Projekty, projekciki i mini projekciki - celowość itd itd

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o Magii i Miecz, niedotyczące twórczości graczy, zasad &c.
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Patrząc po swoich początkach, to mogę powiedzieć, że jak tu pierwszy raz wszedłem to byłem zachwycony co niektórymi kartami, ale z czasem moje spojrzenie na nie się zmieniło.

Im dłużej się w tym siedzi, tym większa jest świadomość szczegółów i spojrzenie na wszystko się zmienia. Dlatego na twórczość początkową autorów powinno się w sumie patrzeć z przymrużeniem oka.
Oni, ledwie w nią czasem bądź nawet kiedyś tylko grając, jeszcze nie widzą, że sformułowania bądź konkretne słowa są inne, że styl jest rażący, czy też coś po prostu źle wygląda. To wszystko przychodzi z czasem.

Ja ze swojego pierwszego dodatku byłem całkiem zadowolony, ale to nie były pierwsze karty jakie stworzyłem, a też sporo wcześniej się naczytałem kart innych osób.


I jeszcze względem tych dużych projektów. Naprawdę na chwilę obecną można sobie wydrukować kilka najciekawszych i niezbędnych dodatków, jak karty lukasa, PP, czy parę innych karcianych dodatków. Jak ktoś chce zwiększyć doświadczenia z gry, to zawsze jest zestaw Gieferga lub czeskiego, a jak kogoś nudzą ciągle te same karty, to Levi ma dla niego 500 nowych.

Ale dla mnie mój główny argument wciąż pozostaje - nie ma sensu robić nowych miejsc do ciągnięcia niewiele-różniących-się-od-oryginału-kart.

Główne możliwości rozwoju zostały już wykorzystane. Najsprytniejszy w tym był Gieferg, bo swoim Morzem uzyskał, luźno patrząc 50% rozgrywki, co ładne eksploatuje dorabiając do niego nowe dodatki. Dosyć sprytnie się też Sny / Kraina Snu wmontowały do gry zyskując także niezły procent.

Ale czy naprawdę jest sens dorabiać nowe dodatki, zyskując raptem kilka procent? Mając do wyboru wydrukowanie takiego dodatku to wolałbym raczej zagrać w inną grę, albo pójść w alternatywę i zagrać w MM bądź MiM (w zależności w co się gra).

Dlatego właśnie uważam, że duże projekty to przyszłość.
Jakby mnie ktoś poprosił o napisanie w jednym zdaniu czym jest mój projekt, to bym odpowiedział, że jest on jedynie przerysowaniem ze szczegółami oryginalnego obrazu.

Ja widzę jeszcze parę możliwości, które nie były eksploatowane przez twórców jak dotąd, ale nic w tym dziwnego, bo MiM po prostu ich nie udźwignie i aby dobrze działały, to oryginalna rozgrywka musi być na nie przygotowana i z góry je obejmować.


Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Nemomon tak na przyszłośćo to odpowiadaj na posty jak człowiek a nie rób edity w czyiś postach bo chaos wprowadzasz :>

Dobra, problem został zidentyfikowany. Pomyślmy teraz nad rozwiązaniami. Wiadmomo, że nie możemy ludziom narzucać kierunków rozwoju swojej twórczości. To co możemy zrobić to ułatwić wszystkim zorientowanie się w dodatkach atuorskich. Wydaje mi się, że powinniśmy wprowadzić następującą zasadę, która powinna być obligatoryjna dla wszystkich autorów publikujących na łamach forum swoje dodatki:

(proszę to oczywiście potraktować jako propozycję...)

Każdy autor forum ma obowiązek wyraźnie opisać czy jego dodatek jest kompatybilny z oryginalnym MiMem czy nie oraz czy wprowadza modyfikacje do zasad (czy to oryginalnych czy to do zasad autorskiego uniwersum - np "wodny świat" Gieferga). Jeżeli nie to z jakimi autorskimi rozszerzeniami można z nim grać

Przydałoby się również jakoś powersjonować dodatki ogólnodostępne, co z kolei ułatwiłoby opis kompatyblilności.
Arkon pisze:Rzeczywiście, ciężko teraz wymyśleć coś nowego. O ile w MM jest jeszcze jakieś pole do popisu, o tyle w MiM........
Gdyby tak było to zachamowałby się wszelki postęp cywilizacyjny. To, że my zdajemy sobie sprawę z ograniczeń jakie powstały w świecie autorskiego MiMa w cale nie oznacza, że ktoś nowy na forum nie wymyśli czegoś totalnie oryginalnego w myśl zasady "nikt mu nie powiedzial, że się nie da" :D
Kaktus+ pisze:- Uniwersum Gieferga - za zgodą autora można by zrobić przynajmniej 2 dodatki do Morza
No bez przesady. Przecież chodzi o dorobienie dodatków do istniejącego uniwersum a nie przerobienie czyjegoś dodatku i wystawianie pod własnym szyldem już istniejących.
Artownik pisze:Dlatego właśnie uważam, że duże projekty to przyszłość.
A ja uważam, że przyszłość mają małe dodatki w stylu karczemnych opowieści :P Te dodatki można wcisnąć dosłownie wcześnie, nie przedłużają za bardzo rozgrywki, a za to stanowią miłe urozmaicenie w grze. No ale o gustach się nie dyskutuje :P

