X-COM is back!!!

Wszelkie inne gry.
Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

:?


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
SeSim [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Arkon pisze: Ja mam niestety Vistę i wiele nerwów mnie kosztowało poznawanie i przyzwyczajenie się do niej. A w dalszym ciągu czasami krew mnie na nią zalewa.
Nie wiem jak w Viście, ale w 7dmce da się tak przerobić interface (bez żadnego modowania, zwykłe opcje) żeby wyglądał jak XP. Ja mam tak zrobione w domu. Na pierwszy rzut oka nie widać, że to 7mka.


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

W Viście też się da, ale niestety nazw opcji z XPka nie przywraca. Sporo nazw zostało zmienionych w Viście i też trzeba było się nagłowić, gdzie co może być.
Ale nie rozmawiajmy już o tej Viście, bo to dla mnie drażliwy temat ](*,) :-$

Wracając do XComu, to ciekaw jestem (tego chyba nigdzie nie było) w jakim stopniu można zmieniać konfigurację samolotów. Czy są jakieś silniki, tarcze itp (jak w Apocalypse lub Extraterrestial) czy samo uzbrojenie.


Awatar użytkownika
stave
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Projekt Wielka Magia I Miecz
Posty: 3070
Rejestracja: czwartek 14 gru 2006, 18:33
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 45
Kontakt:

Post autor: stave »

Jak coś tutaj jest ufopedia ktora zajął się gościu, który wczęsniej gromadził wszelkie newsy na oficjalnym forum

http://www.ufopaedia.org/index.php?titl ... 8EU2012%29


Stagraf Studio - Łódzki Sklep Figurkowy :: Forum :: Facebook :: Cennik :: Wargamesmat
Wielka Magia i Miecz - Gigantyczny dodatek autorski
Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Jeśli ktoś wciąż ma dylemat kupić - nie kupić z powodu ograniczeń systemowych to niech rzuci okiem tutaj. Poradnik jak odpalić grę na XP :wink:

A ja wczoraj kupiłem XCOMa, póki co pograłem tylko chwilę z braku czasu i daleko nie zaszedłem. Ogółem gra fajna, choć póki co, wciąż jestem na etapie samouczka więc mam niewielką swobodę działania. Na razie trochę nie podoba mi się to podejście niejako do dwóch akcji na turę. O ile dobrze pamiętam, w oryginalnym UFO, każdy miał punkty akcji i każda czynność (krok, kucnięcie, obrót, strzał itd.) kosztowała określoną ilość punktów. Tutaj natomiast możemy się poruszyć na jedną dostępną długość po czym strzelić, użyć przedmiotu czy specjalnej zdolności, albo poruszyć o dwie długości. Jeśli najpierw strzelimy to już nie możemy zrobić nic więcej, trochę dziwne :? Przy czym ta 'długość' traktowana jest chyba jako jeden ruch, jeśli więc nie poruszymy się o maksymalną dostępną odległość, to chcąc podbiec jeszcze kawałek, robimy już sprint (czyli przemierzamy drugą długość, a to wyłącza opcję ataku). Oczywiście mogłem coś pochrzanić, bo grałem może z godzinę i to wciąż jest samouczek więc też niektóre opcje są wyłączone.

Polska wersja językowa jest ok, nie wybija się ponad przeciętną, ale też jakoś specjalnie nie wadzi. Czasem zdarzają się lekkie postsynchrony.

To tyle wrażeń na gorąco :wink:


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Też pograłem.


Jest dokładnie tak jak mówisz - jest pokazany zasięg zwykłego - pierwszego ruchu i zasięg drugiego, przy czym jeśli przemieścimy się w zasięgu drugiego, to nasza tura dobiega końca.


Dla mnie to akurat plus. Wyliczanie wszystkiego co do punktu to był absurd. Tutaj wszystko w końcu nabrało dynamiki.

Rozbudowie ulegli żołnierze. Jest ich teraz kilka typów. Zdobywając poziomy, odblokowują oni teraz nowe zdolności, zarówno pasywne jak i aktywne. Więc możliwości taktyczne z czasem rosną.


