Witamy na forum! Zapraszamy na grę multiplayer w Talisman Digital Edition już teraz!
(Więcej informacji tutaj)

Miasto - sposób poruszania się

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry itp itd.
Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Miasto - sposób poruszania się

Post autor: abubu » czwartek 02 sie 2012, 12:51

Czytałem kilka(naście) wątków o Mieście i nie bardzo znalazłem tego co mnie interesuje wiec jeżeli już istniał taki wątek (takie pytanie + odpowiedź) to proszę o wskazanie takowego (jeżeli to nie kłopot) i/lub połączenie tematów.

Od niedawna jestem posiadaczem planszy Miasta i w trakcie rozgrywki wyszedł problem z poruszaniem się - a dokładniej odwiedzaniem Miejsc.

Aby ułatwić tym co nie mają przy sobie: Plansza Miasto

A - Według mojej interpretacji:
1 TURA:
- stoję przykładowo na obszarze "aleja południowa"
- rzucam 3
- trafiam na obszar "ulica zielna"
- ciągnę kartę "miasto" i ją rozpatruję
- koniec tury

2 TURA:
- deklaruję, że wchodzę do "Apteki"
- pozostawiam na ulicy muły, konie, wozy, itp. (jeżeli posiadam)
- wchodzę do "Apteki"
- stosuję się do obszaru
- koniec tury

3 TURA:
- wychodzę poruszając się o 1 pole - czyli trafiam ponownie na obszar "ulica zielna" i jeżeli coś pozostawiłem (i nadal tam leży) to zbieram
- koniec tury

B - Według interpretacji współgracza:
1 TURA:
- stoję przykładowo na obszarze "aleja południowa"
- rzucam 3
- mogę iść albo na obszar "ulica zielna" lub do "katedry"
- decyduję, że idę do "katedry"
- w trakcie wchodzenia ("w locie") pozostawiam wszystkie muły konie, wozy, itp. (jeżeli posiadam) na przyległym obszarze ulicy ("plac katedralny")
- stosuję się do obszaru
- koniec tury

2 TURA:
- wychodzę przemieszczając się o rzuconą kostką ilość oczek zbierając ("w locie") to co pozostawiłem (o ile nadal tam leży)
- zatrzymuję się na odpowiednim polu
- stosuję się do obszaru
- koniec tury


Który sposób poruszania się jest prawidłowy? Jeżeli istnieje jakiś inny to proszę o krótki opis (najlepiej na przykładzie). Mój sposób wydaje się dość sensowny ponieważ zwiększa ryzyko przy pozostawianiu bez opieki (i nie w stajni) swoich mułów, koni, itp.

Może bardziej prawidłowym było by "połączenie" obu sposobów biorąc "wchodzenie" z wariantu "B" a wychodzenie z wariantu "A"?

Ps. Gdy inny gracz trafi na pozostawione bez opieki przeze mnie (przy wchodzeniu do miejsca) "rozmaitości" to:
X: może zrobić z nimi co zechce?
Y: nic nie może (utrata przedmiotów jedynie w przypadku koniokrada itp)
Z: może dokonać kradzieży (popełnienie przestępstwa)

W przypadku "Y" i "Z" traktując pozostawienie mułów, koni, wozów (i nadmiarowych przedmiotów) jak "parkowanie samochodu"?
Ostatnio zmieniony czwartek 02 sie 2012, 14:32 przez abubu, łącznie zmieniany 1 raz.




Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6144
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim » czwartek 02 sie 2012, 14:16

abubu pisze:Ps. Gdy inny gracz trafi na pozostawione bez opieki przeze mnie (przy wchodzeniu do miejsca) "rozmaitości" to:
Zabiera to wszystko bo leży na ulicy :) Po to masz w Mieście stajnię ;)

Co do poruszania to faktycznie chyba jeszcze nigdzie nie było tak rozpisanego na chłopski rozum poruszania. Patrząc na instrukcję miasta to raczej nie powinno się to odbywać w locie ze względu na to, że to przeczy wszelkim zasadom MiMa. A już na pewno nie można ich zbierać w locie.



