The Black Goat of The Woods

Wszelkie dyskusje i luźne rozmowy o świecie H. P. Lovecrafta.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
poooq [Autor tematu]
Jasnowidz
Jasnowidz
Jasnowidz
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Posty: 1941
Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
Lokalizacja: Miedziana Planeta
Płeć:
Kontakt:

The Black Goat of The Woods

Post autor: poooq »

Police are searching for a young girl, name withheld, after tragedy struck her family this week. The girl, 14, was last seen entering the woods in Southside. This latest disappearance is the third to plague Arkham in as many months. In each case, the victim was last seen in a relatively wild or undeveloped part of Arkham, such as the woods or the river islands. No bodies have been found. Friends and family have not given up hope of reunion with their loved ones, although Sheriff Engle cautions against heedless optimism. ?We have reason to believe at this time that the missing persons cases are linked. Until our investigations have concluded, we strongly encourage all citizens to remain indoors
after dark and to avoid the woods at all times of day.?
In The Black GoaT of The Woods expansion, a malevolent cult has risen in Arkham. The practices of this depraved band include blood sacrifice and consorting with the direst of beings in rituals held by firelight. The awful truth is that the cult has power that is growing daily as they call out to their slumbering master. It?s up to the investigators to infiltrate this cult and learn enough about their enemy to save Arkham from disaster?but how long can they resist the corrupting and seductive influence of the Black Goat?


TBGotW should contain these components:
90 Investigator Cards, including:
11 Common Item Cards
11 Unique Item Cards
4 Spell Cards
8 ?One of the Thousand? Cult Membership Cards
16 Green Corruption Cards
16 Red Corruption Cards
24 Cult Encounter Cards
88 Ancient One Cards, including:
36 Arkham Location Cards
24 Gate Cards
23 Mythos Cards
5 Difficulty Cards
1 Herald Sheet (The Black Goat of the Woods)
9 Monster Markers


Awatar użytkownika
poooq [Autor tematu]
Jasnowidz
Jasnowidz
Jasnowidz
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Posty: 1941
Rejestracja: piątek 18 wrz 2009, 08:36
Lokalizacja: Miedziana Planeta
Płeć:
Kontakt:

Re: The Black Goat of The Woods

Post autor: poooq »

Black Goat of the Woods
Matka tysiaca mlodych

Na prosbe zrozpaczonej rodziny policja wciaz poszukuje mlodej dziewczynki. Dziewczyna, lat 14, widziana byla ostatnio w poblizu lasow w poludniowej czesci miasta.
Ostatnie znikniecie jest juz trzecim w ciagu ostatnich trzech miesiecy. W kazdym wypadku ofiary byly ostatnio widziane zapuszczajace sie w dzikie ostepy badz tez wciaz niezagospodarowane czesci miasta, jak lasy czy tez wysepki na rzece. Jak do tej pory nie znaleziono zadnych
cial. Rodziny i przyjaciele nie stracili wiary, ale Szeryf Engel podchodzi do sprawy bardzo ostroznie. ?Nie mamy podstaw, by wierzyc, ze sprawy zaginiec sa ze soba polaczone. Dopoki jednak nie zakonczymy sledztwa, namawiamy mieszkancow, by w nocy nie wychodzili z
domow, a w dzien unikali terenow lesnych.?


The Black Goat of the Woods to kolejny, piaty juz, dodatek do cieszacej sie ogromna popularnoscia gry Arkham Horror. Zgodnie z niepisana tradycja po ?duzym? rozszerzeniu przyszedl czas na dodatek stricte karciany. Calosc tym razem koncentruje sie wokol tajemniczego kultu jaki rozpanoszyl sie w Arkham. Zadaniem badaczy bedzie przeniknac do
szeregow sekty i poznac ich mroczne sekrety od wewnatrz... jak dlugo beda w stanie opierac sie niszczycielskim wplywom Czarnej Kozy?

Elementy gry

Jak przystalo na dodatek karciany, rozszerzenie sklada sie z kart, kart i jeszcze wiekszej ilosci kart.
Na calosc sklada sie:
? 11 Kart Przedmiotow Zwyklych
? 12 Kart Przedmiotow Unikatowych
? 4 Karty Zaklec
? 8 Kart Czlonkowstwa w Kulcie ?Jednego z
Tysiaca?
? 16 Zielonych Kart Zepsucia
? 16 Czerwonych Kart Zepsucia
? 24 Karty Wydarzen Kultystow
? 36 Kart Lokacji w Arkham
? 24 Karty Bram
? 23 Karty Mitow
? 5 Kart Poziomow Trudnosci
? Karta Herolda (Czarna Koza z Lasu)
? 9 Znacznikow Potworow
Karty nie roznia sie w zasadzie niczym od swoich poprzednikow. Solidny, lakierowany papier
powinien zapewnic im dluga zywotnosc. Graficznie takze nie odbiegaja od standardow i przypominaja wszystko to, co widzielismy do tej pory. Generalnie wiec ? nic nowego.

