Władca Pierścieni - gra karciana

Wszelkie inne gry.
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Władca Pierścieni - gra karciana

Post autor: zimek »

Witam.
Mam pytanie odnośnie gry karcianej WP.
Otóż jak to jest z doborem wpływów i bohaterów.
Załóżmy, że jeden z graczy wybiera Ducha a drugi Taktykę. I teraz każdy gracz może wybrać bohaterów tylko z tych sfer czy również z innych? Czy np. jak gra dwóch graczy to wybiera się po dwie sfery i wtedy bohaterów można wybrać z tych dwóch sfer, które gracz sobie obrał? Jak to dokładnie jest, no bo np. ktoś będzie miał sferę Wiedzy a bohatera ze sfery Taktyki i jak wtedy płaci się za karty Taktyki bohaterem Wiedzy(czy taka możliwość nie istnieje, tak jak wyżej: Sfera Taktyki to gracz musi mieć bohaterów z tejże sfery?)
Mógłby mi ktoś to jakoś dobrze wytłumaczyć, bo w instrukcji jakoś tego nie zauważyłem. Zaś na str. 11 jest pokazane, że oboje graczy posiada bohatera ze sfery Taktyki. Jest to możliwe? Kto wtedy posiada karty z tej sfery?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Uszanowanie,

każdy gracz buduje swoją talię sam. Może się więc zdarzyć, iż obaj gracze będą grali tą samą talią, powiedzmy taktyką. Każdy bohater może płacić tylko za karty wystawiane przez swojego gracza, jeżeli więc obaj gracze grają taktyką, to i tak jeden gracz będzie mógł płacić jedynie za wystawione przez siebie karty, a drugi również przez wystawione przez siebie karty. Należy również pamiętać, iż jednocześnie nie mogą pojawić się w grze dwie lub więcej kopii karty z symbolem unikalności. Tak więc, jeżeli obaj gracze grają tym samym typem talii, wtedy muszą zdecydować się grać innymi bohaterami.

Możesz w talii używać bohaterów z innych sfer niźli talia, ale pamiętaj, iż wtedy nie będziesz mógł płacić ich żetonami za wystawiane karty, więc w praktyce będą bezużyteczni. Bohaterowie nie mogą opłacać kart z innych sfer niźli sami są.

Jako, że gracie zestawem podstawowym i jeszcze nie macie rozbudowanej puli kart, proponuję by jeden z was wybrał dwie sfery i drugi dwie sfery i byście z nich stworzyli talie. Potem, jak już będziecie mieli więcej kart, możecie zdecydować, iż chcecie przechodzić scenariusz używając talii z tych samych sfer ;).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Dzięki, prawie wszystko zrozumiałem.
Lecz co masz na myśli mówiąc, że każdy gracz buduje swoja talię sam? Mówiąc talia masz na myśli daną sferę? Bo gracz wybiera na początku gry sferę jaką chce grać tak? I potem bohatera, właśnie kolejne pytanie, ilu bohaterów może wybrać?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

W wersji podstawowej Władcy Pierścieni talie już są zdefiniowane przez grę, jeżeli więc graczom się nie chce zbudować własnych talii lub też nie mają na to czasu, mogą skorzystać z tych predefiniowanych. Aczkolwiek te talie są raczej słabe i późniejsze przygody mogą być z góry, jeszcze przed rozpoczęciem gry, nie do pokonania.

Bardziej doświadczeni gracze mają swoje własne talie na każdą ze sfer i przed rozpoczęciem gry wybierają którą talią, czyli którą sferą, chcą przechodzić dany scenariusz. Na tym właśnie polega "wybierz sferę". Zwyczajowo talie są budowane pod bohaterów, więc etap wyboru bohaterów też już jest pomijany. I o ile nie ma konfliktów z symbolami unikalności (czyli, że dwóch graczy chce grać tym samym bohaterem), wtedy gra się rozpoczyna.

