Strona 1 z 1

Typologia Wrogów

: czwartek 14 lut 2013, 00:14
autor: SPIDIvonMARDER
Typologia Wrogów z MiM

Biorąc pod uwagę ostatnie rozważania, który z Wrogów jest potworem, a który nie, postanowiłem stworzyć własną, subiektywną listę. Może to komuś pomoże rozwiązać konflikt przy wyciąganiu kart...
Brałem pod uwagę zasady gry, logikę i uniwersa fantastyczne.

Wydzieliłem następujące typy:

Wróg – Potwór
Czyli wszelkie monstra, bestie, istoty fantastyczne, czyli podkreślam, że nie egzystują w naszym świecie. Zaliczają się do tego też zwierzęta i inne istoty poddane magicznej/fantastycznej obróbce, więc np. 40 metrowy Szczur będzie Potworem, a nie Zwierzęciem.
Problem jest następujący: a jak zaklasyfikować rasy rozumne? Teoretycznie taki elf czy ork nie są ani ludźmi, ani w sumie potworami takimi samymi, jak np. wiwerny czy harpie. Cóż... rozwiązałem to tak: wydzieliłem osobną kategorię „rasy rozumne”. Jeśli ktoś uważa, że to zbytnie naruszenie zasad gry, to może ją całą wrzucić do „potworów”.

Rasy Rozumne
Czyli elfy, krasnoludy, orkowie i wszystkie te istoty, które są fantastyczne, ale tworzą jakieś cywilizacje i nie chciałbym, by grały w jednej lidze z jakimiś gryfonami.

Smoki
Specyficzne potwory, które ze względu na parę zasad są wydzielone z potworów. Jaki jest smok – każdy widzi.

Zwierzęta
Czyli nie rasy rozumne, nie ludzie, nie potwory, a realnie istniejące istoty.

Ludzie
Specyficzna kategoria ras rozumnych i potworów. Wydzielam ją, gdyż pomimo, że w „Mieście” są potworami, to absolutnie to nie pasuje. Ponadto kilka zasad też dotyczy raczej ludzi, niż reszty istot, nawet rozumnych..

Z Wrogów 3 Duchów wydzielam kilka przykładów, które moim zdaniem nie pasują i są istotami materialnymi, a nie prawdziwymi duchami, demonami, nieumarłymi.

Zupełnie osobną kategorią są przeciwnicy z Kosmicznej Otchłani, zaklasyfikowani jako Obcy. Zgadzam się, że dzięki swojemu pozaziemskiemu pochodzeniu nie powinni podlegać ziemskim zasadom, dlatego zostawiam ich jak są.

POTWORY
Bazyliszek – od kiedy to bazyliszek jest duchem, nieumarłym?
Docidon
Drada
Gryfon
Golem
Górski Troll
Gremlin – to chyba istota materialna
Harpia
Hydra
Ludojad
Maszkaron
Meduza – wygląda jak magiczne zwierze, a nie Duch.
Monstrum
Morlok
Olbrzym
Olbrzymi Pająk
Pełzacz
Płaszczon
Purpurowy Czerw
Radrod
Rzygacz
Wielki Płaz (bo takich wielkich płazów u nas we wsi ni ma xD)
Żuk Zabójca (jw. ;) ).

RASY ROZUMNE

Goblin
Hobgoblin
Krasnolud (Nieznajomy z Podziemi)
Neandertalczyk
Ork

SMOKI
Czerwony
Chiński Smok
Smok


ZWIERZĘTA
Abonid
Dzik
Dziki Pies
Jaszczur
Lew
Małpa
Mumakile
Niedźwiedź
Nietoperze Wampiry – nie wiem, czemu one atakują na Moc. Wyglądają jak zwykłe zwierzęta, najwyżej troszkę podkręcone magią.
Ogromna Mucha (skoro jest zmutowana... to może być duża i jadowita ;) ).
Ogromny Szczur (z kolei przerośnięte szczury potrafią być bardzo agresywnymi zwierzętami, wiec uznaję, że takie istnieją).
Sfora Psów

Szczur (z Miasta)
Wąż
Wilk
Żądłoń

LUDZIE
Apasz
Fałszywy Kapłan
Gbur
Gigant
Karciarz
Marynarze
Mistrz Złodziei
Osiłek
Pijany Żołnierz
Przekupny Szeryf
Rozbójnik
Straż Miejska
Szalony Wojownik
Uczciwy Sierżant

Sobowtór jest tym, z kim walczy. Więc jak walczy z człowiekiem, to staje się człowiekiem, a jak walczy z Upiorem, to staje się nieumarłym.

