Więcej textu na karcie, czy mniej?

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Magii i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Więcej textu na karcie, czy mniej?

Post autor: Mały Nemo »

Takie głupie pytanie jakiś spory czas temu mnie naszło, parę osób nawet mi sugerowało, abym zmienił hobby i przestał interesować się MiMem..

Generalnie chodzi o to, co wy wolicie robić z textem podczas tworzenia kart, czy wolicie dać większą czcionkę, ale wtedy mniej textu, powiedzmy opisującego fabułę dodatku, czy też interakcji z innymi powszechnie występującymi efektami, czy też wolicie użyć małej czcionki, ale dać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania/problemy z daną kartą, lub też opisujące kawałek fabuły gry?

U mnie w SE defaultowa wielkość czcionki, to 7, jednak na palcach obu rąk jestem w stanie policzyć, ile zrobiłem kart, których text wielkości był przynajmniej 5. Mój rekord (i nie pojedynczy, sporo mam takich kart), to czcionka wielkości 3.8, prawie połowa oryginalnej czcionki O_O. Pomijam nawet Knigę Czasu, bo ona chyba pisana jest czcionką 2...

Odkąd stworzyłem Clock Expansion Set i zarysowałem tam schemat pewnej fabuły TMiMa, prawie co i jedna karta wprowadza parę słów opisujących tę fabułę, a to niestety zżera miejsca. Poza tem, część moich mechanik jest lekko skomplikowanych i także wymagają one dodatkowego miejsca na wyjaśnienia.

Co jest więc dla was ważniejsze: mniej textu, ale problemy z interpretacją, za to przejrzyście; czy też dużo textu, bez problemów z interpretacją, ale z całej karty jedynie główna grafika jest mniej więcej wyraźna?

Gdybyście wybrali wariant pierwszy, cobyście zrobili, aby zmieścić cały ten potrzebny text? Byście zrobili długą jak miesiąc instrukcję każdej karty, a może każda taka karta miałaby swą większą kartę z boku, wyciąganą, gdyby była potrzebna? Tylko pytanie, czy chcielibyście drukować kolejny set większych takich kart oraz podczas gry bawić się w szukanie odpowiedniej z nich?

Jakbyście próbowali zaradzić na ten problem?


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
HRABIA GENERAŁ LORD
Kuglarz
Kuglarz
Kuglarz
Posty: 302
Rejestracja: niedziela 30 sie 2009, 20:27
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Post autor: HRABIA GENERAŁ LORD »

Ja tam wolę jak jest więcej tekstu i wszystko jest jasne, ale dodatkowa karta to już moim zdaniem przesada.


Tyle miałem do powiedzenia.
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Cóż, robiąc karty do MiM nigdy nie wyszedłem poza przepisową wielkość obszaru tekstowego i uważam, że tak powinno być.

W TMiM miejsca na karcie jest jeszcze mniej (porażka :roll: ) i tu to najmniej mi się podoba jak dają mniejsze rysunki (zupełna porażka :roll: ).
Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.


Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Jest jeszcze opcja, której ja bardzo nie lubię, aby zmniejszyć grafikę. TMiM ma dwa typy kart - z dużą grafiką (ale mało textu) oraz mała grafika, ale trochę więcej miejsca na text. Ja osobiście preferuję ten pierwszy wariant, a to głównie dlatego, że karty robię dla ich grafik (które po druknięciu i tak wyglądają crapiasto, ale na bezrybiu i rak ryba), więc też ściskam się z textem na ile tylko mogę. Poza tem dochodzi jeszcze ograniczona możliwość edytowania przeze mnie samej grafiki, a przede wszystkim aby grafika była wystarczająca na kartę, za to, aby background nie był za krótki (i parę innych problemów, ale każdy wychodzi przy osobnej karcie), a edycja w MS Paint daje nam mniej-więcej (mniej, bardzo mniej) podobny kolor, jaki miał kopiowany background. Czyli, jeżeli chcę mieć grafikę w całości, to muszę dać ją w całości.
Artownik pisze:Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
Ale co wtedy z brakującym textem? Gdzie go wsadzić?


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

Nemomon pisze: Pomijam nawet Knigę Czasu, bo ona chyba pisana jest czcionką 2...
Hmmm, a po wydruku widać przynajmniej ten tekst?