Awatar użytkownika
Little Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 17150
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 34

Post autor: Little Nemo » czwartek 02 sie 2012, 14:25

Ja zawsze nienawidziłem Miasta, ale grało się w nie z powodu Arcymaga. W tych zamierzchłych i złych czasach graliśmy zawsze tak, jak w punkcie A). Z tym wyjątkiem, iż nikomu nie chciało się kłaść dobytku na obszar, więc nie kładliśmy, chyba że ktoś na dany obszar wszedł i jednak chciał coś nam "ukraść", to wtedy mu dawaliśmy.

Swoją drogą poruszanie się w Mieście to pikuś w porównaniu do poruszania się w Grodzie....


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » czwartek 02 sie 2012, 14:31

No właśnie niestety mój współgracz ni chu-chu nie chce się przekonać ani iść na kompromis (pewnie dlatego, że to mój Tata). Wchodzenie do "miejsc" w Mieście traktuje On jak wchodzenie wszędzie indziej (czyli MUSI wynikać z rzutu kostką i/lub specjalnych zdolności).

Aby uniknąć konfliktu pokoleń: Pomożecie? (a teraz jednomyślnie "Pomożemy") :p

10-15 lat temu jak się grało tylko w podstawkę, takich problemów nie mieliśmy - a poza tym traktowało się to co Tata mówi jako "wyrocznię". Teraz się podrosło, nabyło dodatki - i same problemy! :P ale bez nich to się nie chce grać - podstawowa plansza okazuje się za mała :)

No i czy "zbieranie" "zaparkowanych" koni traktuje się jako kradzież? Na jak ja bym zaparkował samochód/rower/konia przed sklepem do którego wchodzę, i wychodząc nie zastał to bym co najmniej się "zeźlił" i traktował że ktoś ukradł - a co za tym idzie popełnił przestępstwo - a co za tym idzie ciągną dodatkowo kartę "Miasta".

Ps. Popełniając przestępstwo dostaje się z nominału "List gończy" czy tylko gdy wyciągniemy zaraz po nim któregoś ze stróżów prawa? Osobiście gram zgodnie z 2 przypadkiem.




Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6144
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim » czwartek 02 sie 2012, 22:00

abubu pisze:Aby uniknąć konfliktu pokoleń: Pomożecie? (a teraz jednomyślnie "Pomożemy") :p
Proponuję zasadę, że jak się ma jakieś zwierzaki juczne to w ogóle nie można wchodzić do Miejsc. Musisz je najpierw zostawić w stajni i tyle.
abubu pisze:No i czy "zbieranie" "zaparkowanych" koni traktuje się jako kradzież?
W myśl zasad MiMa - nie :P Są bezpańskie w tym momencie :D
abubu pisze:Ps. Popełniając przestępstwo dostaje się z nominału "List gończy" czy tylko gdy wyciągniemy zaraz po nim któregoś ze stróżów prawa? Osobiście gram zgodnie z 2 przypadkiem.
Wg instrukcji nie dostajesz listu gończego po złamaniu prawa i wyciągnięciu karty patrolu. List gończy ktoś Ci może wlepić.



Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » czwartek 02 sie 2012, 22:11

Niestety Miasto mimo wielkiego potencjału pozostawia wiele niepewności.
Moim skromnym zdaniem wchodząc do Miejsc musisz się pozbyć zwierząt na normalnych zasadach odrzucania przedmiotów, tj. porzucić je na jakimś obszarze. Instrukcja nie precyzuje momentu, w którym możesz to zrobić, więc zgodziłbym się na odrzucenie ich na obszarze, z którego zaczynasz ruch (w MiM nie ma porzucania "w locie"), a żeby zdobyć je z powrotem, musisz trafić (w normalny sposób) ponownie na ten obszar. Żeby było łatwiej, w Mieście są: Stajnia, Ulicznik i Chłopiec na posyłki.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » czwartek 02 sie 2012, 23:12

Dobrze, pozostawienie zwierząt zaprzęgowych wydaje się jasne (nie wchodzę w logikę ponieważ jest od tego inny temat) Podsumowując, przed wejściem do Miejsca w Mieście pozostawiam/porzucam odpowiednie przedmioty, których nie mogę nieść, tak jak w przypadku innych przedmiotów nadmiarowych / niedopuszczanych dla poszukiwacza (np. ze względu na charakter). Innymi słowy tracę "prawo własności" do nich. Jest to jak najbardziej zrozumiałe i akceptowalne. Czyli inni zbierający przedmioty po prostu je podnoszą/znajdują (a nie kradną).