Maksymalnie można grać 3 bohaterami. Ale można mniejszą ilością. Ma to znaczenie przede wszystkim dlatego, iż gracz rozpoczyna grę z mniejszym zagrożeniem. Ja podczas ostatniej gry miałem zagrożenie sporo ponad 40 i tylko odliczałem tych 5 tur do końca mojej gry, bo co turę zwiększało mi się zagrożenie o 1, a przy zagrożeniu 50 gra się kończy. Scenariusz oczywiście przegraliśmy.

Ale nie tylko dlatego warto jest mieć mniejsze zagrożenie. Pomijając już strefę przeciwności i związane z tym mechanizmy, niektóre karty mogą zależeć od wielkości Twojego zagrożenia. Przykładowo w najnowszym dodatku wychodzi nowy keyword, iż jak masz zagrożenie mniejsze od 20, to możesz zagrywać taniej karty. Czasami więc jest lepiej grać mniejszą ilością bohaterów, chociaż to znacznie utrudnia grę.

Obrazek

Tutaj masz przykład. Jeżeli Twoje zagrożenie jest większe od 20, musisz zapłacić za wystawienie tej karty 4 żetony, jeżeli mniejsze, to tylko 1.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Okej, dzięki ponownie.
Ale przy budowaniu własnych sfer korzysta się z kart np. tylko Taktyki, albo tylko Ducha? Czy wtedy już można je mieszać? I z ilu kart wtedy składa się taka talia, bo mówimy tutaj o tali, z której gracz dobiera sobie karty do ręki, tak?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Nie tylko, można mieszać. Jak wspominałem wcześniej, budowanie talii zaczyna się od bohaterów. Wybierasz iloma bohaterami i jakimi chcesz grać. Jeżeli wybrałeś wszystkich z tej samej sfery, to nie masz problemu z budowaniem talii, bowiem używasz kart tylko z tej sfery.

Jeżeli używasz bohaterów z różnych sfer, masz większe pole do popisu, ale i minimalnie trudniejszą grę. Przede wszystkim masz więcej możliwości stworzenia swojej talii. Jest to o tyle ważne, iż każda sfera w czym innym się specjalizuje. Jedna sfera jest ofensywna, druga leczy i utrzymuje przy życiu, inna pozwala unikać nieprzyjemnych zdarzeń. Często kluczem do wygrania scenariusza jest umiejętne korzystanie z kilku sfer naraz - atakowanie, ale i utrzymywanie się przy życiu. Aczkolwiek jest też tutaj i ryzyko - może się zdarzyć, iż będziesz otrzymywać karty ze sfery, której bohater nie żyje lub są zbyt drogie, by je wystawić - innymi słowy, możesz otrzymywać karty, z którymi nic nie będziesz mógł zrobić.

Osobiście polecałbym Ci najpierw poznać wszystkie sfery podczas gry tego najłatwiejszego scenariusza. Przede wszystkim musisz poznać w jaki sposób działa każda ze sfer oraz jakich używa kart. Znajomość kart jest kluczowa - będziesz wiedział, która karta kiedy jest przydatna i w jakich okolicznościach, a która karta zajmuje tylko rękę i nic nie robi. Jak już zdobędziesz takie doświadczenie, polecam zacząć mieszać sfery i bohaterów. Krok po kroku grać, dodawać nowe karty, które mogą się okazać przydatne, a usuwać te, które są całkowicie nieprzydatne. Dotąd, aż będziesz zadowolony ze swojej talii ;).

Aczkolwiek należy pamiętać, iż każdy scenariusz jest inny i w każdym scenariuszu o co innego chodzi. Jeżeli więc w jednym scenariuszu nasza talia śmiga jak Messerschmitt, w drugim może dostawać równiutko po rzyci od wszystkiego. Zdarza się, iż dana sfera w danym scenariuszu ma o wiele łatwiej od innych sfer.

