Witamy na forum! Zapraszamy na Zjazd Forum w Warszawie
(10.08.2018 - 12.08.2018).

Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zapraszamy na grę sieciową w Talisman Digital Edition już teraz!
(Więcej informacji tutaj)

Projekty, projekciki i mini projekciki - celowość itd itd

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o MiM niedotyczące Twórczości graczy, Zasad itp.
Awatar użytkownika
stave [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 2965
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 40
Kontakt:

Projekty, projekciki i mini projekciki - celowość itd itd

Post autor: stave » środa 09 gru 2009, 21:20

Jako, że Michael w obszarze Tortowym zapodał pewną myśl związaną właśnie z powyższym tematem postanowiłem go założyć.

Faktycznie kiedyś tworzenie dodatków było oparte hm w sumie na prostocie i w dużej mierze pewnej kompatybilności, na dzień dzisiejszy tego trochę powstało i można spokojnie się pogubić. Kolejna sprawa, że wiele osób ma coraz to inne wizje danego dodatku i go przerabia na swoje potrzeby. Dalej idąc tym tropem mamy wiele niezgodności, aczkolwiek np.: z mojego Projektu wiele rzeczy można druknąć i z tym grać jeśli czasem pewne drobne aspekty się pominie np.: wytrzymałość Przedmiotów - niestety takie szukanie przerabianie i dopasowywanie do własnej wizji gry jest mega czasochłonne - NIESTETY.
Aczkolwiek nasuwa mi się pewien podział:
oprócz wolno stojących dodatków autorskich (pomijam pakiety Poszukiwaczy i innych wolno stojącyh Kart) Projekty można podzielić na:

1) Projekty nie wpływające tak bardzo na grę tzn nie zmieniające znaczaco jej zasady itd czyli np: Pakiet dodatków Gieferga
2) Projekty w pewien sposób ingerujące w mechanikę gry, zasady itd ale nie stanowiące jakieś mega konwersji czyli mój Projekt bądź w pewnym stopniu część rozwiązań Leviego w jego dodatkach (nie wszystkich)
3) Projekty tworzące tak naprawdę mega konwersję, zmieniające więcej nić Projekty z 2 wcześniejszych punktów - prym wiedzie Projekt Arta.

No i mamy cosik osobnego czyli tzw Marzenie, które ma na celu połaczenie tego co najlepsze w MiM - prowadzący - Nemo, Stave, Art i Levi - to oczywiście jest dość odległa przyszłość bo ja osobiscie w to się zaangażuję jak skończe swój Projekt.

Jak widac troszkę tego jest, pomijam oczywiście kwestie wykonania itd najważniejszy w/g mnie jest ów podział i ich celowość. Ja osobiście nie mam nic przeciwko że każdy chce tworzyć coś dużego jak mój Projekt czy świat Gieferga - problem jest czy podoła dany autor takiemu zadaniu i skończy to co zaczął. Jako doświadczony w bojach, wielu po słowach wstępu wysiada i to jest w/g mnie najsmutniejsze.
Ja osobiście należę do tych co jak zaczną to kończą tylko niestety choruję już od dłuższego czasu na chorobę chronicznego braku czasu ale to mnie nie powstrzyma przed skończeniem Projektu i MiM 1,5.
Pytanie jak wy się na to zapatrujecie, jakie jest wasze zdanie??? Ja uważam że należy tworzyć, jeśli się nie skończy pozwolić aby inni mogli to uczynić i pamiętać o wzajemnej kulturze wobec siebie. Kompatybilność cóż bardzo wkurzająca ale to wydaje mi się można obejść jeśli się sami dogadamy.
Ja osobisćie bardzo sie cieszę, że nie stoimy w miejscu tylko idziemy dalej i co najważniejsze trzymamy chłopaki i dziewczęta poziom a nie tak jak u tych na wyspach.

[Dzisiaj 20:16] Michael: wiecie co ja już się pogubiłem w tych auytorskich dodatkach do MiM
x e [Dzisiaj 20:16] Michael: czy istnienie 4 czy 5 wersji Lodowej Krainy jest potrzebne ?
x e [Dzisiaj 20:16] Michael: każdy robi własną wersję kompatybulną z jego własnymi dodatkami
x e [Dzisiaj 20:17] Michael: a co więcej wszystkim się marzą wielkie "projekty" śladami Stave
x e [Dzisiaj 20:17] Michael: ja już nawet nie wiem co mam drukować więc nie drukuję nic i tyle
x e [Dzisiaj 20:18] Michael: co się stało czyżby robienie prostych dodatków które można bez problemu dołączyć do gry już było niewsytaczające ?
x e [Dzisiaj 20:19] Michael: oj dalekośmy zaszli od roku 2003 i Kampanii 3 Masek ale czy w dobrym kierunku tego nie wiem
x e [Dzisiaj 20:38] Artownik: powinieneś temat założyć względem tego Michael, rzecz warta rozważenia, tym bardziej, że sam (paradoksalnie) mam podobne wątpliwości
x e [Dzisiaj 20:39] Nemomon: Niby pewnie oberwę Regulaminem, a konkretniej pewnie jego 19 punktem, ale powiem, że tworzenie wielkich projektów śladami Stavea są potrzebne. Przede wszsytkim każdy autor dodatków ma inną wizję MiMa i z tego względu wolałby, aby jego dodatki bardziej łączyły się ze światem gry, czy planszą. Co innego, gdy jakiś twórca dodatków zrobil jeden czy dwa dodatki i na tym skończył karierę, a co innego, gdy zrobił ich z 10. Wtedy zaczyna coś mu w świecie nie parsować, same jego własne dodatki zaczynają
x e [Dzisiaj 20:41] Nemomon: mu zgrzytać i pragnie coś zmienić, zrobił swoją wersję gry. To jest całkiem naturalne myślenie, gdyż dzięki temu dodatki jeszcze bardziej są połączone ze światem, nie czuje się, że są one jakby oderwane od niego. Dla zwyzłych szarych ludzi to także jest dobre, gdyż ma taki człowieczek wybór w co chce zagrać, w czyją wizję. Coś jakbyś grał w jakąś grę w 2D, a potem przeszedł na 3D. Niby ta sama gra, a jednak całkowicie coś innego. Podobnie tutaj, niby ta sama gra, a spojżenie inne. Dlatego też
x e [Dzisiaj 20:42] Nemomon: osobiście kibicuję każdemu twórcy takich projektów, aby starczyło im chęci na ich dokończenie. Heh... jednak Nicola miała rację o moich esejach w shoutboxie <_<
x e [Dzisiaj 21:14] Kaktus+: to i ja się wypowiem, jako że został poruszony temat Lodowej Krainy. Tak Michaelu, jest potrzebne aż tyle wersji, z bardzo prostego powodu. Postęp, rozwój i demokracja, wszystko to sprawia, że każdy może coś zrobić. Popatrz na starsze dodatki np. LK autorstwa Cliffa i Dessa. Przy dzisiejszych dodatkach wygląda powiedzmy sobie szczerze: tragicznie. Leży zarówno warsztat jak i merytoryka. Cóż takie były czasy i standardy i temu nikt nie zaprzeczy. Ci autorzy (chylę im czoła) przetarli szlak jednak
x e [Dzisiaj 21:17] Kaktus+: na tym koniec. Następnie nadeszła era ładnych, dopracowanych graficznie i merytorycznie dodatków, brakowało im jednak jednej zasadniczej rzeczy, która jest teraz podnoszona przy KAŻDEJ premierze nowego rozszerzenia: CELU. To najczęstsze pytanie do nowego twórcy. Jaki jest cel dodatku? Po się tam udać? Itp, itd. Weźmy np. dodatki Skogtrolla: LK, Dolina Elfów i wiele innych. Bardzo dobre wykonanie, pięknie obrobione grafiki, przemyślany gametext ale brak celu. Po to właśnie powstają kolejne wersje
x e [Dzisiaj 21:20] Kaktus+: "starych przebojów". Podam kilka przykładów: Wioska, PP, LK, Pustynia to najpopularniejsze. I dobrze, że wybór jak tak duży, bo każda odsłona podnosi poprzeczkę wyżej. A co do samej LK, to gotowe do gry są tylko Moja i Skogtrolla, Valdiego bazuje na przedpotopowych kartach Cliffa, Stave'a jest pod projekt więc nie masz nad czym płakać
wstawię bo za jakiś czas kontekst uleci wraz z historią shutboxa
Ostatnio zmieniony środa 09 gru 2009, 21:53 przez stave, łącznie zmieniany 1 raz.


