Witamy na forum! Zapraszamy na grę multiplayer w Talisman Digital Edition już teraz!
(Więcej informacji tutaj)

sztuczna inteligencja komputerowych graczy

Czyli projekty i pomysły dotyczące odtworzenia Talismana na PC.
ODPOWIEDZ
Miszak [Autor tematu]
Losujemy postać
Losujemy postać
Losujemy postać
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek 31 sie 2015, 05:43
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

sztuczna inteligencja komputerowych graczy

Post autor: Miszak » poniedziałek 07 wrz 2015, 04:57

Hej,
Zakładam temat, żeby się wyżalić. Często ostatnio grywam z moją drugą połową i jeszcze dwoma komputerowymi przeciwnikami, żeby było "ciekawiej". Niestety, ich głupota jest czasami porażająca.

Przykład z ostatniej rozgrywki. Komputerowy gracz chodzi po Podziemiach niezbyt przypakowanym poszukiwaczem, więc co jakiś czas traci punkt życia. W końcu zostaje mu jeden, ale nie wydaje się tym przejmować (żeby np. iść się wyleczyć gdzieś w zewnętrznym kręgu). Wylosowuje kolejnego wroga, wyrzuca kostką "5", co oznacza remis. I uwaga! Dochodzi do wniosku, że to za mało, zużywa punkt losu, wyrzucając "4" i ginie.
Inny przykład - komputer wylosowuje nieznajomego, który oferuje mu teleportację do dowolnego miejsca w zewnętrznym lub środkowym kręgu. Komputer wybiera... gospodę (nie, jego poszukiwacz nie ma tam żadnych dodatkowych korzyści). Nie potrafię tego zrozumieć - z możliwych rzutów kostką to 1, 2 i 3 jest negatywne. 4 to jeden mieszek złota. 5 i 6 oznaczają możliwe przeniesienie w inne rejony, czyli to samo, co oferował mu nieznajomy. Wygląda więc na to, że był zdesperowany, żeby zdobyć to złoto, ale przecież szanse są tylko 1 do 5...

Podobnie rzecz się ma ze Skałami i Lasem - nie wiem, czemu komputerowi gracze tak sobie te miejsca upodobali, ale jak tylko mogą - zmierzają prosto tam - szanse na zyskanie tam punktu mocy/siły są bardzo małe...

Dochodzi do tego, że my kończymy grę w okolicach Korony Władzy i statystykami "po kilkanaście" punktów siły i mocy, a komputerowi gracze mają śmiesznie słabych Poszukiwaczy (ginęli po 2-3 razy każdy, a praktycznie wogóle ich nie atakowaliśmy) z niemal startowymi statystykami. Mam wrażenie, że jak graliśmy tylko z "podstawką" to komputerowym graczom szło jakoś lepiej, natomiast z tymi wszystkimi dodatkami, zwyczajnie się gubią.

Jakie są wasze opinie?


Miszak

Awatar użytkownika
Krzysiek
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Dodatkowe karty
Zaklęcia
Posty: 1126
Rejestracja: wtorek 18 maja 2010, 16:31
Lokalizacja: Polska
Płeć:

Post autor: Krzysiek » poniedziałek 07 wrz 2015, 09:50

Bardzo ciekawe. O tym prawdopodobnie warto by wspomnieć na oficjalnym forum - im większa liczba osób będzie się na to żalić, tym wieksze szanse że ktoś poświęci czas by to poprawić. Przynajmniej tak się dzieje w grach, w które ja grywam.




Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17170
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » poniedziałek 07 wrz 2015, 15:48

O teleportacji wiem i Nomadzi też wiedzą, bo wielokrotnie było im to zgłaszane. O Podziemiach nie wiem, bo nie grywam z nimi i się nie interesowałem problemami z nimi. O ile mi wiadomo, Nomadzi mają zamiar od nowa napisać AI z okazji wydania dodatku Miasto oraz udostępnienia trybu sześcioosobowego, więc warto tych kilka tygodni poczekać i sprawdzić.

