Strona 1 z 13

Nieoficjalny FAQ do TMIM - zbieranie pytań

: wtorek 10 lis 2009, 19:00
autor: Mały Nemo
Jako, że wydanie oficjalnego, stworzonego przez Fantasy Flight Games, FAQa się przeciąga i już teraz wiemy, iż będzie on zawierał pytania z dodatku Frostmarch, postanowiliśmy w międzyczasie stworzyć nasz własny FAQ. Należy zaznaczyć, iż jest to nieoficjalny FAQ, stworzony przez fanów. Ani Fantasy Flight Games, ani Galakta nie wyrazili zgody na jego publikację na ich własnych stronach.

Na pytania będą odpowiadać dwie osoby, które są odpowiedzialne za błędy (lub ich brak) w polskiej wersji językowej Talisman: Magia i Miecz. Tymi osobami są:

- 8janek8
- Nemomon

Wszystkie zadane pytania systematycznie będą dołączane do pierwszego postu, czyli do tego postu, i po jakimś miesiącu czy więcej zostaną opublikowane odpowiedzi w jednym pliku .pdf w zależności, kiedy skończą się zadawane pytania. Chciałbym zaznaczyć, iż na wszystkie pytania, by uniknąć ewentualnych nieporozumień spowodowanych przeszłymi błędnymi przetłumaczeniami, będziemy odpowiadać w oparciu o najbardziej oryginalną wersję gry, czyli angielską.

Chciałbym również zaznaczyć, iż ten temat jest moderowany, więc wszelkie posty niebędące pytaniami będą usuwane. Wszelkie dyskusje na temat pytań bardzo prosimy umieszczać w tym temacie: http://forum.magiaimiecz.eu/viewtopic.php?t=2117. Mam nadzieję, iż rozumiecie, iż o wiele łatwiej się pracuje, gdy temat jest przejrzysty, nie gdy jest pełny zbędnych komentarzy. Dziękujemy za współpracę.

Możecie zadawać pytania do wszystkich możliwych edycji oraz rozszerzeń Talisman: Magia i Miecz. W szczególności dotyczy to:

- Talisman: Magia i Miecz (Talisman 4th Revised Edition) \\ (TMiM)
- Talisman: Magia i Miecz Żniwiarz (Talisman: The Reaper Expansion) \\ (TR)
- Talisman: Magia i Miecz Podziemia (Talisman: The Dungeon Expansion) \\ (TD)
- Talisman: The Frostmarch Expansion (Talisman: The Frostmarch Expansion) \\ (TF)
- Inne promo karty wydane przez Fantasy Flight Games \\ (TP)

W nawiasie podane są skróty dodatków. Bardzo prosimy, aczkolwiek nie wymagamy, aby w miarę możliwości w nawiasie obok nazwy karty zaznaczyć, z którego dodatku ona pochodzi. Przyspieszy nam to mocno udzielanie odpowiedzi. Prosimy również używać jedynie polskich oraz angielskich nazw kart. Prosimy więc się nie pytać, czy 暗黒神崇拝者 otrzymuje dary za obu pokonanych Wrogów, czy tylko za jednego, gdyż poliglotami nawet my nie jesteśmy i nie znamy nazw kart we wszystkich językach, w jakich ta gra została wydana. Jako, że Talisman: The Frostmarch Expansion nie jest jeszcze tak bardzo powszechny jak wszelkie inne dodatki, prosimy w miarę możliwości o zapodanie pełnego gametekstu karty. Nie jest to wymagane, ale znów na pewno pomoże nam czy innym osobom, które chciałyby przedyskutować tę daną kartę. Miło by było również, gdyby wszelkie pytania zaczynały się od literki Q oraz były umieszczone w jakimś BB tagu, który tworzy tabelkę, np. CODE tag, czy QUOTE tag, np:
Q: Czy Czarownica (TMIM) może odebrać innemu Poszukiwaczowi Czarnego Jednorożca (TR)?

