Parę pomysłów

Wszystkie niejasności, wątpliwości, rożne sugestie związane z zasadami gry.
ODPOWIEDZ
dantedarkstar [Autor tematu]
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 30
Rejestracja: wtorek 20 maja 2008, 11:08
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 44

Parę pomysłów

Post autor: dantedarkstar »

Witam wszystkich użytkowników tego jakże ciekawego forum :)

Grając w Magię i Miecz (co niestety ostatni raz miało miejsce ze 3-4 lata temu :( ) zawsze były rzeczy które w tej grze się mi nie podobały i uważałem że można je rozwiązać lepiej. Chyba sporo fanów tak ma ?

W każdym razie, jako że grę bardzo lubię, tak więc pomimo braku możliwości zagrania w nią, nie mogę się powstrzymać przed rozmyślaniami co by tu można było ulepszyć albo co by tu można dodać. Poniżej zamieszczam parę moich pomysłów.


1) "Zawsze X czarów". Chyba każdy się zgodzi że "Zawsze masz co najmniej X czarów" jest zdolnością raczej do(prze)pakowaną, zwłaszcza jeżeli gracz jest chętny aby wykorzystać ją ponad granice przyzwoitości, przewalając się przez nawet i z 10 kart czarów w rundzie. Dotyczy to zwłaszcza postaci gdzie X>1.
Moim pomysłem jest, aby wszystkie "Zawsze masz X czarów" zmienić na następujące zdolności:
"Na początku swojej rundy, jeżeli masz mniej niż X czarów to zyskujesz ich tyle by mieć X."
W ten sposób postacie nadal mają swobodny dostęp do magii, jednak z pewnym umiarem.


2) Różne magie. Generalnie postacie typu Kapłana, pomimo że są postaciami z gruntu rzeczy magicznymi, to jednak czarów nie mają (poza początkowymi). Ponadto, jeżeli trafi się takiemu Kula Ognista to trochę psuje smak takiej postaci. Moją ideą jest aby nie było ogólnych "Czarów", a wiele ich rodzajów. Tzn. byłby stosik "Czarnoksięstwo", "Modlitwy", "Iluzje" itp. Każdy z tych stosików miałby oczywiście inne czary (chociaż niektóre mogłyby występować w wielu stosikach, jak chociażby Rozproszenie Magii). Karty z każdego typu magii byłyby Czarami, tzn. Wróżka może zaglądać w Czary normalnie, jak normalnie, ich całkowita liczba jest ograniczona przez Moc itp. Jedyną różnicą pomiędzy tymi typami magii byłaby w zdobywaniu. I tak na przykład Czarnoksiężnik miałby zawsze jeden czar "Czarnoksięstwo". Kapłan startowałby z czarami "Modlitwy" (I tutaj można by się pokusić o danie mu "zawsze co najmniej 1 czar", bo z mojego doświadczenia to nie za silna postać). Na Cmentarzu przy odpowiednim rzucie kostką źli zyskując "Czar" zyskiwaliby czar "Nekromancja" itd. itp.
Największymi problemami są: podzielenie sensowne czarów (ew. drukowanie z nowymi koszulkami) oraz ustalenie gdzie jaki typ czarów się zdobywa (wszyscy Poszukiwacze, wszystkie pola na których zdobywa się czary, wszystkie karty dające czary). Oczywiście gdzieniegdzie można by dać "dowolny" typ czaru (jak na przykład Magiczne Lustro).
Według mnie taki system może zdecydowanie poprawić klimat niektórych Poszukiwaczy, chociaż nie wiem czy to co trzeba zrobić (podzielić czary i pamiętać gdzie który czar się zdobywa) nie jest trochę za ciężkie względem zysku.


