[3rd Ed.] Talisman 3ed - zalety i wady systemu.

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Talisman Magia i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6191
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Rogo »

Wracając do profesji - żadna dodatkowa zdolność nie zawadzi :) A poza tym samo +2 do siły czy mocy to wystarczający argument żeby się o profesję postarać :P
Ostatnio zmieniony sobota 12 lip 2008, 17:43 przez Rogo, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Duszodręczyciel
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 307
Rejestracja: piątek 16 mar 2007, 15:17
Lokalizacja: Niihama-shi
Płeć:

Post autor: Duszodręczyciel »

Moze nie jestem ekspertem od MiM bo wychowałem się na MM ale dla mnie profesje nie były ani tam ani tu sensowne póki nie grałem, że zdolnosci się dodają a nie zastepują. Prawie zawsze w MM grałem Krasnoludem wiec strata jego zdolnosci mnie bolała, no i miał jedyny zwykły przedmiot dający +3 do Miecza.

Ale wracając do oceny 3 ed. nie podoba mi się tylko ze wzgledu na oprawę (choć na to mozna przymknąc oko i bedzie dobrze) i upodobnienie do Warhammera (którego znam aż za dobrze). Same zmiany są bardzo trafne i aż mnie dizwi czemu ich nie wprowadzono w 4 ed. Zmiana łuków i czarów na bonusy jest o wiele sensowniejsze niż oddzielny bardzo słaby atak. Wiem że doszukujecie się logiki w tej grze ale to nie ma sensu. Pewien poziom abstrakcji musi być by grało się dobrze i płynnie.
Podkategorie kart miały sens jezeli dużo reguł się do nich stosowao ale tak wcale nie jest. Lepiej pozbyć się 2-3 zasad niż tworzyć 20 nowych dla paru kart.
Co do samych Magicznych Przedmiotów mam mieszane uczucia, bo przynajmniej w MM było trochę więcej zasad ich dotyczących.

Tak więc podsumowując, 3ed wprowadza zmiany, którę mi się podobaja ale w złej oprawie.


Obrazek
Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 50
Kontakt:

Post autor: wilczy »

SeSim pisze:W każdej większej firmie tego typu są "myślący inaczej" - markietingowcy i handlary, którym nawet do głowy nie przyjdą takie pomysły...
Tak właśnie jest. Niestety Artownik, zawsze glos mają ludzie dający pieniądze na przedsięwzięcie. To taki mechanizm ratujący przed spektakularną klapą ale też praktycznie skreślający wszelkie ryzykowne próby zrobienia czegoś przełomowego.

Swoją drogą jeszcze raz podkreślam - chronologia wydarzeń jaką opisałem wcześniej nie jest rzeczywista a tylko prawdopodobna. Znam tylko fakty wydawnicze oraz opinie graczy, reszta to mój wymysł. Niemniej uważam taki łańcuch przyczynowo-decyzyjny za bardzo prawdopodobny.

Ja też nie znoszę szaty graficznej trójki. W głowie mi się nie mieści że mógłbym zaprosić znajomych do stołu z taką grą. Mam na myśli ludzi nie związanych z planszówkami choć na poziomie. Spaliłbym się ze wstydu.

Podoba mi się to zdanie:
Duszodręczyciel pisze:Tak więc podsumowując, 3ed wprowadza zmiany, którę mi się podobaja ale w złej oprawie.
- dlatego trudzę się z Vassalem próbując go uruchomić ;-) lecz mam jakieś problemy z Javą i uprawnieniami do plików (nie kojarzę o co chodzi, mimo że dałem wszelkie pozwolenia wciąż są protesty, w wolnej chwili przysiądę nad tym). Kiedy już mi się to uda (nie wątpię) to ostro sobie pogiercuję i przetestuję grę ;-)

Co do Fireballa i łuków to wolałbym jednak coś odmiennego w działaniu od Eliksiru Siły. Właściwie to bardzo podoba mi się możliwość rzycenia we wroga kulą ognia ot tak, nie koniecznie łącząc to z atakiem. Tyle że taka kula mogłaby mieć większą siłę, czyli być bardziej użyteczna. Podobnie łuk, z tym że nie podoba mi się strzelanie poza własny obszar - jak to ma miejsce w MiM. Łuk już prędzej skojarzyłbym z walką jako ewentualny bonus lub "przed-atak" (coś jak zionięcie ogniem u Vywernów).

O łukach w MiM dyskutowaliśmy w tym wątku : Łucznictwo - Łuk przedmiot urojony (pozwoliłem sobie przywrocić go z Kosza).


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

SeSim pisze:W każdej większej firmie tego typu są "myślący inaczej" - markietingowcy i handlary, którym nawet do głowy nie przyjdą takie pomysły
Ja rozumiem przedstawione przez Was racje i jestem w stanie się z tym zgodzić, ale też tak nie do końca. Uważam, że chyba trochę przesadzacie. Końcowym wnioskiem takiego rozumowania jest, że użytkownik wpływu na powstający produkt nie ma żadnego, a przecież to nie jest prawdą.

Pierwszym, najważniejszym środkiem komunikacji jest wielkość sprzedaży. Ludzie powiedzieli stanowczo NIE trzeciej edycji Talizmanu i czwarta opiera się już na drugiej.
Oczywiście, że nie można nigdy zadowolić wszystkich i słuchanie pojedynczych osób nie jest możliwe, ale na pewno fani gry mieli wpływ na jej rozwój. Najprostszym przykładem jest tu wytknięcie co w grze nie działa jak powinno.