Pozostaje kwestia poruszania się, a dokładniej wchodzenia do miejsc. Która opcja jest poprawna (pierwszy post)? "A" / "B" ... czy raczej połączenie "A" i "B" (jakie?) ... lub może coś całkiem innego na co nie wpadłem? (pojmowanie świata/rzeczywistości przez jednostki bywa różne)

Ps. Zgadzam się z opinią, że Miasto pozostawia wiele niepewności. Jak dotąd jest najbardziej "nieścisłym/niejasnym" dodatkiem do MiM jaki używałem. Od niedawna posiadam właśnie Miasto, Podziemia, Jaskinię.
Podziemia - całkowicie zrozumiałe (jak na razie)
Jaskinia - jeszcze nie grałem (nawet nie zapoznałem się z planszą / poszukiwaczami)
Miasto - za młodu kolega posiadał i kilka razy grałem ale nic nie pamiętam (za mało i za młodo) stąd niepewności.
Otchłań - dzisiaj (a raczej wczoraj) zakupiona i jeszcze nie posiadam więc oczekujcie pytań (chyba że będzie wszystko jasne lub znajdę odpowiedzi na forum).
Kurka, za długi ten "ps" więc kończę :P Będzie jeszcze okazja na "posmapowanie" z pytaniami (jak to ktoś ładnie określił - parafrazując jego słowa "spamuję już od jakiegoś czasu na tym forum (...)" :) )




Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » piątek 03 sie 2012, 06:38

Co do poruszania w Mieście to instrukcja akurat mówi dość jasno, że wchodząc do miejsca tracisz pozostałe, że tak to nazwę, punkty ruchu
a) Każdy Poszukiwacz, który w trakcie ruchu staje na polu Miejsc, w tej turze kończy tam swój ruch.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » piątek 03 sie 2012, 08:11

Powoli się klaruje, i wychodzi na to, że bardziej prawidłowy jest wariant "B" (pierwszy post).

Wyciąg z zasad:
a) Każdy Poszukiwacz, który w trakcie ruchu staje na polu Miejsc, w tej turze kończy tam swój ruch.
b) Nie można przejść z jednego Miejsca do drugiego bez uprzedniego wyjścia na ulicę, mimo że Miejsca mogą ze sobą sąsiadować.
c) Nie można pozostać w Miejscu; jeżeli gracz ma możliwość ruchu, musi go wykonać.


Podsumowując:
- zgodnie z zasadą a) instrukcji, Poszukiwacz nie musi rzucić dokładnie tylu oczek co odległość do Miejsca, zwyczajnie skręca i nie kontynuuje ruchu (?)
- zakończenie ruchu nie jest jednoznaczne z końcem tury, więc stosuje się do instrukcji obszaru (?)
- przed rozpoczęciem ruchu, który ma się skończyć na obszarze Miejsca (wcześniejsza deklaracja), pozostawia wszelkie zakazane w Miejscach przedmioty/zwierzęta, na obszarze, z którego rozpoczyna ruch
- wychodząc z Miejsca rzuca kostką i przemieszcza się o o określoną liczbę oczek (lub skraca ruch wchodząc do innego Miejsca zachowując zasady a) i b) z instrukcji - czyli przechodząc przez ulicę, wyrzucając co najmniej tyle oczek co odległość między Miejscami)

Wydaje się to teraz klarowne, łatwiej trafić w taki sposób do Stajni zostawiając/zabierając swój dobytek. Pozostawiając swe dobra na ulicy, podejmuje ryzyko, że nigdy nie będzie mu dane trafić na nie ponownie.

Czy tak to właśnie powinno wyglądać? Szczególnie chodzi teraz o to "skracanie" ruchu...
Poniżej wycinki zasad (instrukcja podstawki), które to poniekąd uzasadniają.