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski

Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Artownik » środa 09 gru 2009, 22:05

Rzeczywiście dodatki się zrobiły bardzo wyrafinowane. Powstają całe zestawy, a o problemie kompatybilności to już teraz można by książkę napisać.

Ale to normalna kolej rzeczy w każdej twórczości fanowskiej. Na początku małe, drobne modyfikacje, ale z czasem ogromne projekty. Gra jest prosta i tworząc ciągle nowe rzeczy, to siłą poświęconego czasu będą powstawać rzeczy coraz bardziej złożone.


Mnie cieszy, że poziom graficzny się podniósł i to bardzo. Naprawdę piękne karty teraz powstają.


Natomiast jeśli chodzi o te duże projekty, to sądzę, że niejedna osoba się ze mną zgodzi, iż po prostu nie ma sensu chodzić po tych różnych dodatkach i największym problemem jest, aby były one atrakcyjne dla gry. Każdy w sumie stara się rozwiązać to na inny sposób.

W tej chwili faktycznie wygląda to wszystko na rozstajne drogi i duże zamieszanie, ale sądzę, że to z czasem ulegnie zmianie, tym bardziej, że stave swój projekt powoli kończy.



Awatar użytkownika
Misiek
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Arena
Bestia
Pakiety Rozszerzające
Posty: 3365
Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
Lokalizacja: Burghausen
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Misiek » środa 09 gru 2009, 22:06

Mogę wytoczyć mój główny argument za dużymi projektami i dodatkami dopasowanymi do konkretnego projektu. Schematyczne luźne dodatki łączą się z podstawą w sposób:

dodatek<->podstawa<->dodatek

a w projektach:

---------------------------------
|......................................|
V.....................................V
dodatek<->podstawa<->dodatek kropki dla zachowania wyglądu schematu

Luźne dodatki nadają się do dołączenia jako jedyny do planszy głównej, nawet dwa już są dla siebie niepowiązanym obszarem.




Awatar użytkownika
stave [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 2965
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 40
Kontakt:

Post autor: stave » środa 09 gru 2009, 22:09

Jeszcze chciałem dodać, że w sumie dzięki Projektom każdy znajdzie coś dla ciebie pod warunkiem, że to co wypisałem na górze się ukończy plus to co nowe jeszcze nie wytworzone przez umysły :mrgreen:


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski

Awatar użytkownika
Kaktus+
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Apteka
Kraina Snów
Lodowa Kraina
Posty: 3382
Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: Kaktus+ » czwartek 10 gru 2009, 10:13

projekty mają tylko jedną ale za to zasadniczą wadę...są to najczęściej bardzo obszerne i kompleksowe modyfikacje oryginalnej gry, oficjalnych dodatków a nawet autorskich rozszerzeń. Kropla do kropli i otrzymujemy olbrzymi materiał do wydrukowania w skład którego wchodzi niekiedy ponad 1000 kart. Problemem jest właśnie wydruk, gdyż w warunkach domowych jest po pierwsze kosztowne, po drugie czasochłonne.
Jeżeli autor tak wielkiej modyfikacji (jak np. Stave) deklaruje, że zajmie się wydrukiem we własnym zakresie, daje to szanse takiemu dziełu na zaistnienie.
Nie sugeruję w tym miejscu, że któryś z projektów jest lepszy lub gorszy, jednak jestem w 100% pewien, że zanim ktoś weźmie się za wydruk tak obszernego dzieła, dobrze się zastanowi. Zamówić już gotowy produkt jest zdecydowanie łatwiej i jeżeli twórcy udostępniali by odpłatnie gotowy projekt, miałby większą szansę zyskać popularność i tym samym rację bytu.


Moja kolekcja
Mielecki Klub Fantastyki Lewa Flanka

Aktualnie pracuję nad:
Dodatkowi Poszukiwacze 75%
Dodatkowe Karty Miasta 30%

Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Arkon » czwartek 10 gru 2009, 15:24

Artownik pisze:W tej chwili faktycznie wygląda to wszystko na rozstajne drogi i duże zamieszanie, ale sądzę, że to z czasem ulegnie zmianie
A ja myślę, że wprost przeciwnie, jeszcze bardziej się pogłębi.

