Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Magii i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
ODPOWIEDZ
trejder [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 10
Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 20:25
Płeć:

Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: trejder »

Salut ewryłan!

Odziedziczyłem oryginalną podstawkę i (chyba) wszystkie dodatki do niej (włącznie z "legendarnym", choć chyba niekompletnym MiM 4/93). Niestety, instrukcje obsługi były w tak fatalnym stanie, że nadawały się wyłącznie do zalaminowania.

Teraz chciałbym je (te laminaty) sobie zbindować w odpowiedniej kolejności, ale nie mam pojęcia w jakiej, bo w MiM ostatni raz grałem dwadzieścia lat temu, a na onczas poza podstawką dodatków nie miałem żadnych.

Czy ktoś może mi powiedzieć w jakiej kolejności były wydawane kolejne dodatki lub doradzić w jakiej powinno się grać w kolejne dodatki?

Źródła, które do tej pory znalazłem są odrobinę sprzeczne.

Na podstawie: http://magiaimiecz.eu/gry/magia-i-miecz/

- podstawka,
- Podziemia,
- Miasto,
- W kosmicznej otchłani,
- Smoki,
- Mistrzowie,
- Jaskinia.

Luźna reklama znaleziona w pudełku:

- podstawka,
- Podziemia,
- Miasto,
- Jaskinia,
- W kosmicznej otchłani,
- Smoki,
- Mistrzowie.

- Tył instrukcji do "Odchłani":

- podstawka,
- Podziemia,
- W kosmicznej otchłani,
- Miasto,
- Jaskinia,
- Smoki,
- Mistrzowie.

Ze względu na tę przerwę w grze, a co najważniejsze -- ze względu na przygotowywanie następnego pokolenia do gry w MiM -- chciałbym podkreślić, że zależy mi na kolejności sugerowanej przez doświadczonych graczy, w jakiej należy dołączać do podstawki kolejne gry, żeby gra za szybko nie przerosła tych, którzy nigdy w nią nie grali.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: Mały Nemo »

Ta pierwsza lista jest najblizej prawdy. Jaskinia na pewno wyszla jako ostatnia. Wydaje mi sie, iz WKO bylo pierwsze, a po niej Miasto.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
trejder [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 10
Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 20:25
Płeć:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: trejder »

A jest jakaś kolejność sugerowana dla osób, które dawno / nigdy nie grały? Taki startup guide?

Wydaje mi się, że:

- podstawka + Smoki (bo wprowadzają bardzo niewiele nowości) w pierwszej koleności,
- potem chyba dołączenie Podziemi, bo można grać w nie osobno i razem z podstawką,
- dalej Miasto + Mistrzowie (bo samo Miasto wprowadza sporo nowości),
- potem chyba Jaskinia,
- a na końcu Otchłań, bo jest zupełnie inna klimatycznie.

No, bo na pewno nie ma sensu grać w podstawkę + wszystkie dodatki jednocześnie na pierwszy strzał, bo ludzie, którzy gry na oczy nie widzieli będą przytłoczeni rozmiarem (rozmachem?).


Awatar użytkownika
abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
#Administrator: abubu
Posty: 5774
Rejestracja: wtorek 26 cze 2012, 22:06

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: abubu »

Na wstępie zastrzegam, iż ilu graczy tyle podejść więc uniwersalnej odpowiedzi raczej nie uzyskasz.

Sugeruję przy pierwszej rozgrywce samą Podstawkę (ewentualnie dodając samych Poszukiwaczy z innych/wybranych dodatków).
Później dodawał bym kolejno:
- Smoki
- Miasto (+/- Mistrzowie)
- Podziemia
- Jaskinia
- Otchłań
- Dodatki autorskie!! (http://magiaimiecz.eu/projects_category/magia-i-miecz/)

Czyli bardzo zbliżone do twojej własnej propozycji.


