[3rd Ed.] Talisman 3ed - zalety i wady systemu.

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Talisman Magia i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

[3rd Ed.] Talisman 3ed - zalety i wady systemu.

Post autor: M_T »

Na wstępie - kto nie ma, a chciałby osobiście porównać, może 3ed sobie ściągnąć z Talisman Island jako rewelacyjny moduł Vassala. Kto nie używał Vassala - niech ściągnie mimo to. Plik który ściągniecie ma rozszerzenie .mod, ale w rzeczywistości jest to archiwum WinRARa - a w środku znajdziecie planszę i wszystkie karty z wszystkich oficjalnych dodatków.

Chciałbym w tym temacie porozmawiać o zaletach i wadach systemu. Jak dla mnie 3ed stanowi rewelacyjne rozwinięcie 2ed, dzięki uproszczeniu niektórych reguł, ale także wyprostowaniu kilku bugów z 2ed.

Co właściwie zmieniono?
- Nieco zmieniona plansza: cmentarz przesunięty o 1 pole, na pustynii teraz ciągniesz kartę, mniej zyskowne rzuty w świątynii, więcej obszarów z dwiema kartami w wewnętrznej krainie (kosztem pozostawienia tylko 1 obszaru run)
- Zmniejszony wymiar rozszerzeń. Teraz znów plansza główna jest planszą główną, zaś dodatki są tylko dodatkami - umilają rozgrywkę, ale większość gry toczy się na planszy głównej Dodatki to: Miasto, Puszcza, Góry, Podziemia i Wieża Smoka (zastępuje wewn. krainę). Minus to brak mojej ulubionej Kosmicznej Odchłani.
- Usprawniono karty. Teraz każda karta Przygód, Miasta etc. obok cyfry kolejnośći rozpatrywania ma napisane co z nią zrobić: walczyć, zabrać, odrzucić po wykonaniu instrukcji, czy też zostawić na planszy. Dla mnie genialne usprawnienie. W przypadku niektórych nieznajomych czy miejsc nie wiadomo było co zrobić, gdy karta sugerowała że jest jednorazowego użytku. Już nie ma przedmiotów magicznych, są tylko przedmioty. Już wiadomo za co się dostaje wytrzymałość przy Magicznym mieczu.
- Miecze, Zbroje itp. - teraz mogą ulec zniszczeniu podczas walki. Dla mnie genialna zasada.
- Profesje w Mieście - teraz już na 100% wiadomo że ich zdolnośći dodają się do zdolności poszukiwacza a nie zastępują. Każda profesja posiada teraz tylko 1 zdolność.
- Każdy z poszukiwaczy został przerobiony. Jest ich mniej, a ich zdolności zostały uśrednione, stały się mdłe itp.) In minus w tej kwestii.
- Już nie zbierasz kart pokonanych wrogów - tylko zdobywasz doświadczenie, które wymieniasz na siłę lub moc. Tu dla mnie za prosto - ja gram z oddzielnym experience dla siły i mocy.

A jakie są wasze opinie?
Ostatnio zmieniony poniedziałek 23 maja 2011, 15:34 przez M_T, łącznie zmieniany 2 razy.


Awatar użytkownika
Michael
Filozof
Filozof
Filozof
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Poszukiwacze z Talismana
Zbrojownia Szalonego Gnoma
Posty: 613
Rejestracja: sobota 06 sie 2005, 14:23
Lokalizacja: Z nikąd
Płeć:

Post autor: Michael »

Fatalna grafika , komiksowo-bajkowa
Ta edycja Talismana jest tylko reklamą systemu bitewnego.
Gra jest adresowana do dzieci i stąd te uproszczenia reguł.
Poszukiwacze są mdli i pozbawieni w większości przypadków indywidualizmu.
Dodatki są niby 4 ale w rzeczywistości są one do siebie tak podobne przeważnie celem jest zdobycie Talizmanu że można uznać je za rózne wersje tej samej planszy.
Ostatnio zmieniony środa 11 cze 2008, 15:08 przez Michael, łącznie zmieniany 1 raz.


