Witamy na forum! Zapraszamy na grę multiplayer w Talisman Digital Edition już teraz!
(Więcej informacji tutaj)

Zasady w Magicznym Mieczu

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry itp itd.
Awatar użytkownika
nick
Gladiator
Gladiator
Gladiator
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Rozszerzona plansza
ZunTzu - Magiczny Miecz
Posty: 522
Rejestracja: wtorek 01 cze 2010, 14:34
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: nick » wtorek 23 lip 2013, 11:44

Rogo, po to właśnie dałem cytat żeby każdy wiedział o co chodzi. Ja z kolei nie wiem co mówi na ten temat instrukcja MiM ale ponieważ nie jest to forum MiM, tylko MM to proponuję aby w dyskusji nie nawiązywać do MiMa ponieważ są to oddzielne gry i MiM nie jest dla nas w tej kwestii ani w jakiejkolwiek innej żadnym wyznacznikiem.


asd

Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » wtorek 23 lip 2013, 12:32

Wiesz, w MiM (o rety, znowu o nim piszę, ale ze mnie podły użytkownik) jest zupełnie analogiczny zapis:
13:2 Poszukiwacz musi wybrać miedzy Spotkaniem z innym Poszukiwaczem, znajdującym się na tym samym Obszarze a badaniem samego Obszaru.
Ale w innym miejscu mamy zapis:
SPOTKANIA W WEWNĘTRZNEJ KRAINIE
Poszukiwacze mogą się Spotykać tylko na Równinie Grozy albo w Dolinie Ognia.
nick pisze:Rogo, po to właśnie dałem cytat żeby każdy wiedział o co chodzi.
nick, po to własnie o tym wspomniałem, żebyś wiedział o co chodzi. A jeśli nie chce Ci się przeczytać całej instrukcji, to się nie dziw, że nie wiesz co zrobić.
nick pisze:Ja z kolei nie wiem co mówi na ten temat instrukcja MiM ale ponieważ nie jest to forum MiM, tylko MM to proponuję aby w dyskusji nie nawiązywać do MiMa ponieważ są to oddzielne gry i MiM nie jest dla nas w tej kwestii ani w jakiejkolwiek innej żadnym wyznacznikiem.
A ja z kolei wiem, że instrukcja MM jest kalką instrukcji MiM i jeśli zechce Ci się poświęcić odrobinę czasu, to znajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie:
SPOTKANIA NA KAMIENNYM MOŚCIE
14.1. Postacie mogą się spotykać wyłącznie na Obszarach Wejścia na Most.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17080
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » wtorek 23 lip 2013, 14:33

Tutaj problem jest taki, iż Zamek Bestii jest nieoficjalnym dodatkiem, więc jeżeli autor dodatku uznał, iż można badać postaci w nim, to można. Bez względu na to, co instrukcja ogólna mówi.

Co do samego pytania, to ja zawsze grałem, iż postać może albo badać obszar, albo zaatakować inną postać, albo użyć przeciw niej swej zdolności, która nie jest atakiem, przykładowo ukraść przedmiot. Dlatego też według mojej interpretacji mógłbyś wejść na obszar w Wilkołakiem, zabrać dogorywającej tam postaci 1 sztukę złota i nie badać Wilka.

Ma to o tyle znaczenie, iż jak będziesz chciał dodać i inne atrakcje, to będziesz musiał ustanowić nowy timing, przykładowo czy postać może ukraść przedmiot przed badaniem obszaru, czy po badaniu obszaru, czy przed atakiem na poszukiwacza, czy po &c., pamiętając również, iż w międzyczasie walka może zostać przegrana czy też inny efekt powodować koniec tury i co wtedy z pozostałymi akcjami.

Dlatego ja uważam, iż najlepiej jest, iż w danym okienku akcji możesz wykonać tylko 1 akcję, a nie kilka. Czyli albo atak, albo obszar, albo zdolność. A potem tura się kończy.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » wtorek 23 lip 2013, 14:45

Nemomon pisze:Co do samego pytania, to ja zawsze grałem, iż postać może albo badać obszar, albo zaatakować inną postać, albo użyć przeciw niej swej zdolności, która nie jest atakiem, przykładowo ukraść przedmiot.
Dokładnie to mówi instrukcja.
Nemomon pisze:Tutaj problem jest taki, iż Zamek Bestii jest nieoficjalnym dodatkiem, więc jeżeli autor dodatku uznał, iż można badać postaci w nim, to można. Bez względu na to, co instrukcja ogólna mówi.
W takim razie należy przeczytać instrukcję od tego dodatku, a jeśli tam nie ma żadnej wzmianki, to znaczy, że zastosowanie ma nadal instrukcja ogólna, a skoro Zamek Bestii jest rozwinięciem Kamiennego Mostu, to problemu raczej nie ma. Gorzej jeśli uznać, że Zamek Bestii nie jest rozwinięciem a zastąpieniem Kamiennego Mostu - wtedy jednak autor powinien sprecyzować takie zasady i pytanie winno być zadane w temacie na temat tego dodatku.