Jak mnie pamięć nie myli, talia powinna posiadać minimum 30 kart, nie ma jednak górnej granicy. Aczkolwiek zwyczajowo we wszelkich grach karcianych dolna granica jest granicą, której gracze się trzymają. Jeżeli więc minimum kart w talii wynosi 30, to niemal każda będzie miała 30 kart. Parę się znajdzie, co będą miały powiedzmy 40. Chodzi o to, iż im mniej masz kart w talii, tym większa szansa na to, iż dojdzie Ci karta, której potrzebujesz. Ponadto najlepiej jest posiadać w talii maksymalną ilość kopii danej karty. Czyli nie jeden Gandalf na talię (który pojawi się w ręku raz na 20 gier), tylko 3 Gandalfy (które pojawią się raz na 5 gier).

I tak, cały czas mówimy o taliach, z których gracze losują karty ^^. Druga talia jest predefiniowana przez scenariusz i gracze w zasadzie nie mają żadnej kontroli nad jej wyglądem.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Dobra dzięki, lubię wyczerpujące odpowiedzi. Dzisiaj biorę się za grę. Jakby co będę tutaj jeszcze pytał. :)
Pozdrawiam i jeszcze raz wielkie dzięki.


zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Pozwolę sobie umieścić post pod postem, bo po rozgrywce nasunęły się nowe pytania.
Czy wyczerpane postacie mogą być atakowane?
Co się dzieje gdy wszystkie postacie są wyczerpane a wrogowie są w zwarciu? Następuje koniec rundy i odpoczynek, zaś wrogowie pozostają w zwarciu z danymi bohaterami oraz cienie nadal są aktywne? Jak to wygląda?
Co oznacza kontrolowana postać? Kontrolowana czyli niewyczerpana, tak?
Jaki jest sens zagrywania karty Namiestnik Gondoru, skoro kosztuje ona 2 żetony zasobów a po jej wyczerpaniu odzyskujemy te dwa żetony?
Jak dokładnie działa karta Syn Arnoru? Przechodzi do zwarcia tylko sam Syn czy również z graczem, którego wroga wybrał? I po wyborze wroga przechodzi on od razu do zwarcia czy czeka czeka na turę zwarcia?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

zimek pisze:Czy wyczerpane postacie mogą być atakowane?
Umm... chyba nie doczytałeś instrukcji. Z wrogami z talii spotkań wchodzi się w zwarcia. Wchodzi się z nimi w zwarcia jako gracz, a nie jako postacie. Jeżeli wróg, z którym w zwarciu się znajdujesz, Ciebie atakuje, masz 2 możliwości:
- bronić się
- wpuścić atak.

Żeby się bronić, musisz mieć niewyczerpaną postać. Kiedy zdecydujesz, iż wybrana postać będzie bronić ataku, musisz ją wyczerpać.

Zadałeś więc źle pytanie, bowiem to gracze, a nie postacie, są atakowani.
zimek pisze:Co się dzieje gdy wszystkie postacie są wyczerpane a wrogowie są w zwarciu? Następuje koniec rundy i odpoczynek, zaś wrogowie pozostają w zwarciu z danymi bohaterami oraz cienie nadal są aktywne? Jak to wygląda?
Jeżeli wszystkie postacie są wyczerpane, a wróg, z którym w zwarciu się znajdujesz, atakuje, atak jest niebroniony i wszystkie obrażenia z niego muszą zostać przydzielone któremuś bohaterowi. I tak, Wrogowie dalej są w zwarciu z graczem, aczkolwiek cienie są rozdawane tylko na daną walkę, a po niej muszą zostać odrzucone. Na następną walkę są losowane nowe cienie.
zimek pisze:Co oznacza kontrolowana postać? Kontrolowana czyli niewyczerpana, tak?
Kontrolowana postać to taka postać, która jest pod Twoją kontrolą. W większości przypadków chodzi o karty, które sam zagrałeś. Zagrywając je stajesz się ich kontrolerem. Aczkolwiek niektóre karty zmieniają kontrolera. Przykładowo karta Tuka Włóczykija. Jest na nim napisane, iż możesz przekazać kontrolę nad nim innemu graczowi. Tylko kontroler karty może zagrywać umiejętności karty, czy przydzielać ją do wyprawy &c. Wyjątkiem są zdolności, na których napisane jest, iż dowolny gracz może je aktywować. Przykładowo zdolność Éowiny.