Ja osobiście ostatnimi czasy grywam jedynie w wariant Rywalizacji Czasowej ze Żniwiarzem, Królową Lodu oraz Panią Jeziora. Jest to dosyć ciekawy wariant, w którym trza grać całkowicie inaczej niźli się człowiek przyzwyczaił. Poza tem w tym wariancie AI ma sporą szansę wygrać, wczoraj np. na 2 tury przed zakończeniem gry Zbójcy ukradli mi 8 sztuk złota i przenieśli do Środkowej Krainy (po której to biegał Kapłan, a dokładniej reinkarnacja Skrzata, którego zabiłem i zabrałem mu te 8 sztuk złota). Tak więc tam toczy się gra do ostatniej tury. Przykłady:

Obrazek
http://z5.ifrm.com/30023/191/0/p1259372 ... .18.58.jpg

Obrazek
http://z5.ifrm.com/30023/191/0/p1259373 ... .33.44.jpg




amuszu
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 30
Rejestracja: niedziela 01 mar 2015, 18:12
Lokalizacja: Katowice
Płeć:

Post autor: amuszu » poniedziałek 07 wrz 2015, 20:50

Ja z kolei zauważyłam, że AI ma tendencję do kolekcjonowania Talizmanów. Ilekroć uda mu się jakiś dorwać, wyrzuca dość przydatne karty, tylko po to, żeby mieć w ekwipunku 3 talizmany, po czym lezie do Jaskini Czarownika, po następne zadanie, za które otrzymuje kolejny Talizman do kolekcji.



Miszak [Autor tematu]
Losujemy postać
Losujemy postać
Losujemy postać
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek 31 sie 2015, 05:43
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: Miszak » wtorek 08 wrz 2015, 05:17

Nemomon pisze:O teleportacji wiem i Nomadzi też wiedzą, bo wielokrotnie było im to zgłaszane. O Podziemiach nie wiem, bo nie grywam z nimi i się nie interesowałem problemami z nimi. O ile mi wiadomo, Nomadzi mają zamiar od nowa napisać AI z okazji wydania dodatku Miasto oraz udostępnienia trybu sześcioosobowego, więc warto tych kilka tygodni poczekać i sprawdzić.

Same dobre wiadomości! Poczekamy - zobaczymy.
Nemomon pisze: Ja osobiście ostatnimi czasy grywam jedynie w wariant Rywalizacji Czasowej ze Żniwiarzem, Królową Lodu oraz Panią Jeziora.

Ciekawe, zawsze uważałem ten wariant gry za dziwny, ale teraz na pewno spróbuję.
amuszu pisze:
Ja z kolei zauważyłam, że AI ma tendencję do kolekcjonowania Talizmanów.

Ostatecznie - dałoby się to wytłumaczyć, jeśli założyć, że jego taktyka to uniemożliwienie innym Poszukiwaczom posiadania Talizmanów ;). To by się częściowo zgadzało z sytuacją, którą zaobserwowałem parę razy, kiedy to AI posiadający Talizman atakował innego poszukiwacza i po wygranej walce zabierał mu... Talizman. Wydaję mi się jednak, że za każdym razem go wyrzucał (wg mnie działanie było bez sensu, ale można to ostatecznie obronić).
Na pewno algorytmy związane z Talizmanami też są do poprawy. Spotkałem się parokrotnie z sytuacją, gdzie AI brał quest od Czarownika, w momencie wypełnienia go miał już Talizman i w takiej sytuacji, zamiast wziąć "nagrodę" za quest, co wydaje się bardziej logiczne, wybierał kolejny Talizman, porzucając go natychmiast.


Miszak

Miszak [Autor tematu]
Losujemy postać
Losujemy postać
Losujemy postać
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek 31 sie 2015, 05:43
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: Miszak » czwartek 10 wrz 2015, 05:10

Chciałbym jeszcze raz poruszyć wątek Lasu i Skał. Wczoraj jak graliśmy, znowu zauważyłem, że AI ewidentnie preferuje te rejony nad np. ciągnięcie nowej karty Przygód. Ma to dla was sens? Wg mnie to kiepski algorytm.


Miszak

Miszak [Autor tematu]
Losujemy postać
Losujemy postać
Losujemy postać
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek 31 sie 2015, 05:43
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: Miszak » piątek 09 paź 2015, 14:59

Znalazłem właśnie ten wątek na oficjalnych forach:
http://steamcommunity.com/app/247000/di ... 513955136/

Wygląda na to, że w obszarze AI jest jeszcze wiele do poprawy...


Miszak

ODPOWIEDZ