Nie ogarniam gry jeszcze zupełnie (dopiero początek), ale wygląda na to, że znacznie ograniczyli zarabianie kasy i standardy rozbudowy baz.
Nie widziałem jak dotąd nigdzie możliwości zatrudnienia dodatkowych naukowców. Natomiast ze zdobyczy to nawet ciała obcych są czasem potrzebne do wytworzenia czegoś.

Drugą ciekawostką jest to, że misję zazwyczaj wybiera się z pomiędzy dwóch lub trzech. Każda ma osobną nagrodę w różnej postaci, jak kasa, inżynierowie, naukowcy. Do tego wybierając jedną, rezygnujemy z pozostałych, co zwiększa poziom paniki w danych regionach świata.


Gra ma też i swoje minusy.

Dość blisko początku gry widziałem źle wyświetlające się, a raczej nie wyświetlające się w ogóle dialogi. Zupełnie jakby nikt tego nie testował.


Gra ma bardzo konkretną oprawę graficzną. W bazie przewijają się trzy główne postacie - szef inżynierów, pani doktor nadzorująca prace naukowców oraz zastępca dowódcy (czyli nas).
Przedstawiają oni nam wszystkie potrzebne informacje i czasem rozmawiają pomiędzy sobą.

Można to przyrównać do tego co było w Starcraft II. Tyle, że w SC2 scenki były klimatyczne często zabawne i stanowiły genialne tło fabularne. Natomiast tutaj wszystko jest bez polotu - nudne, sztywne i powtarzalne.


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Nie widziałem jak dotąd nigdzie możliwości zatrudnienia dodatkowych naukowców.
Dodatkowych naukowców i techników zdobywa się budując odpowiednie budynki w bazie. Każdy dodatkowy budynek danego typu (np. warsztat w przypadku techników) dodaje kilku nowych ludzi do naszych zasobów. Jeśli budynki danego typu stawiamy obok siebie to jeszcze bardziej zwiększa się ich liczba i to dotyczy wszystkiego, także niezwykle ważnych satelitów. Oprócz tego, tak jak już wspomniałeś, wśród nagród za pomoc w danym regionie mamy różne rzeczy i oprócz pieniędzy czy wyszkolonych żołnierzy mamy również naukowców i techników :wink:

Fajnie łączy się to z poziomem paniki oraz faktem że zwykle mamy 2-3 ataki na raz i trzeba decydować. Wybrać łatwiejszą misję, ale z mniej atrakcyjną nagrodą czy może trudniejszą i ryzykować duże straty w ludziach? Wybrać misję z nagrodą która aktualnie bardzo nam się przyda i zaryzykować duży wzrost paniki w innym regionie czy ruszyć na pomoc w bardziej narażoną strefę i zrezygnować z nagrody? Świetna sprawa bo cały czas trzeba dokonywać wyborów no i jest to przy okazji dość sensowne że obcy, bądź co bądź bardziej rozwinięci od nas, atakują kilka miejsc jednocześnie bo zdają sobie sprawę że się nie rozdwoimy i nie będziemy wstanie dotrzeć wszędzie.
wygląda na to, że znacznie ograniczyli zarabianie kasy i standardy rozbudowy baz.
Kasę dostajemy co miesiąc z wszystkich państw na które 'mamy oko' tj. umieściliśmy tam satelitę. Oprócz tego dostajemy pieniądze za robienie misji (o ile oczywiście przewidziana nagroda będzie taka, a nie inna) oraz za handel różnymi zdobyczami na czarnym rynku. Od czasu do czasu też, państwa członkowskie Rady proszą nas o dostarczenie określonych komponentów, jeśli je posiadamy i zdecydujemy się na wymiane to w zamian dostajemy coś innego (czasem pieniądze, czasem naukowców itd.). Wydaje mi się że to w sam raz, aczkolwiek trochę śmieszne są te kwoty, że np. dostajemy od jakiegoś państwa 100$ co miesiąc i to wystarcza bo np. zatrudnienie nowego żołnierza kosztuje 20$ :P Domyślam się że chcieli to nieco uprościć bo na jedno wyjdzie czy będzie to sto dolców czy sto milionów przy przyjęciu odpowiedniej skali ale trochę nierealistyczne mi się to wydaje :P
Można to przyrównać do tego co było w Starcraft II. Tyle, że w SC2 scenki były klimatyczne często zabawne i stanowiły genialne tło fabularne. Natomiast tutaj wszystko jest bez polotu - nudne, sztywne i powtarzalne.
Niestety. Chcieli trochę urozmaicić moment przebywania w bazie i trochę rozbudować przebieg fabuły, ale wyszło to jakby zrobione na doczepkę. Oczywiście lepiej że zmaścili ten element a nie jakiś inny, ale i tak szkoda.