Owszem, fajnie, że robimy lepsze dodatki niż ci na Wyspach (mniejsza już o to czy to MiM, TMiM czy też MM); owszem, grafiki są coraz piękniejsze itd., ale w końcu powstanie ileś tam naście wersji i .... co dalej? Autorzy takich dużych konwersji/zmian powinni sobie zdawać sprawę, że BYĆ MOŻE robią te projekty TYLKO dla siebie. Dlaczego? Części osób może być ciężko wybrać coś dla siebie, część woli niewielkie poprawki/dodatki (np. MiM/MM 1,5), a częściowo na pytanie odpowiedział Kaktus.

Pocieszeniem jest fakt, że przy takich próbach powstają często fajne karty/postacie, które z powodzeniem można po niewielkich przeróbkach przystosować do wersji oryginalnej.



Awatar użytkownika
Misiek
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Arena
Bestia
Pakiety Rozszerzające
Posty: 3365
Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
Lokalizacja: Burghausen
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Misiek » czwartek 10 gru 2009, 15:47

Arkon pisze:Autorzy takich dużych konwersji/zmian powinni sobie zdawać sprawę, że BYĆ MOŻE robią te projekty TYLKO dla siebie. Dlaczego? Części osób może być ciężko wybrać coś dla siebie, część woli niewielkie poprawki/dodatki (np. MiM/MM 1,5)
Mam brzydkie przekonanie, że chodzi tu o "co nie wyszło ode mnie to nie jest fajne", nietrudno to wyczuć także w podejściu forumowiczów do drobnych zmian, te z kolei są akceptowane, bo trudno je uznać za autorskie "to tylko poprawka, na szczęście nie wymyślił tego ktoś inny"

Zabrałem się za MM1,5 i rozszerzony MM. Po czasie widzę bezsens małych napraw gry, osobiście nie zdecyduję się na wydruk czegoś co mam w 4 egzemplarzach. Już wolałbym Karty pomazać długopisem :-# za to wciąż śledzę tematy Arta i Stava bo nie są asekuratywnym traktowaniem gry, projekty zmieniają przedział wiekowy MiMa z 12 lat na akceptowalny dla naszej inteligencji.

Jedyny problem jaki stwarzają, to chaos graficzny. Trzeba chyba wszystko rysować samemu, aby projekt nie wyglądał jak luźny zbiór czegoś, tylko tworzył styl.




Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Arkon » czwartek 10 gru 2009, 15:59

Misiek pisze:Mam brzydkie przekonanie, że chodzi tu o "co nie wyszło ode mnie to nie jest fajne", nietrudno to wyczuć także w podejściu forumowiczów do drobnych zmian, te z kolei są akceptowane, bo trudno je uznać za autorskie "to tylko poprawka, na szczęście nie wymyślił tego ktoś inny"
Uściślij to proszę, bo mam wrażenie, że chodzi ci tu o mnie. Jeśli tak, to się mylisz. Z dystansem podchodzę do tego, co stworzyłem ja sam, natomiast ja również uważam, że projekty Stava i Arta wiele wnoszą. Natomiast z lektury forum wnoszę to, o czym napisałem.

Przy okazji jak tam prace nad MM3K (pomijając planszę, bo o niej jak na razie chyba najwięcej wiemy)?



Awatar użytkownika
Misiek
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Arena
Bestia
Pakiety Rozszerzające
Posty: 3365
Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
Lokalizacja: Burghausen
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Misiek » czwartek 10 gru 2009, 16:11

Tylko wyraziłeś tu i w tym miejscu to z czym się ogólniej spotykam. Nie tworzę teorii spiskowych, uważam że bierze się to z lenistwa do czytania i osobistych gustów (co innego nas kręci w tak małej rzeczy jak gra i co innego każdy chce eksponować). Przeczytaj ilość bee i łee na pomysły Arta, pomijając te niegrywalne, to często grywalne pomysły są zlewane na forum.

Wiem, że wydrukuję projekt Arta, Stava jest megaobszerny i przytłaczający pojemnością, będę musiał wpierw pomyśleć co wpierw, a co później druknąć.

Zmiany w projektach ciągnięte są głębiej, bo to jak z komputerem. Można dokładać ram, grafikę, a w końcu okaże się, że procesor i tak nie uciągnie. Prosta gra jaką jest MiM/MM nie uciągnie wyspecjalizowanych dodatków.




Awatar użytkownika
Kaktus+
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Apteka
Kraina Snów
Lodowa Kraina
Posty: 3382
Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: Kaktus+ » czwartek 10 gru 2009, 17:01

Misiek pisze:Zmiany w projektach ciągnięte są głębiej, bo to jak z komputerem. Można dokładać ram, grafikę, a w końcu okaże się, że procesor i tak nie uciągnie. Prosta gra jaką jest MiM/MM nie uciągnie wyspecjalizowanych dodatków.
Masz świętą rację, aczkolwiek mechanika MiM/MM choć prosta, i tak daje spore pole do popisu bez konieczności znacznej ingerencji w przepisy. Wystarczy podać tu przykład Gieferga, który stworzył na prawdę interesujące Uniwersum, bez żadnego majstrowania w zasadach oryginału. Podobną drogę obrał czeski_ i daje to tym twórcom przewagę, gdyż osoba nieoblatana w dodatkach autorskich, może śmiało drukować ich prace i nie martwić się o kompatybilność. To bez wątpienia plus.
"Wielkie Kodyfikacje" bo tak na własny uzytek nazywam wszystkie wielkie autorskie projekty, jak najbardziej mają rację bytu i nie można tego negować. Osobom jak Ty Misiek czy Artownik jak widać przestał wystarczać oryginał i modernizujecie go pod własą wizję. Stave z kolei poszedł w nieco inną stronę i na moje oko, jego Projekt jest raczej napisaniem Magii na nowo, bez denerwujących błędów i po prostu dodaniem kilku interesujących smaczków. Pochwalam i popieram pracę każdego z Was, bo wiem ile to wysiłku kosztuje, jedyne co mnie martwi to wydruk tego ale o tym pisałem wcześniej i nie będę się powtarzał.
Misiek pisze:projekty zmieniają przedział wiekowy MiMa z 12 lat na akceptowalny dla naszej inteligencji.
W tym miejscu się z Tobą nie zgodzę, gdyż to co robicie, to tak na prawdę tworzenie już nowej gry. Zmiany najczęściej są tak daleko idące, że z oryginału pozostaje jedynie szkielet. Dobrze, że są tacy pasjonaci jak Wy, ale to co robicie, to w gruncie rzeczy Wasza wizja więc nie dziwi mnie wcale fakt, że ktoś ma inne zdanie czy po prostu uważa taką pracę za zbędą. Dziwiłbym się, gdyby takich krytycznych głosów nie było, oznaczało by, że źle się dzieje w państwie duńskim...
Arkon pisze:przy takich próbach powstają często fajne karty/postacie, które z powodzeniem można po niewielkich przeróbkach przystosować do wersji oryginalnej.
Arkon zauważył bardzo istotna kwestię, którą zapomniałem poruszyć...rzeczywiście, przy takiej ilości kart, które najczęściej nie da się bezpośrednio użyć w oryginale, są perełki które aż się proszą o przystosowanie do orginału.
Ostatnio zmieniony czwartek 10 gru 2009, 20:31 przez Kaktus+, łącznie zmieniany 1 raz.


