Strona 1 z 1

Podwójne staty

: poniedziałek 18 lis 2013, 14:19
autor: misty01
Witam.
Gramy od jakiegoś już czasu i przy ostatniej rozgrywce pojawił się problem dotyczący podwójnych statystyk potwora (np. siła:8, moc:8) Wydawało mi się oczywistym, że statystyki ( mówiąc kolokwialnie urocze czerwone bądź niebieskie stożki) dodaje się według tego czym się danego stwora pokonało - czyli atakuję takiego (przykładowo) smoczka siłą, więc jest to trofeum do siły (czyli wymieniam go na wspomniane już czerwone stożki), jednak moi towarzysze gry stwierdzili, że bzdura, bełkot, nie i nie, zostałam przegłosowana. Czyli bohater zatakował takiego potworaska (siła i moc po 8) siłą i... wziął żeton mocy.

Teraz moje pytanie - kto ma racje?

: poniedziałek 18 lis 2013, 15:45
autor: Mały Nemo
Cześć,

To jest na dwoje babcia wróżyła. W tej chwili trudno to stwierdzić, może FAQ (jak zostanie zaktualizowany) podpowie jak taką sytuację rozstrzygnąć.

Aczkolwiek osobiście skłaniam się do opinii Twoich kolegów - po pokonaniu takiego Wroga bierzesz go jako trofeum. Na koniec swojej tury możesz wymienić trofea na dowolne punkty atrybutów. Podczas tego kroku gra nie sprawdza w jaki sposób otrzymałaś dane trofeum; gra tylko sprawdza, iż masz trofeum, które możesz teraz wymienić, o Sile oraz Mocy naraz, więc możesz je użyć albo by otrzymać punkt Siły, albo Mocy.

: poniedziałek 18 lis 2013, 16:36
autor: Wiktor
Nemomon pisze:Podczas tego kroku gra nie sprawdza w jaki sposób otrzymałaś dane trofeum; gra tylko sprawdza, masz trofeum, które możesz teraz wymienić, o Sile oraz Mocy naraz, więc możesz je użyć albo by otrzymać punkt Siły, albo Mocy.
"Iż" czy "czy" ?

: poniedziałek 18 lis 2013, 16:40
autor: Mały Nemo
"iż". Sprawdza iż (aktualnie) masz/posiadasz trofeum, które można wymienić.

: poniedziałek 18 lis 2013, 17:11
autor: Xan
A co jeśli do wora wrzucić jeszcze trzecią opcję, dzięki której za trofeum (siła i moc po 8) można byłoby otrzymać po jednym żetonie Siły i Mocy?

Osobiście jednak podzielam zdanie Nemo i tak też zawsze grałem.

: poniedziałek 18 lis 2013, 17:15
autor: Mały Nemo
Za dobrze by było, gdyby jeden taki potworek zwiększał wsio atrybuty. Poza tem jest problem z chińskim smokiem i kultystami któregośtamseCadorusa Smoka, którzy nie mają atrybutów powyżej 6 - czyli nie wiadomo by było, czy takie trofea można łączyć z innymi zwykłymi trofeami.

: poniedziałek 18 lis 2013, 17:34
autor: Xan
Nemomon pisze:Za dobrze by było, gdyby jeden taki potworek zwiększał wsio atrybuty. Poza tem jest problem z chińskim smokiem i kultystami któregośtamseCadorusa Smoka, którzy nie mają atrybutów powyżej 6 - czyli nie wiadomo by było, czy takie trofea można łączyć z innymi zwykłymi trofeami.
Zależy od ilości takich Wrogów z dwoma atrybutami naraz. Jeżeli byłoby ich względnie mało, to teoretycznie można by było coś takiego puścić.

Przydałby się na tę kwestię FAQ jak nigdy. :)

: poniedziałek 18 lis 2013, 19:47
autor: Rebelix
A ja akurat twierdzę, że takie "podwójne" potwory zaliczają się do obu kategorii a nie tylko do jednej którą sobie wybieramy.

Zgodnie z instrukcją:

"Poszukiwacz otrzymuje jeden żeton Siły za każde 7 punktów Siły znajdujące się na kartach trofeów, które wymienia."

"Poszukiwacz otrzymuje jeden żeton Mocy za każde 7 punktów Mocy znajdujące się na kartach trofeów, które wymienia."