3) Łucznictwo. Według mnie strzelanie o ileś Obszarów w dal jest nie tylko trochę dziwne ale nieco przegięte, jak taki koleś nie tylko może bezkarnie kogoś pochlastać, to jeszcze może w ten sposób unikać badania Obszaru (o ile dobrze rozumiem standardowe zasady). Wymyśliłem zupełnie inny system łucznictwa i walki dystansowej:
Wszelkie strzelanie o ileś obszarów w dal jest skasowane. Zamiast tego, walka fizyczna zostaje podzielona na Walkę Wręcz i Strzelanie. Każdy kto potrafi strzelać i atakuje kogoś fizycznie (jednak nie wtedy kiedy jest zaatakowany) może rozpocząć walkę od rundy Strzelania.
Runda strzelania rozgrywana jest jak normalna walka (jednak nie można używać broni - Miecz czy Topór niezbyt pomagają w strzelaniu). Jeżeli:
a) atakujący wygra - wróg traci punkt Wytrzymałości i walka się kończy (nie można wziąć łupów)
b) walka jest nie rozstrzygnięta - walka przechodzi do fazy Walki Wręcz czyli normalnej naparzanki
c) atakowany wygra ale nie może strzelać - nic się nie dzieje i walka przechodzi do fazy Walki Wręcz
d) atakowany wygra i może strzelać - atakujący traci punkt Wytrzymałości i walka się kończy
Innymi słowy Strzelanie to dodatkowa runda walki gdzie nie można brać łupów, oraz broniący się może nie móc tej rundy wygrać jeżeli sam nie potrafi strzelać.


4) Element losowy. Jak wiadomo, jeżeli wróg ma o 6 Siły/Mocy mniej, to nie ma po co rzucać kostką i walka jest praktycznie od razu wygrana. Według mnie jest to trochę zbyt deterministyczne - nawet tytanowi może się podwinąć noga. Mój pomysł jest następujący:
- jeżeli ktoś wyrzuci w walce 6, to nie może przegrać - jeżeli w/g Skuteczności przegrywa to walka jest nie rozstrzygnięta
- jeżeli ktoś wyrzuci w walce 1, to nie może wygrać - jeżeli w/g Skuteczniści wygrywa to walka jest nie rozstrzygnięta
Należy zauważyć że ta propozycja nie zwiększa nigdy szansy na wygranie ani na przegranie. Zwiększa jedynie ilość walk które są nie rozstrzygnięte. I nawet Demonowi z Nadprzestrzeni może podwinąć się noga (ogon ?)

Co myślicie o powyższych ? Dobre ? Nijakie ? Do kosza ?


Awatar użytkownika
wilczy
Filozof
Filozof
Filozof
Dawna Administracja
Posty: 738
Rejestracja: sobota 17 kwie 2004, 09:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć:
Wiek: 49
Kontakt:

Post autor: wilczy »

Witamy dantedarkstar na Forum!
Co myślicie o powyższych? Dobre? Nijakie? Do kosza?
Przede wszystkim: Do różnych dyskusji o przepisach ;-) ale generalnie dobre!
Prawdopodobnie nie zdążyłeś jeszcze przewertować odpowiednich działów więc od razu napiszę że większość z tych problemów była już nadgryzana na Forum (więc skoro masz własne zdanie to zachęcam do wypowiedzi tam właśnie), ale doceniam Twoje świeże spojrzenie a proponowane rozwiązania brzmią bardzo sensownie. Ciekaw jestem czy miałeś już możliwość któryś z nich przetestować. Napisz z jakim skutkiem (rozumiem że skoro je proponujesz to pewnie się sprawdziły, ale skomentuj proszę)

1) "Zawsze X czarów". Dobieranie nowych na początku własnej rundy to bardzo dobry pomysł, sam stosowałem podobne rozwiązanie (u mnie podczas gier proponuję by można było rzucić każdy Czar oprócz takiego który właśnie się dociągnęło, nie trzeba czekać na następną rundę lecz przynajmniej na początek ruchu następnego gracza).
Polecam lekturę tematów Rzucanie Czarów (wg instrukcji) oraz Rzucanie Czarów - alternatywnie plus dyskusję przeniesioną do naszego archiwum: Rzucanie Czarów - stare manuskrypty. Plus generalnie dyskusje w dziale Kwestia Zasad takie jak ta.