Q: Czy, gdy Poszukiwacz posiadający Złotą Statuetkę (TR) przegra walkę z Przyzwanym Feniksem (TR), traci tę Statuetkę, czy też 1 punkt Życia?
Jeżeli nie czujesz się komfortowo zadając w tym temacie swego pytania, zawsze możesz je wysłać prosto do mnie na adres e-mail: nemomonnemo AT o2 DOT pl Proszę jednak nie przysyłać mi spamu, wystarczająco go mam. Dziękuję.

Życzymy dobrej współpracy :).

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Q: Czy Czarownica (TMIM) może odebrać innemu Poszukiwaczowi Czarnego Jednorożca (TR)?

A: Nie, Czarny Jednorożec stanie się jej Przyjacielem tylko wtedy, gdy sama go pokona. Czarownica może odebrać tylko takich Przyjaciół stworzonych z kart z numerem spotkania innym niż 5, których w tej samej chwili może z powrotem zamienić w takich Przyjaciół. Jeżeli więc sama nie posiada możliwości wskrzeszania kart Wrogów, to nie może odebrać takich Przyjaciół Ghoulowi.
Q: Czy, gdy Poszukiwacz posiadający Złotą Statuetkę (TR) przegra walkę z Przyzwanym Feniksem (TR), traci tę Statuetkę, czy też 1 punkt Życia?

A: Musi stracić 1 punkt Życia. Złota Statuetka chroni jedynie w przypadku walk Poszukiwacz przeciw Poszukiwaczowi. Nie chroni ona w przypadku, gdy jakaś karta zastępuje Poszukiwacza w walce lub w walce psychicznej i walczy zamiast niego.
Q: Jestem Czarnoksiężnikiem, posiadam 1 zaklęcie (postać zawsze posiada 1 zaklęcie), ale to mi nie pasuje a wymienić nie mogę, więc rzucam go lecz nie może się nic stać w efekcie tego zaklęcia następnie odrzucam i dobieram nowe. Czy tak można działać?
zaklęcia np: Alchemia - rzucam zaklęcie ale nie chcę nic wymienić na złoto lub też Zniszczenie - jestem w krainie środkowej, w której nie ma jeszcze żadnych kart przygód więc nie mam jak odrzucić karty.


A: Niestety nie. Każde Zaklęcie musi mieć przynajmniej 1 legalny cel. W przypadku Alchemii musisz wymienić przynajmniej 1 Przedmiot na złoto, inaczej nie możesz rzucić tego Zaklęcia; w przypadku Zniszczenia, jeżeli w danej Krainie nie ma ani jednej karty, którą mógłbyś zniszczyć, to nie możesz rzucić tego Zaklęcia.
Q: Czy Ukryta Kieszeń może być stracona w wyniku Zaklęcia Podmuch Wiatru lub Rozbicie? Czy zaklęciem Rozbicie możemy zniszczyć Przedmiot/Magiczny Przedmiot znajdujący się w Ukrytej Kieszeni?

A: Tak, zarówno Ukryta kieszeń jak i Przedmioty się w niej znajdujące mogą zostać poddane działaniu wymienionych wyżej Zaklęć.
Q: Czy Zaklęcie Ostrzenie działa też na Magiczną Broń?

A: Działa na każdą Broń, bez względu na to, czy jest ona magiczna, czy nie.
Q: Co z sytuacją gdy posiadając Zabójcę Demonów trafiamy na obszar gdzie należy ciągnąć kartę przygody (np. Pola) ale na tym obszarze leży już karta Przygody (np. Jezioro Życia). Czy należy w takiej sytuacji należy też wylosować jedna dodatkową kartę?

Tak, zawsze musisz wyciągnąć o 1 kartę więcej, niźli nakazuje instrukcja. Jeżeli jakaś karta aktualnie leży na danym obszarze, to trzeba wylosować ich tylko tyle, aby było +1 kart.

: środa 11 lis 2009, 11:13
autor: Kufir
Pięknie Nemo, kolejny genialny temat, aż muszę wystawić zasłużona pochwałę =D>

Dobre dwa pytania już zostały zadane, mam nadzieję iż pojawią się w tym FAQ.
Większość spornych kwestii już co prawda rozwiązaliśmy na forum, ale gdy coś nowego się znajdzie na pewno tutaj zamieszczę.