Given the choice - whether to rule a corrupt and failing empire, or to challenge the Fates for another throw, a better throw against one's destiny - what was to do?
Awatar użytkownika
Katiusha
Jasnowidz
Jasnowidz
Jasnowidz
Dawna Administracja
Posty: 1614
Rejestracja: wtorek 02 paź 2007, 23:30
Lokalizacja: z Krainy MiMa ;)
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Katiusha »

M_T pisze:Na wstępie - kto nie ma, a chciałby osobiście porównać, może 3ed sobie ściągnąć z Talisman Island jako rewelacyjny moduł Vassala. Kto nie używał Vassala - niech ściągnie mimo to. Plik który ściągniecie ma rozszerzenie .mod, ale w rzeczywistości jest to archiwum WinRARa - a w środku znajdziecie planszę i wszystkie karty z wszystkich oficjalnych dodatków.
A troche dokładniejszy namiar tzn która sekcja i zakładka? Nie znam Eng i ciężko mi się nawiguje po obcojęzycznej stronie.

W sumie mam trzy paczki z Talismanem 3 ed, ale zobaczyć tą którą jest na Talisman Island też warto. ;)


Powyższy post wyraża jedynie opinię autorki w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niej w dniu jutrzejszym, ani w każdym innym terminie. Ponadto autorka zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 50
Kontakt:

Post autor: wilczy »

Myślę że nie wszyscy wiedzą (ja wiem od kwadransa) że VASSAL to "emulator" gier planszowych obsługiwany przez środowisko Java. Coś w stylu CyberBoard - innego programu tego samego typu.

Bardzo ciekawe rzeczy napisałeś M_T o plusach / minusach 3rd ed. Ponad połowy z tych niuansów nie znałem, ale wyglądają bardzo zachęcająco. Chętnie sprawdzę tę edycję jeśli uda mi się uruchomić tego całego Vassala - no i znaleźć paczkę dla niego na Talisman Island (Podobnie jak Katiusha pobłąkałem się trochę po witrynie i nie znalazłem póki co). Podaj celnego linka jeśli możesz.

Ja kiedyś przyglądałem się "trójce" i zauważyłem odmienne podejście do broni dystansowej typu łuki oraz jeśli dobrze pamietam było tam trochę inaczej o koniach, rumaku i innych kopytnych. Pewnie znalazłoby się jeszcze kilka różnic.

Mnie osobiście bardzo podoba się pomysł by w rozszerzeniach (które nie wysyłają poszukiwacza daleko od planszy głównej) nagrodą był Talizman - tego też nie zauwazylem wcześniej.

Cieszę się że temat został przez Ciebie M_T założony, bedzie gdzie o tym pogadać / poczytać.

Gieferg: po raz kolejny piszesz post w stylu co najmniej aroganckim. Cały Twój przekaz brzmi:
"gra jest prostacka i beznadziejna, nie podoba mi się, mam swoje zdanie ale nie zamierzam się dla was rozpisywać, strata czasu, nie interesuje mnie temat, mam to w d."
Wszyscy szczerze cieszymy się że zabrałeś głos i napisałeś posta.


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: M_T »

Link bezpośredni:
http://www.talismanisland.com/vassal-ta ... e-full.zip

Zgadza się, muły, konie oraz konie i wozy są w tej grze przyjaciółmi - od razu to wyjaśnia problemy z liczeniem limitu niesionych przedmiotów. Znienawidzony przez niektórych Rumak nie występuje.