Pograłem już trochę więcej i okazuje się że nawet na średnim poziomie trudności nie jest lekko, mimo że tak się może wydawać po kilku pierwszych misjach :P Zainwestowałem nie w te technologie co trzeba, trochę pokozaczyłem na misjach co zaowocowało utratą kilku lepiej wyszkolonych wojaków, aż wreszcie dotarłem do takiej misji w której może i bym sobie poradził, ale z ogromnymi stratami. Zastanawiam się czy nie zacząć od początku, ale tym razem rozważniej. Gra ukarała mnie za zbytnią nieuwagę, ale jednocześnie jest ona na tyle wciągająca że nie mam oporów przed rozpoczęciem od nowa, moim zdaniem to duży plus :wink:

PS. Art, testowałeś multiplayer? Jak to dokładnie działa (wiem że są same misje do których wcześniej tworzymy sobie ekipę ludzi bądź obcych, ale czy da się np. wybrać z kim gramy itd.)? Moglibyśmy pyknąć przy okazji :)


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
SeSim [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

HunteR pisze:Gra ukarała mnie za zbytnią nieuwagę, ale jednocześnie jest ona na tyle wciągająca że nie mam oporów przed rozpoczęciem od nowa, moim zdaniem to duży plus :wink:
To dobrze że nadal wychodzą takie gry... Dzisiaj raczej idzie się na łatwiznę "broń boże nie za trudno bo nie będą grać!".


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Erestor
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Czas Żniw
Duchy Pradawnych Smoków
Smoki
Posty: 1312
Rejestracja: niedziela 20 lip 2008, 15:50
Lokalizacja: Poznań
Płeć:
Wiek: 39
Kontakt:

Post autor: Erestor »

Polecam recenzję Maćka Makuły, jak ktoś jeszcze nie widział:


Blog o nauce języka angielskiego: MeetEnglish
Wszystkie moje dodatki tutaj: OneDrive
Hellhound
Rycerz
Rycerz
Rycerz
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Magiczne Kamienie
Posty: 1227
Rejestracja: piątek 19 gru 2008, 00:46

Post autor: Hellhound »

HunteR pisze:PS. Art, testowałeś multiplayer? Jak to dokładnie działa (wiem że są same misje do których wcześniej tworzymy sobie ekipę ludzi bądź obcych, ale czy da się np. wybrać z kim gramy itd.)? Moglibyśmy pyknąć przy okazji :)
To znaczy, że można grać obcymi?


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

W multiplayerze, tak :wink: Tam mamy tylko same misje, bez rozbudowy bazy itd. Każdy tworzy swoją ekipę i mogą to być zarówno ludzie jak i obcy.

EDIT

Ok, pograłem już trochę, Steam podpowiada że 11 godzin, a jako że rzuciłem okiem na spis misji w sieci, przypuszczam że zbliżam się do końca gdzieś 1/3 gry. Oczywiście można by gnać trochę szybciej, robić tylko badania i misje niezbędne do popchnięcia fabuły, ale to już kwestia gustu jak kto chce grać :wink:

Podoba mi się że gra prezentuje dość uczciwy poziom trudności. Sama w sobie nie jest bardzo trudna (przynajmniej na średnim poziomie), ale zachęca do eksperymentowania i karze za błędy. Jeśli nasi ludzie giną, państwa wycofują swoje wsparcie i brakuje nam kasy na rozwój to jest to tylko i wyłącznie nasza wina - za bardzo kozaczyliśmy na misjach, nieuważnie dobieraliśmy ludzi i ekwipunek, olewaliśmy misje poboczne czy też prowadziliśmy badania i rozwój bazy na chybił trafił. Gra nie dostosowuje się do nas tylko idzie swoim torem. Mocniejsi, bardziej zaawansowani przeciwnicy pojawią się wtedy kiedy mają się pojawić, a nie kiedy będziemy na nich gotowi, dlatego... musimy być gotowi wcześniej, bo mimo iż to gra turowa, czas pędzi tu nieubłaganie. Dzisiaj niestety rzadko powstają już takie gry. Obecnie, zwykle mamy skalowalny poziom trudności, który zakłada, że przeciwnicy mają stanowić wyzwanie, ale nie mogą być zbyt silni żeby przypadkiem się nie zdarzyło, że ktoś się gdzieś zatnie i będzie mu przykro, że nie wie co zrobić dalej.

Jeśli chodzi o mapki, niestety nie jest aż tak kolorowo jak się zarzekali. Już trafiłem raz czy dwa do lokacji w których robiłem misje wcześniej z tym że teraz miałem innych przeciwników i cele. Mówiąc jednak szczerze, nie przeszkadzało mi to jakoś specjalnie, można przymknąć oko :wink: Jest to jedna z tych kilku rzeczy które wydają się uproszczeniem względem pierwowzoru, ale tak naprawdę żadna z nich nie wpływa ujemnie na odbiór gry.

Dość komiczna jest opcja przerabiania żołnierzy. Każdemu z rekrutów możemy w dowolnej chwili zmienić kolor skóry, fryzurę czy nazwisko. Z jednej strony jest to trochę głupawe, z drugiej jednak możemy sobie zrobić swoich własnych wojaków z którymi łatwiej będzie się zżyć. Wtedy śmierć takiego żołnierza jest bardziej przygnębiająca, mnie zginęło już kilkunastu Obrazek


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
SeSim [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

HunteR pisze:Już trafiłem raz czy dwa do lokacji w których robiłem misje wcześniej z tym że teraz miałem innych przeciwników i cele.
Hunter ale te plansze dosłownie się niczym nie różnią? Czy np są lustrzanym odbiciem?


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Plansz jako takich jest sporo (różne części miast, cmentarz, las, wnętrze statku, stacja benzynowa i wiele innych), ale jak trafisz na taką która już była to jest identyczna. Różnią się przeciwnicy, ich rozmieszczenie oraz miejsce katastrofy statku kosmicznego (jeśli była takowa), ale wszystkie budynki, samochody itd. są w tych samych miejscach. Nie porównywałem oczywiście screenów czy coś w tym rodzaju, ale wyglądały tak samo, a twórcy mówili że miejscówki są od A do Z zaprojektowane przez nich. Warto jednak dodać, że nawet misje na których wykonujemy zadania powiązane z fabułą (np. próbujemy schwytać żywcem określonego ufoka) są za każdym razem na innych mapkach. Robiłem różne próby zaczynając grę od nowa :wink:

Ale tak jak pisałem, pewna powtarzalność nie umniejsza to przyjemności płynącej z gry :wink: Zdarza się że nawet na znanych lokacjach mogą cię czymś zaskoczyć. Już kilka razy dałem się tak nabrać, pomyślałem 'eee to będzie łatwa misja' i po kilku łatwych starciach nagle wyskoczyło na mnie coś nowego i pod sam koniec misji moi ludzie zaczęli ginąć. Tak jest non stop :)

Oczywiście że można by się czepiać, że czemu mapy nie są bardziej losowe itd. ale to jest szukanie dziury w całym, bo gra jest świetna, rozbudowana, nie traktuje gracza jak idioty prowadząc go za rękę i co najważniejsze bardzo wciąga.