[ Komentarz dodany przez: Nemomon: Sro Lis 11, 2009 1:48 pm ]
Proszę od tego postu zadawać rzeczowe pytania :). Ten post potraktuję jako zadanie wyżej wymienionych pytań.

[ Dodano: Pią Lis 13, 2009 5:27 pm ]
Pytania które być może były już omawiane ale na pewno powinny znaleźć się w FAQ.
(Dodatek Żniwiarz)


Q: Czy Ukryta Kieszeń może być stracona w wyniku Zaklęcia Podmuch Wiatru lub Rozbicie?



Q: Czy zaklęciem Rozbicie możemy zniszczyć Przedmiot/Magiczny Przedmiot znajdujący się w Ukrytej Kieszeni?



Q: Czy Zaklęcie Ostrzenie działa też na Magiczną Broń?


[ Dodano: Nie Lis 15, 2009 5:20 pm ]
Q: Co z sytuacją gdy posiadając Zabójcę Demonów trafiamy na obszar gdzie należy ciągnąć kartę przygody (np. Pola) ale na tym obszarze leży już karta Przygody (np. Jezioro Życia). Czy należy w takiej sytuacji należy też wylosować jedna dodatkową kartę?

: czwartek 19 lis 2009, 00:46
autor: 8janek8
Zainteresowanym sugeruję, aby wpisywali swoje pytania, bo ze względu na pojawienie się oficjalnego FAQa, czas na powstanie polskiej wersji prawdopodobnie uległ dosyć znacznemu skróceniu.

Sorry Nemo za zaśmiecanie, ale to info wydaje mi się stosowne w tym momencie.

: czwartek 19 lis 2009, 07:02
autor: YoJin
A mam takich kilka błahych z ostatniej (bardzo dawnej sesji):

1. Czy w wew. krainie za kazdym razem po kroczeniu tam musimy zadania wykonywac od nowa?

2. Czy czary do rzucania w dowolnym momencie, przy postaciach muszących posiadać zawsze jeden czar, można rzucac cały czas ?

3. Jeśli zły/dobry gracz wylosuje zaklecie, którego nie moze użyć gdyż jest wbrew jego charakterowi, musi zatrzymac je az do momentu gdy bedzie mogl go rzucić (co czasami jest niemożliwe) czy moze wymienic na inne?

: piątek 27 lis 2009, 18:55
autor: M.Portal82
Witam!

Q: 1.Gracz będący na Koronie Władzy został zamieniony w Ropuche przez zaklęcie Przypadek. Wiadomym jest że traci wszystkie przedmioty itp. Według tego co zrozumiałem z instrukcji, tura gracza składa się z ruchu i badania obszaru.
Czyli gracz zamieniony w Ropuche powinien wykonać ruch na Doline Ognia, lub NIE powinien, gdyż nie może posiadać Przedmiotów (Talizmanu) i zosaje tam gdzie jest.

Q: 2.Czy gracz pod postacią Ropuchy, będący na obszarze Korony Władzy może rzucać zaklęcie Rozkazu? (Na karcie pisze, że NIE może rzucać zaklęć)

Pozdrawiam.

: poniedziałek 14 gru 2009, 00:14
autor: Kufir
Q. Jedna z umiejętności Gladiatora (Z dodatku Podziemi) brzmi:
Trenujesz swych Przyjaciół, by pomagali ci w walce. Możesz użyć wszystkich, żadnego lub wybranych Przyjaciół w walce.
Każdy z nich daje ci 1 punkt do skuteczności. Jeżeli przegrasz walkę, zwycięzca może dodatkowo zabić jednego z Przyjaciół, którzy walczyli z tobą,
jako dodatkową nagrodę za pokonanie ciebie.

Czy po przegranej walce z wrogiem/istotą Gladiator też traci Przyjaciela użytego w walce?
Jeśli tak, to kto wybiera którego ma stracić ?


Czy, Gladiator może trenować Muła, Konia z Wozem, Rumaka itp. oraz tych przyjaciół którzy już dodają punkty Siły ze swej natury do Siły Poszukiwacza?