Co nowego w Arkham?

Z bolem serca, ale musze to napisac ? niewiele. Oprocz kolejnej kupki standardowych kart (przedmiotow, mitow, lokacji, bram itd.), ktore nie wyrozniaja sie w zasadzie niczym nadzwyczajnym, rozszerzenie oferuje nam zaledwie jedna nowa zasade, kolejnego herolda i mozliwosc zmiany poziomu trudnosci rozgrywki. Prawde powiedziawszyspodziewalem sie wiecej. Nie chce byc zlym prorokiem, ale czyzby formula Arkham Horror powoli sie
wyczerpywala?

Kult ?Jednego z tysiaca? oraz Karty Zepsucia

To w zasadzie jedyna nowosc jaka oferuje nam dodatek. W czasie rozgrywki gracze maja mozliwosc przystapienia do tajemniczego kultu o nazwie ?Jeden z Tysiaca?. Jak nietrudno sie domyslec sa to oddani wyznawcy Czarnej Kozy z Lasu (czyli inaczej mowiac Shub-Niggurath). Gracz, ktory zdobedzie karte czlonkowstwa w Kulcie, bedzie mogl skorzystac ze specjalnej talii zdarzen przeznaczonej wylacznie dla Kultystow. Karty te ciagnac musi za kazdym razem, gdy rozpatruje wydarzenia w Czarnej Grocie, Lasach badz tez na Nieodwiedzanej Wyspie. Karty te, trzeba przyznac, sa dosc wredne i w wielu wypadkach powoduja utrate poczytalnosci, pieniedzy, przedmiotow lub tez nakazuja pociagnac Karte Zepsucia. Tutaj nastepuje pewien zgrzyt logiczny. Przystapienie do Kultu jest bowiem w wiekszosci przypadkow czysto dobrowolne. Jesli nie zechcemy don przystapic musimy sie co najwyzej liczyc ze zdaniem sredniej trudnosci testu albo utrata dwoch punktow zywotnosci.
Minusy czlonkowstwa calkowicie przycmiewaja plusy (tych w zasadzie nie ma). Nasuwa sie wiec pytanie ? po co? Dla klimatu? By jeszcze dodatkowo utrudnic sobie rozgrywke? To jedyne odpowiedzi, jakie przychodza mi na mysl. Kilka linijek wczesniej wspomnialem o Kartach Zepsucia. Samodzielnie tworza one zupelnie nowa talie. Kazda z nich ma jeden lub dwa efekty ? staly oraz dorazny. Te pierwsze dzialaja zawsze, drugie zostaja uruchomione w
chwili, w ktorej na karcie mitow pojawi sie symbol i kolor odpowiadajacy temu na konkretnej Karcie Zepsucia (w praktyce wiec niezbyt czesto). Mamy 16 kart zielonych i 16 czerwonych. Tuz przed gra losowo wybieramy 8 zielonych i 8 czerwonych, po czym tasujemy je oddzielnie i kladziemy zielone na czerwonych, by utworzyc stos Kart Zepsucia. Zielone karty, pojawiajace sie w poczatkowych fazach gry, maja slabsze efekty od swoich czerwonych odpowiednikow ? niektore z nich mozna nawet uznac za pozytywne. Jesli jednak ?dokopiemy sie? do Kart Zepsucia o czerwonych grzbietach, musimy liczyc sie z powaznymi klopotami. Zeby nie byc goloslownym ? czerwona karta ?Vessel of the Mythos? sprawia, iz musimy obnizyc swoja maksymalna poczytalnosc i podniesc maksymalna wytrzymalosc o tyle punktow, ile posiadamy aktualnie Kart Zepsucia (jeslipoczytalnosc osiagnie 0, zostajemy pozarci). Przy okazji nie mozemy wchodzic do stabilnych lokacji. Efekt dorazny to dodanie jednego zetonu zaglady to Toru Zaglady. Mowiac krotko ? bywa nieciekawie.
Nalezy przy tym uwazac ? wraz z wyczerpaniem sie Talii Zepsucia, Wielki Przedwieczny budzi sie natychmiast!