Luk w MiM miał siłę 3 - atak łukiem był traktowany jako oddzielna walka - tak więc był to przedmiot bezużyteczny. W 3ed jest to przedmiot dodający w walce 2 do siły, przy czym jest to przedmiot jednorazowego użytku. Ale istnieje także Kołczan (Quiver of Arrows) który pozwala odłożyć ten przedmiot zamiast łuku po jego wykorzystaniu. Dalej, Magiczna Strzała wymaga użycia Łuku - dodaje jednorazowo +4 siły podczas walki pod warunkiem posiadania Łuku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Awatar użytkownika
Katiusha
Jasnowidz
Jasnowidz
Jasnowidz
Dawna Administracja
Posty: 1614
Rejestracja: wtorek 02 paź 2007, 23:30
Lokalizacja: z Krainy MiMa ;)
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Katiusha »

M_T pisze:Plik który ściągniecie ma rozszerzenie .mod, ale w rzeczywistości jest to archiwum WinRARa
No tak Rar'em, a dokładniej Zip'em jest spakowany, ale co to za rozszeżenie .mod i czym to otwierać?
W paczce domyślnie otwieraczem jest WinAmp, ale oczywiście przy próbie otwarcia nim wyskakuje błąd...

Wypakować go i na inne rozszeżenie zmienić?
Kurcze nie wiem jak to jest zrobione aby w jednym pliku (bo tylko jeden jest w paczce .mod i .txt) były schowane karty i plansze osobno... :-k
To coś w rodzaju PDFa kilkustronowego?


Powyższy post wyraża jedynie opinię autorki w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niej w dniu jutrzejszym, ani w każdym innym terminie. Ponadto autorka zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Wystarczy zmienić rozszerzenie pliku, ten cały mod działa w oparciu o jakiś pogram, w środku są normalnie pliki i katalogi.

(jeżeli używasz total commandera, bez zmiany rozszerzenia możesz wejść do archiwum z pomocą ctrl+page down

I CO DO 3ed

Ciężko ją nazwać rozwinięciem 2ed, skoro są tu same uproszczenia.
Grafika mi się zupełnie nie podoba, nie rozumiem skąd ta obsesja rysownika na punkcie czaszek, co najmniej podejrzane to jest. Choć najbardziej boli oprawa graficzna w Kartach.

Może i zmiany rozwiązują pewne problemy, no ale litości, to już przesada jest po prostu. Brak Magicznych Przedmiotów? hmm...

A te profesje? Szeryf: ignorujesz Stróżów Prawa, w zamian możesz ich nasłać na innego Poszukiwacza w obrębie tej samej Krainy.
A to i tak wypas zdolność w porównaniu do Mistrza Złodziei, gdzie gdy inny gracz traci złoto (na skutek bodajże 3 kart w grze), to przechodzi ono na niego.


Awatar użytkownika
Katiusha
Jasnowidz
Jasnowidz
Jasnowidz
Dawna Administracja
Posty: 1614
Rejestracja: wtorek 02 paź 2007, 23:30
Lokalizacja: z Krainy MiMa ;)
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Katiusha »

Artownik pisze:Wystarczy zmienić rozszerzenie pliku, ten cały mod działa w oparciu o jakiś pogram, w środku są normalnie pliki i katalogi.
Ale na jakie rozszeżenie zmienić?


Powyższy post wyraża jedynie opinię autorki w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niej w dniu jutrzejszym, ani w każdym innym terminie. Ponadto autorka zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

ZIP albo RAR


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: M_T »

Artownik - ale lepsze są te DODATKOWE zdolności, niż zamiana całego bohatera (tak jak w MiM - patrz wygląd i rozmiar karty) nie?

A co to za różnica czy przedmiot jest magiczny czy nie? W ilu sytuacjach w MiM zasady lub karty odnosiły się do magicznego przedmiotu? Wymień wszystkie, zbyt trudno nie będzie.


Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Dodatkowe zdolności tak, ale nie takie, no nie powiesz mi, że te zdolności są fajne. Przy takim układzie to ja wolę zamianę Poszukiwacza, niż bezużyteczne zdolności.

Brak Magicznych Przedmiotów to znaczna różnica, może faktycznie nie było dużo kart odnoszących się do Magicznych Przedmiotów, ale wciąż zmiana jest istotna, także z punktu widzenia dodatków autorskich i zmiana ta ogranicza w znaczny sposób możliwości.
Byli przeciwnicy niewrażliwi na zwykłą broń, były karty spalające lub niszczące zwykłe przedmioty, łatwo można było odsiać przedmioty zwiększające Moc, ponieważ wszystkie były magiczne.