I tak taki Orientalny Smok (Siła 6, Moc 6) daje 6 punktów Siły oraz 6 punktów Mocy. A zatem jeśli dołożyć do tego Dzika (Siła 1) i jakieś Widziadło (Moc 1) to wymieniając wszystkie te 3 trofea wymieniamy 7 punktów Siły i 7 punktów Mocy a zatem dostajemy 1 żeton Siły i 1 żeton Mocy. Mało tego na planszy Miasta w Akademii "oczka" na kartach się sumują bez podziału na Siła/Moc dlatego jak dołożymy do takiego Orientalnego Smoka np. jakieś zwierzę Siła 2 to łącznie na kartach trofeów mamy 14 punktów i możemy to wymienić na 2 żetony Siły lub 2 żetony Mocy lub po 1 z każdego.

I nie, to nie jest za dobrze bo takich potworków z podwójnymi statystykami jest jak na lekarstwo w grze.

: poniedziałek 18 lis 2013, 19:55
autor: Rogo
Jak by nie patrzeć - argument Rebelixa jest poparty instrukcją - dla mnie więc wygrał ten spór.

Nie zgodzę się tylko z jednym stwierdzeniem:
Rebelix pisze:I nie, to nie jest za dobrze bo takich potworków z podwójnymi statystykami jest jak na lekarstwo w grze.
Nieważne ile ich jest - jest za dobrze :P

Ale skoro instrukcja mówi jak wspominałeś - tak być musi. Tylko FAQ, które nieraz przeczy zasadom z instrukcji, może to zmienić :P

: poniedziałek 18 lis 2013, 20:00
autor: Rebelix
Rogo pisze:Nie zgodzę się tylko z jednym stwierdzeniem:
Rebelix pisze:I nie, to nie jest za dobrze bo takich potworków z podwójnymi statystykami jest jak na lekarstwo w grze.
Nieważne ile ich jest - jest za dobrze :P
Taa.. a później ludzie mocno zbulwersowani, że partyjka trwa 4 godziny a nie 90 minut tak jak jest napisane na pudełku. ;)

: poniedziałek 18 lis 2013, 20:23
autor: Rogo
Więc uważasz, że te kilka stworków z podwójnymi statami skraca rozgrywkę niemal trzykrotnie? ;)

: poniedziałek 18 lis 2013, 22:29
autor: Rebelix
Że to przykład podejścia graczy...
"Podwójne" statystyki tych potworków to za dobrze..
Kiścień za tani..
Płaszcz Piór przesadzony bo pozwala pominąć w całości wewnętrzną krainę..
A i w ogóle brakuje takich potworków po siła/moc 20 etc.

A później ej dlaczego nie możemy skończyć partyjki w jeden wieczór?

: wtorek 19 lis 2013, 08:54
autor: Rogo
Partyjka trwa 4 godziny zamiast 1,5, bo gracze zamiast szybko wykonywać swoje tury, to się zajmują pierdołami, a zamiast iść do Krainy Wewnętrznej gdy tylko jest taka możliwość, to się kręcą i zwiedzają planszę, którą okrążyli już kilkadziesiąt razy.

: wtorek 19 lis 2013, 14:21
autor: AsNied
Zainteresowało mnie to pytanie i troszkę poszperałem w necie. Oficjalnej odpowiedzi nie znalazłem, ale na forum FFG takie pytanie już padło. Jeden z użytkowników powiedział, że trofeum powinieneś traktować tak, w jaki sposób je zdobyłeś. Jeżeli walczyłeś na siłę, to możesz je wymienić na punkt siły. Analogicznie jest przy mocy.

Zacząłem się zastanawiać i muszę powiedzieć to ma sens. W instrukcji zapisy mówiące o walce, walce psychicznej, jak i wymianach trofeów, są rozdzielone. W zapisach o walce na siłę jest zapisane, że tych wrogów może później wymienić na punkty siły. Analogicznie jest w przypadku walki psychicznej.

Instrukcja nie przewiduje wrogów o dwóch statystykach, ponieważ w podstawce tacy wrogowie nie występują. Pewnie w drodze produkcji następnych dodatków uznano, że zapisy w instrukcji są jasne. Być może, ale dla autora.