Ja robiąc karty do MM staram się nie wychodzić zbytnio poza przyjęty standard, aczkolwiek nie zawsze to wychodzi, szczególnie, że w pewnych kartach aż się prosi wpisanie przynajmniej szczątkowej otoczki fabularnej. Jeśli tekst się nie mieści, to:
- ścieśniam tekst (w PS skalowanie poziome), czasami dość znacznie
- zmniejszam światło znaków
- przesuwam tekst bliżej obrazka - w ten sposób na amym dole mogę wstawić dodatkową linijkę.
Nigdy natomiast nie zmniejszałem wielkości czcionki. Jak się nie mieści to coś z reguły ucinam.

No i faktycznie mniejsze rysunki w TMiM to poroniony pomysł.


Awatar użytkownika
Kaktus+
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Apteka
Kraina Snów
Lodowa Kraina
Posty: 3416
Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Kaktus+ »

Arkon pisze:No i faktycznie mniejsze rysunki w TMiM to poroniony pomysł
No akurat nie taki poroniony, tylko wymóg naszych czasów. Dawniej rzucono nam mało piękne czarno-białe karty i człowiek się cieszył, teraz mamy czasy full colloru i gdyby ukazała się gra w szacie graficznej jak stary MiM, to obawiam się, że wydawca poszedłby z torbami...
Stąd taki wymóg, logiczne że niektóre karty tego textu nie wymagają zbyt wiele, dlatego wlepiono im większy obrazek i wcale nie uważam tego za zły pomysł. Nawet w autorskich dodatakch do MiMa czasami pojawiały się mniejsze niż standardowe grafiki i efekt był zacny.
W kilku kartach również stosowałem podobny zabieg, bo niestety miejsca jest chronicznie mało. Do tego, przy robieniu kart do LK [popełniłem sromotną pomyłkę przez nieuwagę :P - SeSim] się trochę ustawiając czcionkę...że jest za mała, zorientowałem się dopiero przy 8 arkuszu, więc darowałem sobie zmianę 90% kart. Po wydruku efekt jest całkiem niezły a miejsca na text sporo :badgrin:
Generalnie, cudów na karcie nie zrobimy. Są jedynie 2 sposoby na uzyskanie większej ilości miejsca: zmniejszenie czcionki i zmniejszenie grafiki. Nic innego nie wymyślimy.
Co epickich opisów fabuły i takich tam kwiatków, to staram się to robić na kartach, na których wiem, że nie będzie żadnych problemów interpretacyjnych. W pozostałych przypadkach, wolę napisać "suchy" text nie pozostawiający miejsca na nadintepretację, aczkolwiek napisały ładnym językiem.
Ostatnio zmieniony niedziela 27 gru 2009, 01:45 przez Kaktus+, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

Kaktus+ pisze:No akurat nie taki poroniony, tylko wymóg naszych czasów. Dawniej rzucono nam mało piękne czarno-białe karty i człowiek się cieszył, teraz mamy czasy full colloru i gdyby ukazała się gra w szacie graficznej jak stary MiM, to obawiam się, że wydawca poszedłby z torbami...
Owszem, ale z drugiej strony, co mi po super grafice, skoro niewiele widać na takiej karcie?

Natomiast mimo wszystko na kartach czarno-białych wygląda to jakoś tak .... znacznie lepiej?
Artownik pisze:Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
O tak. Do tego arkusz kart, żebyście nie zamieszczali ich pojedyńczo, bo człowieka czasami krew zalewa.


Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Filozof
Filozof
Filozof
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Likantropia
Posty: 661
Rejestracja: poniedziałek 01 cze 2009, 16:42
Lokalizacja: Danzig-Osowa
Płeć:
Wiek: 32
Kontakt:

Post autor: SPIDIvonMARDER »

Karta musi być przejrzysta, więc WIĘCEJ TEXTU KOSZTEM OBRAZKA.
Jeśli tekst jest krótki, to zostawiamy starą czcionkę i puste pole, ew. powiększamy obrazek.
Jak tekstu jest już do przesady za dużo, to dajemy go w osobnej karcie zasad czy objaśnień do kart.
Takie jest moje zdanie ;)


Obrazek
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Arkon pisze:
Artownik pisze: Osobiście to bym wolał, aby wyprowadzić jakiś sensowny standard w TMiM względem wielkości czcionki i jego się trzymać.
O tak. Do tego arkusz kart, żebyście nie zamieszczali ich pojedyńczo, bo człowieka czasami krew zalewa.
Właśnie, tak jak mówiłem Jonowi się za to dożywotni ban normalnie należy :roll:
Nemomon pisze:Ale co wtedy z brakującym textem? Gdzie go wsadzić?
Darować sobie.
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.