10. Tury
Czas gry dzielony jest na tury
10:1 Podczas każdej tury Poszukiwacze po kolei wykonują następujące czynności:
I. Ruch
II. Spotkania i badanie Obszaru, na którym się znaleźli

11. Ruch
Ruch w krainach zewnętrznej i środkowej
11:1 Gracz rzuca kostką, określając ile Obszarów musi przejść kontrolowany przez niego Poszukiwacz (...). Poszukiwacz nie może przejść mniejszej ilości Obszarów, niż liczba wyrzuconych oczek, jednak może poruszać się po planszy albo zgodnie, albo niezgodnie z ruchem wskazówek zegara, zależnie od woli gracza.
11:2 Kierunek Ruchu nie może być zmieniany podczas jego wykonywania. Wyjątkiem jest przechodzenie między Krainami Zewnętrzną i Środkową.
(...)
Tajemne Wrota
11:25 Poszukiwacz, którego Ruch kończy się dokładnie na Obszarze Tajemnych Wrót nie może podczas tej tury usiłować ich otworzyć.

Czyli Miejsca w Mieście są podobnym wyjątkiem (do poruszania się) jak Tajemne Wrota (pozwalają na "skrócenie" ruchu)?

Ps. Mam nadzieję, że teraz nie namieszałem bardziej.




Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » piątek 03 sie 2012, 08:37

abubu pisze:- zgodnie z zasadą a) instrukcji, Poszukiwacz nie musi rzucić dokładnie tylu oczek co odległość do Miejsca, zwyczajnie skręca i nie kontynuuje ruchu (?)
tak
abubu pisze:- zakończenie ruchu nie jest jednoznaczne z końcem tury, więc stosuje się do instrukcji obszaru (?)
to chyba oczywiste; ruch i tura to dwa zupełnie różne pojęcia
abubu pisze:- przed rozpoczęciem ruchu, który ma się skończyć na obszarze Miejsca (wcześniejsza deklaracja), pozostawia wszelkie zakazane w Miejscach przedmioty/zwierzęta, na obszarze, z którego rozpoczyna ruch
ja bym pozwolił na zostawienie ich już po rzucie kostką, a przed przesunięciem się na dany obszar
abubu pisze:- wychodząc z Miejsca rzuca kostką i przemieszcza się o o określoną liczbę oczek (lub skraca ruch wchodząc do innego Miejsca zachowując zasady a) i b) z instrukcji - czyli przechodząc przez ulicę, wyrzucając co najmniej tyle oczek co odległość między Miejscami)
tak, przy czym nie może wyjsć i wejść z powrotem do tego samego miejsca, tak samo jak nie można zmieniać kierunku ruchu i zgodnie z zasadą (c).
abubu pisze:Wydaje się to teraz klarowne, łatwiej trafić w taki sposób do Stajni zostawiając/zabierając swój dobytek.
wychodząc przez Bramę Miasta zgarniasz zwierzęta z automatu, zgodnie z instrukcją obszaru Stajni
abubu pisze:Pozostawiając swe dobra na ulicy, podejmuje ryzyko, że nigdy nie będzie mu dane trafić na nie ponownie.
i że ktoś inny je sobie przywłaszczy; od tego w talii Miasta jest Ulicznik
abubu pisze:Czyli Miejsca w Mieście są podobnym wyjątkiem (do poruszania się) jak Tajemne Wrota (pozwalają na "skrócenie" ruchu)?
można to tak nazwać


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » piątek 03 sie 2012, 08:46

Wg instrukcji nie dostajesz listu gończego po złamaniu prawa i wyciągnięciu karty patrolu. List gończy ktoś Ci może wlepić.
Chodziło o to: Ps. Popełniając przestępstwo dostaje się z nominału "List gończy" czy tylko gdy wyciągniemy zaraz po nim któregoś ze stróżów prawa (i nie będziemy posłuszni)?
Ale rozumiem, że nie dostajemy automatycznie.

W związku z łamaniem prawa:
2. Prawo nadzoruje wszystkie akcje w Mieście; po popełnieniu przez graczy nielegalnego czynu (patrz: rozdział „Prawo") wymaga się, aby ciągnęli oni dodatkową kartę Przygody [tutaj chyba powinno być "Miasta"], żeby zobaczyć czy przybywają stróże prawa (patrz: rozdział „Listy Gończe i Aresztowanie").
Straże są bardzo surowe i mają długą listę przestępstw, za które ścigają winnych. Oto jakie czyny popełnione w Mieście są uznawane za nielegalne, a tym samym powodujące interwencję straży. Jeżeli podczas Spotkania w Mieście gracz złamie chociaż jedno z Praw, ciągnie kartę „Miasto" (i modli się, by nie była to karta STRÓŻA PRAWA.
Czy wynika z tego, że Poszukiwacz łamie prawo jedynie wykonując określone czynności (Statut Miasta) w momencie Spotkania (z innym Poszukiwaczem)?
Innymi słowy czy w Mieście mogę bezkarnie rzucić na siebie Czar uzdrowienie nie będąc w interakcji z innym Poszukiwaczem?
Jeżeli tak to co z prawami:
9. Nielegalne jest występowanie jako Cyborg, Wampir, Hobgoblin, Ork, Troll i Wojownik Chaosu.
10. Nieposiadanie pieniędzy jest nielegalne. Miasto musi zapewnić pewien poziom życia.