Jak mnie pamięć nie myli - chociaż tutaj teraz mogę się mylić, bo nie pamiętam zbyt dokładnie - kontrolę nad dodatkami przejmuje ten gracz, na którego postać zostały one zagrane. Jeżeli więc zagrasz dodatek na postać swojego kolegi, to on przejmuje nad nim kontrolę.
zimek pisze:Jaki jest sens zagrywania karty Namiestnik Gondoru, skoro kosztuje ona 2 żetony zasobów a po jej wyczerpaniu odzyskujemy te dwa żetony?
Namiestnik Gondoru jest dosyć dobrą kartą. Przede wszystkim jest dodatkiem, a więc nie jest odrzucany, dopóki nie zostaniesz zmuszony go odrzucić. Co rundę możesz wyczerpać Namiestnika Gondoru (ale nie bohatera, do którego namiestnik jest dołączony), by zyskać 2 dodatkowe żetony zasobów. Więc tak, w pierwszej rundzie otrzymujesz tyle, ile zapłaciłeś za tę kartę. Więc tak jakby zagrałeś ją za darmo, ale w następnej turze otrzymujesz już za darmo dwa żetony zasobów.
Jak dokładnie działa karta Syn Arnoru? Przechodzi do zwarcia tylko sam Syn czy również z graczem, którego wroga wybrał? I po wyborze wroga przechodzi on od razu do zwarcia czy czeka czeka na turę zwarcia?
Syn Arnoru jest dosyć strategiczną kartą, ale dobrą jedynie wtedy, kiedy jest używa w odpowiednim momencie. Kiedy jakiś gracz jest umierający z powodu bycia atakowanym przez silnego wroga, możesz zagrać Syna, by go uwolnić od tego zwarcia. Innym dobrym przykładem użycia syna jest celowe zwarcie z wrogiem. Jeżeli wiesz, że możesz go zabić w tej turze, możesz chcieć wejść z nim w zwarcie. Użycie więc jego zdolności musi być przemyślane.

===

Generalnie polecam zapoznać się z instrukcją raz jeszcze :). Póki co na pewno popełniasz ten błąd, iż to postacie są w zwarciu, tymczasem jest to błąd. To gracze są atakowani, a postacie tylko mogą bronić ich przed tym atakiem ;).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Instrukcje czytałem kilkukrotnie, źle po prostu zrozumiałem, albo przez moją nieuwagę mogłem przeoczyć. Ale dzięki za wyjaśnienie.
Odnośnie walki i wyczerpania. To po obronie i przyjęciu już ran wrogowie pozostają w zwarciu do następnej rundy i ich pkt. zagrożenia nie są wliczane do rozpatrywania wyprawy? Jedynie pkt. kart, które pozostają na strefie przeciwności rozpatrujemy?
I nie wiem czy dobrze zrozumiałem, mamy załóżmy dwa żetony na karcie wyprawy i aktywujemy podróż, to te dwa żetony trafiają właśnie na tą kartę podróży? I po osiągnięciu wymaganej ilości żetonów na karcie podróży, żetony trafiają do puli głównej(nie na kartę wyprawy)?
Jeżeli jest tak jak piszę to gra jest naprawdę ciekawie zrobiona i staje się wyzwaniem, przynajmniej dla początkującego gracza. :P