: poniedziałek 14 gru 2009, 00:20
autor: Artownik
Bardzo ciekawy problem.

Mówiłem, że Muł jako Przyjaciel to nie jest dobry pomysł. :P

Natomiast chyba nie można trenować tych co już zwiększają Siłę, ale opis w sumie sugeruje co innego.

: poniedziałek 14 gru 2009, 00:21
autor: Mały Nemo
Kufir pisze:Czy po przegranej walce z wrogiem/istotą Gladiator też traci Przyjaciela użytego w walce?
Jeśli tak, to kto wybiera którego ma stracić ?
Nie, tylko po przegranej walce z innym Poszukiwaczem.
Kufir pisze:Czy, Gladiator może trenować Muła, Konia z Wozem, Rumaka itp. oraz tych przyjaciół którzy już dodają punkty Siły ze swej natury do Siły Poszukiwacza?
Tak, Gladiator może trenować wszystkich swoich Przyjaciół, zarówno tych, którzy mu już dają jakieś punkty, tych, którzy są negatywnymi Przyjaciółmi (np. Błazen), tych, którzy są Przyjaciółmi z eventu (np. Czarny Jednorożec), czy w końcu tych, którzy są bardzo dziwnymi Przyjaciółmi (np. Koń z wozem).

: poniedziałek 14 gru 2009, 00:25
autor: Kufir
Artownik pisze:Bardzo ciekawy problem.

Mówiłem, że Muł jako Przyjaciel to nie jest dobry pomysł. :P

Natomiast chyba nie można trenować tych co już zwiększają Siłę, ale opis w sumie sugeruje co innego.

Muł Przyjaciel to bardzo dobry pomysł.
Ale uważam iż Gladiator nie powinien móc trenować Muła ani Konia z Wozem.
Tak samo jak z Koniem, Rumakiem, czy z Koniem i Wozem nie powinno wchodzić się do ewidentnie ciasnych i ciemnych Podziemi. (Muły są wyjątkiem, bo pracują w kopalniach a poza tym ktoś musi nam te przedmioty nosić w tych Podziemiach).

Ale to chyba temat o FAQ Oryginalnym a nie home rules. ;-)

: poniedziałek 14 gru 2009, 00:29
autor: Mały Nemo
Heh, prosiłem, aby wszelkie komentarze wędrowały gdzie indziej, a temat ten nie był spamowany dyskusjami, a jedynie pytaniami. A Ty Artownik, prosiłbym, abyś nie odpowiadał na pytania według "wydaje mi się".

"Jutro" posprzątam ten temat, dzisiaj mi już się nie chce.

: poniedziałek 14 gru 2009, 16:07
autor: 8janek8
To zamin posprzątasz tą dyskusję w inne miejsce, to wrzucę jeszcze jednego "śmiecia" ;)
Kufir pisze:Tak samo jak z Koniem, Rumakiem, czy z Koniem i Wozem nie powinno wchodzić się do ewidentnie ciasnych i ciemnych Podziemi. (Muły są wyjątkiem, bo pracują w kopalniach a poza tym ktoś musi nam te przedmioty nosić w tych Podziemiach).

Ale to chyba temat o FAQ Oryginalnym a nie home rules. ;-)
Niestety zaszkodziłoby to grze - graczy należy zachęcać aby odwiedzali takie Krainy jak Podziemia. A takie zabiegi zadziałałyby odwrotnie.

Co do Gladiatora to w faqu chciałbym aby sprecyzowano, czo po przegranej walce zwycięzca może zabić wybranego przez siebie Przyjaciela czy losowo (bo nie jest to sprecyzowane do samego końca). Oczywiście jestem za opcja ze zwycięzca wybiera ofiarę.

: poniedziałek 14 gru 2009, 16:10
autor: Mały Nemo
Nemomon pisze:Co do Gladiatora to w faqu chciałbym aby sprecyzowano, czo po przegranej walce zwycięzca może zabić wybranego przez siebie Przyjaciela czy losowo (bo nie jest to sprecyzowane do samego końca). Oczywiście jestem za opcja ze zwycięzca wybiera ofiarę.
If a character defeats you in battle, he
may kill
one of your Followers that fought
with you,


Jest jak najbardziej sprecyzowane.

