[Inne] Necromancer - pierwowzór Talisman

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Talisman Magia i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23514
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

[Inne] Necromancer - pierwowzór Talisman

Post autor: Mały Nemo »

Obrazek


Talisman powstał w 1983 roku, jego autorem był Bob Harris. Pierwotnie nazywał się Rectocracy, a jego korzenie sięgają początku lat '80 oraz zakupu przez Boba i jego żonę - Deborah - pierwszej gry RPG - Dungeons and Dragons (D&D), w której celem nadrzędnym graczy (wcielających się w postaci Nauczycieli) było dojście do centrum planszy, by zostać Rektorem. Jednakże Bobowi nie bardzo to się podobało, więc zamienił ideę na świat bardziej fantastyczny, jak również nazwę na Necromancer. Sama gra była wykonana odręcznie, zarówno karty, jak i plansza. Większość kart miała identyczne efekty jak w Talismanie (np. Święty Graal z Necromancera oraz Drugiej Edycji) czy też Smok (Necromancer, Druga Edycja), ale część została lekko na przykład zmieniona, np. Zaklinacz (w pierwszej wersji Magii i Miecza - Czarodziej, który zresztą spełniał każdemu życzenie, nie tylko Poszukiwaczom z Mocą 4 lub większą) (Necromancer, Druga Edycja), który pierwotnie leczył, a nie dawał punktu Wytrzymałości czy też Diablik (Necromancer, Druga Edycja), który pierwotnie na wyniku rzutu kostką 3 przenosił do 'Inn' (Zajazd), nie do 'Tavern' (Gospoda). Na specjalną uwagę zasługują także i cztery inne karty:

Skrzat (Necromancer, Druga Edycja, którego efektem było mniej więcej "Prowadzi jak Elf" (jako Poszukiwacz);
Magiczny Strumień (Necromancer, Druga Edycja), który troszeczkę inaczej miał wytłumaczoną swoją ideę (ale w gruncie rzeczy chodziło o to samo);
Złowroga Ciemność (w pierwszej wersji Magii i Miecza - Zła Ciemność) (Necromancer, Druga Edycja), która została przemianowana z 'Black Sabbath' (Czarny Sabat) na 'Evil Darkness' (Zła Ciemność);
Syrena (Necromancer, Druga Edycja), która oddziaływała tylko na "ludzi", czyli keyword, który w Talismanie nie występuje. Schody zaczęły się wraz z dodatkami, w których trza było określić, co może być za uznane za "człowieka", a co nie. Doczekaliśmy się więc Specjalnej Zdolności (która zresztą też się nie pojawiła na wszystkich kartach) - "Jesteś Odporny na Śpiew Syreny". Generalnie o tym, czy dany Poszukiwacz jest "człowiekiem" (a więc i odpornym na Syrenę), czy nie, decydowała jego grafika. O ile więc przykładowy Dragon Slayer był odporny, gdyż w oryginale był krasnoludem, to jego polskie tłumaczenie, Pogromca Smoków, już nie, bo był przecie człowiekiem... W Talismanie z całą odpowiedzialnością więc możemy stwierdzić, że Centaur, Cyborg, Ciemny Elf, Pogromca Smoków, Krasnolud, Elf, Upiór, Niziołek, Hobgoblin, Kobold, Ork, Satyr, Leśny Duszek, Troll nie są "ludźmi". Do tej listy można by było również dopisać paru Poszukiwaczy z Jaskini - Morlok, Wampir, Wojownik z Zaświatów, Demon Zła - gdyby tylko Sfera była zainteresowana być konsekwentną..

Do innych różnic między Necromancerem, a Talismanem, można zaliczyć nazwę centralnego obszaru - Necromancer's Isle (Wyspa Nekromanty) oraz nazwę Czaru, który trza było na nim rzucać - Death Spell (Śmiertelny Czar), który zmniejszał Poszukiwaczy Wytrzymałość o rzut kością. Karty kładzione były "koszulką" do góry i czekały na Poszukiwacza, który zdecyduje się je zbadać. Również obszary Krypty oraz Kopalni minimalnie się różniły - ile oczek brakowało Poszukiwaczowi do wymaganej liczby, tyle tracił tur. Położenie dwu obszarów Pustyni oraz Kapliczki było także inne - Kapliczka znajdowała się w centrum jednej z linii w Zewnętrznej Krainie, Pustynie w rogu Środkowej Krainy.