Jeżeli ktokolwiek nie zrozumiał choćby części mojej wypowiedzi, to zgodnie z regulaminem, może ją śmiało uznać za spam a następnie zgłosić zaistniałą sytuację administracji/moderatorom niniejszego forum.
Awatar użytkownika
Wiktor
@Wiktor

Moderator: Wiktor
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
1984 - 2019

Moderator: Wiktor
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
1984 - 2019
Posty: 1779
Rejestracja: piątek 09 lip 2010, 18:07
Lokalizacja: Trójmiasto
Płeć:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: Wiktor »

Ja sugeruje Smoki i Jaskinię dodać na końcu bo są trudne. Na początek Podziemia i Miasto - łatwe do ogarnięcia i przyjemne. Gdy już gracze się ograją, to wtedy WKO i Smoki ich raczej nie zniechęcą.
Można też od razu włączyć Jaskinię, ale trzeba graczom dobitnie powiedzieć, że jest trudna, turochłonna i niezbyt warta wysiłku, tzn. poszukiwanie Magicznego Kryształu zwykle jest nieopłacalne.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: Mały Nemo »

W Jaskini jest tylko Gandalf do zdobycia i nic więcej.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
stave
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 3070
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 45
Kontakt:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: stave »

Jeszcze kusza nemo ktora dla niektorych moze wydawac sie op😁


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: Mały Nemo »

Fakt, zapomniałem o niej; jest ona interesująca, ale nie znowu taka OP, no chyba że gra się z Przedpolami Piekieł. Wtedy to inna bajka, wtedy jest to karta, która relatywnie łatwo pozwala przez te Przedpola przejść ;).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
trejder [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 10
Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 20:25
Płeć:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: trejder »

Hm... jeśli lista wszystkich kart jest aktualna i pełna, to wychodzi, że "Jaskinia" wprowadza również karty dla "Podziemi". Więc chyba należałoby w "Podziemia" grać przed "Jaskinią".

Co jest zgodne z tym, co piszecie! :>


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23493
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: Mały Nemo »

Wprowadza (zresztą nie tylko Podziemi, ale i Czarów i Przygód też), ale za wyjątkiem jednej czy dwóch kart, one są dosyć uniwersalne karty.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
trejder [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 10
Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 20:25
Płeć:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: trejder »

Wiktor pisze: środa 28 mar 2018, 18:30Ja sugeruje Smoki i Jaskinię dodać na końcu bo są trudne.
Czegoś tu chyba nie rozumiem. Z "Jaskinią" się zgodzę. Ale "Smoki"? Smoki trudne? Wydawało mi się, że poza nowymi poszukiwaczami to się nie różni niczym od Podstawki. Nawet instrukcja do tego (przynajmniej ta, którą ja mam) ma aż całą jedną kartę A4. Co jest takiego trudnego w "Smokach"?

Dodano po 2 minutach 4 sekundach:
King of Slumberland pisze: środa 28 mar 2018, 22:12 Wprowadza (zresztą nie tylko Podziemi, ale i Czarów i Przygód też), ale za wyjątkiem jednej czy dwóch kart, one są dosyć uniwersalne karty.
Nie, no to jest oczywiste, że wprowadza i inne karty! :> Chodziło mi o to, że to jest chyba jedyny dodatek, który wprowadza (oprócz swoich) również karty innego dodatku.

Więc raczej byłoby trochę głupio grać w "Jaskinię" przed "Podziemiami", bo karty "Podziemi" wprowadzane przez "Jaskinię" trzeba by odrzucić, a graczy, którzy nigdy nie grali w te gry mogłoby to w sensie ogólnym mylić.


Awatar użytkownika
JollyRoger
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Uczestnik Zjazdów
Posty: 385
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 20:45
Płeć:

Re: Kolejność grania w lub wydawania dodatków do MiM

Post autor: JollyRoger »

Smoki sa trudno przez wprowadzenie do gry masę tych wielkich jaszczurów. Tu prawie na każdym korku atakuje cię taki potwór z siła co najmniej 7, a może tez być więcej. Są tez co prawda fajne magiczne przedmioty ale jest ich zdecydowani mniej niż smoków czy wywern. I to jest to utrudnieni, po prostu atak smoków.


"Jak Palladyn szlachetnie, mieczem złączę lub zetnę"
ODPOWIEDZ