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

zimek pisze:Odnośnie walki i wyczerpania. To po obronie i przyjęciu już ran wrogowie pozostają w zwarciu do następnej rundy i ich pkt. zagrożenia nie są wliczane do rozpatrywania wyprawy? Jedynie pkt. kart, które pozostają na strefie przeciwności rozpatrujemy?
I tak, i nie :). Wrogowie, gdy wchodzą w zwarcie z graczem, opuszczają strefę przeciwności, więc w następnych turach ich siła zagrożenia nie jest wliczana. Więc tak, jedynie siła zagrożenia pozostałych kart (oraz ewentualnie nowo wylosowanych) się wlicza. Aczkolwiek wrogowie nie pozostają w zwarciu na 1 rundę, tylko dotąd, aż nie zostaną pokonani lub też jakiś inny efekt zmusi ich do zaprzestania bycia w zwarciu. Przykładem niech będzie Lux in Tenebris (Światło w Ciemnościach).
zimek pisze: mamy załóżmy dwa żetony na karcie wyprawy i aktywujemy podróż, to te dwa żetony trafiają właśnie na tą kartę podróży?
Nie, one pozostają na obecnej karcie wyprawy. Niektóre karty bowiem mogą od razu wrzucać żetony postępu na karty wyprawy, zamiast na obszar, dzięki czemu będziecie mogli przejść do następnego etapu wyprawy bez względu na to, co znajduje się w strefie przeciwności oraz z czym jesteście w zwarciu.
zimek pisze:I po osiągnięciu wymaganej ilości żetonów na karcie podróży, żetony trafiają do puli głównej(nie na kartę wyprawy)?
Zgadza się, jeżeli jakiś obszar lub karta wyprawy otrzymają wymaganą liczbę żetonów postępu, to żetony te wracają z powrotem do ogólnej puli.

===

Gra generalnie jest ciekawa, aczkolwiek i trudna. W szczególności dla gracza solo trzeci scenariusz jest niemal nie do przejścia. Ciekawe jest w niej również to, iż scenariusze są różnorakie. Niektóre mają dwie talie spotkań, inne zawierają zagadki &c. Scenariusze więc nie są robione na jedno kopyto.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Nemomon pisze: Aczkolwiek wrogowie nie pozostają w zwarciu na 1 rundę, tylko dotąd, aż nie zostaną pokonani lub też jakiś inny efekt zmusi ich do zaprzestania bycia w zwarciu.
Tak tak o to mi chodziło, źle się określiłem.
Jeszcze raz wielkie dzięki. :) A mam pytanie czy można grać solo w sposób, że np. wybrać sobie z każdej sfery po jednym bohaterze i grać wszystkimi kartami z danej sfery, wiem trochę głupie bo bardzo dużo kart by było. Ale czy jest taka możliwość rozgrywki, czy to nie spowoduje, że gra będzie zbyt łatwa, bądź przeciwnie, zbyt trudna?
A i jeszcze jedno pytanie mi się teraz przypomniało.
Mając karty w ręce nie trzeba ich odrzucać, karty po prostu mamy bez względu na to ile ich spoczywa w naszej dłoni? Jedynie jeżeli zmusi nas do tego jakiś efekt to wtedy odrzucamy?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

zimek pisze:A mam pytanie czy można grać solo w sposób, że np. wybrać sobie z każdej sfery po jednym bohaterze i grać wszystkimi kartami z danej sfery,
Owszem, można. Generalnie to talii możesz wrzucić nawet takie karty, których zagrać nie będziesz mógł, bowiem nie będziesz miał odpowiedniej sfery. Albo tylko na pierwszy rzut oka jej mieć nie będziesz. Niektóre karty pozwalają Ci płacić żetonami zasobów za karty ze sfer, z których bohaterów nie posiadasz. Przykładowo Kamień Celebríany. Jeżeli dołączysz go do Aragorna, to Aragorn będzie mógł opłacać karty ze swojej macierzystej sfery Przywództwa oraz ze sfery Ducha. Może więc się nagle okazać, iż tych parę wrzuconych kart ze sfery Ducha, które na pierwszy rzut oka były niezagrywalne, można zagrać.
zimek pisze:czy to nie spowoduje, że gra będzie zbyt łatwa, bądź przeciwnie, zbyt trudna?
Bardziej spowoduje, że będzie zbyt trudna lub może nawet nie do przejścia. Każdy z bohaterów otrzymuje co turę po 1 zasobie ze sfery, z której sam jest. Czyli tak naprawdę potrzebujesz co najmniej dwóch lub trzech tur, by móc cokolwiek zagrać. Ale potem zagrasz, wypróżnisz się z zasobów i znów musisz czekać co najmniej ze 2 tury, by cokolwiek zagrać. Czyli przeciwnik (talia spotkań) otrzymuje gratis 4 rundy, podczas których ma niemal 100% pewność, iż jest swobodny, bo nie stać Ciebie na zagranie jakiejkolwiek karty. Dochodzi do tego jeszcze fakt, iż możesz na rękę otrzymywać karty tylko z jednej sfery, których nie będziesz nadążał zagrywać właśnie z powodu braku zasobów.