Moja kolekcja
Mielecki Klub Fantastyki Lewa Flanka

Aktualnie pracuję nad:
Dodatkowi Poszukiwacze 75%
Dodatkowe Karty Miasta 30%

Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Artownik » czwartek 10 gru 2009, 19:44

Cóż, chyba muszę stanąć w obronie mego biednego projektu :D

Naprawdę wierzcie mi, że wielkich zmian się nigdy nie planuje. Prawdę mówiąc to rozpoczynając swoją pracę z PSem chciałem zrobić wersję w jeszcze mniejszym stopniu odmienną od oryginału w porównaniu do stave'a! Widać jak mi to wyszło :roll:

Wygląda to tak, że człowiek potem myśli co jest sensowne, a co nie i wprowadza jakieś drobne zmiany, z czasem większe... i większe, aż w końcu wprowadzanie zmian robi się naturalne. Tak przynajmniej to widzę po sobie.


Względem przyszłości.
Forum istnieje praktycznie 6 lat (a może i dłużej, tak statystyki pokazują). I chyba jakoś wtedy zaczęły się pojawiać pierwsze dodatki. Wyspa Gieferga powstała 3 lata temu, a ponad 2 lata temu stave rozpoczął swój projekt.

Możliwości dodatków autorskich się kurczną niemiłosiernie. Tym bardziej, że sens używania dodatków autorskich jest znikomy. Tak naprawdę kolejne dodatki to tylko nowe miejsca do ciągnięcia niewiele-się-różniących-od-oryginału kart.

Z drugiej strony poziom graficzny wzrósł ogromnie, a teraz jeszcze powstają coraz piękniejsze plansze.

Siłą rzeczy projekty grupujące dodatki są kolejnym krokiem na drodze rozwoju w tak rozwiniętych działaniach twórców, jacy są u nas.

Na świecie rządzi TMiM, a MM i MiM to powoli robią się starocie. Gry te w dłuższym okresie czasu albo ulegną przemianie, ale przepadną zapomniane. Nie ma innej możliwości. Dla mnie ważne jest, aby się zachowały, stąd moja obecność tutaj.

To co mamy teraz to dopiero etap początkowy - skupiska połączonych dodatków. Jest mało prawdopodobne, aby kilka dużych projektów przetrwało.

Dlatego też ja nigdy nie liczyłem, że to co robię będzie się cieszyć choćby minimalną popularnością, nie liczyłem także, że ktoś poza mną to wydrukuje. Ale mam cichą nadzieję, że przynajmniej część zawartych nowości w tym co zrobiłem znajdzie swój oddźwięk i wpłynie na przyszłość tej gry.

Nie twierdzę też, że te wszystkie wprowadzone przeze mnie bajery są jakieś super ekstra. Nie sposób przewidzieć do końca czy coś będzie dobrze działać bez testów. Starałem się po prostu wprowadzać rzeczy wartościowe, posiadające potencjał.
Chyba parę osób też jakieś w nich korzyści dostrzegło, co napawa mnie jedynie optymizmem, że tak czy inaczej praca nie poszła na marne.
Misiek pisze:Jedyny problem jaki stwarzają, to chaos graficzny. Trzeba chyba wszystko rysować samemu, aby projekt nie wyglądał jak luźny zbiór czegoś, tylko tworzył styl.
Heh, no niestety, każdy tworzy jedynie wedle własnych skromnych możliwości. Mi też się to nie podoba, ale cóż...


EDIT:
W sumie to najbardziej bym się ucieszył gdyby powstał projekt łączący MiM z MM, ale za cholerę nie idzie chyba czegoś takiego zrobić. :-k

[ Komentarz dodany przez: Nemomon: Czw Gru 10, 2009 8:09 pm ]
Edit do Edita: Idzie zrobić, nie widzę problemu z tym, aby zrobić kampanię, gracze pierwej muszą zdobyć kawałki Korony Władzy, która jest kluczem do świata Talismanu oraz pokonać Bestię (niby ona terroryzuje świat MM, ale może się okazać, że Bestia jest czyimś wysłannikiem, nie jest samodzielna), aby ukazać swą odwagę i dopiero wtedy, może wygrać grę. Kolejność czynności dowolna, nie ma więc znaczenia, czy gracz rozpoczyna w MM, czy w MiM. Miejsca, gdzie plansze by się krzyżowały, to także nie problem (WKO i Czwarty Wymiar + KU i costam). No, ale to taki off topic..

[ Komentarz dodany przez: Nemomon: Czw Gru 10, 2009 8:10 pm ]



Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Arkon » czwartek 10 gru 2009, 20:55

Misiek pisze:Tylko wyraziłeś tu i w tym miejscu to z czym się ogólniej spotykam.
I dlatego uważasz, że ja uważam, że:
Misiek pisze:"co nie wyszło ode mnie to nie jest fajne"
No cóż......, bez komentarza.

Nie rozumiem o co ci chodzi. Forumowicze mają różne gusta i jeśli komuś nie pasuje, jakiś projekt to go nie wydrukuje. Są osoby, które wolą grać w same oryginały, bez dodatków autorskich. Wolno im. Ja również wolę raczej dodatki do oryginałów niż projekty zmieniające w dużym stopniu mechanikę gry itd., ale to nie znaczy, że nie popieram tego, co robią w/w. Natomiast z twoich wypowiedzi czasami wnioskuję, że jak ktoś napisze coś nie po twojej myśli to już jest beee (mam nadzieję, że się myle, ale naprawdę momentami odnoszę takie wrażenie, jakby co to z góry przepraszam).