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
SeSim [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

No niby tak, ale nic by nie stało na przeszkodzie żeby chociaż pozamieniać niektóre kwadraty takiej lokalizacji. To naprawdę dało się oprogramować.


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

Oglądam sobie Lets Play do XComu (na razie drugi odcinek). Cholercia, zajebiście to wygląda. Przerywniki i różne wybory stojące przed graczami też fajne. Podobały mi się brawa pilotowi za zestrzelenie UFO. Mała rzecz a cieszy :-). Misje miodzio. Jeśli będzie tak jak pisze Hunter to będzie się działo. A powtarzające się plansze raczej nie będą mi przeszkadzały.


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Pykam już od kilku dni i jestem bardzo zadowolony, nie zanosi się żebym miał zmienić zdanie. Czy gra jest kopią kultowego pierwowzoru z nowoczesną grafiką? Absolutnie nie. Czy mimo to spełniła pokładane w niej oczekiwania? Moje na pewno :wink: XCOM: Enemy Unknown czerpie garściami z najlepszych rozwiązań pierwowzoru, ale nie jest tą samą grą podbitą do HD. Twórcy zaoferowali trochę nowości, parę zmian czy uproszczeń, niektóre z nich wyszły grze na dobre, inne trochę mniej, ale w ogólnym rozrachunku dostaliśmy produkt godny serii.

Przede wszystkim jest to gra trudna, ale uczciwie trudna. Jeśli coś mi nie wyszło to jest to tylko i wyłącznie wina moich wyborów, a nie tego że przeciwnicy mają trzy razy więcej życia i mocniejsze ataki. Jest to jedna z niewielu obecnie gier w których naprawdę można zepsuć 'builda'. Jeśli podejmiemy zbyt dużo złych decyzji, w końcu dojdziemy do takiego momentu w którym nie będziemy sobie wstanie poradzić i jedyną opcją będzie rozpoczęcie gry od nowa. Zdarzyło mi się tak, trochę za bardzo pokozaczyłem na pierwszych misjach tracąc tym samym najlepszych żołnierzy, skupiłem się na nie tych projektach naukowych co trzeba przez co brakło mi dobrego sprzętu, w pewnym momencie nie widziałem już szans na sprostanie kolejnym wyzwaniom. Gra jest jednak na tyle wciągająca i rozbudowana, że nie miałem najmniejszych oporów przed rozpoczęciem jej od nowa, nadal świetnie się bawię.

Gra oferuje cztery poziomy trudności: niski, zwykły, klasyczny i niemożliwy. Ponad to można jeszcze włączyć opcję 'Ironman', mamy wtedy tylko jeden plik zapisu aktualizowany na bieżąco. Tym samym, jeśli stanie się coś niepożądanego, np. zginie nasz ulubiony żołnierz, albo jakieś państwo wycofa swoje poparcie dla naszej organizacji to nie będzie możliwości wczytania zapisu z przed kilku, kilkunastu minut i wypróbowania innej taktyki. Dzięki temu gramy znacznie ostrożniej i bardziej przywiązujemy się do naszych rekrutów, bo ich śmierć jest ostateczna.

Gra może nie jest tak mroczna jak oryginał (to zapewne zasługa nieco komiksowej stylistyki oraz pojawiających się sporadycznie wypełnionych akcją przerywników), ale nie jest to też żadna sielanka. Zdarza się że nawet dobrze wyszkolony i świetnie wyposażony oddział twardzieli może zostać wyrżnięty w pień. Nasi ludzie mogą spanikować i zacząć strzelać na oślep (także do kolegów), może się zdarzyć że jakiś nieprzyjemny ufol przejmie nad którymś kontrolę i będziemy zmuszeni do zabicia go. Cywile są masakrowani na ulicach, co więcej, wracają do życia jako zombie/niewolnicy obcych. Mimo iż to gra turowa, czas pędzi tu nieubłaganie zarówno podczas misji (ewakuacja ludności czy rozbrajanie bomby) jak i w bazie (wszystkie badania i projekty naukowe wymagają czasu, trzeba decydować co zrobimy teraz, a co zostawimy na później i nie zawsze okaże się to dobrą decyzją). Nierzadko musimy też decydować gdzie wyślemy swój oddział gdyż obcy są sprytni i zwykle atakują kilka miejsc jednocześnie. Wybierać trzeba mądrze, bo choć poszczególne państwa kuszą różnymi nagrodami (dodatkowe fundusze, naukowcy czy wyszkoleni najemnicy) to musimy brać pod uwagę wskaźnik paniki, jeśli przekroczy pewien poziom, dany kraj wycofa swoje poparcie odcinając nas od dopływu gotówki i innych profitów. Jeśli zbyt wiele państw się wycofa - przegramy.

