Strona 1 z 1

Poltergeist i Wiedźma

: czwartek 08 sty 2009, 17:44
autor: Mithrandir'ek
Grałem z bratem i kolegą i wybuchła kłótnia. Stanąłem na polu "Ruiny" i zgodnie z instrukcją wyciągnąłem 2 karty w następującej kolejności: Poltergeist i Klątwa Wiedźmy, więc wziąłem poltergeista, następnie wziąłem wiedźmę, a poltergeista wyrzuciłem na stosik kart odrzuconych. Kłótnia wybuchła o to, że poltergeist również rzuca klątwę, jak wiedźma, więc nie powinien być odrzucony, dopóki nie przejdę za rzekę*. Czy można mieć razem wiedźmę i poltergeista, czy nie?

* Rozwiązaliśmy ten problem glosowaniem, niestety wyszło, że musiałem biegać z wiedźmą i poltergeistem po mapie, ale tylko na tym zyskałem, bo w niewielkiej odległości od siebie wylosowałem "Jezioro życia" i "Magiczny strumień" (oczywiście zyskałem prawie wszystkie punkty życia i siły), a gdy szedłem do strażnika, odkryłem "Fontannę mądrości" (zdobyłem wszystkie 4 punkty). Tak zaopatrzony przeszedłem rzekę, szybko zdobyłem talizman i wyruszyłem po koronę (do której cudem dotarłem, zginąłbym przy demonach, gdybym przed walką nie rzucił czaru "Uzdrowieni"), a oni męczyli się na zewnętrznej krainie. Oczywiście wybiłem ich rozkazem, zanim mnie dogonili. Ich miny były bezcenne.

: czwartek 08 sty 2009, 17:52
autor: Kufir
Wiele jest interpretacji tej zasady. Ja gram tak że, ani Potera ani wiedźmy nie można odrzucić samemu (to oczywiste). Można jednak je zabrać czarem Mesmeryzm, można ich stracić w pw świątyni jeśli się wyrzuci 4. (Wyjątkiem jest tutaj wieża wampira i dla mnie też przepaść - za łatwo by było się ich pozbyć)

: czwartek 08 sty 2009, 17:59
autor: Mithrandir'ek
Minie chodzi głównie o to,jeśli czy mając poltergeista wylosujemy klątwę wiedźmy, możemy go odrzucić (na karcie pisze: "odrzuć wszystkich przyjaciół", a poltergeist ma status przyjaciel)

: czwartek 08 sty 2009, 18:01
autor: Kufir
Jeśli najpierw posiadamy Potera a dopiero później Wiedźmę, możemy (musimy) odrzucić potera.

: czwartek 08 sty 2009, 18:02
autor: 7Tristan
A ja odróżniam karty które są nazwane "przyjaciel" od kart które mają charakter przyjaciela(wiedźma lub poltergeist) ,traktuje je tak samo jak prawo bankowe dzieli umowy ,które zawiera bank: umowy bankowe i umowy o charakterze bankowym ,a nie wgłębiając się w szczegóły mimo iż jedno i drugie jest umową zawieraną przez bank to nie są to te same umowy i różne zasady się ich trzymają...

Poza tym zwróćmy uwagę na wykładnie językową: na tych kartach pisze ,że musisz ich wziąć jako przyjaciół ,a nie że są(będą) Twoimi przyjaciółmi - co mam nadzieje widocznie ukazuje różnice.

Ps logika dla prawników się kłania :P :D

: czwartek 08 sty 2009, 18:13
autor: Mithrandir'ek
dla mnie karta podpisana "przyjaciel" jest kartą przyjaciela, a na karcie wiedźmy pisze "(...)Wszyscy twoi pozostali Przyjaciele natychmiast cię opuszczają - odrzuć ich karty".
Myślę, że jeśli słowo Przyjaciel jest z dużej litery, oznacza ometkowanie karty.

: czwartek 08 sty 2009, 18:21
autor: Kufir
Ja też już przestałem zagłębiać się w szczegóły, bo gra ma tyle niejasności że ciężko to wszystko już zapamiętać. Przyjaciel to przyjaciel, z tym ze wiedzmy i potera nie można się pozbyć od tak sobie.

: czwartek 08 sty 2009, 18:24
autor: Mithrandir'ek
Ja nie chce pozbyć się portera tak sobie, tylko za pomocą klątwy wiedźmy :-)

[ Dodano: Czw Sty 08, 2009 6:32 pm ]
Szkoda, że problemu nie można jednoznacznie rozwiązać

: czwartek 08 sty 2009, 18:37
autor: Katiusha
Nie wiem jak w nowym MiMie/Talismanie są "ometkowane" te dwie karty, ale w starym maja status jako Zdarzenie (1), a nie Przyjaciel (5).
Zatem tych dwóch kart nie traktuje jak Przyjaciół "pełnoprawnych" i zapis na karcie Przekleństwo (Wiedzma) dotyczy tylko tych ze statusem Przyjaciel (5) i tylko oni mnie opuszczają.
Nie dotyczy to np oswojonych Zwierząt-Wrogów (2) które tez są "niby" Przyjaciółmi i jeszcze przykładowo Błazna (1) który przyczepia sie do Poszukiwacza na takiej samej zasadzie co Poltergeist i Wiedźma.

Więc wg mnie Poltergeist powinien zostać po napotkaniu przez Poszukiwacza Wiedzmy.