Obrazek


Po wielu cotygodniowych partyjkach ze swoimi kolegami, Bob doszedł do wniosku, że mógłby wydać swą grę. Po przejrzeniu paru czasopism, trafił na Games Workshop i w taki oto sposób w 1983 roku w Wielkiej Brytanii wydana została Pierwsza Edycja Talismana. Była ona prawie identyczna z Necromancerem, poza oczywiście tymi paroma szczegółami wymienionymi powyżej - prawie wszystkie karty przeszły mały lifting oraz otrzymały numerki rozpatrywania. Same karty Przygód były również czarno-białe. Niektóre z kart z Necromancera (np. Bull - Byk) w ogóle się nie dostały (został on jednak wydany w pierwszym dodatku do Talisman Revised Edition - Reaper jako Raging Bull). Za wyjątkiem Bulla, kartami, które nie pojawiły się w Talismanie były: Hunter (Poszukiwacz), Haunter oraz Stag (obie, to karty Wrogów).

Tak mniej więcej się prezentuje historia Necromancera. Jakoś bardzo niedawno jednak Bob zdecydował się podzielić z fanami całym Necromancerem. Galerię można oglądać tutaj:

http://www.harris-authors.com/talisman_prototype.html

Polecam również zapoznać się z małym artykułem na temat Necromancera na Talisman Island:

http://www.talismanisland.com/bobharris.htm
Ostatnio zmieniony wtorek 24 maja 2011, 13:12 przez Mały Nemo, łącznie zmieniany 5 razy.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6181
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Rogo »

A to ciekawa historia :D Tylko czemu wyspę nekromanty zamienili na koronę władzy? Nie że mi to przeszakdza, ale ciekawi mnie to :D
Co do kart - instrukcje są tak ładnie prosto napisane, że nie da się w nich szukać niedomówień - czemu więc oficjalnie wydana gra ma tyle bugów? :P
A najlepsze są grafiki :D
Troll - od razu się kojarzy This is sparta!! xD
Ghoul - świeci jak napromieniowany (a to powstało przecież na długo przed Falloutem :P)
Thief - czerwony.. yyy... fioletowy kapturek (ale serio wygląda jakby biegł z koszyczkiem do babci :D)
Alchemist - włóczykij? czy jakiś inny żul? :mrgreen:
Maze - nic dziwnego, że traci się turę, skoro się szuka drugiego wyjścia z labiryntu a jest tylko jedno xD
Szkoda, że planszy tam nie ma ;>


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23514
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Rogo pisze:A to ciekawa historia :D Tylko czemu wyspę nekromanty zamienili na koronę władzy? Nie że mi to przeszakdza, ale ciekawi mnie to :D
Wiesz, GW miała swoje humory. Jak wspomniałem, 4 karty nie znalazły się finalnie, Black Sabbath został przemianowany. Może doszli do wniosku, że CoC będzie lepszą rzeczą, jak również Command Spell od Death Spell.
Rogo pisze:Co do kart - instrukcje są tak ładnie prosto napisane, że nie da się w nich szukać niedomówień - czemu więc oficjalnie wydana gra ma tyle bugów? :P
Well, karty są dziwnie napisane. Looknij sobie dla przykładu Orb of Knowledge. Niby opis taki sam, a jednak ostro zakręcony i skomplikowany.
Rogo pisze:Alchemist - włóczykij? czy jakiś inny żul? :mrgreen:
Pograj sobie w Sim Wiochę :P
Rogo pisze:Szkoda, że planszy tam nie ma ;>
Plansza będzie, ale jeszcze nie teraz. Niedługo Bob zapoda ją.

Zrobiłem małe porównanie między Necromancerem a pierwszą edycją Talismana.