Odnośnie tych "łeee i beee" to jest to prywatna sprawa użytkowników, po prostu wyrażają swój osąd, w końcu nie wszystkim musi się coś podobać.
Misiek pisze:Wiem, że wydrukuję projekt Arta, Stava jest megaobszerny i przytłaczający pojemnością, będę musiał wpierw pomyśleć co wpierw, a co później druknąć.
Skąd wiesz, że projekt Arta nie będzie również megaobszerny? To się okaże dopiero jak skończy. Kto wie, czy coś po drodze jeszcze mu nie wpadnie do głowy? Jak widać ma wiele dobrych pomysłów i zapewne jeszcze nas zaskoczy.
Misiek pisze:Już wolałbym Karty pomazać długopisem za to wciąż śledzę tematy Arta i Stava bo nie są asekuratywnym traktowaniem gry, projekty zmieniają przedział wiekowy MiMa z 12 lat na akceptowalny dla naszej inteligencji.
I tu się nie zgodzę. Zastanów się, masz 3 dychy na karku i dalej tłuczesz w MM (oczywiście nie tylko ty). Czy w takiej sytuacji "po chłopsku" mówiąc masz inteligencję 12-latka? (to taki przykład i nie miało być obraźliwe).
Artownik pisze:Możliwości dodatków autorskich się kurczną niemiłosiernie. Tym bardziej, że sens używania dodatków autorskich jest znikomy. Tak naprawdę kolejne dodatki to tylko nowe miejsca do ciągnięcia niewiele-się-różniących-od-oryginału kart.
Rzeczywiście, ciężko teraz wymyśleć coś nowego. O ile w MM jest jeszcze jakieś pole do popisu, o tyle w MiM........
Artownik pisze:Na świecie rządzi TMiM, a MM i MiM to powoli robią się starocie.
Fakt, dobrze, że są osoby, które zajmują się jeszcze klasyką.

Połączenie MiM i MM? Taaak, to mogłoby być ciekawe. Muszę nad tym pomyśleć. :-k :grin:
Ostatnio zmieniony czwartek 10 gru 2009, 23:17 przez Arkon, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Artownik » czwartek 10 gru 2009, 22:03

Wydaje mi się, że Misiek mówiąc o wieku miał co innego na myśli. Sam zauważyłem przy swoich kartach, że z dziećmi to w to grać nie da rady, pojawiły się tam rzeczy dla bardziej dojrzałych osób.

Arkonowi też w sumie chodziło chyba o coś innego pisząc o dużych projektach.

Wprowadzają one sporo zamieszania, zresztą tak jak napisał Michael nie wiadomo już co do czego i z czym.

Zresztą część osób (nie twierdzę że właśnie Ty Arkon) może myśli, że można było czas spożytkować na zrobienie czegoś mniejszego i lepiej współdziałającego z oryginałem.



Awatar użytkownika
Kaktus+
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Apteka
Kraina Snów
Lodowa Kraina
Posty: 3382
Rejestracja: niedziela 19 paź 2008, 19:45
Lokalizacja: Mielec
Płeć:
Wiek: 33

Post autor: Kaktus+ » czwartek 10 gru 2009, 22:23

Arkon pisze:Rzeczywiście, ciężko teraz wymyśleć coś nowego. O ile w MM jest jeszcze jakieś pole do popisu, o tyle w MiM........
Nie wiem czego się tak uczepiliście!!!! Brakuje Wam pomysłów i stąd taka posucha?? Gdybym odkrył 2-3 temu, gdy miałem na prawdę dużo czasu, który zmarnował się na picie piwa... Moim zdaniem jest mnóstwo do zrobienia, kilka przykładów:
- nie ma ŻADNEGO dodatku do WKO MiMa a to już samo w sobie daje olbrzymie możliwości
- JASKINIA - jest i co z tego, skoro w Magii jest nie grywalna, warto by ją poprawić
- nowe arkusze do oficjalnych dodatków: Miasto, Podziemia, Jaskinia
- temat nigdy nie uregulowany - JASKINIA CZAROWNIKA, może by tak utrudnić nieco zadania?
- Uniwersum Gieferga - za zgodą autora można by zrobić przynajmniej 2 dodatki do Morza
- dodatek o Krasnoludach
i mnóstwo innych. Proszę nie pisać postów, że nie ma już pomysłów na nowe dodatki bo to nie prawda.


Moja kolekcja
Mielecki Klub Fantastyki Lewa Flanka

Aktualnie pracuję nad:
Dodatkowi Poszukiwacze 75%
Dodatkowe Karty Miasta 30%

Awatar użytkownika
Misiek
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Arena
Bestia
Pakiety Rozszerzające
Posty: 3365
Rejestracja: czwartek 11 wrz 2008, 22:35
Lokalizacja: Burghausen
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: Misiek » czwartek 10 gru 2009, 23:00

Możemy się kłócić cytując fragmenty wypowiedzi w różnej kolejności, ale sens tego co dręczy forum i o czym napisałeś (a jest to także moim zdaniem), kiedyś Gieferg wypowiedział najdobitniej, czym najmocniej mnie wpienił - "dla mnie dodatki prócz moich nie istnieją". Jeśli odebrałeś to do siebie, to otwarcie mówię, że miałem na myśli Gieferga i każde echo takich wypowiedzi u innych użytkowników. Projekty są dla nas wszystkich, a forum daje możliwość istotnego wpływania na nie, tak by pasowały również do indywidualnych wyobrażeń. Zwyczajnie zamiast mówić to nie dla mnie, lepiej zabrać głos i dołożyć własną cegiełkę. Owszem reaguję ostrymi wypowiedziami, bo nie godzę się na apatię która wkońcu zatłucze forum.

Gustów wiadomo się nie zmienia, lecz pozostaje bardzo szerokie pole do popisu łączenia tego co wszystkim się podoba w jedno. Czy nie można porozumiewać się w tak wąskim temacie jak jedna gra? Nie piszemy o łączeniu fizyki kwantowej z konwencjonalną.

Sytuacja jest taka, że np Ty tworzysz dodatki "wizualnie", nie grając w nie robisz to co ciekawie uzupełnia "klimat" gry. Grywalność to jednak całkiem odrębna kwestia. Z całą pewnością mogę Ci powiedzieć, że wybierając dodatki czterech różnych autorów i dołączając je do oryginalnej podstawy nie będziesz mógł grać bez istotnych zgrzytów lub pustki zasad gdy dwoje graczy znajdzie się poza planszą podstawową.