Przedstawiony na początku postu pomysł elegancko można by rozwinąć o jakiś zestaw ikon, które łatwo by informowały czytelnika o tym z jakim dodatkiem ma się do czynienia. Wstawiało by się je w pierwszym poście tematu z dodatkiem. Np miniaturka grafiki z pudełka pierwszej edycji MiMa jako poświadczenie zgodności z oryginałem, zmiana zasad oryginału reprezentowana przez ikonkę z hmm... no właściwie to nie nie wiem z czym :P Pozostawiam pole do popisu innym bo jest już późno ;)


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23517
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

SeSim pisze:Nemomon tak na przyszłośćo to odpowiadaj na posty jak człowiek a nie rób edity w czyiś postach bo chaos wprowadzasz :>
:( Ale ja nie chciałem spamować ani nie wprowadzać off topu :(
SeSim pisze:Wydaje mi się, że powinniśmy wprowadzić następującą zasadę, która powinna być obligatoryjna dla wszystkich autorów publikujących na łamach forum swoje dodatki:

(proszę to oczywiście potraktować jako propozycję...)

Każdy autor forum ma obowiązek wyraźnie opisać czy jego dodatek jest kompatybilny z oryginalnym MiMem czy nie oraz czy wprowadza modyfikacje do zasad (czy to oryginalnych czy to do zasad autorskiego uniwersum - np "wodny świat" Gieferga). Jeżeli nie to z jakimi autorskimi rozszerzeniami można z nim grać
SeSim pisze:Przedstawiony na początku postu pomysł elegancko można by rozwinąć o jakiś zestaw ikon, które łatwo by informowały czytelnika o tym z jakim dodatkiem ma się do czynienia. Wstawiało by się je w pierwszym poście tematu z dodatkiem. Np miniaturka grafiki z pudełka pierwszej edycji MiMa jako poświadczenie zgodności z oryginałem, zmiana zasad oryginału reprezentowana przez ikonkę z hmm... no właściwie to nie nie wiem z czym :P Pozostawiam pole do popisu innym bo jest już późno ;)
No więc od początku, skoro dodatek jest robiony do MiM, to musi być do niego kompatybilny w ten, czy inny sposób. Do MM, nawet do TMiM może być kompatybilny, ale do MiMa musi być. Osobiście jestem przeciwny zapisom do których innych dodatków autorskich dodatek jest kompatybilny. Wymaga to od autorów orientacji w dodatkach autorskich, a już teraz jest tego sporo. Jako dodatek, gdyby komuś się nudziło, to może coś wspomnieć, ale osobiście uważam, że nie może to być obligatoryjny krok. Poza tem, jedynie MM póki co robi kompatybilne ze wsio innymi dodatkami dodatki - w MiM póki jest wolna amerykanka i pierwej trza by było istniejące poprzerabiać, a dopiero się zastanawiać nad jakąś unifikacją. Prędzej bym sugerował, aby każdy z autorów jakąś krótką notkę zostawił w temacie, o czym tak właściwie dodatek jest i co on robi/dodaje. I tak bardziej ze szczegółami, a nie poezja stosowana.

Z kolei system ikon mógłby mi się nawet podobać, tylko weź i wymuś ich stosowanie :P Poza tem w każdym poście musiałaby być jakaś legenda, czyli musielibyśmy zrobić jakiś defaultowy szablon tworzenia nowego tematu z dodatkiem. Tyle, że dodatek często się tworzy w trakcie dyskusji, więc to także mogłoby być lekkie zamieszanie. Pomijam też jeszcze opcję, że czasami sam autor nie wie, co jego dodatek robi &c więc tym bardziej może nie wiedzieć jakie ikonki powinny być dopasowane.

Ale myślę, że system ikon mógłby być dobry, o ile urządzimy jakąś burzę mózgów, ile oraz jakie powinny one być. Wcześniej jednak powinnyśmy chyba jednak zrobić taki uczciwy spis autorów dodatków do MiMa/TMiMa/MMa z zaznaczeniem, którzy autorzy jeszcze żyją, a którzy są MIA. Następnie posegregować dodatki względem tego, czy autor jeszcze żyje, a więc czy dodatek mógłby zostać jakoś zmodyfikowany na potrzeby naszej akcji, czy też można go wrzucić do garbage bin i zapomnieć.