Jeżeli nie tyczy się tylko spotkań z Poszukiwaczami to czy w przypadku Walki na ulicy z Wrogiem, po jej zakończeniu ciągnę dodatkową kartę Miasta (jako że złamałem prawo)? Jeżeli ciągnę, to czy wyciągając kolejnego Wroga i walcząc z nim, łamię ponownie prawo i ciągnę kolejną kartę Miasta? I tak dalej i tak dalej, aż do karty bez walki (itp) lub Stróża Prawa z którym nie walczę? A i jeżeli walczę ze Stróżem Prawa i wygram to ciągnę kolejną kartę Miasta, jako że ponownie złamałem prawo ("jakakolwiek walka")? Chyba mi się trochę to zapętliło. :)




Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » piątek 03 sie 2012, 09:14

abubu pisze:Chodziło o to: Ps. Popełniając przestępstwo dostaje się z nominału "List gończy" czy tylko gdy wyciągniemy zaraz po nim któregoś ze stróżów prawa (i nie będziemy posłuszni)?
Ale rozumiem, że nie dostajemy automatycznie.
W ogóle instrukcja Miasta nie przewiduje innego sposobu otrzymania Listu Gończego niż od innego Poszukiwacza.
2. Prawo nadzoruje wszystkie akcje w Mieście; po popełnieniu przez graczy nielegalnego czynu (patrz: rozdział „Prawo") wymaga się, aby ciągnęli oni dodatkową kartę Przygody [tutaj chyba powinno być "Miasta"], żeby zobaczyć czy przybywają stróże prawa (patrz: rozdział „Listy Gończe i Aresztowanie").
Ten cytat mówi, że w każdym przypadku łamania prawa (nie tylko podczas Spotkania) ciągnie się kartę Miasta.
Jeżeli nie tyczy się tylko spotkań z Poszukiwaczami to czy w przypadku Walki na ulicy z Wrogiem, po jej zakończeniu ciągnę dodatkową kartę Miasta (jako że złamałem prawo)? Jeżeli ciągnę, to czy wyciągając kolejnego Wroga i walcząc z nim, łamię ponownie prawo i ciągnę kolejną kartę Miasta? I tak dalej i tak dalej, aż do karty bez walki (itp) lub Stróża Prawa z którym nie walczę? A i jeżeli walczę ze Stróżem Prawa i wygram to ciągnę kolejną kartę Miasta, jako że ponownie złamałem prawo ("jakakolwiek walka")? Chyba mi się trochę to zapętliło. :)
Nigdy tego w ten sposób nie interpretowałem (bo zawsze miałem gdzieś to ciągnięcie dodatkowej karty), ale raczej tylko raz ciągniesz karty i jeśli jest inna niż Stróż Prawa to jej nie badasz.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » piątek 03 sie 2012, 09:39