Herold ? Czarna Koza z Lasu

Trzeba przyznac, ze jest to jeden z mocniejszych heroldow. I choc z poczatku wydaje sie mocniejszy, niz jest w rzeczywistosci, to i tak potrafi ?namieszac?. Na poczatku rozgrywki musimy oddzielic wszystkie potwory o heksagonalnym symbolu i utworzyc z nich oddzielny stos potworow. Jest to istotne dla przebiegu rozgrywki, gdyz Czarna Koza z Lasu ma nastepujace wlasciwosci:
? Za kazdym razem, gdy otwiera sie brama dociagamy jednego zwyklego potwora, po czym, obok niego, dokladamy kolejnego, ale tym razem z nowo utworzonego stosu potworow z heksagonalnym symbolem
? Kiedy dochodzi do ?wysypu potworow?, polowe z nich losuje sie sposrod stworow o
heksagonalnym symbolu
? Potwory o heksagonalnych symbolach nie wracaja do pojemnika z potworami po zamknieciu bramy o takim samym znaku
? Za kazdym razem, gdy badacz pokona potwora o heksagonalnym symbolu, ciagnie
Karte Zepsucia
? Mroczne Mlode (Dark Young) poruszaja sie jak zwykle potwory
? Przy kazdym ?wysypie potworow? dodaje sie jeden zeton do Toru Zaglady
Jak wiec widac, herold ten przeszkadza nam glownie poprzez mnozenie potworow. Bywa to
uciazliwe, ale tez czesto zdarza sie, ze potwory kumuluja sie w jednym miejscu, co znacznie ulatwia ich eksterminacje. Ostatecznie nalezy uznac Koze za calkiem dobrze zbalansowanego Herolda.

Poziom trudnosci
To juz ostatnia propozycja tego rozszerzenia. Na poczatku kazdej rozgrywki gracze moga
zdecydowac, czy chca, aby gra byla latwiejsza, czy tez trudniejsza. Poziomy trudnosci przedstawiaja sie nastepujaco:
? Bardzo Latwy ? podczas rozkladania zetonow wskazowek na kazdej stabilnej
lokacji kladziemy dwa zamiast jednego; gdy w fazie mitow na jakichs lokacjach maja
pojawic sie zetony wskazowek, dokladamy tam po jednym dodatkowym zetonie
? Latwy ? Siostra Mary rozpoczyna gre z 3 dodatkowymi zetonami wskazowek;
Wszyscy badacze sa od poczatku gry poblogoslawieni
? Sredni ? standardowy poziom trudnosci; bez zmian w zasadach
? Trudny ? Rex Murphy zaczyna gre bez zetonow wskazowek; Wszyscy badacze sa od
poczatku gry przekleci
? Bardzo trudny (Szalenczy?) ? gre zaczynamy z poziomem terroru 5. Sklep ogolny jest
zamkniety, a z talii sprzymierzencow natychmiast odrzucamy 5 losowo wybranych
kart; w kazdej turze rozpatrujemy dwie, zamiast jednej, karty Mitow

Podsumowanie
To juz niestety wszystko. Zadnych spektakularnych nowinek, ani ciekawych rozwiazan. Dodatek ma wyraziste podloze fabularne, co dla wielu graczy moze byc bardzo powazna zaleta, poza tym jednak nie oferuje zbyt wiele. W moim personalnym odczuciu tytul ten zaledwie o krok wyprzedza niezbyt udana Klatwe Czarnego Faraona, pozostajac daleko w tyle za Krolem w Zolci. Jesli jednak jestes zagorzalym fanem Arkham Horror, nie przejdziesz
obok The Black Goat of the Woods obojetnie. Mam jedynie nadzieje, ze wysmienita gra jaka jest Arkham Horror nie zmieni sie w zwykla maszynke do zbijania pieniedzy na chalturkach i kolejne rozszerzenia powroca na wlasciwe tory.

Komentarz do oceny
Wykonanie: Standardowo stoi na wysokim poziomie. Karty sa wytrzymale i zdobia je ladne grafiki. Do tego wytrzymale i poreczne pudelko, a takze przejrzysta instrukcja. Czy mozna chciec czegos wiecej? Minus ? zwyczajowo ? za odrobine inne odcienie kolorow koszulek w stosunku do wersji podstawowej.
Miodnosc: Spodziewalem sie czegos wiecej, a dostalem bardzo przecietny dodatek o niewielkiej liczbie nowosci. Niewatpliwy plus za ciekawego herolda. Pomimo szczerej sympatii do tej gry, nie moge dac za miodnosc wyzszej oceny.
Cena: Rozszerzenie przecietne, a jednoczesnie troche drozsze od swoich ?starszych kuzynow?. Cena nie zacheca.

Black Goat of the Woods
Wykonanie: 9/10
Miodnosc: 7/10
Cena: 7/10 (69,95 zl)
zrecenzowal: Ejdzej

artykul pochodzi z magazynu Rebel Times 16 (Styczen 2009)


Awatar użytkownika
Fungus
Żołnierz
Żołnierz
Żołnierz
Posty: 38
Rejestracja: niedziela 19 lip 2009, 15:15

Re: The Black Goat of The Woods

Post autor: Fungus »

Ostatnio zmieniony czwartek 17 paź 2013, 00:58 przez Fungus, łącznie zmieniany 1 raz.


ODPOWIEDZ