Awatar użytkownika
Kaktus+
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Apteka
Kraina Snów
Lodowa Kraina
Posty: 3416
Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Kaktus+ »

SPIDIvonMARDER pisze:Jak tekstu jest już do przesady za dużo, to dajemy go w osobnej karcie zasad czy objaśnień do kart.
To akurat jest kiepski pomysł. Były takie rozwiązania w starszych dodatkach, gdzie do niektórych kart potrzebna była instrukcja i jest to wielce upierdliwe. W MiMie wszystko co potrzebne, znajduje się na karcie, nie w instrukcji. W instrukcji pojawiły się alternatywne zakończenia i jakoś furory nie zrobiły...
Sam popełniłem ten błąd i bezmyślnie zerżnąłem Przełęcz Wygeona od Cliffa i Dessa. Teraz mam problem jak to przerobić na kartę...


Awatar użytkownika
Misiek
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Arena
Bestia
Pakiety Rozszerzające
Posty: 3374
Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
Lokalizacja: Burghausen
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Misiek »

Aby karty miały styl, grafiki muszą być równe a czcionka ta sama. Jedyny sposób jaki stosuję to rozszerzenie pola tekstowego na boki gdy nic innego nie skutkuje, ale ogólnie rozciągam tymczasowo takie pole w dół i redaguję tekst dopóki nie zmieści się w przewidzianym obszarze.

Karty są do gry, wystarczy zdawkowy opis. Długie opisy czytane wielokrotnie podczas rozgrywek będą nudzić, bynajmniej mnie osobiście.

Anglicy wogóle mają krótkie słowa więc dla nich mała powierzchnia jest stosunkowo mniej dokuczająca. Przykład częsty na Kartach if you roll vs jeśli wyrzuciłeś.


Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Filozof
Filozof
Filozof
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Likantropia
Posty: 661
Rejestracja: poniedziałek 01 cze 2009, 16:42
Lokalizacja: Danzig-Osowa
Płeć:
Wiek: 32
Kontakt:

Post autor: SPIDIvonMARDER »

By styl został zachowany - zgadza się. Pytanie, czy jest on konieczny do fascynującej rozgrywki? Według mnie nie do końca... zwłaszcza jeśli chodzi o pojedyncze karty.


Obrazek
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Artownik pisze:Darować sobie.
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.
Ale wtedy na innej karcie będzie mniej miejsca, bo na niej także musi być jakiś efekt. A co do tego standardu, rozumiem, że jesteś z niego zadowolony, ale czy Ci czasem brakujących rzeczy nie szkoda? ;) Niektóre dodatki, nawet nie tylko do MiMa, ale do wielu innych gier planszowych są jedynie przykrywką do opowiedzenia jakiejś historii, wychodzi to lepiej lub gorzej, ale wtedy więc lepiej uciąć mechaniki i dać fabułę, czy v.v. ?
Misiek pisze:Karty są do gry, wystarczy zdawkowy opis. Długie opisy czytane wielokrotnie podczas rozgrywek będą nudzić, bynajmniej mnie osobiście.
Ale i tak po pewnym okresie grania karty znasz na pamięć, więc nawet ich nie czytasz. Zresztą, w innym temacie rozkminiamy bogów w MM, a więc fabułę MM, która też się bierze także z kart, nie tylko z krótkich historyjek na każdej z instrukcji, więc tła fabularne także są potrzebne.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Qxa
Kupiec
Kupiec
Kupiec
Uczestnik Zjazdów
Posty: 232
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:57
Lokalizacja: Żywiec
Płeć:
Wiek: 36

Post autor: Qxa »

Moim zdaniem tło fabularne w grach fantasy a w szczególności w MiM'ie jest rzeczą potrzebną. Na kartach powinny być wstawki fabularne, a co do kwestii zasad, jeśli grają ludzie z głową i dla zabawy wszystko da się na poczekaniu zinterpretować tak że jest idealnie i aż tak szczegółowo być ujęte zasady nie muszą.