W taliach opartych na dwóch kolorach sprawa ma się inaczej, dwóch bohaterów jest z jednej sfery, więc oni nawzajem opłacają większość kart, a trzeci bohater jest wsparciem. W talii jest mniej kart z jego sfery albo są one niskie w koszcie, a więc nie blokują one bezpośrednio ręki.

Oczywiście w już bardziej zaawansowanych taliach takie karty jak ten Namiestnik Gondoru, czy zaprezentowany wcześniej Resourceful (która zresztą jest kartą neutralną, więc może znaleźć się w każdej talii i może zostać opłacona zasobami z dowolnej sfery) są bardzo na rękę w takich taliach. W dodatkach Cienie z Mrocznej Puszczy wyszły nawet Pieśni, które działają bardzo podobnie jak wyżej wspomniany Kamień Celebríany.
zimek pisze:Mając karty w ręce nie trzeba ich odrzucać, karty po prostu mamy bez względu na to ile ich spoczywa w naszej dłoni? Jedynie jeżeli zmusi nas do tego jakiś efekt to wtedy odrzucamy?
Tak.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

A pytanie jeszcze odnośnie Syna Arnoru. Jak mam rozumieć wejście do gry? Moment w którym wykupuję(planowanie) sprzymierzeńców bądź dodatki, czy po wykupieniu i karta leży już na stole i chcę aby została wyczerpana a tym samym weszła w zwarcie z wrogiem. Bo z tego co wyczytałem Sprzymierzeńców i Dodatki można kupować(zagrywać) w fazie planowania a Wydarzenia w fazie walki(bądź wyprawy). Jak to jest z tym Synem i wejściem do gry?

Oraz karta Zawsze czujny. Jest napisane wybierz i przygotuj 1 kartę sprzymierzeńca. Wybrać mam z ręki czy z gry i jak mam rozumieć słowo przygotuj?

I co do kontrolowania to nie bardzo jeszcze rozumiem pewną kwestię. Otóż powiedzmy wysyłam na wyprawę Aragorna, zostaje on wyczerpany. W fazie podróży aktywuję Starą leśną drogę która mówi że mogę wybrać i przygotować 1 kontrolowaną przez siebie postać. Pytanie: Czy może to być Aragorn, pomimo że jest wyczerpany? Czy postać kontrolowaną mam rozumieć jako jeszcze niewyczerpaną?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