Dlatego różnica naszych punktów postrzegania jest taka, że nie mając potrzeby drukowania i grania w dodatki nie doceniasz znaczenia kompatybilności ich zasad. Ja przez kilka lat też miałem takie podejście, oglądałem co jest na forum, potem rejestracja i tworzenie czegoś własnego i klimatycznego, ale przyszła myśl zagrania w to wszystko i wgryzając się w zasady dochodzisz do kompletnego ZONKA. Zwyczajnie nie da się. Pozostaje więc gra typu podstawa + dodatki jednego autora (dodatkowo śledzenie zasad przy zmianie dodatków na pochodzące od innego autora) lub stworzenie czegoś dla wszystkich w czym będę miał swoją cząstkę. Do tego potrzebne jest pozytywne nastawienie, by wypowiedzi nie ograniczały się do negacji pomysłów tylko stwarzania walchlarza alternatyw dla nieciekawych zasad.

Mam te 3dychy na karku i po kilkunastu latach grania widzę wady systemu co właśnie zaprzecza twierdzeniu o mojej niby młodzieńczości. Po tylu latach znajomi wolą zagrać w coś bardziej dla starszaków, a nie chcę by siedzieli ze mną nad MM tylko ze względu na koleżeńskość. Dlatego sensem dla mnie jest skończenie MM3K by mnie się dobrze grało widząc błysk w oku graczy i by pomogła mi w tym rzetelna ocena i pomoc innych forumowiczów i by całość służyła wielu ludziom którzy wciąż interesują się tą grą.

Rzadko kiedy piszę długo, mam nadzieję że sens nie uleciał.[/i]




Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: Arkon » czwartek 10 gru 2009, 23:03

Kaktus+ pisze:Arkon napisał/a:
Rzeczywiście, ciężko teraz wymyśleć coś nowego. O ile w MM jest jeszcze jakieś pole do popisu, o tyle w MiM........


Nie wiem czego się tak uczepiliście!!!! Brakuje Wam pomysłów i stąd taka posucha??
Mi tam pomysłów nie brakuje na razie. Obawiam się wręcz czy uda mi się wszystko zrobić.
Swoją drogą chętnie zobaczyłbym jeszcze jakąś przeróbkę Jaskini.
Kaktus+ pisze:Proszę nie pisać postów, że nie ma już pomysłów na nowe dodatki bo to nie prawda.
OK. Masz rację, ale:
Artownik pisze:nie ma sensu chodzić po tych różnych dodatkach i największym problemem jest, aby były one atrakcyjne dla gry. Każdy w sumie stara się rozwiązać to na inny sposób.
I założę się, że wielu z nas (autorów) czasami zastanawiało się, czy to co tworzymy ma jakiś sens/cel, czy będzie funkcjonalne itd.
Misiek pisze:Możemy się kłócić
Kłócić??? My tu tylko polemizujemy.
Misiek pisze:Zwyczajnie zamiast mówić to nie dla mnie, lepiej zabrać głos i dołożyć własną cegiełkę.
Dlatego też w miarę możliwości pomagam. Połowę projektu Stava przejrzałem pod kątem błędów (do reszty na razie nie mam czasu). Artowi też napisałem parę rzeczy, z tym, że z nim jest trochę inaczej, gdyż:
- w zasadzie nie robi błędów
- zrobił tyle zmian, że bez ogólnej instrukcji ciężko się połapać co będzie grało, a co nie.
Kolejna sprawa to Marzenie, o którym nic mi nie wiadomo (Nemo zamknął się w sobie :razz: ) i twój MMK3K, o którym W ZASADZIE poza planszą również póki co ciężko cokolwiek powiedzieć.
Misiek pisze:Sytuacja jest taka, że np Ty tworzysz dodatki "wizualnie", nie grając w nie robisz to co ciekawie uzupełnia "klimat" gry. Grywalność to jednak całkiem odrębna kwestia.
Ja bym powiedział, że teoretyzuję, ale rzeczywiscie masz rację. Niestety póki co tego nie przeskoczę, no chyba, że przestanę robić te dodatki. Ostatnio nawet Art zalecił mi odpoczynek :smile: .

A, no i cieszę się, że wreszcie sprecyzowałeś o co ci chodziło.



Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4745
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: Rogo » piątek 11 gru 2009, 12:15

Moim skromnym zdaniem tworzenie projektów ma o tyle sens, że każdy ma swoje spojrzenie na tą grę i dodatki rozwija zgodnie ze swoim zamysłem. Jedni cenią prostotę zasad, inni tworzą coś rpg'owego, jeszcze inni widząc niedoróbki i nielogiczność oryginalnych dodatków przerabiają grę od podstaw.
Misiek, piszesz, że Gieferg Cię wpienił tym, że dla niego inne dodatki nie istnieją. Cóż, tak jak pisałem, on ma swój zamysł gry i nie dziwię się, że nie chce go skaszanić dodatkami, które albo mu się nie podobają, albo nie są odpowiednio rozwinięte (np. są bezcelowe lub są w nim jakieś absurdy), albo po prostu są robione na siłę, żeby pokazać się jako twórca dodatków (łał). Nie okłamujmy się - jak widzę dodatek mający po 5 błędów ortograficznych w jednej karcie, karty wrogów są robione metodą Copy'ego-Paste'a i nie poprawione w nich choćby słowa "ją" na "jemu" gdy jest inna płeć, celem jest kolejny uber-silny artefakt lub niezniszczalna profesja, a planszy wolę nie komentować, żeby nie zrobić komuś przykrości - gdy widzę takie dodatki, to uważam, że są mało oryginalne i robione na siłę.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Krampus Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 19451
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: Mały Nemo » piątek 11 gru 2009, 17:14