Banda Zombich to moim zdaniem nie Wróg 2, a Wróg-Duch 3.
Mumia (z Jaskini i z Miasta) jw.

Żywa Statua jest poza klasyfikacją, bo nie jest żywą istota, ani nieumarłym, duchem itd.


Nie wiem, jacy Wrogowie są w dodatku Smoki.

: czwartek 14 lut 2013, 12:13
autor: sir_Andros
No nareszcie ktos rozumny na tym forum kto probuje sklasyfikowac, zinterpretowac karty wedlug calosci a wiec: naglowka, tytulu, zdjecia i opisu a nie slepo patrzec w naglowek i dodatkowo probuje to robic w maire zgodnie z instrukcja :)
Liste popieram ale wedlug mnie jesli mamy sie trzymac zasad to jesli np hobgoblin ma w naglowku potwor to nie mozesz go klasyfikowac gdzie indziej bo juz nie grasz wedlug instrukcji karty. Nawet jesli Ci sie wydaje to nielogiczne. To samo nietoperze wampiry, meduza itd.

Wedlug mnie patrzysz najpierw na naglowek - jesli jest tam potwor no to potwor i juz bo nei wiesz co myslal autor tworzac ta karte i jak sobie wyobrazal ta istote ( chyba ze chcesz grac na logiczne myslenie zmieniajace instrukcje )

Dalej nazwa stwora - jesli sugeruje ona ze jest potworem to mozna to podciagnac pod potwora bo dlaczego nie . Nazwa stwora jest tak samo wiazaca jak naglowek

Dalej opis - jesli zawarte jest slowo potwor np. ten potwor terroryzuje ten obszar no to chyba proste ze nawet jak w naglowku jest wrog wrog to jest to i tak potwor. Bo po pierwsze w rozszerzonym opisie jest uzyte slowo potwor a po drugie masz wykonac instrukcje z opisu karty wiec kazde jej slowo jest wiazace

Na koniec zdjecie - tu juz mozna polemizowac bo jak reszta karty zdjecie tez powinno byc wiazace ale odczucia jednego czlowieka co do tego czy na obrazku mamy potwora moga sie roznic od odczuc innych zawodnikow chyba ze kazdy z nich uzna ze mamy zdecydowanie do czynienia z czyms nienormalnym :) i wszyscy uznaja to za potwora .

Mysle ze taka interpretacja nie lamie nigdzie instrukcji a wrecz tak powinno sie grac chyba ze ktos mi udowodni ze mam patrzec wylacznie na naglowek a nie cala karte.

: czwartek 14 lut 2013, 18:03
autor: Qurek
Ja również staram się klasyfikować po swojemu wszelkich oponentów.

Jak narazie wrogów podzieliłem na takie grupy

Walczących na Siłę, podzieliłem na kategorie POTWÓR, ZWIERZĘ, SMOK, HUMANOID, gdzie Humanoidem są wszelkie Orki, Gobliny, Hobgobliny etc. coś co budową ciała przypomina człowieka.
Walczących na Moc, póki co klasyfikuję jako NIEUMARŁYCH i DEMONY.
W obu przypadkach bywają oczywiście odstępstwa.

: czwartek 14 lut 2013, 18:40
autor: SPIDIvonMARDER
Dlatego napisałem, że to moja subiektywna lista, która zawiera moje modyfikacje wobec IMO niesprawiedliwych zasad gry ;) Np. do Hobgoblinów mam pewiejn sentyment i przykro mi je wsadzać do wora z płaszczoniami i innymi monstrami. "Potwór" w MiMie to dla mnie fantastyczne zwierzę, a Hobgoblin jest osobą.