Wszystko jest od siebie zależne, za misje dostajemy kasę, naukowców i techników, ponadto kraje członkowskie rady ustalają nam też budżet na dany miesiąc. Kasa jest ważna i możemy sobie też dorobić na boku sprzedając artefakty i technologię obcych, ale trzeba uważać gdyż są one też potrzebne do badań i produkcji nowego sprzętu. Sprzedamy za dużo to nam braknie, sprzedamy za mało to nam znowuż braknie kasy na produkcję. Poszczególne badania i projekty naukowe związane są z konkretnymi gatunkami obcych i ich technologią. Warto więc mieć na uwadze, że im większą rozpierduchę robimy (np. częstując ufoki granatami czy strzelając z wyrzutni w środku statku) tym mniej nam potem zostaje, a uszkodzony sprzęt jest niewiele wart.

Podoba mi się podział na klasy postaci. Dostępne są cztery: szturmowiec - nastawiony na szybkie przemieszczanie się od osłony do osłony i walkę na bliski dystans; grenadier - wolniejszy, ale wyposażony w ciężką broń i dodatkowe zdolności związane np. z granatami; wspierający - daje różnorakie premie towarzyszom, posiada też zdolności związane z reanimacją i leczeniem; snajper - wiadomo, zabójczy na dalekie dystanse. Do tego dochodzą jeszcze roboty bojowe, które z czasem będziemy mogli produkować. Każda klasa ma zestaw zdolności i zwykle po awansie wybieramy spośród dwóch, tym samym można stworzyć np. dwóch różnych snajperów.

W grze mamy kilka typów misji. Wspomniana już ewakuacja ludności cywilnej czy szukanie i rozbrajanie bomb, a do tego także ochrona ważnych osobistości (np. członków rady czy naukowców), przeszukiwanie wraku zestrzelonego statku czy też zwykła anihilacja obcych w danym regionie. Od czasu do czasu dostajemy też dodatkowe cele związane z wątkiem fabularnym, np. schwytanie żywcem konkretnego obcego oraz misje stricte fabularne (ale jest ich niewiele, póki co miałem dwie i to licząc z samouczkiem który można pominąć).

Misje są rozgrywane na z góry ustalonych mapach i jest to chyba największy minus gry, przynajmniej na razie. Twórcy zarzekali się że map jest 80 (a wśród nich różne części miast, cmentarze, stacje benzynowe, lasy czy okolice autostrad) i nie sposób trafić dwa razy na taką samą nawet podczas kilkukrotnego przechodzenia gry. Cóż, może jeśli jest się amerykańskim każualem który przy grze spędzi dwie godziny na tydzień i będzie jak najszybciej gnał do końca. Ja podczas jednej gry trafiłem na powtórki kilka razy, a zaczynając kampanię od nowa, częstotliwość déjà vu jeszcze bardziej się nasiliła. Patrząc jednak na to obiektywnie, nie przeszkadza to jakoś szczególnie. Mapki są dobierane losowo do misji, losowe są też miejsca startowe kosmitów i wraku ich statku (jeśli takowy występuje w tej misji) oraz miejsce lądowania naszej ekipy. Poza tym z biegiem czasu pojawiają się coraz to nowe gatunki kosmitów więc nawet znana mapka może nas czymś zaskoczyć. Sam się tak dałem naciąć raz czy dwa myśląc sobie "Eee... to będzie łatwa, rutynowa misja", a tymczasem po kilku łatwych starciach moi ludzie zaczęli ginąć, bo się za bardzo wyluzowałem i dałem zaskoczyć grupie potężnych przeciwników :P Mimo wszystko, chciałoby się żeby te lokacje były bardziej różnorodne, nie odczuwam też żadnej różnicy między misją w mieście amerykańskim a np. japońskim czy rosyjskim.
Zmienna bywa też pora dnia w zależności od godziny o której wylądujemy. Jest to jednak raczej tylko zmiana kosmetyczna, bo nie zauważyłem żeby moi żołnierze gorzej celowali w nocy, nie mamy tutaj flar znanych z pierwowzoru itd. Trochę szkoda.