I) Brakujące karty

1. Necromancer: Bull
Siła 3

2. Necromancer: Haunter
Moc 4
Rzuć kością, gdzie się pojawia:
1: Miasto
2: Wioska
3: Cmentarz
4: Kapliczka
5: Zamek
6: Świątynia

3. Necromancer: Stag
Siła 3

4. Necromancer: Hunter (Note: pierwotnie Ranger)
Siła: 3
Moc: 3
Charakter: Neutralny
Start: Wioska

1. Bezpieczny w Lecie, na Skałach oraz w Przepaści (Note: pierwotnie na Pustyni także)
2. Może unikać Wrogów w Puszczy oraz na Wzgórzach
3. Jest odporny na Bagno
4. Rzuca tylko 2 kośćmi na Trzęsawisku (Krypta)
(Note: Pierwotnie była jeszcze jedna umiejętność: 5. +1 do rzutu kością podczas walki ze Zwierzęciem lub Smokiem)

II) Zmiany nazw:

1. Necromancer: Charm
Talisman 1st ED.: Talisman

2. Necromancer: Mail
Talisman 1st ED.: Armour

3. Necromancer: Black Sabbath
Talisman 1st ED.: Evil Darkness
Note: Pierwotnie wszyscy Poszukiwacze prócz Złych mieli tracić 2 tury

III) Karty Przygód:

1. Necromancer: Cave
1) Strata 1 tury (Note: pierwotnie strata 3 tur)
2) Zaatakowany przez Smoka (Siła: 7)
3) Zaatakowany przez Goblina (Siła: 2)
4) 1MZ
5) 2MZ
6) 3MZ
Talisman 1st ED.:
1) Zaatakowany przez Smoka (Siła: 7)
2) Zaatakowany przez Goblina (Siła: 2)
3) Strata 1 tury
4) 1MZ
5) 2MZ
6) 3MZ

2. Necromancer: Pool of Life
Posiada 3 punkty WT
Talisman 1st ED.: Posiada 4 punkty WT

3. Necromancer: Amulet
Chroni przed wszystkimi Czarami prócz Rozkazem. Nie możemy używać Czarów.
Talisman 1st ED.: Nie możemy używać Czarów. Chroni nas (nawet, jeśli tego nie chcemy) przed Uzdrowieniem, Ocaleniem, Unieruchomieniem, Zawładnięciem, Paraliżem, Pułapką, Przypadkiem, Ciosem Psionicznym oraz Zniszczeniem. Nie można się wymknąć przy pomocy Niewidzialności.

4. Necromancer: Cross
Jesteśmy bezpieczni w kapliczce oraz Cmentarzu.
Talisman 1st ED.: Jeżeli jesteśmy Źli, to nie tracimy WT w Kapliczce; jeżeli jesteśmy Dobrzy, nie tracimy WT na Cmentarzu.

5. Necromancer: Orb of Knowledge
*brak tego efektu*
Talisman 1st ED.: Może być użyty tylko raz

Necromancer: Orb of Knowledge
Po rzucie kością za ruch, zanim wybierzesz kierunek, w który chcesz się poruszyć, możesz zobaczyć dowolną kartę na którą możesz się poruszyć.
Talisman 1st ED.: Pociągnij 1 więcej kartę Przygody niźli jest wymagane, a następnie odrzuć jedną, której nie chcesz badać

6. Necromancer: Runesword
Zyskujesz 1 WT za każdego humanoidalnego Wroga, którego zabijesz
Talisman 1st ED.: Gdy używamy go w walce z Potworem lub innym graczem i spowodujemy, że stracą WT - zyskujemy 1 WT

7. Necromancer: Wand
Gdy posiadasz to, zawsze posiadasz przynajmniej 1 Czar
Talisman 1st ED.: Gdy posiadasz Wand, to zawsze posiadasz 1 Czar więcej, niźli rozpoczynałeś grę
Note: W Talisman 2nd Edition powrócono do oryginalnego, jeszcze z czasów Necromancera efektu tej karty.

8. Necromancer: Siren
Wszyscy humanoidalni gracze tracą turę
Talisman 1st ED.: Wszyscy gracze prócz Krasnoluda, Elfa, Nekromancera oraz Trolla tracą turę

9. Necromancer: Gnome
Prowadzi jak Krasnolud

(czyli:

Necromancer: Bezpieczny na Skałach i w Przepaści
Talisman 1st ED.: Bezpieczny na Skałach

Necromancer: Możemy dodać +1 do rzutu w Jaskini (karta Przygody)
Talisman 1st ED.: *brak tej umiejętności*