: czwartek 08 sty 2009, 18:43
autor: Kufir
I pod tym względem w starym MIMie nie było problemów , tutaj nasi znawcy w Talisman Island pozmieniali gatunek kart ale w instrukcji już dodatkowej adnotacji nie zamieścili. Śmieszni są dla mnie Ci panowie. Fuszere generalnie odwalili jeśli chodzi o zasady, taką samą jak polscy tłumacze.

: czwartek 08 sty 2009, 19:24
autor: Mithrandir'ek
Aż żem przejrzał wszystkie karty zdarzeń, rzeczywiście wszyscy przyjaciele mają status (5), a klątwa wiedźmy i poltergeist status (1). Czyli wychodzi na to że problem rozwiązany:
mając przy sobie poltergeista po wyciągnięciu klątwy wiedźmy nie wyrzucamy go. Tego właśnie chciałem się dowiedzieć, dzięki za pomoc.

: czwartek 08 sty 2009, 19:57
autor: 8janek8
Hmm... dlaczego Numer Spotkania, a nie Rodzaj miałby świadczyć o charakterze danej karty?

Przy okazji pozwolę sobie przytoczyć gorącą dyskusję na temat "Poltergeista" i "Klątwy Wiedźmy" z forum polskiego wydawcy, która zaczyna się od tej strony i nad którą nadal trwa debata: Galakta

Miłego czytania ;)
I tak, aby nikogo nie podburzać - każdy gra tak jak chce, tak żeby zabawy było jak najwięcej :)

: czwartek 08 sty 2009, 20:02
autor: Mithrandir'ek
8janek8 pisze:każdy gra tak jak chce, tak żeby zabawy było jak najwięcej
Już gdzieś był poruszony wątek konsekwencjami tego podejścia...
chaos na międzymiastowych lub konwentowych turniejach, lepiej ustalić jedną uniwersalną zasadę. A poza tym z klątwą wiedźmy i poltergeistem razem gra jest trudniejsza.

: czwartek 08 sty 2009, 20:06
autor: Rogo
Każdy interpretuje zasady po swojemu :P
Ja uważam, że jak masz się pozbyć WSZYSTKICH Przyjaciół, a wg zdolności możesz brać niektórych Wrogów za Przyjaciół, Błazna, Poltergeista bierzesz za Przyjaciół, to Cię opuszczają (Błazen może i głupi, ale z przeklętym gadać nie będzie :P)

: czwartek 08 sty 2009, 20:44
autor: Mithrandir'ek
Zresztą ciekawi mnie, że wszyscy przyjaciele ( za wyjątkiem tych trzech) mają numer spotkania 5, a ta trójca 1. Ewidentnie jest coś z nią nie tak. Zresztą ja w takim wypadku zostawię portera przy wiedźmie.

: czwartek 08 sty 2009, 21:04
autor: Mały Nemo
Mithrandir'ek, Ty mówisz o drugiej edycji, czy też o 4.5?

: czwartek 08 sty 2009, 21:10
autor: Mithrandir'ek
Mówię o edycji 4,5, przecież to dział o Talismanie. Ludzie tutaj opisują błazna, więc myślę, że jest on w Reaperze. Przeglądałem karty od Talismana i wszyscy przyjaciele mają numer 5, a wiedźma i porter numer 1.

: czwartek 08 sty 2009, 21:27
autor: 8janek8
Mithrandir'ek pisze:Mówię o edycji 4,5, przecież to dział o Talismanie. Ludzie tutaj opisują błazna, więc myślę, że jest on w Reaperze. Przeglądałem karty od Talismana i wszyscy przyjaciele mają numer 5, a wiedźma i porter numer 1.
Znowu zapytam - co z tego, że mają inne Numery Spotkań?

: czwartek 08 sty 2009, 21:38
autor: Mithrandir'ek
to, że są to inne karty od standardowych przyjaciół

: czwartek 08 sty 2009, 21:49
autor: 8janek8
Mithrandir'ek pisze:to, żę śa to inne kartyod standardowych przyjaciół
To oczywiste, ale co innego świadczy o tym, że dotyczą ich trochę inne zasady, niż "zwykłych" Przyjaciół.
Jedynie o tym, że należy je rozpatrywać w pierwszej kolejności (chyba że wyciągniemy więcej niż jedną kartę z Numerem Spotkania 1, wtedy rozpatrujemy tę, którą wyciągnęliśmy jako pierwszą).

: czwartek 08 sty 2009, 22:06
autor: Mały Nemo
Jon już podał swoje zdanie w temacie na Galakcie. Tutaj.

: czwartek 08 sty 2009, 22:20
autor: Kufir
No i chyba właśnie najlepiej tak jednak grać. Zostaje jeszcze do wyjaśnienia sprawa Zabójcy bo to co na Talisman Island proponują to nieporozumienie.

: czwartek 08 sty 2009, 22:23
autor: Mały Nemo
Ale zaznaczam, że to tylko jego prywatne zdanie, a nie oficjalna zasada.

: czwartek 08 sty 2009, 23:28
autor: Gamekeeper
Kufir pisze:bo to co na Talisman Island proponują to nieporozumienie.
Czy ktos z John'ym o tym rozmwial ?

: piątek 09 sty 2009, 00:00
autor: Mały Nemo
Gamekeeper pisze:
Kufir pisze:bo to co na Talisman Island proponują to nieporozumienie.
Czy ktos z John'ym o tym rozmwial ?
Regularnie ja rozmawiam.