Zlikwidowanie istotnej kategorii zawsze będzie prowadziło do uproszczenia gry.
Dam bardzo prosty przykład - Robot Bojowy z Kosmicznej Otchłani. Na Karcie ma napisane, że jest odporny na kilka efektów Kart takich jak: Trędowaty, Cyklop, Wampir, Czarownica, Mesmeryzm czy Przekleństwo.

Ze względu na brak kategorii Robot, teraz jakby ktoś robił dodatek do Kosmicznej Otchłani, to każdorazowo na każdej z kart reprezentującej jakieś mechaniczne istoty, trzeba by wypisywać wszystkie te Karty, a działa to też w drugą stronę - co by się stało jakby ktoś wymyślił kartę, która na roboty oddziaływać nie powinna?


M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: M_T »

Ale w MiM nie istnieje taka kategoria jak robot. Robot Bojowy jest po prostu przyjacielem. Na jego karcie wymienione są z imienia karty (a nie kategorie) jakie na niego nie działają. Pokaż mi przykład ważności kategorii przedmiot magiczny.

Dalej kontynuując kwestie profesji. Grając poszukiwaczem z dobrymi zdolnościami np. Jasnowidzem poświęciłbyś jego zdolności dla zdolności np. Szeryfa?


Awatar użytkownika
Duszodręczyciel
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 307
Rejestracja: piątek 16 mar 2007, 15:17
Lokalizacja: Niihama-shi
Płeć:

Post autor: Duszodręczyciel »

Jestem za M_T, mimo, że 3 ed mi się nie podobała. Mamy przecież 4 ed, która praktycznie nie różni się niczym istotnym od 1ed. Po co robić nowe edycje jeżeli się nic nie zmienia?

Czekam na zmiany w edycji 4.5 Talismana bo w obecnej formie nawet nie chce mi się na to patrzeć. Aż takim miłośnikiem Talismana nie jestem.


Obrazek
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

M_T pisze:Ale w MiM nie istnieje taka kategoria jak robot. Robot Bojowy jest po prostu przyjacielem. Na jego karcie wymienione są z imienia karty (a nie kategorie) jakie na niego nie działają.
No właśnie, nie istnieje i wymienione są karty - zgadza się, ale gdyby na Karcie Robota Bojowego zapisać, że to Robot - tylko ten jeden wyraz wystarczy, a na Karcie takiego Mesmeryzmu zapisać, że nie działa na Roboty, to jest to spore usprawnienie i jak wspomniałem wcześniej duże ułatwienie na przyszłe dodatki zarówno oficjalne, jak i autorskie.

A ponieważ tej kategorii NIE MA, to wszyscy inni Przyjaciele (i nie tylko) którzy podpadaliby pod kategorię robota muszą mieć napisane, że Mesmeryzm na nich nie działa. Dodatkowo (o czym też napisałem), jeżeli stworzyłbyś kartę, która na Robota Bojowego nie działa, to pojawia się poważny problem co zrobić.

Kategorie na ogół upraszczają wszystko i stanowią solidną podstawę do rozbudowy gry.

Jeżeli chodzi o Magiczne Przedmioty, to nie chce mi się wyszukiwać teraz wszystkich Kart, które na Przedmioty wpływały, ale takie karty były, a oto dowód:

Żywioł Ognia - Karty Miasta:

"Żywioł Ognia pojawił się na ulicy. Jeśli przegrasz walkę, zniszczy wszystkie twoje niemagiczne przedmioty..."
(wycinek z tekstu karty)

Takich kart na pewno jest więcej, bo co nieco mi się kojarzy, w dodatkach autorskich jest pewnie jeszcze więcej i na pewno mogłoby powstać parę kolejnych, możliwości jest całe multum: eksplozja losowego magicznego przedmiotu, dostarczenie magicznego przedmiotu (magicznych kupić na ogół nie można), bariery przez które magia nie przechodzi i musisz zostawić magiczne przedmioty za sobą... można by tak pisać i pisać [przykłady wzięte przed chwilą z sufitu ;-) ].
Właśnie to wszystko w tej edycji przepadło i według mnie jest to poważna strata. Co wcale nie oznacza, że gra nie będzie przez to funkcjonować, po prostu możliwości się zmniejszą i sądzę, że w tym stwierdzeniu się ze mną zgodzisz.


Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 50
Kontakt:

Post autor: wilczy »

Moim zdaniem redukcja nazwy "magiczny przedmiot" do "przedmiot" nie stoi niczemu na przeszkodzie, a na pewno nie uwala mechaniki gry. Wszelkie porównania do drugiej edycji też nie są argumentem skoro w trójce karty zostały przeedytowane a dodatki fanowskie odnoszące się do magicznych przedmiotów zostały zrobione dla dwójki i wymagają dostosowania tak czy siak. Może czasem jakiś pomysł odpadnie, ale myślę że mała strata.

Z drugiej jednak strony żal mi magicznych przedmiotów z samej frajdy posiadania takich. Poza tym jeśli jeden miecz dodaje 1 punkt a inny dwa... to moze jest lepszy, cięższy... nie wiem. Co jednak jeśli dodawałby trzy? Tak przykładowo, bo pewnie takich broni w T3 nie ma. Chodzi o gładkie wytłumaczenie nadnaturalnych cech przedmiotów, co świetnie załatwia przymiotnik.

Zgadzam się też ze zdaniem Artownika: "Kategorie na ogół upraszczają wszystko i stanowią solidną podstawę do rozbudowy gry".
I to tyle na temat szczegółowych kategorii.

Jeśli w "trójce" profesja Szeryfa wiąże się z dołożeniem kilku ciekawych rozwnięć do głównej postaci - to jak dla mnie rewelacja! Przykład z Jasnowidzem jest w tym wypadku bardzo wymowny. Zawsze zmiana profesji będąca kompletną metamorfozą postaci stanowiła dla mnie jeden ze zgrzytów w fabule gry. Jedynym wyjątkiem jest Mistyk i jego wędrówka astralna.


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: M_T »

Ale spójrzmy na kategorie z MiM: zdaje się że w dodatkach wprowadzono kategorie: np. zwierze (albo inne, ale napewno jakieś dla wrogów) - ale np. taki dzik dalej jest tylko potworem a nie zwierzęciem. Czyli wprowadzenie kategorii spowodowało pewną nieścisłość. 3ed te nieścisłości usunęła.

W 3ed nie ma przedmiotów +3 siły. Moja opinia: bardzo dobrze (wy macie inne zdanie - 100% zrozumienia z mojej strony - kwestia gustu). Jestem przeciwny przegiętym przedmiotom - a w dodatkach autorskich jest tego full.

Weźmy takiego Arcymaga: Moc +2, w każdym momencie conajmniej 2 czary (normalnie żaden z poszukiwaczy nie ma zdolności posiadania w każdym momencie gry czaru). Mało?

Kolejne usprawnienie: w MiM czar Kula Ognia pozwalał zaatakować wroga z jakąś siłą - czar bezużyteczny. W 3ed +3 do sly podczas walki - całkiem dobry czar.


Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

wilczy pisze:Jeśli w "trójce" profesja Szeryfa wiąże się z dołożeniem kilku ciekawych rozwnięć do głównej postaci - to jak dla mnie rewelacja!
Ja jestem za takim rozwiązaniem, że Profesje są jako dodatki, ale żeby to jakoś sensownie było zrobione.
M_T pisze:Weźmy takiego Arcymaga: Moc +2, w każdym momencie conajmniej 2 czary (normalnie żaden z poszukiwaczy nie ma zdolności posiadania w każdym momencie gry czaru). Mało?
No i właśnie, Arcymag jest fajny, a pozostała trójka to porażka, więc to jest argument na minus.