Znowu zrobię posta, aby odnotowało, że coś naskrobałem w tym temacie i będę miał szybszy dostęp do tego tematu..
Rogo pisze:Moim skromnym zdaniem tworzenie projektów ma o tyle sens, że każdy ma swoje spojrzenie na tą grę i dodatki rozwija zgodnie ze swoim zamysłem. Jedni cenią prostotę zasad, inni tworzą coś rpg'owego, jeszcze inni widząc niedoróbki i nielogiczność oryginalnych dodatków przerabiają grę od podstaw.
Misiek, piszesz, że Gieferg Cię wpienił tym, że dla niego inne dodatki nie istnieją. Cóż, tak jak pisałem, on ma swój zamysł gry i nie dziwię się, że nie chce go skaszanić dodatkami, które albo mu się nie podobają, albo nie są odpowiednio rozwinięte (np. są bezcelowe lub są w nim jakieś absurdy), albo po prostu są robione na siłę, żeby pokazać się jako twórca dodatków (łał). Nie okłamujmy się - jak widzę dodatek mający po 5 błędów ortograficznych w jednej karcie, karty wrogów są robione metodą Copy'ego-Paste'a i nie poprawione w nich choćby słowa "ją" na "jemu" gdy jest inna płeć, celem jest kolejny uber-silny artefakt lub niezniszczalna profesja, a planszy wolę nie komentować, żeby nie zrobić komuś przykrości - gdy widzę takie dodatki, to uważam, że są mało oryginalne i robione na siłę.
Można na to spojrzeć w dwojaki sposób. Albo w taki, który przedstawiłeś, ale też w sposób lekko trącący ignorancją, że inni twórcy dodatków się nie liczą, że coby nie zrobili, to i tak nie osiągną "naszego" poziomu. Nikt nikomu nie każe grać, używać, czy nawet czytać dodatki innych osób, ale bynajmniej nie oznacza to, że one "nie istnieją". A tym bardziej twórca dodatków powinien zrozumieć, że dodatków nie robi się hurtowo, tylko potrzeba zamysłu, grafik i paru innych rzeczy. Poza tem, ostatnią rzeczą, o którą bym się martwił, będąc w skórze takiego twórcy dodatków, o skaszanienie własnego dodatku, tylko tym, że jakiś inny istnieje. Proszę, rozwiń swoją myśl w tym aspekcie, bo nie bardzo rozumiem jak to jest możliwe, bez współpracy obu autorów dodatków.

Również przekłamaniem jest to, że dodatki są robione przez wannabe. Każdy robi dodatek, bo coś chce zmienić po swojemu, coś się nam nie podoba &c, więc trudno mówić o dodatkach robionych na siłę, zwłaszcza, że nikt nic z tego nie ma (prócz straconego czasu). Prędzej bym powiedział, że czytający nie jest zainteresowany zrozumieniem dodatku. Oczywiście ma takie prawo. Ale jest też niepisane prawo, że jak ktoś chce znaleźć haka, to go zawsze znajdzie - "dajcie mi człowieka, a znajdę na niego paragraf".

Co do bezcelowości dodatków, to jest ich miliony, nawet teraz takie są robione, trudno, by każdy dodatek miał jakiś głębszy cel, zwłaszcza, że nie wszystkim graczom chce się zwiedzić 10 plansz zanim będzie w stanie otworzyć Tajemne Wrota. Czasami ten "cel", to tzw. obowiązkowe włóczenie Poszukiwaczy od planszy do planszy, ale czy wtedy wciąż mamy do czynienia z celem?
O absurdach, niekoniecznie rozumiem co możesz mieć na myśli, a dokładniej, to jakie absurdy masz na myśli. Zgodziliśmy się już bardzo dawno temu, że MiM (dowolny) nie współgra z logiką, i jeżeli ktoś koniecznie chce grać w grę z logiką, to musi zmienić grę i zacząć grać w warcaby. Więc logikę typowo fizyczną sobie darujemy (zwłaszcza, że świat MiMa, jak sama nazwa wskazuje, jest światem magii, więc tam wyrazy "fizyka świata" można spuścić w kiblu). Inne absurdy, dotyczące samej mechaniki kart bym wybaczył, lepiej, według mnie, że są karty absurdalne, ale z nową mechaniką, niźli wciąż na jedno kopyto, osobiście więc wspieram absurdyzm w MiMie.

Co do dodatków z błędami ortograficznymi, to też różnie z tym bywa, przytoczę przykład, zresztą po raz kolejny, Ducha, kóry na początku robił koszmarne karty, w których nie wiadomo było co gorsze, czy mechanika, czy ortografia, a wyszedł z tego całkiem obronną ręką. Nie powinno się stawiać krzyżyka na kimś/czymś (np. Galakty Project'cie X), tylko z powodu paru początkowych błędów. Każdy z nas jest lepszy lub gorszy z gramatyki, mój sposób pisania także potrafi paru osób wkurwić, ale to nie oznacza, że z defaulta jest "be". Czasami przypomina się powiedzenie "zapomniał wół, jak cielęciem był". Teraz tylko czekać na wielki odzew ludu, który powie, że ich pierwsze karty/dodatki były o wiele lepsze od "zwykłego proszku"..

Dochodząc do ostatniej poruszonej przez Ciebie kwestii, czyli jeżeli celem planszy/dodatku jest niezniszczalna profesja (powiedzmy Rycerze Bóstw Magicznego Świata) lub uber-silny artefakt (np. Magiczny Kryształ), to według Ciebie są one bardzo złymi celami? Powiedz mi więc jakieś inne cele, które są dobrymi, a które nie zmuszają (jak np. część Giefergowskich dodatków) do odwiedzenia jakiejś planszy? Innymi słowy są całkowicie opcjonalnymi. Bowiem wiesz, każda wizyta na innej planszy do dla nas opóźnienie, przyjmując fakt, że dodatki te na nas nie wymuszają obecności, to muszą one nam oferować coś, dzięki czemu zdecydujemy się opóźnić naszą wędrówkę i damy szansę naszym przeciwnikom nas prześcignąć. Co by nam więc oferowały takiego, co by nie zwracało uwagi naszych przeciwników oraz co by było dla nas na tyle dobre, że byśmy byli w stanie odrobić stracony czas? Szybsze wejście na KW, podczas, gdy i tak dojście do niej w większości przypadków nie stanowi problemu (nawet z PP - wtedy gra się godzinę dłużej), a może możliwość, jak to było w Labiryncie Magów, ustawienia Alt. Zak. Gry? Tyle, że wtedy gracze łatwo się zorientują, czy staramy się dojść na KW w miarę szybko, czy też staramy się jej unikać, wtedy będą robić to samo.
Z celami w kolejnych dodatkach, zwłaszcza planszowych, do MiMa jest jednak trudno znaleźć coś, co by pasowało do Twoich wymagań. Pod pewnymi względami MiM jest bardzo ograniczoną grą i niektórych powtarzalności nie da się przeskoczyć.