Necromancer: Rzucamy tylko jedną kością w Tunelu (obszar przez który wchodziło się do Wewnętrznej Krainy)
Talisman 1st ED.: Otwierając Tajemne Wrota używając Mocy rzucasz tylko jedną kością (note: Tunel =/= Tajemne Wrota)

Necromancer: Rzuca dwoma kośćmi w Labiryncie (obszar podobny do Kopalni)
Talisman 1st ED.: W Kopalni rzucamy tylko dwoma kośćmi (note: Labirynt =/= Kopalnia)

Necromancer: Jesteśmy bezpieczni w Labiryncie (karta Przygody)
Talisman 1st ED.: *brak tej umiejętności*

)

10. Necromancer: Pixie
Prowadzi jak Elf


(czyli:

Necromancer: Zamiast rzucać kością, gdy aktualnie się znajdujemy w Puszczy, możemy przenieść się do każdej innej puszczy w tej Krainie
Talisman 1st ED.: *brak tej umiejętności*

)

11. Necromancer: Princess
Necromancer: Możemy się wyleczyć w Zamku
Talisman 1st ED.: Możemy się wyleczyć maxymalnie do 2 punktów WT

12. Necromancer: Prince
Necromancer: Możemy się wyleczyć w Zamku
Talisman 1st ED.: Możemy się wyleczyć maxymalnie do 2 punktów WT

13. Necromancer: Sorcerer
*brak tego efektu*
Talisman 1st ED.: Tylko jeden Czar na turę

14. Necromancer: Healer
Leczy za darmo
Talisman 1st ED.: Leczy do 2 punktów WT za darmo

15. Necromancer: Fairy
Leczysz się
Talisman 1st ED.: Zyskujesz 1 WT

16. Necromancer: Fairy
Leczysz się
Talisman 1st ED.: Zyskujesz 1 WT

IIII) Karty Poszukiwaczy:

1. Necromancer: Sorceress
*brak tego efektu*
Talisman 1st ED.: Zamiast atakować, możesz próbować omamić [...]

2. Necromancer: Dwarf
Rzucamy tylko jedną kością w Tunelu (obszar przez który wchodziło się do Wewnętrznej Krainy)
Talisman 1st ED.: Otwierając Tajemne Wrota używając Mocy rzucasz tylko jedną kością (note: Tunel =/= Tajemne Wrota)

Necromancer: Dwarf
Rzuca dwoma kośćmi w Labiryncie (obszar podobny do Kopalni)
Talisman 1st ED.: W Kopalni rzucamy tylko dwoma kośćmi (note: Labirynt =/= Kopalnia)

3. Necromancer: Prophetess
Po rzucie kością za ruch, zanim wybierzesz kierunek, w który chcesz się poruszyć, możesz zobaczyć dowolną kartę na którą możesz się poruszyć.
Talisman 1st ED.: Pociągnij 1 więcej kartę Przygody niźli jest wymagane, a następnie odrzuć jedną, której nie chcesz badać

Necromancer: Thief
(Note: Pierwotnie miał mieć Charakter Zły).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
speedy
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 41
Rejestracja: czwartek 30 kwie 2009, 09:31
Lokalizacja: Krakow
Płeć:
Wiek: 39

Post autor: speedy »

kawal swietnej robity. najpierw zobaczylem to na forum galakty, a pozniej sprawdzilem czy te informacje znajduja sie rowniez tutaj. to porownanie jak i informacje o prototypie byly by swietnym materialem na strone magiaimiecz.eu. rozmawiales moze z Valdim o tym?
a moze ktos zrobi autorska wersje, 100% zgodna z prototypem, tylko wydanie graficzne kompatybilne klimatem do MiM? to by bylo cos!


Fanatyk MM (za jego mroczny klimat) od polowy lat 90-tych. Kolekcja:
* Magiczny Miecz + Jaskinia + Grod + Labirynt Magow + Krypta Upiorow + Magia
* Magia i Miecz + Jaskinia + Miasto + Podziemia + Smoki
* Talisman: Magia i Miecz 4.5
* Magiczny Miecz SE
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23514
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Well.... Nie rozmawiałem z Valdim, aczkolwiek nie widzę problemu, by zapodać to na stronę. Czekam, kiedy Bob w końcu wsadzi skany planszy, bo mam już opracowane jej porównanie, ale nie mogę przedstawić wcześniej niźli pliki źródłowe.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
ODPOWIEDZ