W ogóle instrukcja Miasta nie przewiduje innego sposobu otrzymania Listu Gończego niż od innego Poszukiwacza.
To znaczy, że po popełnieniu przestępstwa, wyciągnięciu Stróża Prawa i pokonaniu go, Poszukiwacz nie ponosi żadnych konsekwencji przestępstwa? Dla mnie bomba :) W sumie "likwidujemy" świadków. Teraz zrozumiałe.
Ten cytat mówi, że w każdym przypadku łamania prawa (nie tylko podczas Spotkania) ciągnie się kartę Miasta.
W cytacie jest odniesienie do innego rozdziału, w którym jest napisane:
Straże są bardzo surowe i mają długą listę przestępstw, za które ścigają winnych. Oto jakie czyny popełnione w Mieście są uznawane za nielegalne, a tym samym powodujące interwencję straży. Jeżeli podczas Spotkania w Mieście gracz złamie chociaż jedno z Praw, ciągnie kartę „Miasto" (i modli się, by nie była to karta STRÓŻA PRAWA.
Czyli wychodzi na to, że Spotkanie nie jako Spotkanie między Poszukiwaczami, a jako ogólny przebieg gry? Czyli walcząc ze szczurem łamię prawo i ciągnę dodatkową kartę Miasta. Również teleportując się do Kapliczki to samo (był inny wątek na ten temat :)). Ogólnie jakakolwiek walka / strata całego złota / rzucanie czarów / handel między poszukiwaczami (bo stragany to chyba legalne są) / kradzież / itp. Jasne i klarowne.
Nigdy tego w ten sposób nie interpretowałem (bo zawsze miałem gdzieś to ciągnięcie dodatkowej karty), ale raczej tylko raz ciągniesz karty i jeśli jest inna niż Stróż Prawa to jej nie badasz.
Z pośpiechu zapomniałem o tym, że inne karty niż Stróż Prawa, ignorujemy po popełnieniu przestępstwa. Ale pozostaje sprawa walki właśnie ze Stróżami Prawa :) - jednak dla uniknięcie zapętlenia można przyjąć, że walka z nimi to nie do końca walka - i tak jak w przypadku pierwszego cytatu (ten post) - likwidujemy świadków i "uciekamy".


Dzięki wielkie za wyjaśnienia i teraz już mogę spokojnie (a raczej spokojniej) grać w Miasto :) Ci co pomogli zostali sowicie nagrodzeni punkcikiem :) Dzięki jeszcze raz.




Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6144
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim » środa 08 sie 2012, 09:15

abubu pisze:Jeżeli podczas Spotkania w Mieście gracz złamie chociaż jedno z Praw
Heh tyle lat człowiek gra i cały czas odkrywa coś nowego. Jedno słowo zmienia znaczenie łamania prawa. Wg instrukcji MiM Spotkanie może się odbyć tylko z Poszukiwaczem ;) Zatem walki ze szczurami nie są przestępstwem.



Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » środa 08 sie 2012, 11:07

no właśnie - najlepiej gdyby zamiast:
"Jeżeli podczas Spotkania w Mieście gracz złamie chociaż jedno z Praw (...)"

było by napisane:
"Jeżeli podczas przebywania w Mieście gracz złamie chociaż jedno z Praw (...)"

wówczas nie było by problemu z interpretacją.

Aby się upewnić, sprawdziłem w instrukcji angielskiej i tam jest tak:
IN THE CITY:
2. All actions in the City are governed by the Law; after commiting an illegal act (see The Law) during an Encounter, players are required to draw an additional Adventure card to see it the Watch arrives; see Warrants and Arrest.
THE LAW:
The Watch are very strict, and have a long list of crimes that they keep an eye out for. The following are the illegal activities You can commit in the City, and which carry the risk of the Watch intervening. If You break one of those Laws during an Encounter in the City, draw a City Adventure card (and pray it isn't the Watch)
W obu punktach zastosowano słowo "Encounter" (co według Google oznacza: spotkanie, starcie). A według angielskiej instrukcji do podstawki (2 edycja):
13:ENCOUNTERS IN MIDDLE & OUTER REGIONS
13:2 A Character must choose to Encounter either one Character of their choice who is in that Space or the Space itself.
Sumując to wszystko, wychodzi na to, że "Encounter" oznacza "Spotkanie" z innym Poszukiwaczem, jak również "Badanie Obszaru" (słowo to zostało użyte w angielskich zasadach dwukrotnie, przy omawianiu łamania prawa - zaznaczone w cytatach).
Co za tym idzie, słowo "Spotkanie" (jako że oznacza jedynie "Spotkanie" z innym Poszukiwaczem) nie powinno się pojawić w polskiej instrukcji, przy ustalaniu warunków łamania prawa.

Dla przypomnienia definicje "Spotkania" (PL) (ale to pewnie wszyscy znają):
13:2 Poszukiwacz musi wybrać miedzy Spotkaniem z innym
Poszukiwaczem, znajdującym się na tym samym
Obszarze a badaniem samego Obszaru.