BTW, wczoraj zrobiłem dodatek do TMiMa, zwie się Wilq Exp. Set. Dodatek robiony na siłę, przyznaję się bicia, sporo w nim c&p (ale w liczbie mnogiej zmieniłem końcówki :)), i sporo tam uber Przyjaciół i to otrzymywanych gratis. Zdecydowanie nie polecam Ci czytać jego :).

BTW MKII, czy mi się wydaje, czy zeszliśmy lekko z tematu głównego i konspiracyjnie (nie otwarcie wprost) zaczynamy wbijać szpilki w naszych kolegów? Może jednak czas zejść z autorów dodatków, a skupić się na samych dodatkach per se..


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


Awatar użytkownika
Rogo
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Posty: 4745
Rejestracja: niedziela 20 kwie 2008, 11:42
Lokalizacja: Bojano
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: Rogo » piątek 11 gru 2009, 23:13

Tak sądziłem, że za mocne słowa użyłem ;P co do ortografii - chodziło mi o to, że niktórzy przykładają do tego pewną wagę i wkleją swoje teksty do MS Worda, lub do np. http://korektor.net/slownik.html (którą to stronę kilka razy poleciłem na tym forum i niektórzy podają ją dalej*), niektórzy nawet podają stronkę dalej, inni się nie przejmują, sądząc, że miliony błedów wyłapią inni, więc je się poprawi gdy ktoś je zauważy. Naprawdę nie widzę problemu we wklejeniu tekstów kart (zwłaszcza, gdy się wie, że z ortografią sobie nie radzimy), do programu sprawdfzającego ortogrfię (teraz nawet nowe GG ma taką funkcję) i przeczytaniu własnego arkuszu chociaż raz (a wklejając go na forum, chyba właśnie o to prosimy innych użytkowników). Mozna robić karty, żeby były, a można robić je z sercem. Możemy poświęcić chociaż 5 minut na znalezienie odpowiedniej grfiki, a można wpieprzyć jakąkolwiek, żeby szybko wstawić dodatek na forum. Niektórzy wstawiają dużo dodatków, ale są one chociaż po części sprawdzone, a inni wstawiają cokolwiek, żeby tylko pokazać "o jaki fajny dodatek stworzyłem"...

Gdybym patrzał jak co po niektózy twórcy dodatków, to byście mieli już co najmniej 5 wersji planszowego Fallouta, ale wolałem się wstrzymać z tworzeniem na siłę, zająć się studiami i kursem na prawko, niż tworzyć cokolwiek, żeby inni mieli co drukować.

P.S. Mówię tylko o niektórych, a nie o wszystkich dodatkach, które są sprzeczne z moim spojrzeniem na MiMa (a wiadomo, każdy spogląda na tą grę inaczej)
Jedni cenią prostotę zasad, inni tworzą coś rpg'owego, jeszcze inni widząc niedoróbki i nielogiczność oryginalnych dodatków przerabiają grę od podstaw.


Czas umierać.


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
#Pojedyncze karty
Akumajou Dracula Exp. Set
Alicization Exp. Set
Krampus Exp. Set
Poszukiwacze Mephisto
Przedpola Piekieł
Posty: 19451
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: Mały Nemo » sobota 12 gru 2009, 13:21

Rogo pisze:Tak sądziłem, że za mocne słowa użyłem ;P
Cokolwiek to znaczy ;P

Przykładać wagę do dodatków można na wiele sposobów, oczywiście, dobrze by było, gdyby ktoś dopieszczał każdy element karty, ale myślę też, że potraktowaniem kogoś z góry jest mówiąc, że ktoś robi karty "na odpierdol". Kiedyś były takie czasy i karty, pamiętam jeszcze jakiś zestaw kart Poszukiwaczy, które nawet jednego polskiego znaku nie miały. Teraz jakiś tam standard jest, chociaż część autorów dodatków tworzy swój własny standard (np. Leviathan coby nie szukać daleko). Tak, czy inaczej, jakieś minimalne standardy z reguły są zachowane przez każdego. Ja swoich kart nie z reguły nie sprawdzam w ani jednym edytorze textu, jedynie czasami, gdy nie jestem czegoś pewny, to wstukuję do gugla i otrzymuję np. coś takiego: Wszystkie słowa począwszy od "odłożyć" zostały pominięte, gdyż zapytania nie mogą zawierać więcej niż 32 słów. ;)

Do grafik nic nie będę mówił, bo z tym różnie bywa, szukałem kiedyś grafiki monety (szeląga - monety o dwu orłach) pół dnia, aż w końcu wziąłem pierwszą lepszą, co mi się nawinęła pod rękę. Grafik snotlingów z kolei szukałem tydzień z Jonem i także figa. Czasami lipne grafiki są dlatego lipne, bo trudno w sieci znaleźć lepsze alternatywy. Ale o ile jeszcze w byle jaki text jestem w stanie uwierzyć, bo sam nie przykładam się do niego, to nie uwierzę w stawianie byle jakich grafik.
Rogo pisze:Gdybym patrzał jak co po niektózy twórcy dodatków, to byście mieli już co najmniej 5 wersji planszowego Fallouta, ale wolałem się wstrzymać z tworzeniem na siłę, zająć się studiami i kursem na prawko, niż tworzyć cokolwiek, żeby inni mieli co drukować.
Gdybym był złośliwy, a oczywiście nie jestem, bo to nie miejsce oraz pora na jakiekolwiek złośliwości, to bym najprawdopodobniej powiedział, że wolisz zająć się własnym życiem, niźli tworzeniem czegokolwiek i to jest główny powód, dlaczego światło dzienne nie zobaczyło jeszcze 5 MiM-Falloutów, a więc raczej nie jest to Twoja troska o świat MiMowy, tylko troska o siebie. Ale oczywiście ja tak nawet nie myślę, więc tym bardziej nie mógłbym powiedzieć, czy nawet zasugerować coś podobnego :mrgreen: Inna sprawa, ważniejsza nawet, że studia i prawko ważniejsze od MiMa ;)
Jedni cenią prostotę zasad, inni tworzą coś rpg'owego, jeszcze inni widząc niedoróbki i nielogiczność oryginalnych dodatków przerabiają grę od podstaw.
Zgadzam się z Tobą, sam użyłem podobnego stwierdzenia podczas rozmowy z Kufirem - "niektórzy lubią zwykłego MiMa, niektórzy strategicznego MiMa, a jeszcze inni Monopol-MiMa" :)


Our motto, DON'T WAKE UP
Obrazek
Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!


ODPOWIEDZ