: poniedziałek 14 gru 2009, 16:21
autor: Kufir
Q. Czy zaklęcie Toadify działa także na istoty z Zewnętrznej Krainy (np. Wilkołaka)?

: poniedziałek 14 gru 2009, 16:25
autor: Mały Nemo
Kufir pisze:Q. Czy zaklęcie Toadify działa także na istoty z Zewnętrznej Krainy (np. Wilkołaka)?
Tak, Toadify! możemy rzucić na dowolną istotę (reprezentowaną przez obszar lub kartę) oraz na innego Poszukiwacza, ale jedynie wtedy, gdy przystępujemy do walki z nim.

: poniedziałek 14 gru 2009, 19:42
autor: Kufir
Q. W przypadku gdy mamy Przyjaciela Chowańca i losujemy 3 karty Zaklęć. Ciągniemy 3 karty + 3 , czy 3 +1 ?

: poniedziałek 14 gru 2009, 19:46
autor: Mały Nemo
Kufir pisze:Q. W przypadku gdy mamy Przyjaciela Chowańca i losujemy 3 karty Zaklęć. Ciągniemy 3 karty + 3 , czy 3 +1 ?
Ciągniesz 1 dodatkowe Zaklęcie.

: poniedziałek 14 gru 2009, 19:48
autor: Kufir
Q. Czy właściciel Krzyża czy też Poszukiwacz Kapłan, pokonuje też automatycznie Istoty - Duchy? Jeśli tak, to co w przypadku gdy atakujemy Pana Ciemności na Moc?

: poniedziałek 14 gru 2009, 19:58
autor: 8janek8
Nemomon pisze:
Kufir pisze:Q. Czy zaklęcie Toadify działa także na istoty z Zewnętrznej Krainy (np. Wilkołaka)?
Tak, Toadify! możemy rzucić na dowolną istotę (reprezentowaną przez obszar lub kartę) oraz na innego Poszukiwacza, ale jedynie wtedy, gdy przystępujemy do walki z nim.
niestety nie mogę się zgodzić:
instrukcja str.18 pisze:Na istoty z Krainy Wewnętrznej nie działają Zaklęcia, nie można się
też im wymykać.
+
instrukcja str.15 pisze:efekt zakazu posiada pierwszeństwo przed innymi zdolnościami i efektami.
Nemomon pisze:
Kufir pisze:Q. W przypadku gdy mamy Przyjaciela Chowańca i losujemy 3 karty Zaklęć. Ciągniemy 3 karty + 3 , czy 3 +1 ?
Ciągniesz 1 dodatkowe Zaklęcie.
Tutaj póki co sprawa wygląda taK:
1.Ciągniemy 1-sze zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
2. Ciągniemy 2-gie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
3. Ciągniemy 3-cie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)

Nie widzę powodu dla którego miałoby być inaczej

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:09
autor: Mały Nemo
8janek8 pisze:
Nemomon pisze:
Kufir pisze:Q. Czy zaklęcie Toadify działa także na istoty z Zewnętrznej Krainy (np. Wilkołaka)?
Tak, Toadify! możemy rzucić na dowolną istotę (reprezentowaną przez obszar lub kartę) oraz na innego Poszukiwacza, ale jedynie wtedy, gdy przystępujemy do walki z nim.
niestety nie mogę się zgodzić:
instrukcja str.18 pisze:Na istoty z Krainy Wewnętrznej nie działają Zaklęcia, nie można się
też im wymykać.
+
instrukcja str.15 pisze:efekt zakazu posiada pierwszeństwo przed innymi zdolnościami i efektami.
Ale Kufirowi chodziło o Wilkołaka wyciągniętego jako kartę Przygody (czyli Przyjaciel zamieniony w Wilkołaka), która może zostać wyciągnięta w Zewnętrznej Krainie :P Oczywiście w tym drugim przypadku Wilkołaka masz rację, ale on jest w Wewnętrznej, nie Zewnętrznej.