A pytanie padło w temacie o ogólnych zasadach MM, więc odniosłem się do niego w kontekście oficjalnych zasad.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
nick
Gladiator
Gladiator
Gladiator
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Rozszerzona plansza
ZunTzu - Magiczny Miecz
Posty: 522
Rejestracja: wtorek 01 cze 2010, 14:34
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: nick » wtorek 23 lip 2013, 17:46

Wydarzenie z Zamku Bestii podałem jako przykład, do niego się nie odnoszę. Chodziło bardziej o sytuację gdy trzeba wybrać badanie Obszaru czy spotkanie Postaci. Mi zależy bardziej na poddaniu krytyce zasad z instrukcji. Uważam, że w przypadku spotkania Postaci powinno brać się pod uwagę również Karty, które leżą na Planszy, szczególnie Wrogów, zwłaszcza, że zgodnie z tą nieszczęsną instrukcją to Wróg i tylko Wróg atakuje Postać anie odwrotnie.


asd

Awatar użytkownika
Alan
Kobold
Kobold
Kobold
Autor Dodatków
Posty: 287
Rejestracja: niedziela 22 lip 2012, 11:27
Lokalizacja: Gdynia
Płeć:

Post autor: Alan » środa 31 lip 2013, 21:11

Moim zdaniem powinno się grać tak:po zbadaniu obszaru na którym
jest inna Postać można dokonać wyboru czy chcę ją spotkać czy nie



Awatar użytkownika
nick
Gladiator
Gladiator
Gladiator
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Rozszerzona plansza
ZunTzu - Magiczny Miecz
Posty: 522
Rejestracja: wtorek 01 cze 2010, 14:34
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: nick » czwartek 20 lut 2014, 08:39

Ostatnio wyszła nam z Alanem taka kwestia. Czy w sytuacji, gdy wynik rzutu kostką oznacza śmierć Postaci (nie mówię o przegranej walce, gdzie można się jeszcze bronić) Postać może jeszcze rzucić Czar, który zmieni wynik rzutu kostką? Sytuacja wygląda następująco: Postać wyciąga Kartę Ponurego Żniwiarza i rozpatrując ją, wyrzuca 1, co oznacza dla niej koniec gry. Czy wówczas może rzucić Zaklęcie, np Weryfikacja lub Cofnięcie Czasu? Po wyrzucie kostką 1 Postać ginie a zatem nie ma już czasu na rzucenie Zaklęcie. Czy też po takim rzucie (zaznaczam że chodzi jedynie o efekt natychmiastowej śmierci) Postać powinna mieć jeszcze czas na ew. rzucenie Zaklęcia zmieniającego wynik lub cofającego turę. Rzecz dotyczy nie tylko Magicznego Miecza. Jak uważacie?


asd

Awatar użytkownika
Wiktor
#Moderator: Wiktor
#Moderator: Wiktor
#Moderator: Wiktor
Uczestnik Zjazdów
Posty: 1319
Rejestracja: piątek 09 lip 2010, 18:07
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: Wiktor » czwartek 20 lut 2014, 11:29

Nie przypominam sobie czy instrukcja to rozstrzyga, chyba nie.
Mt:G rozstrzygnął kiedyś ten problem przez wprowadzenie zasady "śmierć jest natychmiastowa", czyli jeśli jakiś efekt powoduje śmierć, to nie można go kontrować "po śmierci". Jeśli przyjść to w MM byłoby to całkiem rozsądne. Można też pójść drugą drogą i w każdej sytuacji starać się wyinterpretować rozstrzygnięcie z zapisu na karcie, choć to raczej będzie zawodne.




Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » czwartek 20 lut 2014, 11:38

Moim zdaniem każda metoda zapobiegnięcia śmierci jest dozwolona (w tym np. Weryfikacja), natomiast niedozwolone jest w tym momencie leczenie.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
Alan
Kobold
Kobold
Kobold
Autor Dodatków
Posty: 287
Rejestracja: niedziela 22 lip 2012, 11:27
Lokalizacja: Gdynia
Płeć:

Post autor: Alan » czwartek 20 lut 2014, 12:15

Po przemyśleniu sprawy przychylałbym się do opinii powyżej.Popatrzmy na to z tej strony:kiedy tracimy punkt Życia po przegranej walce możemy się obronić za pomocą np. Tarczy.Wyrzucamy na kostce 1 i nie tracimy punktu Życia.Nie odjęliśmy tego punktu wcześniej a po obronie przez Tarczę znowu dołożyliśmy.Wszystko to odbyło się w fazie "obrony", czasie w którym mogę użyć Przedmiotu, umiejętności Przyjaciela czy np.rzucić Czar.Czyli w wypadku straty punktów Życia, tu chyba wszyscy przyznają rację,mamy czas żeby się obronić.
Czemu więc wprowadzać zasadę że śmierć jest natychmiastowa?? Moim zdaniem działa to analogicznie do sytuacji z Tarczą:nie umieramy od razu ( tak jak nie traciliśmy punktu Życia po walce a w wypadku obrony ponownie ten punkt sobie dodawaliśmy) i "z zaświatów" rzucamy np.Zaklęcie Cofnięcia Czasu, mamy po prostu na to chwilę po całym zajściu.



Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17080
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » czwartek 20 lut 2014, 14:24

Ja też uważam, iż możesz np. rzucić Weryfikację na wynik "1". Weryfikacja pozwala zmienić wynik każdego rzutu na inny, a więc masz jeszcze okienko akcji rzucić Zaklęcie zmieniające rezultat. Tak samo jak np. po przegranej walce masz jeszcze okienko akcji, ażeby rzucić Zaklęcie pozwalające zmienić wynik walki na remis.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
nick
Gladiator
Gladiator
Gladiator
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Rozszerzona plansza
ZunTzu - Magiczny Miecz
Posty: 522
Rejestracja: wtorek 01 cze 2010, 14:34
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: nick » sobota 17 maja 2014, 13:09

Powiedzcie jak wy gracie. Przyklad: wyciagam dwie karty, jedna Wrog, druga Nieznajomy. W wyniku starcia z wrogiem trace zycie. Czy rozpatruje dalej karte Nieznajomego czy koncze ture? Byc moze bylo to juz wyjasniane.


asd

Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17080
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » sobota 17 maja 2014, 13:19

nick pisze:Powiedzcie jak wy gracie. Przyklad: wyciagam dwie karty, jedna Wrog, druga Nieznajomy. W wyniku starcia z wrogiem trace zycie. Czy rozpatruje dalej karte Nieznajomego czy koncze ture? Byc moze bylo to juz wyjasniane.
Moim zdaniem kończysz turę. Nie możesz kontynuować tury, dopóki nie wygrasz z wrogiem. Remis lub przegrana oznacza koniec tury.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
Wiktor
#Moderator: Wiktor
#Moderator: Wiktor
#Moderator: Wiktor
Uczestnik Zjazdów
Posty: 1319
Rejestracja: piątek 09 lip 2010, 18:07
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: Wiktor » sobota 17 maja 2014, 13:20

Kończy się turę, takie są zasady.

A tłumacząc to "na logikę", to idąc tropem, że po przegranej walce z wrogiem, rozpatruje się Nieznajomych (IV) przechodziłoby się do rozpatrywania (zgarniania) Przedmiotów (V). A przecież przedmioty są nagrodą za pokonanie potworów.




Awatar użytkownika
Alan
Kobold
Kobold
Kobold
Autor Dodatków
Posty: 287
Rejestracja: niedziela 22 lip 2012, 11:27
Lokalizacja: Gdynia
Płeć:

Post autor: Alan » sobota 17 maja 2014, 22:47

Jak widzicie taką sytuację:wyciągam dwie karty:Spotkanie i Nieznajomego.
W wyniku rozpatrzenia karty Spotkania tracę Życie, kontynuuję turę czy kończę?



Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17080
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » sobota 17 maja 2014, 23:01

Kontynuujesz. Walki nie przegrałeś.


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » niedziela 18 maja 2014, 00:02

Ja specem od Magicznego Miecza nie jestem, ale z tego co mi wiadomo był mocno inspirowany Magią i Mieczem, a w tym jest wyraźnie zaznaczone w instrukcji, że po przegranej walce tura się kończy. Co mówi na ten temat instrukcja MM? (Rozdział dotyczący walki)


Czas umierać.