zimek pisze:A pytanie jeszcze odnośnie Syna Arnoru. Jak mam rozumieć wejście do gry? Moment w którym wykupuję(planowanie) sprzymierzeńców bądź dodatki, czy po wykupieniu i karta leży już na stole i chcę aby została wyczerpana a tym samym weszła w zwarcie z wrogiem. Bo z tego co wyczytałem Sprzymierzeńców i Dodatki można kupować(zagrywać) w fazie planowania a Wydarzenia w fazie walki(bądź wyprawy). Jak to jest z tym Synem i wejściem do gry?
Ano, Syna Arnoru zagrać możesz jedynie w fazie Planowania. Gdy to zrobisz, czyli gdy opłaciłeś jego koszt i wstawiłeś go do gry, masz możliwość zagrania jego odpowiedzi. Musisz to uczynić natychmiast po zagraniu karty ("Kiedy wchodzi do gry"). Odpowiedzi są opcjonalne, ale muszą zostać zagrane natychmiast po czynności, które pozwalają na zagranie danej odpowiedzi. Następnie wybierasz jakiegoś wroga i wchodzisz z nim w zwarcie. Nie czekasz na kolejną fazę, by wejść w zwarcie ani też nie musisz wyczerpać Syna, by wejść w zwarcie z wrogiem dzięki jego zdolności odpowiedzi.
zimek pisze:Oraz karta Zawsze czujny. Jest napisane wybierz i przygotuj 1 kartę sprzymierzeńca. Wybrać mam z ręki czy z gry i jak mam rozumieć słowo przygotuj?
Przygotować oznacza przywrócić kartę do jej stanu sprzed wyczerpania. Czyli odwrócić ją o 90°, tak byś mógł ją ponownie wyczerpać.
zimek pisze:I co do kontrolowania to nie bardzo jeszcze rozumiem pewną kwestię. Otóż powiedzmy wysyłam na wyprawę Aragorna, zostaje on wyczerpany. W fazie podróży aktywuję Starą leśną drogę która mówi że mogę wybrać i przygotować 1 kontrolowaną przez siebie postać. Pytanie: Czy może to być Aragorn, pomimo że jest wyczerpany? Czy postać kontrolowaną mam rozumieć jako jeszcze niewyczerpaną?
Może, a nawet powinien. Najpierw zwrócę uwagę, iż przygotować postać może jedynie pierwszy gracz. Jeżeli grasz w kilka osób, to co turę ten pierwszy gracz się zmienia. Przygotować, jak wcześniej wspomniałem, to tak jakby "odczerpać" postać. Więc skoro Aragorn jest wyczerpany oraz jesteś pierwszym graczem oraz Aragirn jest Twoim bohaterem, to możesz go przygotować, dzięki czemu znów będzie mógł się wyczerpać. W kontrolowaniu karty ważne jest to, kto ją zagrał oraz kto może nią dysponować. Nie jest ważne, czy karta jest wyczerpana, czy nie. Skoro tylko Ty możesz wyczerpywać Aragorna, to jest on pod Twoją kontrolą. Jeżeli kolega może wyczerpać jakąś swoją postać, to tylko on jest jej kontrolerem.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Czyli np. grając solo co turę mogę przygotowywać jedną postać? Wysyłam Aragorna na wyprawę, odkrywam kartę z tali spotkań, rozpatruję wyprawę i w fazie podróży mogę Aragorna przygotować? I tak w kółko do momentu aż przejdę aktywną podróż?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Czyli np. grając solo co turę mogę przygotowywać jedną postać? Wysyłam Aragorna na wyprawę, odkrywam kartę z tali spotkań, rozpatruję wyprawę i w fazie podróży mogę Aragorna przygotować? I tak w kółko do momentu aż przejdę aktywną podróż?
Ano nie. Podróżować na dany obszar możesz tylko raz. Gdy już się na niego udałeś, to obszar staje się aktywnym obszarem i się w nim znajdujesz. Nie możesz podróżować do obszaru, w którym już się znajdujesz ;). Jak już się na jakimś obszarze znajdujesz, musisz go eksplorować dotąd, aż go nie zbadasz. Jak już go zbadasz (obszar będzie miał na sobie tyle żetonów postępu, ile potrzebuje), możesz podróżować do innego obszaru. Podróżowanie jest więc czynnością jednorazową.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Ok. Dzięki, znowu błąd popełniałem. Jeszcze jedno :P Przy śmierci bohatera jego żetony zasobów trafiają do puli głównej? Nie mam możliwości zatrzymania ich, rozdania pozostałym moim bohaterom. I np. Theodred gdy przydzielam go do wyprawy, to ten żeton jaki mogę wręczyć bohaterowi przydzielonemu już do wyprawy, to bohaterowi mojemu czy mogę go podarować innemu graczowi?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

zimek pisze:Przy śmierci bohatera jego żetony zasobów trafiają do puli głównej? Nie mam możliwości zatrzymania ich, rozdania pozostałym moim bohaterom.
Nie, żetony zasobów bohaterów są ich integralną częścią. Jak bohater ginie, to razem ze swoim stanem posiadania ;).
zimek pisze: to bohaterowi mojemu czy mogę go podarować innemu graczowi?
Na Théodredzie nie jest napisane, iż "kontrolowanemu przez ciebie", więc tak - możesz go podarować również i innemu graczowi :).