Wspominałem o fabule. Mamy tutaj do czynienia z teatrem trzech postaci, głównego zarządcy (czy kto to tam jest :P ), pani doktor i szefa inżynierów. To oni wprowadzają nas w fabułę serwując przydługie monologi o tym i owym, czasem gawędzą też między sobą. Reszta ekipy XCOM to postacie tła które czasem wiwatują i klaszczą jak zakończymy z powodzeniem jakąś misję fabularną. Generalnie efekt jest średni (zwłaszcza jeśli porównać chociażby do Starcrafta 2), ale jako mało znaczący dodatek ubarwiający pierwsze przechodzenie gry, może być :wink:

Nie przychodzi mi teraz do głowy nic więcej o czym mógłbym jeszcze napisać. Podsumowując, gra nie jest kopią 1:1 UFO: Enemy Unknown i jeśli ktoś właśnie tego oczekiwał to może się zawieść narzekając na pewne zmiany czy drobne uproszczenia. Jeśli jednak ktoś lubił tą serię (ale nie jest psychofanem) lub po prostu zatęsknił za taktycznymi turówkami to przy XCOM: Enemy Unknown będzie się doskonale bawił. Gra póki co zbiera dobre noty zarówno od recenzentów jak i graczy, jeśli dojdzie do tego także sukces finansowy to pewnie wkrótce usłyszmy o jakimś większym rozszerzeniu, a kto wie, może nawet pełnoprawnej kontynuacji?

---

Na deser zostaje jeszcze tryb multiplayer. Póki co nie miałem okazji go sprawdzić, ale po tym co widziałem i czytałem zapowiada się jako fajny dodatek do świetnej gry. Rozgrywamy tutaj tylko i wyłącznie same starcia (oczywiście w turach) bez zarządzania bazą. Na początek jednak musimy sobie stworzyć naszą ekipę, a robimy to korzystając z puli punktów. Każda klasa, zdolność czy broń mają swoją wartość, możemy więc stworzyć większy, ale przeciętny zespół lub duet ostrych zabijaków. Gra dobierze nam przeciwnika z oddziałem o podobnej wartości punktowej żeby szanse były w miarę wyrównane. Co jednak najlepsze, w multiplayerze nie jesteśmy ograniczeni tylko do ludzi, możemy sobie zrobić oddział kosmitów wybierając spośród gatunków znanych z kampanii solowej. Co jeszcze ciekawsze, nic nie stoi na przeszkodzie żeby zrobić ekipę mieszaną, kilku ludzi i kilku ufoków :)

PS. Jeśli ktoś był na tyle wytrwały, że doczytał do końca, w nagrodę zobaczy, że nie wszyscy kosmici są źli Obrazek

Obrazek


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
SeSim [Autor tematu]
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Krypta Upiorów (pomagier)
Labirynt Magów (pomagier)
Poszukiwacze
Posty: 6145
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2005, 19:18
Lokalizacja: z krzesła :P
Płeć:
Kontakt:

Post autor: SeSim »

Fajna recka Hunter :) Może jeszcze tak z rozpędu jakąś reckę dodatku autorskiego palniesz? :P


Top Secret Ninja Off Topic Creators Internatinal Organization Member
Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Do TMiMa? Mam tylko Przedpola Piekieł, jeszcze nie grałem :lol:


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

Dzięki za recenzję. Przejrzałem parę części tego Let's Play. Jak na razie jest jedna rzecz, która może mi nie podpasować. Mianowicie dobrze zauważyłem, że są nieco bardziej ograniczone możliwości wyekwipowania swoich wojaków?