2) Różne magie. Hmm, właściwie to częściowo takie pomysły były dyskutowane zdaje się w dyskusji pod powyższym linkiem "Rzucanie czarów - stare manuskrypty". Z mojej strony uważam że to swietny pomysł na rozjaśnienie sprawy czarów jednak nie da się tego wprowadzić do MiM. Ten pomysł jest wyciągnięty na żywca z RPG i nie jest zbieżny stopniem komplikacji z naszą prostą planszówką. Sądzę że nie tędy droga. Takie rozwiązanie wymaga zbyt wielkiej ingerencji w mechanikę. Dodatkowo mogłoby się okazać, że magii kapłańskiej jest nieproporcjonalnie mniej od klasycznej, a czarów klasy iluzja, alchemia lub nekromancja jest także tyle co kot napłakał. Dobry pomysł ale nierealny imho.

3) Łucznictwo - taka pre-runda jest bardzo ciekawym pomysłem. Szukam dyskusji w której były omawiane różne pomysły, ale nie potrafię znaleźć. Wiem że nazywała się jakoś tak: "łucznictwo, łuk - przedmiot urojony" lub podobnie. Panowie Moderatorzy, nie widzę tego w Kwestii Zasad, przeoczyłem? Ach tak, już się znalazł. Może by go jednak przywrócić, hę? Jeśli są inne dyskusje o strzelaniu to proszę o pomoc w namierzaniu.

4) Element losowy - bardzo fajne rozwiązanie. Były na Forum propozycje związane z dorzutami, czyli po rzuceniu 6 ponownym rzucie i zsumowaniu wyników, ale nie pamiętam jak to sie rozwinęło. Twoja propozycja jest radykalna, ale... intrygująca ;-)

Zachęcam do pomyszkowania po różnych działach. Pozdrawiam!

P.S: nawet Tytanowi noga może się powinąć ;-)


Zdejmijcie... łańcuch. Nie tykajcie... ryngrafu...
Awatar użytkownika
Gieferg
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Morze
Północny Ląd
Wyspa
Posty: 1484
Rejestracja: niedziela 13 sie 2006, 15:13
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Wiek: 42
Kontakt:

Post autor: Gieferg »

) "Zawsze X czarów". Chyba każdy się zgodzi że "Zawsze masz co najmniej X czarów" jest zdolnością raczej do(prze)pakowaną, zwłaszcza jeżeli gracz jest chętny aby wykorzystać ją ponad granice przyzwoitości, przewalając się przez nawet i z 10 kart czarów w rundzie.
Wystarczy przyjąć, że w turze możesz rzucić tylko jeden Czar który się rzuca "na poczatku tury" (bo po jego rzuceniu już nie jest początek tury) i problem właściwie znika, chyba, że akurat ktoś ma fuksa i mu przyjdą same czary do rzucania w dowolnym czasie.
2) Różne magie. Generalnie postacie typu Kapłana, pomimo że są postaciami z gruntu rzeczy magicznymi, to jednak czarów nie mają (poza początkowymi). Ponadto, jeżeli trafi się takiemu Kula Ognista to trochę psuje smak takiej postaci. Moją ideą jest aby nie było ogólnych "Czarów", a wiele ich rodzajów. Tzn. byłby stosik "Czarnoksięstwo", "Modlitwy", "Iluzje" itp.
urok MiMa opiera się w dużym stopniu na jego prostocie. Jeśli robić tego typu zmiany to lepiej już zobić nową grę planszową albo zająć się RPGami
3) Łucznictwo. Według mnie strzelanie o ileś Obszarów w dal jest nie tylko trochę dziwne ale nieco przegięte, jak taki koleś nie tylko może bezkarnie kogoś pochlastać, to jeszcze może w ten sposób unikać badania Obszaru (o ile dobrze rozumiem standardowe zasady).
Nie wiem jak to dokładnie powinno być ale gramy tak, że unikać badania obszaru nie można. A że może kogoś bezkarnie pochlastać - cóż, na tym właśnei polega broń dystansowa.

A ostatnia zmiana (ta z rzutmi w walce) mi po prostu nie odpowiada.