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Co dzieje się w przypadku gdy jestem w zwarciu z wrogiem co ma powiedzmy 25 pkt. zagrożenia a ja 26. I wydarzeniem zredukuje sobie mój poziom zagrożenia do 20 pkt(kartą Pozdrowienie Galadrimów - gram solo więc chyba mogę sam sobie). Wtedy ten wróg nadal jest ze mną w zwarciu i toczy się walka czy w nowej rundzie się wycofuje na strefę przeciwności?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Owszem, nadal jest w zwarciu. Poziom zagrożenia ma znaczenie jedynie podczas testów zwarcia, kiedy jeszcze nie jesteś w zwarciu z jakimś wrogiem. Gdy już jesteś w zwarciu z jakimś wrogiem, Twój poziom zagrożenia nie ma znaczenia - nawet jeżeli go obniżysz, to dalej będziesz w zwarciu z wrogiem, dotąd aż go nie zabijesz lub w inny sposób (efektem karty) wróg ten nie powróci do strefy przeciwności lub na stos kart odrzuconych.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

Okej dzięki, to gram dalej :P


zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

A wydarzenia mogę zagrywać w każdej fazie? Oprócz fazy zasobów i planowania? Np. Sprawdzian woli: Odpowiedź: Anuluj efekty odkrycia właśnie odkrytej karty z talii spotkań. Czyli wydarzenia mogę zagrywać nie tylko podczas fazy walki?

I czy Leśny pająk ma co rundę +1 do ataku jeżeli cały czas jest w zwarciu z graczem?


Awatar użytkownika
Mały Nemo
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
#Administrator: Nemomon
Playtester Talismana
Współtłumacz TMiM
Organizator Zjazdów
Uczestnik Zjazdów
Ware wa Messiah nari
Autor Dodatków
A kind, crazy fool and a stubborn kid.
Posty: 23498
Rejestracja: sobota 04 lis 2006, 14:17
Lokalizacja: Slumberland
Płeć:
Wiek: 17

Post autor: Mały Nemo »

Na przedostatnich dwóch stronach masz Skrót przebiegu rundy. Masz tam zielonym kolorem zaznaczone, kiedy możesz zagrywać konkretne efekty. Część kart Wydarzeń możesz zagrać w dowolnym momencie (jak Akcje), a część tylko, gdy zaistnieją warunki (przykładowo Odpowiedzi).

Więc generalnie tak, możesz zagrywać w każdej fazie, pamiętając jednakże, iż część z faz nie może zostać przerwana akcjami. Na kartach Wydarzeń najważniejsze jest wytłuszczone słowo kluczowe: "Akcja" lub "Odpowiedź". One w głównej mierze definiują, kiedy możesz daną kartę zagrać.
I czy Leśny pająk ma co rundę +1 do ataku jeżeli cały czas jest w zwarciu z graczem?
Nie, Leśny Pająk wchodzi w zwarcie z graczem tylko raz. Potem już jest w zwarciu, więc nie otrzymuje bonusu.


Name's Little Nemo, I'm the Dream Master!
Little bit of fun is all I'm after!
zimek [Autor tematu]
Niziołek
Niziołek
Niziołek
Posty: 15
Rejestracja: piątek 13 lip 2012, 15:19
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Wiek: 31

Post autor: zimek »

No dzięki, to ja sobie podniosłem poprzeczkę wyżej, no i niestety przegrałem.
Miałem sytuacje, że w strefie wyprawy miałem już 7 na 8 żetonów, miałem aktywną podróż z 3/4 żetonami bodajże. I dostałem podczas wyprawy 3 żetony wyprawy. Jeden poszedł na aktywną podróż(zbadana), a z pozostałymi co? Trafiają na kartę wyprawy czy automatycznie przydzielana jest karta podróży(o ile znajduje się w sferze przeciwności obszar) czy żetony trafiają na kartę wyprawy(jest 8/8) i ten jeden co został na jeszcze kolejną kartę wyprawy zaś obszar wtedy jest aktywowany dopiero w fazie podróży?


ODPOWIEDZ