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:12
autor: Kufir
Nie zrozumieliśmy się, chodziło mi o Wilkołaka z Wewnętrznej Krainy ale OK, jest to już wyjaśnione.


Co z moim pytaniem dotyczącym Kapłana i Krzyża?

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:12
autor: Mały Nemo
8janek8 pisze:Tutaj póki co sprawa wygląda taK:
1.Ciągniemy 1-sze zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
2. Ciągniemy 2-gie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
3. Ciągniemy 3-cie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)

Nie widzę powodu dla którego miałoby być inaczej
Ciągniemy naraz te karty Zaklęć, więc powinnyśmy stosować zasadę Mrocznej Kultystki, która otrzymuje Dar Chaosu tylko raz, nawet, jeżeli jednocześnie pokonala dwu lub więcej Wrogów.

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:14
autor: 8janek8
EDIT

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:14
autor: Mały Nemo
Kufir pisze:Q. Czy właściciel Krzyża czy też Poszukiwacz Kapłan, pokonuje też automatycznie Istoty - Duchy? Jeśli tak, to co w przypadku gdy atakujemy Pana Ciemności na Moc?
Pan Ciemności nie jest Duchem, nie ma określonego typu (jak zresztą prawie każda inna istota), więc nie możesz pokonać go automatycznie używając Krzyża ani zdolności Kapłana.

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:18
autor: Kufir
Nemomon pisze:
8janek8 pisze:Tutaj póki co sprawa wygląda taK:
1.Ciągniemy 1-sze zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
2. Ciągniemy 2-gie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)
3. Ciągniemy 3-cie zaklęcie - podoba nam się zostawiamy, nie podoba się odrzucamy i ciągniemy nowe (to musimy zachować)

Nie widzę powodu dla którego miałoby być inaczej
Ciągniemy naraz te karty Zaklęć, więc powinnyśmy stosować zasadę Mrocznej Kultystki, która otrzymuje Dar Chaosu tylko raz, nawet, jeżeli jednocześnie pokonala dwu lub więcej Wrogów.

Teraz ja się nie mogę zgodzić:
"Za każdym razem gdy pokonasz Wroga [...[] rzuć kostką aby otrzymać dar od Sił Ciemności. [...]"

Jeśli pokonasz dwóch wrogów, dostajesz dwa dary, dlaczego miało by być inaczej?

[ Dodano: Pon Gru 14, 2009 8:24 pm ]
Nemomon pisze:
Kufir pisze:Q. Czy właściciel Krzyża czy też Poszukiwacz Kapłan, pokonuje też automatycznie Istoty - Duchy? Jeśli tak, to co w przypadku gdy atakujemy Pana Ciemności na Moc?
Pan Ciemności nie jest Duchem, nie ma określonego typu (jak zresztą prawie każda inna istota), więc nie możesz pokonać go automatycznie używając Krzyża ani zdolności Kapłana.

Hmmm. A nie jest tak iż każdy Przeciwnik z którym zmierzymy się w TMIM na Moc to właśnie Duch ? (prócz Poszukiwacza). Jeśli jest inaczej podacie argumentację.

: poniedziałek 14 gru 2009, 20:26
autor: Mały Nemo
Z FAQa wydanego przez FFG:
official FAQ (translate 8Janek8) pisze:P2: Jeżeli dwie karty Wrogów z tym samym numerem spotkania walczą w jakiejkolwiek walce jako jeden Wróg, to czy po ich pokonaniu Mroczna Kultystka otrzymuje dwa dary od Sił Ciemności, czy tylko jeden?

O: Tylko jeden dar.


[ Dodano: Pon Gru 14, 2009 8:27 pm ]
Kufir pisze:Hmmm. A nie jest tak iż każdy Przeciwnik z którym zmierzymy się w TMIM na Moc to właśnie Duch ? (prócz Poszukiwacza). Jeśli jest inaczej podacie argumentację.
Nie, są jeszcze Kultyści oraz Żywiołaki.