Inna sprawa, że tak się zastanawiam, czy powinienem się cieszyć, czy smucić, że póki co w TMiMie nikt z taką inicjatywą nie wyszedł..


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
SeSim
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Wydaje mi się, że na początek wystarczyłoby wprowadzić opcję czy dodatek jest kompatybilny z oryginałem czy z jakimś innym projektem będącym modyfikacją oryginału. Ponadto zaznaczenie czy modyfikuje jakieś oryginalne zasady czy nie. To nie jest trudne, zwłaszcza dla nowo powstałego dodatku.
Nemomon pisze:Pomijam też jeszcze opcję, że czasami sam autor nie wie, co jego dodatek robi &c więc tym bardziej może nie wiedzieć jakie ikonki powinny być dopasowane.
Dlatego są sekcje ukończone i nieukończone dodatki :> Dopiero jak dodatek trafiałby do ukończonych dostawałby odpowiedni certyfikat zgodności :D


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

Coś długo była cisza w temacie :razz:
SeSim pisze:Arkon napisał/a:
Rzeczywiście, ciężko teraz wymyśleć coś nowego. O ile w MM jest jeszcze jakieś pole do popisu, o tyle w MiM........
Gdyby tak było to zachamowałby się wszelki postęp cywilizacyjny. To, że my zdajemy sobie sprawę z ograniczeń jakie powstały w świecie autorskiego MiMa w cale nie oznacza, że ktoś nowy na forum nie wymyśli czegoś totalnie oryginalnego w myśl zasady "nikt mu nie powiedzial, że się nie da"
Dlatego napisałem, że ciężko, a nie, że jest to niemożliwe.

Grając jeszcze pesymistę, wspomnę tylko, że był już podobny temat:
http://forum.magiaimiecz.eu/viewtopic.p ... sc&start=0.
Jak widać nic z niego nie wyszło.
Nemomon pisze:Wcześniej jednak powinnyśmy chyba jednak zrobić taki uczciwy spis autorów dodatków do MiMa/TMiMa/MMa z zaznaczeniem, którzy autorzy jeszcze żyją, a którzy są MIA. Następnie posegregować dodatki względem tego, czy autor jeszcze żyje, a więc czy dodatek mógłby zostać jakoś zmodyfikowany na potrzeby naszej akcji, czy też można go wrzucić do garbage bin i zapomnieć.
No właśnie. Czemu jeszcze tego nie robimy?

PS. Tylko mnie nie zakrzyczcie, po prostu wolę podchodzić do wielu rzeczy z pewną dozą rezerwy i mile się rozczarować, niż na odwrót.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23517
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Gieferg przypomniał nam pewien spis dodatków, który znajduje się tutaj:
http://forum.magiaimiecz.eu/viewtopic.php?t=2422


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
Awatar użytkownika
Gieferg
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Morze
Północny Ląd
Wyspa
Posty: 1484
Rejestracja: niedziela 13 sie 2006, 15:13
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Wiek: 43
Kontakt:

Post autor: Gieferg »

Jeśli chodzi o wszelkie większe projekty, ale takie, które zmieniają również oryginalną grę, to mam spore wątpliwości co do nich. Chodzi przede wszystkim o to ilu chętnych się znajdzie by drukować całą gre na nowo, a także o sposób ich realizacji, który zdecydowanie nie powinien wyglądać tak - "zaplanowałem sobie 10-częsciowy projekt, zrobię cały i zacznę testować" jak to robi choćby Stave.

A dlaczego?

raz - co jeśli po zrobieniu dziesięciu częsci projektu okaże się że jakieś z podstawowych wprowadzonych zmian źle działają? Poprawiamy 10 części projektu?

dwa - mija pięc lat i wciąz nikt w to nie grał bo jest gotowych dopiero 8,5 części i nikt jeszcze tego nie testował.

Powinno się zaczynac od samej podstawki, tak by mozliwie najszybciej mieć coś, w co można grac, przetestować i na tym fundamencie budować dalej.

Mój projekt co prawda opiera się na oryginalnej grze w którą za bardzo nie ingeruje, ale każdy kolejny dodatek powstaje po przetestowaniu poprzednich czyli mamy stopniową rozbudowę, raz, że dzięki temu kolejne dodatki moga lepiej uzupełniać poprzednie, dwa - można w to grac nie czekając az wszystko bedzie ukończone.


Co do kolejnych wersji dodatków - nie oszukujmy się, większośc z autorów robi i przerabia dodatki w taki sposób jaki im odpowiada, czyli tworzą grę w jaką sami chcą grać. Jesli ktoś chce rozszerzyć swój zestaw MiMa o dodatki autorskie to:
a) wybiera twórczośc tego z autorów, którego wizja jest najbliższa spełnieniu jego wymagań i drukuje jego dodatki
b) miesza twórczośc różnych autorów, a wynikające z tego komplikacje rozwiązuje we własnym zakresie.