Awatar użytkownika
Alan
Kobold
Kobold
Kobold
Autor Dodatków
Posty: 287
Rejestracja: niedziela 22 lip 2012, 11:27
Lokalizacja: Gdynia
Płeć:

Post autor: Alan » niedziela 18 maja 2014, 02:15

Podrąże troszkę temat: dwa przykłady

1-analogiczna sytuacja jak poprzednio: Spotkanie i Nieznajomy.
Karta spotkania zmusza nas do stoczenia walki np Smoczy Gniew
Walkę przegrywamy, kontynuujemy turę czy nie?

2- Dwie karty:Wróg i Nieznajomy.Karta Nieznajomego jest jednorazowa (to znaczy po
rozpatrzeniu odkłada ją się)
Przegrywamy walkę:odkładamy kartę Nieznajomego czy zostaje na planszy?



Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » niedziela 18 maja 2014, 08:39

Alan pisze:2- Dwie karty:Wróg i Nieznajomy.Karta Nieznajomego jest jednorazowa (to znaczy po rozpatrzeniu odkłada ją się)
Przegrywamy walkę:odkładamy kartę Nieznajomego czy zostaje na planszy?
Instrukcja pisze:16.4. Dopiero po rozpatrzeniu skutków wszystkich Spotkań i pokonaniu wszystkich Wrogów (17.1-5) znajdujących się na danym Obszarze, albo wymknięciu się tym Wrogom (19.1-2), Postać może przystąpić do rozpatrzenia pozostałych Kart Zdarzeń.
A skoro Nieznajomego odkłada się po rozpatrzeniu, a Postać nie przystępuje do rozpatrzenia danej karty, to czemu szukasz problemu tam, gdzie instrukcja jest bardzo precyzyjna? ;)
Alan pisze:1-analogiczna sytuacja jak poprzednio: Spotkanie i Nieznajomy.
Karta spotkania zmusza nas do stoczenia walki np Smoczy Gniew
Walkę przegrywamy, kontynuujemy turę czy nie?
A w tym miejscu instrukcja ssie (zarówno ta od MM, jak i ta od MiM - są niemal identyczne).
Otóż instrukcja mówi, że jeśli przegrałeś walkę z wrogiem lub inną istotą, to tracisz punkt Życia i walka się kończy (nie ma mowy odnośnie końca tury).
Jeśli skuteczność jest równa, to następuje remis, a remis oznacza koniec walki i tury.
W przypadku walki między Postaciami koniec walki (zwycięstwo jednej ze stron lub remis) oznacza koniec walki i tury.

Rozsądnym zdawałoby się zakończenie tury również w przypadku przegranej z Wrogiem lub inną istotą, ale jeśli należysz do tych, dla których MM/MiM =/= rozsądek/logika, to tura się nie kończy (bo nic takiego w instrukcji nie ma).

A to ciekawe, że remis kończy turę, a przegrana nie :mrgreen:


Czas umierać.


Awatar użytkownika
nick
Gladiator
Gladiator
Gladiator
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Rozszerzona plansza
ZunTzu - Magiczny Miecz
Posty: 522
Rejestracja: wtorek 01 cze 2010, 14:34
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: nick » niedziela 18 maja 2014, 15:15

Ja bym jednak obalił instrukcję i grał tak, że po przegranej walce z wrogiem/Postacią kończy się turę.

Jestem również na tym, żeby utrata punktu Życia skutkowała również zakończeniem tury bez względu na to, czy utrata wynikła z przegranej walki czy też w wyniku rozpatrzenia karty Zdarzenia/Przygody.
A skoro Nieznajomego odkłada się po rozpatrzeniu, a Postać nie przystępuje do rozpatrzenia danej karty, to czemu szukasz problemu tam, gdzie instrukcja jest bardzo precyzyjna? ;)
Tak też gramy ale... Sprawa wygląda inaczej, gdy Postać wyciągnie dwie karty Spotkania. Wówczas rozpatruje się w pierwszej kolejności kartę wyciągniętą jako pierwszą. Jeśli Spotkanie skutkuje przeniesieniem Postaci na inny Obszar (lub utratą Życia ; o) to druga karta pozostaje nierozpatrzona. Karta Spotkania nie zostaje na planszy (ta wyciągnięta jako druga). A może właśnie w takiej sytuacji powinna zostać?


asd

ODPOWIEDZ