Więcej radości sprawia jak przeczytasz że zza skały wyłoniły się wilki i szczerząc kły rzuciły się do ataku, niż ględzenie na temat zasad. Tak samo nie zależy mi aby na wszystkich kartach czcionka była 7 czy jakaś inna. Ważne żeby się dało to odczytać.


"Ptaki w jej warkoczach drzemią,
Gdy spękana słońcem ziemia"
Awatar użytkownika
Mały Nemo [Autor tematu]
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

W sumie, to zapomniałem wspomnieć Arkonowi, więc

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Po wydruku w zasadzie ledwo, bo ledwo, ale jest czytelna. Za to parę innych moich kart, jak np. te trzy wyżej już nie. Co prawda drukowałem je wszystkie w wielkości około 90% oryginałów, ale wydawałoby się, że i tak powinny być w miarę czytelne, a nie są.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Hellhound
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Magiczne Kamienie
Posty: 1227
Rejestracja: piątek 19 gru 2008, 00:46

Post autor: Hellhound »

Dobra, chyba czas żebym zabrał zdanie. Generalnie większość kart do MiM posiada bardzo krótkie opisy, np. "To miejsce jest leżem strasznego potwora. Pozostanie tu do czasu aż ktoś go pokona." W MM się to trochę zmieniło i opisy są bardziej rozbudowane, często jest jakiś rys fabularny dodany, albo dowcipny tekst (karty z dodatku "Magia") i to jest właśnie dla mnie ideał. Karty zaprezentowane wyżej jak i niektóre karty z dodatków autorskich są nieczytelne i mocno zagmatwane. Rozumiem, że bierze się to stąd żeby były ciekawsze i przez to muszą być bardziej rozbudowane, ale autorzy chyba przeoczyli granice (szczególnie dotyczy to kart postaci! mnóstwo zagmatwanych umiejętności jest często spotykane). Niestety nie mam na to żadnej pomocnej rady na chwilę obecną. Chyba po prostu za dużo pomysłów na raz chce się wcisnąć.


Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Nemomon pisze:
Artownik pisze: Darować sobie.
Czasem ciężko przychodzi, ale można. Tło fabularne można zawsze pociągnąć na innej karcie. Wiem, że to nieco bezduszne, sam miałem nie raz ogromne opory, ale udało mi się utrzymać standard.
Ale wtedy na innej karcie będzie mniej miejsca, bo na niej także musi być jakiś efekt. A co do tego standardu, rozumiem, że jesteś z niego zadowolony, ale czy Ci czasem brakujących rzeczy nie szkoda? ;) Niektóre dodatki, nawet nie tylko do MiMa, ale do wielu innych gier planszowych są jedynie przykrywką do opowiedzenia jakiejś historii, wychodzi to lepiej lub gorzej, ale wtedy więc lepiej uciąć mechaniki i dać fabułę, czy v.v. ?
Prawdę mówiąc uważam, że główna historia którą opowiada dodatek powinna być zarysowana fabularnie w formie opowiadania, bądź po prostu krótkiego tekstu dołączonego do instrukcji, natomiast karty powinny przemycać tylko różne smaczki, tworzyć nawiązania, i tego typu rzeczy.
Tak wg mnie jest najrozsądniej.

Tworząc karty obcinałem różnie, czasem trzeba było uprościć mechanikę, czasem wywalić wątek fabularny, na dłuższą metę okazywało się, że decyzja była słuszna.


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Uff wreszcie miałem czas przeczytać ten temat ;)

Zatem
Więcej textu na karcie, czy mniej?
Tyle ile standard przewiduje :) Współczuję autorom TMiM... Anyway, zastanawiałem się już kiedyś czy sensownym byłoby w bardziej rozbudowanych tekstowo kartach umieszczać odnośnik do instrukcji, z krótką informacją na której stronie i którym paragrafie znajduje się rozwinięcie karty - wiem upierdliwe, ale zawsze to można jakoś wyważyć.


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
ODPOWIEDZ