FILMOŻERCY- wydania Blu-ray & DVD - promocje/dyskusje/recenzje
dantedarkstar [Autor tematu]
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 30
Rejestracja: wtorek 20 maja 2008, 11:08
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 44

Post autor: dantedarkstar »

Miło widzieć odpowiedzi w tak krótkim czasie :biggrin:

Gwoli uściślenia. W 4) chodzi nie o jakiś tam dodatkowy rzut, ale o to co wypada na tym rzucie co na Skuteczność się robi.


@wilczy

1) Owszem, nie przeczytałem całego forum. A akurat kwestia czarów jakoś umknęła mojej uwadze (Kwestii Zasad tak dużo nie czytałem).
W sumie z perspektywy to logiczne że była co najmniej jedna propozycja zmian aby ukrócić takie rzeczy.

2) Co do różnych magii to racja że to zbyt dużo zachodu żeby pozmieniać wszędzie. Ale zawsze można użyć "pracooszczędnego" wariantu, w którym każdy poszukiwacz deklaruje z którego stosiku zawsze bierze czary i musi się tego trzymać. Można albo ustalić jaki poszukiwacz bierze z jakiego, albo na początku gry gracze by deklarowali.
Co do tego że mało czarów... hehe. Dorobienie trochę tematycznych czarów chyba dla większości na forum nie byłoby problemem a frajdą (przynajmniej dla mnie).

3) Gdzieś jak lurkowałem to znalazłem wzmiankę o jakichś poprawkach do łucznictwa, ale to była tylko wzmianka że ktoś tam coś zrobił (przepraszam autora tychże poprawek, ale po prostu nie pamiętam).


@ Gieferg

1) Jak sam przyznajesz tylko jeden czar "na początku rundy" nie rozwiązuje do końca problemu. Jak komuś dobrze podejdzie to i tak może zrobić masakrę. A gra jest chyba wystarczająco losowa :)
Według mnie odzyskiwanie czarów na początku rundy jest technicznie lepsze, ale być może zbyt osłabia "zawsze X czarów". Zgadzam się że ograniczenie rzucania czarów "na początku rundy" również nie jest złe, ale z drugiej strony to chyba w większości czary "w dowolnym momencie" są silne a nie te "na początku rundy" które jak się wyciągnie to się myśli "bleh, i co ja z tym fantem zrobię ?"
A, i mi nie chodzi o to żeby naprawić trzymając się jak najściślej oryginału, tylko żeby naprawić najlepiej jak się da, byle w prosty sposób.

2) Hmm... nową grę planszową... :twisted:
Samo rozróżnienie chyba nie komplikuje sprawy za bardzo, ale to ustalanie gdzie co się zdobywa to faktycznie. To materiał na MiMopochodną.

3) Mnie to zawsze zastanawiało jak się strzela z łuku ponad całym miastem i przyległymi polami żeby trafić kolesia gdzieś w środku puszczy ;)
A jak pamiętam w Jaskinii (nie mam niestety) są jakieś oszczepy do rzucania czy coś, które "tylko" jedno Pole itd. itp.
Ta mechanika wydaje mi się trochę toporna (choć nie można przy jej pomocy zbudować tratwy).


Pozdrawiam


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

3) Mnie to zawsze zastanawiało jak się strzela z łuku ponad całym miastem i przyległymi polami żeby trafić kolesia gdzieś w środku puszczy ;)
Pamiętaj, że MiM to przede wszystkim gra planszowa a nie planszowy system RPG ;) Gra w wielu miejscach stosuje pewne uproszczenia, które być może nie zawsze są logiczne ale właśnie w prostocie tkwi urok tej gry :]


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Gieferg
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Morze
Północny Ląd
Wyspa
Posty: 1484
Rejestracja: niedziela 13 sie 2006, 15:13
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Wiek: 42
Kontakt:

Post autor: Gieferg »

3) Mnie to zawsze zastanawiało jak się strzela z łuku ponad całym miastem i przyległymi polami żeby trafić kolesia gdzieś w środku puszczy
A zastanawiało cię jak to się dzieje, że ktoś ma pierścień, hełm, butelkę i miecz i nie jest w stanie nic więcej unieśc, ale złota może nosić dowolną ilośc bo złoto w tym świecie nic nie waży?