To jak kto gra i tak w większości decydują zasady domowe. Jednak w tym wypadku należy zachować zdrowy rozsądek. Walczyłem na siłę dostaję siłę, walczyłem na moc dostaję moc. Przynajmniej w moich grach tak to się odbywa.

: wtorek 19 lis 2013, 15:37
autor: Rebelix
A co ten zdrowy rozsądek podpowiada Ci kiedy zdobywasz trofeum za pomocą zaklęcia Dotyk Śmierci, czyli wtedy kiedy w ogóle nie walczysz?

: wtorek 19 lis 2013, 15:48
autor: Rogo
Rebelix, mi zdrowy rozsądek nakazuje wziąć Trofeum na Siłę, bo Dotyk Śmierci rzuca się przed Walką (a Walka to ta na Siłę).

: wtorek 19 lis 2013, 15:57
autor: Rebelix
Ale Rogo dziecinadę odstawiasz... po ki **uj? Gość pisze, że dostaje siłę wtedy kiedy walczy na siłę a ja ma po prostu pokazuje przykład kiedy się tak dzieje i bez walki. Bo myślenie, że muszę walczyć na siłę żeby dostać punkt siły albo muszę walczyć na moc żeby dostać punkt mocy jest zwyczajowo błędny.

Żałuję, że ludzie którzy próbują robić wyższą matematykę ze zwykłej gry planszowej mnie drażnią zamiast śmieszyć. Żyło by mi się lżej...

: wtorek 19 lis 2013, 16:24
autor: AsNied
Ten "gość" ma Nick i nie ma co się tak spinać, jeżeli ktokolwiek ma odmienne zdanie. To bardzo niegrzeczne i okazywanie braku szacunku drugiemu rozmówcy ;) /peace

Bardzo prosta sprawa. Jeżeli trofeum zdobywasz w innej sytuacji niż w wygranej jakielkowiek walce, to w zależności od tego jaki efekt to powoduje, tak klasyfikujesz dane trofeum. Np czary z tekstem "przed walką", "w czasie walki", "przed walką psychiczną", itp, dość jasno wskazują jakie to będzie trofeum. Są również karty, które od tak pozwalają zabrać danego Wroga jako trofeum, np. zabójcy w talii miasta - nie pomnę teraz jej nazwy- i wtedy określasz czy bierzesz trofeum na siłę czy na moc. Można dodatkowo takie trofea oznaczać odpowiednim żetonem. Ja kładę trofea poziomo obok danej cechy.

: wtorek 19 lis 2013, 17:14
autor: Łosiu
Nie wiem, jak tu, ale instrukcja MiM mówi TYLKO o kartach pokonanych w walce wrogów. Czyli kart zdobytych inaczej (np. przez Czar) nie można użyć do podniesienia sobie statystyk.

: środa 20 lis 2013, 02:37
autor: Rogo
Rebelix, podałem Ci jasne rozwiązanie przedstawionej przez Ciebie sytuacji.

Rzecz jasna, że każdy będzie grał jak chce. I nie znalazłem w instrukcji zapisu, że Wrogowie pokonani na Siłe są wymieniani na Siłę, a pokonani na Moc - wymieniani na Moc. Znalazłem tylko, że pokonani Wrogowie stają się Trofeami, a na wymianę liczą się punkty z Trofeów (a gdy jest i Siła i Moc - nic na ten temat nie ma).

Wobec powyższego Twoja interpretacja błędną nie jest, nic nie zabrania wymiany takiej karty równocześnie na Siłę i na Moc.

Niemniej gdy ktoś gra, że wymienia się punkty tylko na jeden parametr naraz - moja poprzednia wiadomość może (nie musi) być pomysłem jak sobie radzić w przypadku pokonania Wroga z 2 statystykami w innym sposób niż Walka. Amen xD

: wtorek 10 lut 2015, 02:49
autor: the MackaN
Nie wiem na ile oficjalne są zasady z Cyfrowej Edycji Talizmanu, ale tam działa to tak, że jeśli na trofeum zapisana jest zarówno siła jak i moc, to niezależnie od tego na co pokonaliśmy danego wroga, możemy przy wymianie na punkty, dowolnie wybrać czy traktujemy to trofeum jako SILNE czy MOCNE. Nie możemy też wymienić jednego trofeum zarówno na siłę i na moc. Zawsze jest albo albo.