SPOTKANIE Z INNYM POSZUKIWACZEM
13:3 Spotkanie z innym Poszukiwaczem może przybrać jedną
z dwóch form: Poszukiwacz, który właśnie wszedł
na dany Obszar może zaatakować (16:6-10) już znajdującego
się tam kolegę lub użyć w stosunku




Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » środa 08 sie 2012, 15:11

Mylicie pojęcie "spotkanie" ze "spotkaniem z innym Poszukiwaczem".
Wasze rozumowanie: "Popełniasz przestępstwo, ale nie ma tu drugiego takiego jak Ty [Poszukiwacza], dlatego olewamy to".
Ale, żeby zmienić to rozumowanie trzeba użyć minimum logiki, a wg Was to jest naruszenie fundamentów tej gry, która ma być przecież nielogiczna xD


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » środa 08 sie 2012, 16:54

Nie chcę się kłócić na temat logiki (jest od tego inny temat). Chodzi mi tutaj bardziej o "błąd" w tłumaczeniu (a raczej nie trzymanie się "słownika").
Skoro "Spotkanie" (pisane z dużej litery) to spotkanie między poszukiwaczami, wówczas jest ewidentny błąd w polskiej instrukcji. Błąd ten jednak można wyłapać trzymając się właśnie logiki lub sięgając do wersji angielskiej, gdzie "Encounter" oznacza zarówno spotkanie z Poszukiwaczem jak i badanie Obszaru (Obszaru przez duże "O" - czytając opinię na temat dodatków często zwracacie uwagę im na właśnie takie subtelne różnice - karta != Karta; obszar != Obszar; czar != Czar; itp...).

Poza tym Twoje wcześniejsze wytłumaczenie przyjąłem za poprawne (łamię prawo nie tylko "na oczach" innego Poszukiwacza) - tym bardziej, że ma poparcie w angielskiej instrukcji.




Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4656
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 30

Post autor: Rogo » środa 08 sie 2012, 17:27

Ae gdzie jest napisane, że Spotkanie == Spotkanie z innym Poszukiwaczem?


Czas umierać.


Awatar użytkownika
abubu [Autor tematu]
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Webmaster
Właściciel portalu magiaimiecz.eu
Uczestnik
Posty: 2980
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 34
Kontakt:

Post autor: abubu » środa 08 sie 2012, 23:50

Choćby stąd...

Każdy z grających kontroluje jednego Poszukiwacza, posiadającego indywidualne cechy i Zdolności Specjalne, które będą mogły być wykorzystywane w trakcie rozgrywki. Poszukiwacz wędruje po planszy, zwykle przesuwając się o ilość Obszarów określoną rzutem kostki, lecz czasem jego ruch jest wynikiem Czarów, spotkania [małe "s"] z dziwnymi istotami lub trafienia do tajemniczego miejsca. Na każdym Obszarze Poszukiwacz może rozegrać Spotkanie [duże "s"] z innym Poszukiwaczem, o ile taki się tam znajduje lub wykonać przypisane temu Obszarowi instrukcje. Zwykle sprowadzają się one do ciągnięcia Kart Przygód, a później zachowania zgodnego z wydarzeniem, które wyciągnięta Karta opisuje, np. walki z potworem, zabraniem znalezionego skarbu, itp. Poszukiwacz staje się z czasem coraz potężniejszy, aż wreszcie czuje się dostatecznie silny, żeby udać się w stronę Wewnętrznych Krain i sięgnąć po Koronę Władzy.
13. SPOTKANIA I BADANIE OBSZARÓW W KRAINIE ZEWNĘTRZNEJ I ŚRODKOWEJ
13:1 Poszukiwacze mogą mieć Spotkania tylko na Obszarze, na którym zakończyli swój Ruch lub na Obszarze, na który zostali przeniesieni w rezultacie Spotkania. Podobnie, tylko te Obszary mogą badać. W żadnym przypadku nie mogą nikogo Spotkać, ani w ogóle nic robić na Obszarze, z którego Ruch rozpoczynają.
13:2 Poszukiwacz musi wybrać miedzy Spotkaniem z innym Poszukiwaczem, znajdującym się na tym samym Obszarze a badaniem samego Obszaru.

SPOTKANIE Z INNYM POSZUKIWACZEM
13:3 Spotkanie z innym Poszukiwaczem może przybrać jedną z dwóch form: Poszukiwacz, który właśnie wszedł na dany Obszar może zaatakować (16:6-10) już znajdującego się tam kolegę lub użyć w stosunku do niego jednej ze swoich Specjalnych Zdolności.

