talismanie bo są dodatkowe zasady które musisz uwzględnić.

Opętany posiada wartość Życia równą 5, a więc posiada także wartość Siły (początkową) równą 5.
Rozpatrzmy teraz wszystkie przypadki otrzymywania Życia i Siły i ich utraty.
Opętany otrzymuje 1 punkt Siły. A więc, dobiera 1 stożek Siły. Ma teraz już 6 siły całkowitej. Początkowej dalej ma 5 równej z ilością punktów Życia.
Opętany otrzymuje 1 punkt Życia. A więc, dobiera 1 stożek Życia. Zwiększa się także, poczatkowa wartość jego Siły, teraz ma równe 6, równe z ilością Życia.
Opętany traci 1 punkt Siły. Jeżeli nie ma żadnych stożków Siły to nic nie traci, poniważ wartość nie może spaść poniżej początkowej wartości, którą określa ilośc punktów Życia.
Opętany traci 1 punkt Życia. Opętany traci także 1 punkt początkowej Siły (nie stożek Siły, te zostają). Czyli jeśli będzie miał Życie 4 to także będzie miał Siłę początkową równą 4.

Nie da się już tego wytłumaczyć prościej :)




Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 4650
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: abubu » środa 30 sty 2019, 06:37

W ramach uzupełnienia:
Instrukcja, strona 6, "Przykład określania Siły Poszukiwacza" pisze:Wojownik (wartość Siły 4) posiada dodatkowe 2 żetony Siły, Magiczny Pas (Magiczny Przedmiot, który zwiększa Siłę o 1), Miecz (Przedmiot, który zwiększa Siłę o 1, ale tylko w trakcie walki) i Jednorożca za towarzysza (Przyjaciel, który zwiększa Siłę o 1).

Jego całkowita Siła wynosi 8 (wartość Siły 4, plus 2 punkty za żetony Siły i po 1 punkcie za Jednorożca i za Magiczny Pas).

W trakcie walki jego całkowita Siła wynosi 9, może bowiem korzystać z Miecza.

W trakcie rozgrywki trafia na Przeklętą Polanę, gdzie nie może liczyć na premie do Siły zapewniane przez Przedmioty i Magiczne Przedmioty. Kiedy przebywa na tym obszarze, jego całkowita Siła, nawet podczas walki, wynosi 7 (wartość Siły 4, plus 2 punkty za żetony Siły i 1 punkt za Jednorożca).
Owa "wartość Siły 4" jest to wartość nadrukowana na karcie Poszukiwacza (Wojownik).
Opętany, zdolność 3 pisze:Wartość twojej Siły jest równa twoim aktualnym punktom życia.
Analogicznie więc przy zdolności Opętanego, wartość Siły (czyli "nadrukowana") jest równa aktualnym punktom życia (czyli liczbie żetonów życia + ewentualne modyfikatory).

Innymi słowy, nie widzę tu niedomówienia / niejednoznaczności / itp. Wszystko jest zgodne z zasadami i oczywiste (dla osoby znającej zasady gry). :)


Ps. Zapewne posiadasz instrukcję, ale na wszelki wypadek podaję źródło:
instrukcja - http://galakta.pl/download/talissman_instrukcja.pdf
opis zdolności poszukiwaczy - http://tesgir.pl/talisman-magia-i-miecz-poszukiwacze/


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.

Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 5136
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 32

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Rogo » środa 30 sty 2019, 06:41

Ale wiecie, że Typek ma rację, że nie zostało to zbyt pięknie napisane? Instrukcja mówi tylko o początkowej wartości siły i całkowitej sile.

Ale trzeba po prostu przyjąć, że wartość równą się ta początkowa, wydrukowana na karcie.

A co do równości (matematyka alert!), to jest relacją równoważności, czyli jest zwrotna, przechodnia i symetryczna, a to ostatnie oznacza, że działa w dwie strony. Ale tu jest sprzężenie tylko początkowej wartości siły z życiem, stożki siły na życie nie wpływają.

I już nie ma co rozgrzebywać tematu, sprawa jest prosta :)


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 4650
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: abubu » środa 30 sty 2019, 06:44

Rogo pisze:
środa 30 sty 2019, 06:41
Ale wiecie, że Typek ma rację, że nie zostało to zbyt pięknie napisane? Instrukcja mówi tylko o początkowej wartości siły i całkowitej sile.
Nie do końca ... porównaj powyższy przykład :) Instrukcja jasno mówi o wartości Siły (na przykładzie Wojownika) a zdolność Opętanego odnosi się właśnie do wartości Siły. Nie ma tu niejasności ani błędu zapisu.

Dodano po 6 minutach 50 sekundach:
No i instrukcja rzeczywiście wyróżnia:
- wartość Siły (wartość nadrukowana / początkowa)
- całkowitą Siłę (wartość Siły + żetony + wszystkie modyfikatory ale bez tych działających podczas walki)
- całkowitą Siłę w trakcie walki (całkowita Siła z uwzględnieniem modyfikatorów działających tylko podczas walki)
- skuteczność ataku (Skuteczność ataku to suma jej Siły [całkowita Siła w trakcie walki] i jej rzutu ataku)


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.

Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 5136
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 32

Re: Zbiór niejasności, dotyczących zasad gry wraz z odpowiedziami

Post autor: Rogo » środa 30 sty 2019, 06:55

Pisałeś to gdy ja pisałem swoje.

Szkoda, że zasada jest opisana w przykładzie ;)

Niemniej jak na karcie przy sile jest gwiazdka, a zdolność mówi, że wartość siły jest równa obecnemu życiu, to tu akurat Typek nie ma racji i szuka problemu na siłę (na siłę na siłę, klimacie suchara? :D)


Czas umierać.


ODPOWIEDZ