Innych opcji nie ma. Nie ma też żadnego sensu próba dopasowania do siebie wszystkich istniejących dodatków, tego się po prostu zrobić nie da, poza tym, z iloma dodatkami naraz można zagrać? Ja gram na 10 planszach - podstawka + wszystkie dodatki oficjalne + osiem moich i więcej już trudno bedzie zmieścić, jesli ktoś więc chce korzystać z twórczości różnych autorów, a jednoczesnie uniknąć komplikacji może po prostu raz grać z dodatkami jednego, za drugim razem drugiego autora itd.
Misiek pisze:kiedyś Gieferg wypowiedział najdobitniej, czym najmocniej mnie wpienił - "dla mnie dodatki prócz moich nie istnieją"
Istnieją, ale głownie jako źródło inspiracji "co ciekawego mogę z tego zrobić", dodatku którego uprzednio nie dopasowałem do swojej wizji gry przerabiając go mniej ("Bagna", "Przedpola Piekieł") lub bardziej ("Morskie Opowieści") po prostu nie wydrukuję. Ale gdyby któryś z moich współgraczy przygotował dodatek lub wydrukował jakiś bo chciał go przetestować, to nie stawiałbym oporu jak szlachcic na sejmiku, którego przywileje są zagrożone.
Ostatnio zmieniony środa 23 cze 2010, 23:31 przez Gieferg, łącznie zmieniany 2 razy.


FILMOŻERCY- wydania Blu-ray & DVD - promocje/dyskusje/recenzje
Awatar użytkownika
Erestor
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Czas Żniw
Duchy Pradawnych Smoków
Smoki
Posty: 1312
Rejestracja: niedziela 20 lip 2008, 15:50
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Wiek: 40
Kontakt:

Post autor: Erestor »

Gieferg pisze:Chodzi przede wszystkim o to ilu chętnych się znajdzie by drukować całą gre na nowo
Jakkolwiek jest w tym wiele racji, wydaje mi się, że ten argument nie jest adekwatny w tej dyskusji ponieważ w przytłaczającej większości autorzy takich projektów przygotowują je dla samych siebie i oni na pewno z nich będą korzystać. Jeżeli przy okazji ktoś będzie chciał wydrukować sobie całą grę to fajnie, ale nie jest to raczej powód dla tworzenie takiego projektu.

Podobnie rzecz się ma z czasem tworzenia. Autor nie jest zobowiązany żadnym terminem i nie powinna nad nim ciążyć presja tworzenia. Jak ma ochotę to coś robi i tyle. To, że coś jest tworzone wiele lat wcale nie oznacza, że jest bezcelowe. Nawet jeżeli jakiś projekt nigdy nie zostanie ukończony, to może dać innym inspiracje.

Z argumentem dotyczącym testowania się zgadzam. Staram się podążać za zasadą jak najszybszych testów tworząc projekt BMiM'a


Blog o nauce języka angielskiego: MeetEnglish
Wszystkie moje dodatki tutaj: OneDrive
Awatar użytkownika
the MackaN
Filozof
Filozof
Filozof
Uczestnik Zjazdów
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Karty
Pająki
Posty: 745
Rejestracja: środa 17 sie 2005, 15:56
Lokalizacja: Wrocław
Płeć:
Kontakt:

Post autor: the MackaN »

Ja akurat całą grę na nowo z milą chęcią wydrukuję, jako że wtedy znikną zgrzyty kolorystyczne tych samych serii kart, co mnie czasem mocno razi.

Dwa, nie można się tu wypowiadać za wszystkich. Mimo, że staracie się wypowiadać bezosobowo, to przedstawiacie głównie swoje gusta i wyobrażenia, że ja robię tak i tak, to inni pewnie też. To, że ktoś się nie chwali, że sobie coś wydrukuje nie znaczy, że tego kiedyś nie zrobi.

Trzy, zgodni jesteśmy w jednym. DODATKI AUTORSKIE nawet jeżeli nie zostaną wydrukowane to INSPIRUJĄ do własnej twórczości, którą sami dla siebie robimy (jeśli robimy) i wykorzystamy pomysły które nas ujęły. To już jest DUŻO.

A czemu cisza w temacie MiM? Jest nowy Talizman, ludzie trochę zapomnieli o MiM, nie zawsze mają czas robić coś z MiM, nie będą 24 godziny na dobę 360 dni w roku siedzieli nad MiM. Są okresy gorsze i lepsze. MiM jednak będzie grą legendą już zawsze.


ODPOWIEDZ