To jest planszówka - żeby z niej zrobić logicznego RPGa trzeba by ją było całkiem przerobić, co z tego że poprawisz trzy zasady tak że będa logiczne jak zostanie 100 innych nielogicznych - syzyfowa praca, ale jak masz ochotę to jest od tego taki dział na tym forum do którego nie zaglądam, nazywa się "Zasady wg logiki". Tak się zastanawiam czy czasem miejsce tego tematu nie jest właśnie w nim.


FILMOŻERCY- wydania Blu-ray & DVD - promocje/dyskusje/recenzje
Awatar użytkownika
Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
#Moderator: Rogo
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 6176
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Krzyków
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Rogo »

Zawsze X czarów - było gdzieś na forum :P Ja bym to zrobił tak że czary się ciągnie normalnie ale z nowo dociągniętych czarów możesz rzucić co najwyżej odbicie i rozproszenie a z resztą czekasz do swojej nowej tury.

Różne magie - raz że dużo roboty, dwa że stosy czarów byłyby nieproporcjonalne, trzy: czy dobry poszukiwacz może zajmować się nekromancją itp.?

Łucznictwo - taki przykład dam, że mój brat niedawno miał centaura i jak sobie strzelał to nic z tego nie miał, bo i tak z reguły przegrywał a tylko czas tracił i nie rósł w siłę :P Dodałbym tylko to czego nie ma w zasadach - tam jets napisane że walka odbywa się wg normalnych zasad, a trzeba podkreślić że inne bronie i przyjaciele Ci w strzelaniu nie pomogą (co najwyżej pierścień itp może dodać Ci troche skuteczności :P)

Element losowy - mi - tak samo jak Giefergowi - to sie nie widzi...


Ja nawet nie mam Talismana.
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Cóż, z łucznictwem faktycznie warto by coś zrobić, no ale z drugiej strony trzeba brać pod uwagę, że element walki pomiędzy Poszukiwaczami jest wyjątkowo słaby w tej grze, szczególnie z dodatkami autorskimi które tylko świat poszerzają.


Jeżeli chodzi o to dzielenie Czarów, to pomysł jest zbyt ambitny. Czary są istotnym elementem gry, który w grze jest mało istotny (czyż to nie piękne zdanie :mrgreen: )... tzn. Czary w grze zostały opracowane jako dodatek o mniejszej istotności.
Aby podział miał w ogóle sens, to Czary musiałyby w określony sposób wpływać na sposób prowadzenia rozgrywki. Wiadomo, że samo rozdzielenie Kuli Ognia, na różnego rodzaju magiczne pociski, promienie i cokolwiek innego co zadaje obrażenia, mija się z celem.
Na pewno każdy by chciał, żeby ten nekromanta był w stanie coś ożywić, a kapłan mógł korzystać z anielskiej pomocy i byłoby to z pewnością fajnym elementem gry, ale pociąga to praktycznie za sobą modyfikację wszystkich Poszukiwaczy, a przynajmniej tych parających się magią.

Więc chyba szkoda zachodu, tym bardziej, że już zdolności specjalne rozróżniają odpowiednio magików. Więc jestem zdania, że to zbyt ambitne (czyt. nikt się tego nie podejmie).


Kardoban
Losujemy postać
Losujemy postać
Losujemy postać
Posty: 6
Rejestracja: środa 28 maja 2008, 11:57
Lokalizacja: Networld
Płeć:

tak dla odmiany

Post autor: Kardoban »

Odnośnie wprowadzania elementu losowego w walce, przy rzucie na skuteczność:

Większość ludzi ma w zwyczaju zmieniać system wzrastania w siłę (co czasem bywa dość skomplikowane) i wtedy czynnik losowy zwiększa jedynie poziom komplikacji.

Ale stosując tradycyjny przysrost siły (albo coś bardzo do niego zbliżonego) można (szczególnie grając ze Smokami) "przypakować" bardzo szybko; wtedy taki czynnik losowy faktycznie przywracałby odrobinę równowagi.

Jeszcze czegoś takiego nie próbowałem, pomysł wydaje się przynajmniej wart przetestowania, dzięki.


ODPOWIEDZ