Czyli jak rozumiem Kula Ognia zwiększa tobie Siłę gdy walczysz z Poszukiwaczem? Jeżeli tak, to wciąż nie jest to optymalne rozwiązanie, to już lepiej jakby Siła Kuli Ognia oparta była na Mocy rzucającego.. bo jednak fajnym elementem było rzucanie jej na odległość.

Powiem tak, mnie te zmiany nie przekonują. Psucie przedmiotów było fajnym pomysłem i te profesje to był krok w dobrym kierunku, ale kroczek wyjątkowo mały i jeszcze się twórcy poślizgnęli. Trzeba jednak pamiętać, że zmian tych w czwartej edycji nie ma, więc chyba się popularnością wielką nie cieszyły.. no chyba że w edycji 4.5 coś tam przeforsują. Pożyjemy, zobaczymy. ;-)


Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 50
Kontakt:

Post autor: wilczy »

Przestrzegam przed patrzeniem na grę planszową Talisman jak na oprogramowanie którego kolejne wersje wychodzą ze zmianami wprowadzanymi przez programistów by zwiększyć funkcjonalność, stabilność i zgodność z nowymi trendami w IT. Myślę że w przypadku Talismana zaważyła kasa i strach przed umoczeniem jak to się stało w przypadku T3 kilkanaście lat temu.

Jak to było moim zdaniem:

Wyszła jedynka, była dobrze przyjęta (dobrze się sprzedała), więc powstała dwójka - praktycznie bez zmian tyle że z kolorowymi kartami (dokładniej - pobarwionymi starymi kartami). Dwójka sprzedała się bardzo dobrze i zyskała wielu fanów.

Po kilku latach producent zmienił nieco strategię i wydał trójkę, w której zmienił część reguł (nie widzę innego powodu jak zwiększenie klarowności - po setkach niedomówień z zasad jakie i my znamy z MiM), konsekwentnie też zmienił część kart, zasadniczo zmienił plansze, szczególnie wszystkich dodatków choć i głównej się oberwało (czyli jej topografia nie jest zgodna z 2nd ed.).
Postanowił też producent zaryzykować i ubrał grę w bardzo kontrowersyjną szatę graficzną. Na planszy powstała plantacja pieczarek (w roli pieczarek grymaśne czaszki - równie białe i okrągłe) której miłośnika nie znam ani jednego. Z tego (jak sądzę) powodu gra poległa. Nawiasem mówiąc uważam że jest to identyczna śmierć (i może nie całkiem zasłużona) jak ta która spotkała grę Magiczny Miecz. Całe szczęście ze MM ma jednak wielu obrońców.

Lata mijały aż wreszcie pojawia się kolejne wydanie gry. Wydawca kieruje się zupełnie asekuracyjnymi przesłankami i postanawia wrócić do legendy drugiego wydania uwspółcześniając jedynie szatę graficzną. Powstała gra jest ładna i mdła, nie ma w niej niczego kontrowersyjnego (może poza znacznikami i czasem krzywo przyciętymi sylwetkami Poszukiwaczy). Prawdę mówiąc reakcje są dwojakie. Po pierwsze ulga że 'nie sknocili". Po jakimś czasie jednak coraz więcej spraw zaczyna wskazywać, że jednak żadną zaletą nie jest fakt, iż sprzedana została kompletnie nie skalana rozwojem stara gra. Uważam że zaważyły o tym pieniądze. Prawdopodobnie krach trzeciej edycji był na zachodzie mocnym ciosem dla GW. Sądzę że obecnie wydawca najbardziej bal się zaryzykować i sprzedał po prostu sprawdzony choć stary towar.

Po prostu nie uważam że "czwórka" będąc kopią "dwójki" samym swym powstaniem wskazuje na "trójkę" jako pomyłkę dziejową. To raczej bezduszne asekuracyjne decyzje marketingu niż ewolucyjno-rozwojowe podejście miłośników. Dlatego zamierzam życzliwym okiem spojrzeć na "trójkę" skoro już o niej zaczęliśmy rozprawiać.