: czwartek 14 lut 2013, 20:11
autor: Bludgeon
Qurek pisze:Walczących na Moc, póki co klasyfikuję jako NIEUMARŁYCH i DEMONY.
Jeszcze bym dodał żywiołaki.

: czwartek 14 lut 2013, 20:15
autor: Artownik
Myślę, że to nieco przekombinowane. Oryginalny system jest dobry, są w nim tylko błędy.

Są Potwory, Smoki i Zwierzęta.

To co nie pasuje do powyższych, po prostu nie ma podkategorii.


Duchy, które walczą głównie na Moc są wystarczające. Wrogów nie ma tu wielu i wydzielanie Demonów lub Ożywieńców sprawi problemy.

: czwartek 14 lut 2013, 23:31
autor: Rogo
Artownik, w sumie masz rację - do tego co jest w oficjalnych dodatkach taki podział zupełnie wystarcza, tylko, jak wspomniałeś, są w nim błędy. Ale z myślą o dodatkach autorskich można iść krok dalej i stworzyć więcej typów wrogów, a niektórym wrogom dać po 2 typy ;)
A na Moc powinny być nie tylko Duchy, ale też przynajmniej te bez kategorii - wszak nie wszystko co walczy na moc to zaraz duch ;)

: piątek 15 lut 2013, 00:37
autor: Łosiu
Dokładnie - Wróg-Wróg to ładne, jednoznaczne stwierdzenie.

: piątek 15 lut 2013, 22:47
autor: Artownik
Cóż od poprawek są retusze.


Względem dodawania nowych to jest problem.
Jeśli do nowej podkategorii będą się zaliczać niektórzy Wrogowie z oryginalnej gry (jak w przypadku Demonów), to pojawi się brak ciągłości zasad.

Co innego gdyby wypracować coś zupełnie nowego... w MiM praktycznie nie ma żadnych Krasnoludów czy Elfów albo też innych specyficznych ras. Insekty też były dobrym pomysłem.

: sobota 16 lut 2013, 08:30
autor: Burjaufojad
Dodanie w retuszach jednego słowa w górnej linii wiele by pomogło (szczególnie początkującym):


Wróg - 2 - Smok
Wróg - 2 - Zwierzę
Wróg - 2 - Potwór
Wróg - 2 - Humaniod

Wróg - 3 - Demon
Wróg - 3 - Duch
Wróg - 3 - Potwór

nie pamiętam czy w kartach czy zdolnościach są odwołania do
Wróg - 2 - Obcy

życzę inspirującej dyskusji :mrgreen:

: sobota 16 lut 2013, 09:25
autor: Artownik
Humanoid stwarza pewne problemy.

Gobliny, Orki i Trolle z założenia kwalifikują się na Potwory, tutaj mogłyby równie dobrze być Humanoidami.

: niedziela 17 lut 2013, 10:24
autor: Rogo
No niestety w starym poczciwym MiMie brak konsekwencji aż razi po oczach i faktycznie fajnie by było coś z tym zrobić.
Co do Humanoidów - po pierwsze nie wiem czy jest sens, bo tacy mogą zostać jako Wróg-Wróg. Po drugie, jak wspomniał Artownik, granica między humanoidem a potworem jest dość cienka i niektórych ciężko by było sklasyfikować.
No i kolejna sprawa to Wrogowie którym można śmiało przyporządkować 2 typy, bo tacy się znajdą (choćby omawiany nie tak dawno Zombie Smok).

: czwartek 20 mar 2014, 01:12
autor: kuglo82
SPIDIvonMARDER pisze:Dlatego napisałem, że to moja subiektywna lista, która zawiera moje modyfikacje wobec IMO niesprawiedliwych zasad gry ;) Np. do Hobgoblinów mam pewiejn sentyment i przykro mi je wsadzać do wora z płaszczoniami i innymi monstrami. "Potwór" w MiMie to dla mnie fantastyczne zwierzę, a Hobgoblin jest osobą.
no a mi tu abonid, ogromna mucha i ogromny szczur do zwierzat nie pasują a raczej do potworów bo tam miały być te nienaturalne jak sądze O:) O:)

Ale pomysł ogólnie jak najbardziej fajny:)