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Trochę tak, tzn. nie mamy już takiego plecaka jak w UFO czy wielu starszych cRPGach gdzie rozkładamy sobie sprzęt jak nam pasuje. Każdy żołnierz ma dwie giwery (główną + pistolet), pancerz oraz jeden przedmiot (apteczkę, granat, paralizator itp.). Poszczególne klasy mogą z czasem rozwinąć odpowiednie zdolności dzięki czemu będą mogli nieść więcej apteczek czy granatów, albo nawet kilka różnych przedmiotów.

Moim zdaniem można to nawet uznać za swego rodzaju utrudnienie, bo mając nadmiar sprzętu i tak nie da się wszystkich dopakować ile się chce.

A skoro już o sprzęcie mowa, nie wspomniałem wcześniej, że nie mamy tu czegoś takiego jak amunicja. Tzn. można się wyprztykać (nawet dosyć szybko), ale wtedy wystarczy po prostu przeładować. Owszem, trwa to jedną turę, ale nigdy nie dojdzie do sytuacji kiedy nie będzie się dało przeładować, bo skończył się zapas amunicji.


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
Arkon
Astropata
Astropata
Astropata
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Osada
Rycerze Bóstw
WKO
Posty: 831
Rejestracja: środa 13 maja 2009, 12:43
Lokalizacja: okolice Lublina
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: Arkon »

W tym przypadku to z amunicją akurat na plus. Ale mimo wszystko szkoda tego "plecaka".


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Obrazek

:mrgreen:

Fajny ten multiplayer i faktycznie można robić mieszane drużyny (tj. ludzie i ufole). Generalnie rozgrywka jest taka sama jak w singlu z tą różnicą że przeciwnikiem steruje inny gracz więc jest ciekawiej. Chyba jedyny minus jest taki, że na początku kiedy jeszcze nie widać przeciwników, tura wroga upływa na gapieniu się w ekran, no ale to raczej dotyczy wszystkich turówek :wink:


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Ukończyłem fabułę i przymierzam się do rozpoczęcia gry od nowa, tym razem na wyższym poziomie trudności :) XCOM jest na tyle dobry, że wszelkie mankamenty odchodzą w niepamięć i po prostu chce się grać. Ponoć ktoś wyszperał pakiet steamowych osiągnięć odnoszących się do misji nieobecnych w grze, niewykluczone więc że wkrótce doczekamy zapowiedzi pierwszego (i zapewne nie ostatniego) DLC :wink:

A jak tam u was? Gra ktoś może w sieci? Art? Ktokolwiek? :P Chętnie bym się spróbował z kimś znajomym. Mój nick na steamie to HuntMocy.


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
Awatar użytkownika
Artownik
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Uczestnik Zjazdów
Autor Dodatków
Spis dodatków autora:
#Lista dodatków
Wiedźmińskie Kobiety
Worek Przygód
Posty: 3542
Rejestracja: sobota 04 sie 2007, 14:01
Lokalizacja: Słupsk / Gdańsk
Płeć:
Wiek: 42

Post autor: Artownik »

Zupełnie nie zwróciłem uwagi ani na SB ani na to co tu się działo.


Praktycznie w ogóle nie grałem dalej w X-COMa.
Niedawno wyszedł nowy patch w Diablo 3 i jak już w coś pogrywałem, to właśnie w Diablo z ekipą.


Awatar użytkownika
HunteR
Królewski Champion
Królewski Champion
Królewski Champion
Dawna Administracja
Posty: 3071
Rejestracja: niedziela 03 lip 2005, 12:55
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Wiek: 35

Post autor: HunteR »

Szkoda :P Ostatnio jednego kumpla wciągnąłem i o wiele fajniej gra się z kimś znajomym :wink:


[tu był obrazek, ale zepsuli forum]
ODPOWIEDZ