Tyle. Wiecie, dociera do mnie fakt, że jako posiadacz własnej MiM nie jestem tak zainteresowany T4 jak byłbym gdyby był to T3 rev. z tą właśnie nową szatą graficzną. Myślę że jeśli T 4.5 będzie jednak ukłonem w stronę choć części rozwiązań z T3 które tu przytoczył M_T to byłoby naprawdę fajnie.


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Hmm, no może wilczy i masz rację, nie patrzyłem na to w ten sposób.

Sądziłem, że ze względu na to iż żyjemy w dobie Internetu, to po prostu twórcy zwiedzili parę stron, parę forów i popatrzyli jak ludzie się na to zapatrują, a następnie po prostu wsadzili do tej gry to, co cieszyło się największą popularnością.

No ale może i racja..


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

a następnie po prostu wsadzili do tej gry to, co cieszyło się największą popularnością.
Żartujesz? W każdej większej firmie tego typu są "myślący inaczej" - markietingowcy i handlary, którym nawet do głowy nie przyjdą takie pomysły...


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6184
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Rogo »

Wracając do profesji - żadna dodatkowa zdolność nie zawadzi :) A poza tym samo +2 do siły czy mocy to wystarczający argument żeby się o profesję postarać :P
Ostatnio zmieniony sobota 12 lip 2008, 17:43 przez Rogo, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Duszodręczyciel
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 307
Rejestracja: piątek 16 mar 2007, 15:17
Lokalizacja: Niihama-shi
Płeć:

Post autor: Duszodręczyciel »

Moze nie jestem ekspertem od MiM bo wychowałem się na MM ale dla mnie profesje nie były ani tam ani tu sensowne póki nie grałem, że zdolnosci się dodają a nie zastepują. Prawie zawsze w MM grałem Krasnoludem wiec strata jego zdolnosci mnie bolała, no i miał jedyny zwykły przedmiot dający +3 do Miecza.

Ale wracając do oceny 3 ed. nie podoba mi się tylko ze wzgledu na oprawę (choć na to mozna przymknąc oko i bedzie dobrze) i upodobnienie do Warhammera (którego znam aż za dobrze). Same zmiany są bardzo trafne i aż mnie dizwi czemu ich nie wprowadzono w 4 ed. Zmiana łuków i czarów na bonusy jest o wiele sensowniejsze niż oddzielny bardzo słaby atak. Wiem że doszukujecie się logiki w tej grze ale to nie ma sensu. Pewien poziom abstrakcji musi być by grało się dobrze i płynnie.
Podkategorie kart miały sens jezeli dużo reguł się do nich stosowao ale tak wcale nie jest. Lepiej pozbyć się 2-3 zasad niż tworzyć 20 nowych dla paru kart.
Co do samych Magicznych Przedmiotów mam mieszane uczucia, bo przynajmniej w MM było trochę więcej zasad ich dotyczących.

Tak więc podsumowując, 3ed wprowadza zmiany, którę mi się podobaja ale w złej oprawie.


Obrazek
Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 50
Kontakt:

Post autor: wilczy »

SeSim pisze:W każdej większej firmie tego typu są "myślący inaczej" - markietingowcy i handlary, którym nawet do głowy nie przyjdą takie pomysły...
Tak właśnie jest. Niestety Artownik, zawsze glos mają ludzie dający pieniądze na przedsięwzięcie. To taki mechanizm ratujący przed spektakularną klapą ale też praktycznie skreślający wszelkie ryzykowne próby zrobienia czegoś przełomowego.

Swoją drogą jeszcze raz podkreślam - chronologia wydarzeń jaką opisałem wcześniej nie jest rzeczywista a tylko prawdopodobna. Znam tylko fakty wydawnicze oraz opinie graczy, reszta to mój wymysł. Niemniej uważam taki łańcuch przyczynowo-decyzyjny za bardzo prawdopodobny.