BADANIE OBSZARU
Obszary, na których ciągnięte są Karty Przygód
13:4 Poszukiwacz musi zastosować się do instrukcji, związanych z Obszarem, na którym się znalazł. Ciągnięte są wyłącznie Karty Przygód. Ciągnie się je z wierzchu Stosu Kart Przygód. Jeżeli na tym Obszarze już leżą jakieś Karty, ciągnie się ich tylko tyle, żeby ich suma równała się liczbie Kart, które według instrukcji powinny być na tym Obszarze wyciągnięte. Ciągniecie Kart i zapoznawanie się z nimi określane jest jako „badanie danego Obszaru" (15:1-11).
Wszystkie inne Obszary
13:5 Poszukiwacz stosuje się do instrukcji, wydrukowanej na Obszarze, na którym się znalazł. Jeżeli są tam jacyś Wrogowie (15:5-6), muszą oni najpierw zostać pokonani (16:1-5, 17:1-2) lub należy im się wymknąć (18:1-3). Następnie Poszukiwacz może odwiedzić Nieznajomych, zabrać złoto. Przedmioty (5:3) i Przyjaciół. Do niektórych instrukcji Poszukiwacz musi się zastosować, do innych tylko może, jeżeli chce.
KORONA WŁADZY
Jeżeli na Obszarze Korony Władzy w chwili, w której Poszukiwacz tam wchodzi jest już jakiś inny Poszukiwacz, musi dojść miedzy nimi do Spotkania (13:3). Dopóki na Obszarze Korony Władzy znajduje się dwóch (lub więcej) Poszukiwaczy ich tury polegają tylko na Spotykaniu się ze sobą. Poszukiwacz, który na tym Obszarze znajduje się samotnie musi w ciągu każdej tury rzucić 1 Czar „Rozkaz" (9:8).
18:2 Istoty, którym można się wymykać to:
a. Każdy, kto zaatakuje Poszukiwacza na Obszarach Zewnętrznej lub Środkowej Krainy.
c. Każda istota, opisana na Kartach Przygód, z którą Poszukiwacz nie chce się spotkać [małe "s"], np. Diablik, Wiedźma czy Czarownica.

Generalnie jest "spotkanie" i jest "Spotkanie" (oba użyte w jednym akapicie - pierwszy cytat). Z tego co zaobserwowałem, to "Spotkanie" tyczy się raczej "Spotkania z innym Poszukiwaczem". Tury dzielą się na "Spotkania" i na "badanie Obszaru". Jeżeli jesteś za logiką to "logicznie" rozumując:
- Spotkanie = Spotkanie z innym poszukiwaczem
- Badanie Obszaru = stosowanie się do instrukcji nadrukowanej na planszy / do instrukcji na karcie wyciągniętej lub już leżącej

Jednak powtórzę po raz kolejny - przyznaję rację odnośnie interpretacji zasad odnośnie złamania prawa. Jakakolwiek akcja łamiąca prawo Miasta pociąga za sobą odpowiednie skutki (np. rzucenie na siebie w dowolnym momencie Czaru "Uzdrowienie" - bo co niby "Spotykam"? Chmurkę magicznych iskierek/fajerwerków, towarzyszącą wykonywaniu Czaru? Nic nie Spotykam/spotykam! - "logicznie" rozumując - a jednak rzucając Czar łamię prawo. Czy może jednak nie łamię bo to nie jest ni w ząb żadne Spotkanie/spotkanie/badanie Obszaru/...)[/quote]


Ps. Moje "błędne" rozumienie zasad gry oraz interpretacja zasad może wynikać z wczesnego wieku, w momencie poznawania gry oraz długiej przerwy (pare[naście] lat). Zawsze uważałem, że Spotkanie to tylko miedzy Poszukiwaczami.

Ps2. Właśnie czytam instrukcję do TMiM i tam fajnie jest opisane co to jest Spotkanie (ale to inny dział forum) :)




Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6144
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim » piątek 17 sie 2012, 08:35

Niemniej trzymając się litery zasad MiM łamiesz prawo tylko w przypadku gdy wykonujesz czynność nielegalną podczas Spotkania z innym Poszukiwaczem :P (głupie ale tak stanowi instrukcja :D).



ODPOWIEDZ