Przyszło mi w tym miejscu do głowy, że wypadało by wytknąć podejście ludzi do tej 4-tej edycji (wytykam też to i sobie). Ogólnie bardzo wiele głosów było w stylu: "odgrzewany kotlet".
No tak, ale w takim razie jakie były oczekiwania? Że dokonają istotniejszych zmian? Wtedy byłaby to już zupełnie inna gra. Są w planie całkowicie nowe dodatki i jest to chyba powód do radości. A sensowność 4-tej edycji wyjdzie na jaw później. W takiej Podstawce to dużo zmian potrzebnych nie było, zobaczymy co zrobią z Miastem, z Prawem w Mieście, z Profesjami i wtedy będzie można zacząć rzucać mięsem. :D


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Artownik pisze:Pierwszym, najważniejszym środkiem komunikacji jest wielkość sprzedaży. Ludzie powiedzieli stanowczo NIE trzeciej edycji Talizmanu i czwarta opiera się już na drugiej.
Ehh... Wiesz jak się kreuje obecnie sprzedaż? Nie chodzi o to czego faktycznie klient potrzebuje. Chodzi o to żeby wykreować tak rzeczywistość żeby klient zrozumiał, że naprawdę chce kupić to na co normalnie nie wydałby złamanego grosza :D


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
M_T [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 11
Rejestracja: piątek 09 maja 2008, 13:31
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Post autor: M_T »

Tylko jeszcze wrócę do starego zdania:
Artownik pisze:Czyli jak rozumiem Kula Ognia zwiększa tobie Siłę gdy walczysz z Poszukiwaczem? Jeżeli tak, to wciąż nie jest to optymalne rozwiązanie, to już lepiej jakby Siła Kuli Ognia oparta była na Mocy rzucającego..
Ale już istnieje taki czar - bodajże Cios Psioniczny...


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6191
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Rogo »

Panowie i Pani (chyba, że jest więcej niż jedna :P)
Można przecież dorobić całe mnóstwo nowych Czarów - opartych i na Sile i na Mocy :) A dla żądnych wrażeń mogą być też oparte na Złocie, Wytrzymałości, Przyjacielach i Przedmiotach, o Specjalnych Zdolnościach nie wspominając xD Można też zwrócić uwagę na Charakter tworząc nowe Czary :P

aczkolwiek chyba nie trzeba wspominać że wszystko poza Siłą i Mocą nie było napisane poważnie :P


Ja nawet nie mam Talismana.
bert04
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek 14 lip 2008, 00:32
Lokalizacja: z Konopii
Płeć:

Post autor: bert04 »

Zbierając materiały do MiM-a natrafiłem też na tamten pakiet. Przez pewien czas nawet myślałem, czy to jest już TO. Ale ostatecznie zrezygnowałem, głównie z powodu tej czaszkowato-młotkowej estetyki. Ja szukam gry rodzinnej, dla starych i młodych płci obojga, a ta estetyka pasuje do nastoletnich chłopaków przechodzących mutację (głosu) i z nadmiarem testosteronu. Tym różni się stanowczo od Talizmana 1/2/4, MiM-a i MM-a.


Moim skromnym zdaniem autorzy 3-ed sami sobie podstawili nogę. Upraszczając reguły odcięli się od graczy zawansowanch. Wprowadzając wspomnianą szatę graficzną zniechęcili "estetów", lub osoby szukające gry "familijnej" (jak ja). Można mieć swoje zdanie o Warhammerze, ale jego figurki są po prostu BRZYDKIE. Elf młotka i elf z każdej innej edycji Talizmanu i jego pochodnych to dwa różne światy. Swiat Młotka jest ... specyficzny. Ja jednak wolę ten oldskulowy świat fantasy rodem z Tolkiena i Howarda, w który wchodzę* grając w Talizman (MiM / MM).


To szkoda, bo 3-ed ma wiele zalet, moim skromnym zdaniem. Uproszczenie reguł i usunięcie pewnych byków, nawet kosztem jakiejś-tam kategorii to dla mnie plus. Z tego co się orientuję, zmiany prowadzą też do skrócenia rozgrywki, kolejny plus (jeżeli nie dysponuje się tonami wolnego czasu!). Ujednolicenie dodatków mi też nie przeszkadza, przynajmniej widać, że to ta sama gra a nie jakaś składanka. Dużym plusem jest Wieża Smoków (czy jak to się zwie), która jest dodatkiem nieomal obowiązkowym i wygląda bardzo pociągająco. Aż się chce tam wejść.


Swoją drogą: zrównywanie Talizmana do Młotka odbiło się marketingową czkawką, mimo że planszówki ze świata Warhammera wcale popularne są. Możliwe, że przywrócenie starej szaty graficznej było wstępem do pozbycia się produktu. Można go wtedy odsprzedać bez kłopotów z licencjami na grafiki z WH.


_________
*w sensie życzeniowym, bo już wieki w to nie grałem. Ale pamiętam akurat, że tamtejszy MiM oddawał atmosferę tych autorów.


Hellhound
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Magiczne Kamienie
Posty: 1227
Rejestracja: piątek 19 gru 2008, 00:46

Post autor: Hellhound »

Z różnic między 2 i 3 edycją to jeszcze warto wspomnieć, że w 3 edycji żeby przejść między krainą zewnętrzną i środkową wystarczy zapłacić 1 mz (w obie strony!), nie trzeba się już męczyć ze Strażnikiem siła 9. Można od razu udać się do krainy środkowej.


ODPOWIEDZ