Ja też nie znoszę szaty graficznej trójki. W głowie mi się nie mieści że mógłbym zaprosić znajomych do stołu z taką grą. Mam na myśli ludzi nie związanych z planszówkami choć na poziomie. Spaliłbym się ze wstydu.

Podoba mi się to zdanie:
Duszodręczyciel pisze:Tak więc podsumowując, 3ed wprowadza zmiany, którę mi się podobaja ale w złej oprawie.
- dlatego trudzę się z Vassalem próbując go uruchomić ;-) lecz mam jakieś problemy z Javą i uprawnieniami do plików (nie kojarzę o co chodzi, mimo że dałem wszelkie pozwolenia wciąż są protesty, w wolnej chwili przysiądę nad tym). Kiedy już mi się to uda (nie wątpię) to ostro sobie pogiercuję i przetestuję grę ;-)

Co do Fireballa i łuków to wolałbym jednak coś odmiennego w działaniu od Eliksiru Siły. Właściwie to bardzo podoba mi się możliwość rzycenia we wroga kulą ognia ot tak, nie koniecznie łącząc to z atakiem. Tyle że taka kula mogłaby mieć większą siłę, czyli być bardziej użyteczna. Podobnie łuk, z tym że nie podoba mi się strzelanie poza własny obszar - jak to ma miejsce w MiM. Łuk już prędzej skojarzyłbym z walką jako ewentualny bonus lub "przed-atak" (coś jak zionięcie ogniem u Vywernów).

O łukach w MiM dyskutowaliśmy w tym wątku : Łucznictwo - Łuk przedmiot urojony (pozwoliłem sobie przywrocić go z Kosza).


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

SeSim pisze:W każdej większej firmie tego typu są "myślący inaczej" - markietingowcy i handlary, którym nawet do głowy nie przyjdą takie pomysły
Ja rozumiem przedstawione przez Was racje i jestem w stanie się z tym zgodzić, ale też tak nie do końca. Uważam, że chyba trochę przesadzacie. Końcowym wnioskiem takiego rozumowania jest, że użytkownik wpływu na powstający produkt nie ma żadnego, a przecież to nie jest prawdą.

Pierwszym, najważniejszym środkiem komunikacji jest wielkość sprzedaży. Ludzie powiedzieli stanowczo NIE trzeciej edycji Talizmanu i czwarta opiera się już na drugiej.
Oczywiście, że nie można nigdy zadowolić wszystkich i słuchanie pojedynczych osób nie jest możliwe, ale na pewno fani gry mieli wpływ na jej rozwój. Najprostszym przykładem jest tu wytknięcie co w grze nie działa jak powinno.

Przyszło mi w tym miejscu do głowy, że wypadało by wytknąć podejście ludzi do tej 4-tej edycji (wytykam też to i sobie). Ogólnie bardzo wiele głosów było w stylu: "odgrzewany kotlet".
No tak, ale w takim razie jakie były oczekiwania? Że dokonają istotniejszych zmian? Wtedy byłaby to już zupełnie inna gra. Są w planie całkowicie nowe dodatki i jest to chyba powód do radości. A sensowność 4-tej edycji wyjdzie na jaw później. W takiej Podstawce to dużo zmian potrzebnych nie było, zobaczymy co zrobią z Miastem, z Prawem w Mieście, z Profesjami i wtedy będzie można zacząć rzucać mięsem. :D


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Artownik pisze:Pierwszym, najważniejszym środkiem komunikacji jest wielkość sprzedaży. Ludzie powiedzieli stanowczo NIE trzeciej edycji Talizmanu i czwarta opiera się już na drugiej.
Ehh... Wiesz jak się kreuje obecnie sprzedaż? Nie chodzi o to czego faktycznie klient potrzebuje. Chodzi o to żeby wykreować tak rzeczywistość żeby klient zrozumiał, że naprawdę chce kupić to na co normalnie nie wydałby złamanego grosza :D


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
ODPOWIEDZ